Feature: Terugblik: Splinter Cell - Deel 2
Door Rene Groen op 08-04-2010 om 07:23
|
Bron: Gamed
|
Op 15 april verschijnt Splinter Cell: Conviction op de PC en Xbox 360. In een terugblik op de Splinter Cell serie keken we gisteren naar de eerste twee delen, vandaag is het tijd om Splinter Cell: Chaos Theory, Splinter Cell: Double Agent en Splinter Cell: Essentials onder de loep te nemen.

Na enig uitstel verscheen in oktober 2006 Splinter Cell: Double Agent voor de PlayStation 2, Xbox, GameCube en Xbox 360. Een maand later kwam de titel ook naar de Nintendo Wii en PC, maar PlayStation 3 gamers moesten wachten tot maart 2007 voordat de game ook op hun spelcomputer te spelen was. Ontwikkelaar Ubisoft Montreal (Splinter Cell, Splinter Cell: Chaos Theory) was verantwoordelijk voor de Xbox, PlayStation 2, GameCube en Nintendo Wii versie, terwijl Ubisoft Shanghai (Splinter Cell: Pandora Tomorrow) de Xbox 360, PC en PlayStation 3 versies voor haar rekening nam. Opvallend is dat beide ontwikkelaars weliswaar veel dezelfde locaties gebruiken, maar dat het plot en de volgorde van de levels net even anders zijn.
Double Agent speelt zich af in september 2007, kort na de gebeurtenissen van Chaos Theory. Sam Fisher en rookie John Hodge worden naar IJsland gevlogen om onderzoek te voeren naar een geothermische fabriek. Fisher weet hier een raketaanval door terroristen van de Islam af te wenden, maar Hodge komt hierbij om het leven. Aan boord van het militaire vliegtuig de Osprey krijgt Sam van zijn leidinggevende Lambert vervolgens slecht nieuws: zijn dochter Sarah is overleden door toedoen van een dronken autobestuurder. Verscheurd door verdriet kan Fisher zich niet langer op zijn werk concentreren en besluit zijn werk achter zich te laten. Kort na zijn besluit vraagt kolonel Lambert hem om terug te keren als NOC, een inofficiële agent met een achtergrond in zowel de CIA als NSA, getraind om organisaties te infiltreren voor HUMINT (HUMan INTelligence) doeleinden. De overheid zelf ontkent iedere betrokkenheid bij de NOC.
Sam Fisher krijgt de taak om in een buitenlandse terreurorganisatie te infiltreren, John Brown’s Army (JBA) genaamd. Hij wordt hiervoor naar de Elssworth gevangenis in Kansas gestuurd, alwaar hij een cel deelt met JBA lid Jamie Washington. Om diens vertrouwen te winnen graven de twee een tunnel om vervolgens per helikopter te ontsnappen, waarna Fisher in februari 2008 verwelkomd wordt binnen de JBA. Al snel krijgt hij hier een opdracht, leider van de JBA Emile Dufraisne laat Fisher weten dat hij Cole Yeagher neer moet schieten, de piloot van de helikopter die de mannen hielp met hun ontsnapping. Volgt Fisher zijn order op, dan zal dit respect winnen bij JBA, maar tegelijkertijd vertrouwen verliezen bij de NSA. Een andere oplossing is dat zijn oud-celgenoot Washington de helikopterpiloot vermoordt, hetgeen Sam zijn respect bij JBA minder groot af zal doen nemen. Bij zijn tweede opdracht moet Fisher een Russische olietanker over nemen, zodat JBA bondgenoot Massoud Ibn-Yussif hiermee bommen af kan leveren.
Nadat Fisher hiermee klaar is wordt hij naar het Jin Mao Hotel in Shanghai gevlogen. CIA agent Hisham Hamza geeft hem hier de opdracht om een gesprek tussen Emile en de Pakistaanse nucleaire onderzoeker Dr. Aswat op te nemen. Gedurende dit gesprek verkoopt Aswat enkele kilo’s red mercury aan Emile, een stof welke de kracht heeft van een thermonucleaire bom. Met de Third Echelon in opperste staat van paraatheid krijgt Fisher de opdracht om een monster te nemen en JBA lid Carson Moss laat tevens weten dat hij notities uit de hotelkamer van Dr. Aswat dient te stelen. De NSA geeft hem vervolgens de opdracht om de nucleaire onderzoeker te vermoorden.
