Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Silent Hill: Shattered Memories


Door Gideon op 20-02-2010 om 10:45
Bron: Gamed

Ik was blij verrast toen ik vernam dat Silent Hill naar de Wii zou komen, waarbij de WiiMote als zaklamp zou dienen. Een remake van het eerste deel is ook geen verkeerde zaak, gezien het origineel op de PlayStation toch redelijk gedateerd is en de tand des tijd niet goed heeft doorstaan. Grote vraag is; heeft ontwikkelaar Climax haar huiswerk gedaan en hebben we, na het tegenvallende Homecoming, weer een klassieke Silent Hill titel?

Hoewel de game werd geďntroduceerd als een remake is, is dat niet geheel terecht. Ach nee, hoor ik je denken, een mislukte port… Ook dat is niet het geval. Silent Hill: Shattered Memories pakt de karakters uit het origineel, de locatie, het genre (horror), het slechte weer (hoewel, dat doen we hier in Nederland ook al een tijdje…) en het begin van het verhaal. We starten wederom als Harry Mason, welke met de auto richting het ooit idyllische dorpje Silent Hill rijdt, terwijl een zware sneeuwstorm zijn bolide en de rest van de omgeving teistert. Een ijsblok op de weg doet hem uitwijken met een flinke botsing tot gevolg. Wanneer Harry weer bij bewustzijn komt is Cheryl, zijn geadopteerde dochtertje, van de achterbank verdwenen.

Vanaf dit moment is het hoofddoel van de game het vinden van Cheryl en tijdens deze zoektocht ontplooit zich een dieper plot, waarbij verrassend genoeg Silent Hill zelf, in tegenstelling tot eerdere delen, een meer ondergeschoven rol speelt. Naast het ‘hoofdverhaal’ kent de game enkele subplots over andere figuren uit het stadje, welke helaas niet altijd even duidelijk zijn. Het draagt wel degelijk bij aan de lugubere sfeer (om één of andere reden gaan deze verhalen altijd over moord en ontvoering en zelden over bijv. de blijdschap van die mevrouw op drie hoog, wanneer ze haar net gekochte bloemetjesjurk showt aan de buurvrouw), maar het is jammer dat aan het eind van de game deze verhaallijnen je met meer vragen achterlaten dan dat ze oplossen. En dat is (overigens ook traditioneel in de serie) met het hoofdverhaal in mindere mate ook het geval. Het eindigt, het plot is op zich best duidelijk, maar je blijft toch een beetje met een knagend gevoel achter door het uitblijven van een echte verklaring voor de vreemde gebeurtenissen. Gelukkig is de game tijdens het spelen wel uitnodigend en blijft je gegarandeerd doorgaan, omdat alles zeer, zeer sfeervol wordt gebracht.


Nieuw in dit deel is de psychiater. Dr. Kaufmann (oude bekende, nieuwe rol) opent de game en zal gedurende het avontuur af en toe langskomen om jou als speler enkele vragen en opgaven voor te leggen. Zo moet je kleurplaten inkleuren, plaatjes verleggen en persoonlijke vragen beantwoorden. Een leuke afwisseling, helemaal omdat de game de suggestie wekt dat jouw antwoorden grote gevolgen hebben voor het verloop van de game. Achteraf blijkt dit allemaal ietwat tegen te vallen, mede door de grote verwachtingen die ontwikkelaar Climax op dit gebied heeft geschapen. Karakters zeggen hier en daar iets anders, dragen andere kleren en sommige gebieden doe je wel of niet aan. Het is op zich een leuke manier om de herspeelbaarheid van de game te vergroten, maar in de basis is het niet anders dan we al jaren zien in de meeste RPG’s met een beďnvloedbaar plot. Het werkt goed, maar het is niet zo schokkend als de ontwikkelaar ons wilde doen geloven en het is jammer dat ze hier zoveel aandacht naartoe hebben getrokken, omdat de game op andere punten veel indrukwekkender is.

