Met de economische crisis en de hoge ontwikkelkosten moeten ontwikkelaars de kosten drukken en de winsten optimaliseren, bijvoorbeeld door tweedehands verkoop te stoppen.
In een column nam Gamed het onderwerp van tweedehands verkopen reeds onder de loep, waarbij we concludeerden dat tweedehands verkoop wel eens het volgende doelwit van de game-industrie en we kregen duidelijk gelijk. Zo introduceerde Electronic Arts Project Ten Dollar en lieten vele mensen zich negatief uit over de tweedehands verkoop. Zo ook Crystal Dynamics global brand director Karl Stewart die vandaag laat weten dat tweedehands verkoop niet goed is voor de game-industrie. De balans tussen retail, developers en uitgevers is zeer fragiel en de tweedehands verkoop dat kan verstoren.
Volgens hem is het natuurlijk dat initiatieven als Project Ten Dollar opduiken. Uiteindelijk nemen uitgever en developer grote risico's door tientallen miljoenen te investeren in games. Door tweedehands verkoop kan men één game maken en kunnen er vier mensen het spel spelen. Men moet zoiets beter managen. Met hun volgende game vermijdt men tweedehands verkoop alvast compleet. Lara Croft and The Guardian of Light is alleen digitaal beschikbaar.
|