Nadat de JBA zowel de red mercury als de bereidingswijze heeft weten te bemachtigen willen ze een bom samenstellen om deze te testen. Fisher krijgt de opdracht om deze test op een cruiseschip uit te voeren en deze op te blazen. De speler krijgt hierbij drie opties: de bom laten ontploffen om zo zijn cover bij de JBA niet weg te geven, het signaal blokkeren om zo een explosie te voorkomen of een ander de schuld te geven door haar ontmantelcode te gebruiken wanneer hij deze in een aparte missie achterhaald heeft. Ieder van de keuzes heeft invloed op het vertrouwen bij zowel de NSA als JBA.
Emile reist af naar Kinshasa om aldaar bondgenoten Alejandro Takfir en Massoud Ibn-Yussif te ontmoeten. Ieder van de mannen is de leider van een terroristische organisatie en Fisher leert dat ze allemaal een red mercury bom in bezit hebben met het doel om Mexico City, Los Angeles en New York City op te blazen. Ook Hisham Hamza is aanwezig bij het gesprek, maar zijn cover wordt ontdekt en Emile geeft Fisher de opdracht om hem te vermoorden. Ook hier krijgt de speler de keuze om dit wel, dan wel niet te doen.
Eenmaal terug in het hoofdkwartier van de JBA blijkt dat Lambert het complex aan het infiltreren was, waarmee Fisher wederom de opdracht krijgt om één van zijn eigen mensen te vermoorden. Uiteraard krijg je hier weer een optie: vermoord je Lambert of kies je ervoor om Jamie Washington van het leven te beroven? De consequenties mogen duidelijk zijn: schiet je Lambert neer dan keert Fisher zich tegen zijn eigen mensen, gaat hij echter voor Washington dan zal de JBA direct doorhebben dat je undercover bent.
Enrica Villablanca, werkzaam voor de JBA, ontdekt echter dat Fisher werkzaam is als NOC, maar staat hem toch toe om door te gaan en ze geeft hem zelfs zijn vertrouwde uitrusting. Het geeft hem de kans om Emile te vermoorden, waarna een SWAT team de JBA binnen valt. Vervolgens worden de keuzes die je gemaakt hebt gedurende de game bepalend voor het einde. Wanneer het vertrouwen in de NSA boven de 33 procent ligt weet Fisher te ontkomen door een SWAT soldaat uit te schakelen en zijn pak te stelen. Hiermee speel je een bonuslevel vrij waarin Fisher achterna gezeten wordt door de NYPD. Uiteindelijk weet hij een boot van de havenwacht te stelen, een boot die Carson Moss gebruikt om de laatste bom af te leveren. Fisher vermoordt Moss, zet de bom op scherp en weet net van de boot af te gaan wanneer deze ontploft. Dit einde is tevens het enige einde dat ‘To be continued…’ laat zien.
Wanneer Fisher slechts één van de drie mensen redt, of twee van de drie met een NSA vertrouwen dat lager ligt dan 33 procent, dan zal hij ingerekend worden door de NYPD. In een rechtszaak zal hij beschuldigd worden van moord en samenzwering tot terrorisme, maar alvorens het proces begint weet Sam uit de gevangenis te ontsnappen. In het laatste scenario redt Fisher geen van de drie mensen, of één van de drie met een NSA vertrouwen dat lager ligt dan 33 procent, en zal hij eveneens ingerekend worden door de NYPD. Klein verschil is dit keer dat hij weet te ontkomen met een rookgranaat.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
07:26 3D Dot Game Heroes
07:21 Gameplaybeelden Split/Second: Velocity
|
Reacties (5) |
|
Pagina:
1
|
|
TimoRoca
op 08-04-2010 om 09:19
[Niv: 26 / Exp: 1303]
|
dit spel heb ik zo veel gespeeld online egt ziekie xD
Gewijzigd door TimoRoca op 08-04-2010 om 09:19
|
|
TimoRoca
op 08-04-2010 om 09:20
[Niv: 26 / Exp: 1303]
|
Goed geschreven
|
|
Gast (87.212.116.xxx)
op 08-04-2010 om 09:22
|
Ik vond vroeger al geen reet aan SC.
|
|
GekooktEi
op 08-04-2010 om 17:30
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Maar in het "echte" einde vermoordt hij dus Lambert wel, want in Essentials biecht hij dat op, dus met dat gegeven spelen we ook door in Conviction?
Best schokkend dat hij dat doet, enkel om undercover te blijven eigenlijk. Je eigen baas doodschieten. En hij was nog wel zo'n toffe peer.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|