Zo ziet Silent Hill er prachtig uit, helemaal voor een Wii-titel. De omgevingen zijn zeer sfeervol, scherp en vol met unieke details. Indrukwekkend zijn de textures op poster, verkeersborden, krantenartikels e.d. welke van dusdanig hoge kwaliteit zijn dat je ze kunt lezen zonder dat de game aparte tekstvelden toevoegt. Het klinkt misschien als een kleinigheid, maar het is geweldig als je door een donkere kamer loopt, met je zaklamp rond schijnt en een aan de wand gespijkerd krantenartikel gewoon kunt lezen; het voegt absoluut toe aan de toch al fantastische sfeer in de game en maakt dat jij je net als zo’n detective op TV voelt. De game straalt high-budget uit en dat zien we ook terug in de karakters. Ze zijn vloeiend geanimeerd en kennen de nodige details, iets wat we iets minder zien bij de vijanden. Maar ach, bestonden die in Silent Hill niet altijd uit grote hompen wandelend vlees? Dat maakt ze juist zo angstaanjagend. Hoogtepunt op grafisch gebied zijn de lichteffecten en vooral de manier waarop je die als speler beďnvloed met je zaklamp. Schaduwen draaien prachtig mee en de manier waarop het licht over de objecten glijdt is waanzinnig; ongelofelijk dat nog geen andere ontwikkelaar de WiiMote op deze manier heeft gebruikt.


De WiiMote komt ook goed tot zijn recht bij het oplossen van de puzzels in Shattered Memories. Een veel gehoorde klacht over de horror-serie van Konami zijn de vaak wat vergezochte puzzels en het zoeken naar onderdeeltjes in de stad. Climax heeft hier gehoor aan gegeven, maar ze zijn ietwat doorgeslagen wat betreft de moeilijkheidsgraad; het wordt je vaak wel erg simpel gemaakt. Dikwijls ligt de sleutel voor de gesloten deur er vrijwel naast en wordt dit ook nog eens aangemerkt met een dikke, witte pijl. Gelukkig wordt dit dan weer goed gemaakt door de leuke uitwerkingen die, hoewel ze niet moeilijk zijn, wel bevredigen. Deurtjes van een kastje moeten echt met de WiiMote worden open gedaan, voorwerpen kunnen alle kanten worden opgedraaid en wederom zijn de textures dusdanig scherp dat je aanwijzingen in de omgeving gewoon kunt lezen. Zo is er vrij in het begin van de game een scene waar je in een gesloten politieauto zit. Door om je heen te kijken (met de WiiMote) kun je bijv. de raampjes opendraaien, het dashboardvakje controleren, de knop van de autoradio draaien, de deurbeveiliging aan of uitzetten en uiteindelijk natuurlijk de deur openen door de klink te bewegen. En dit alles met motion controls! Het toont de moeite die de ontwikkelaar heeft gestoken in de besturing en het betrekt je meer in het spel.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   80
Graphics   90
Replay   40

Een toffe horrorgame, met een te duidelijke structuur.
79


10:52  Nieuwe POP vult gat van zeven jaar
10:45  Battlefield: Bad Company 2
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Gast (77.250.192.xxx) op 20-02-2010 om 11:56
Echt iedereen die een beetje fan is van horrorgames of van de Silent hill serie zelf raad ik echt gewoon aan om de game te kopen voor je wii. En heb je nog geen Wii? koop hem bij deze game, er zijn namelijk op dit moment genoeg core games uit om iedere core gamer van elke leeftijd tevreden te houden.

En begin niet meteen te zijken van: ja maar hij is op de wii en slechte graphics en motion controlls. Das bij deze game totaal niet het geval. En voor de mensen die alleen nog een ps2 of psp hebben koop hem dan daarop als je geen next gen consoles hebt, houd wel in je achterhoofd dat de game vele male lelijker is op de psp en ps2 en meer loading times heeft.

Japanners kopen ook de game ongeacht welk platform ie uitkomt, als een game goed is is ie goed. Met een wii en een 360(of ps3) heb je gewoon alle goede games die je maar wilt.

Gast (87.67.140.xxx) op 20-02-2010 om 12:02
Gast hierboven, thanks maar ik heb genoeg moois op mijn verlanglijstje staan ;)

Gideon op 20-02-2010 om 12:11 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Gast; 77.250; zoals ik in de review al aangaf, de graphics zijn idd zeer goed en de motion controls bij puzzels werken uitstekend.

Echter, je opmerking over de Japanners slaat nergens op. Als er één volkje protectionistisch en nationalistisch is, dan zijn het de Japanners wel. Om dat even terug te brengen op de games; Xbox 360 (niet Japans) verkoopt voor geen meter en dat ligt echt niet aan de kwaliteit van het product.

Gast (81.207.19.xxx) op 20-02-2010 om 12:18
"Xbox 360 (niet Japans) verkoopt voor geen meter en dat ligt echt niet aan de kwaliteit van het product."

Yah right.

tesla246 op 20-02-2010 om 13:01 [Niv: 18 / Exp: 875]
Het merendeel van het 360 aanbod zijn shooters (gewelddaige spellen) en sportspellen, wat niet aansluit bij de japanse smaak. MS weet dat wel, vandaar lost odyssee en blue dragon, maar die waren niet van de hoogste kwalitiet (understatement) en met alleen mooie graphics redt je het in japan niet. Ik geef die jappanners overigens groot gelijk, zij weten wat games zijn.

Games zouden niet moeten gaan om het verhaal (uitzonderingen daargelaten, zoals rpg's), zoals tegenwoordig het geval is, maar om de fun van HET SPELEN ZELF, de gameplay moet verslavend en leuk en uitdagend zijn, je moet zelf verder willen spelen, zonder kunstmatig te worden beloond *denkt aan de donkey kong country reeks*.

Dat is tegenwoordig vaak zoek, helaas.

Gewijzigd door tesla246 op 20-02-2010 om 13:02

Gast (77.250.192.xxx) op 20-02-2010 om 13:09
@Gideon, over je japanese merkt opmerking ben ik het niet mee eens. Kijk maar naar Tales of versperia en Star ocean 4 die (toendertijd) exclusief waren voor de 360. Dat zag je in zowel de hardware als software cijfers terug, en een paar maanden later zakte de hardware verkoopcijfers weer naar 0 omdat er niks japans op uitkwam(geen rpg of dat soort dingen). Zelfde geld voor de ds, die kreeg een enorme hardware boost door dragonquest 9. Dus japanners gaan wel degelijk achter de games aan, en niet specifiek de console.

Gast (81.207.19.xxx) op 20-02-2010 om 14:00
@gast boven me, vandaar dus dat Tales of Vesperia op de PS3 in 3 dagen tijd meer verkocht dan de 360 versie in z'n hele leven... hmmm?

Gast (81.207.19.xxx) op 20-02-2010 om 14:00
Maar ging dit bericht niet over Silent Hill voor de Wii?

Gast (77.250.192.xxx) op 20-02-2010 om 14:22
@Gast (81.207.19.xxx), tja je kan niet verwachten dat een miljoen xboxen gekocht worden vanwege 1 game. ps3 heeft gewoon een grotere userbase dan de 360 in japan. maar dan nog heeft de game voor aardig wat sales gezorgt in japan.

No'tje op 20-02-2010 om 15:03 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Lijkt me wel vet, ik haal hem wel een keertje als hij afgeprijsd is.

Gast (77.250.192.xxx) op 20-02-2010 om 17:38
@ninodude, hij gaat in europa maar 40 euro kosten. Das een koopje voor zo'n game.

Kutabare!!!!! op 20-02-2010 om 17:41 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Ik geef die jappanners overigens groot gelijk, zij weten wat games zijn.
-------------------------------------------------
Nou, dat valt de laatste jaren ook wel vies tegen hoor.

Gast (77.250.192.xxx) op 20-02-2010 om 18:40
@Kutabare!!!!!, jij bedoelt zeker vooral square enix toch. Ja dat krijg je ervan als je pas laat begint aan next gen games te beginnen. Toen alle westerse ontwikkelaars al ruimschoots een kaar met de wii,360 en ps3 hebben kunnen spelen komen ze ff aanzetten met slechte games. Ze hebben als t ware 2 jaar achterstand en alle resorces gaan nu naar ff13 want daar kunnen ze geen steken laten vallen. waardoor veel games zoals crystal bearers enzo een ondergeschoven kindje wordt.

Gast (83.83.115.xxx) op 20-02-2010 om 22:58
Een 4 voor Replay is een beetje raar als er zo veel verschillende eindes zijn?!? Daarbij zijn de user reviews veelal lovend over de verschillende eindes die er te verdienen zijn.

Gideon op 21-02-2010 om 11:47 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Er zijn inderdaad vier verschillende eindes, echter doe je er de eerste keer misschien zes uurtjes over en daarna zeker sneller (een uurtje of vier). Voor de rest is er niets met de game te doen, en om nu vier keer vrijwel hetzelfde te doen, om een verschillend einde te krijgen is net even te makkelijk.

Joris op 22-02-2010 om 17:46 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Goede recensie!

Gast (82.169.50.xxx) op 22-02-2010 om 17:50
Inderdaad een goede recensie, ik ga deze game zeker aanschaffen *D

Gast (159.46.2.xxx) op 26-02-2010 om 13:34
Ik dacht door het plaatje van de kaft dat het om een lego silent hill ging XD tot ik het plaatje vergrootte...
Lijkt me verder wel een vette game.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Silent Hill: Shattered Memories
Type:
Game
Releasedatum:
26-02-2010
Ontwikkelaar:
Climax
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media