Review: Silent Hill: Shattered Memories
Door Gideon op 20-02-2010 om 10:45
|
Bron: Gamed
|
Ik was blij verrast toen ik vernam dat Silent Hill naar de Wii zou komen, waarbij de WiiMote als zaklamp zou dienen. Een remake van het eerste deel is ook geen verkeerde zaak, gezien het origineel op de PlayStation toch redelijk gedateerd is en de tand des tijd niet goed heeft doorstaan. Grote vraag is; heeft ontwikkelaar Climax haar huiswerk gedaan en hebben we, na het tegenvallende Homecoming, weer een klassieke Silent Hill titel?
Een mooie feature is ook de manier waarop de speaker in de WiiMote wordt gebruikt. Harry heeft namelijk geen radio bij zich, zoals alle ander Silent Hill hoofdpersonen, maar een mobiele telefoon (jawel, de serie gaat met zijn tijd mee…). Op deze telefoon zit een GPS systeem, een camera en natuurlijk kun je er ook gewoon mee bellen en SMS-en. Wanneer je belt of gebeld wordt dien je de controler (zoals we eerder ook al in bijv. No More Heroes zagen) bij je oor te houden, alsof de WiiMote ook werkelijk een telefoon is. Schroom dan ook niet om dat telefoonnummer wat je in het toilethokje vond op die verlaten middelbare school te bellen, het levert gegarandeerd weer een angstaanjagend berichtje op! Het is wederom een foefje om je als speler meer in de game te trekken en bij een psychologische horrorgame als Silent Hill werkt dit prima. De lugubere berichtjes en verontrustende voice-mails welke je ontvangt dragen flink bij aan de sfeer. Tijdens het speuren in Silent Hill zul je als speler af en toe schimmen zien (en horen, de telefoon begint te kraken wanneer er eentje in de buurt is) en hier komt de camera in het spel; zet ze op de foto en je ‘vangt’ een herinnering die zich daar heeft afgespeeld. Deze uiten zich in de eerder genoemde voice-mail berichten of SMS-jes en ze ontplooien vaak de subplots.

De grootste vernieuwing in de game zit hem echter in het feit dat Harry niet vecht. Nee, de beste man is geen pacifist, maar het wijste is in dit geval gewoon vluchten. Waarom? Omdat het vechten in Silent Hill eigenlijk altijd het zwakke punt van de serie was? Het werkte niet, was klunzig en eigenlijk ook niet echt leuk. Het is dan ook een dappere stap van Climax om het volledig te schrappen en zich te richten op het vluchten. Helaas pakt dit niet helemaal goed uit. Het idee is op zich goed en het is ook nog eens aardig uitgewerkt, maar helaas werpen de motion controls hier wel enig roet in het eten. Wanneer je door een monster gepakt wordt dien je deze van je af te smijten door met de WiiMote in een bepaalde richting te zwaaien, maar helaas wordt dit niet altijd goed geregistreerd. En aangezien de druk hoog is (hoe langer je wacht, des te meer vijanden komen erbij) is het frustrerend als de vlucht mislukt door een falende WiiMote. Tijdens het vluchten lichten deuren blauw op, zodat je iets sneller kunt zien waar je heen moet (het heeft wel iets weg van EA’s Mirror Edge, alleen dan met een houterige dertiger i.p.v. een atletische chick). Tijdens het rennen kun je fakkels gebruiken om tegenstanders te vertragen, je verstoppen in bijv. een kluisje of kasten omwerpen om de weg te blokkeren. Het hele idee is best tof en absoluut angstaanjagend, maar het trial & error gehalte is vrij hoog en verdwalen in chaotische omgevingen niet echt bevredigend. Een haat / liefde verhouding dus.
De grootste misser in Silent Hill: Shattered Memories is de overduidelijke structuur. De game start met een stukje onderzoek en enkele puzzeltjes. Hierna verandert de omgeving plotseling in een ijshel (het origineel kende roest, vuur en duisternis, maar de ijswereld werkt ook prima) en weet je dat de vijanden komen opdagen. Heb je het veilige gebied bereikt, dan komt Dr. Kaufmann weer om de hoek kijken met een lijstje vragen en/of een opgave, waarna de game rustig hetzelfde ritme weer inzet. Het grote probleem hierbij is dat je weet dat er niets gebeurt, zolang de ijswereld maar niet verschijnt en dit doet vreselijk af aan de spanning in de game, iets waar Silent Hill toch juist om bekend staat. De muziek probeert de sfeer wel te verhogen (met de typische klanken van Akira Yamaoka), maar het mag niet baten; de spanning ebt langzaam weg. Je vraagt je al snel af waarom Harry deuren langzaam kan openen, zodat je eerst naar binnen kunt turen, als er toch niets zit. De game zou gegarandeerd een dikke anderhalve punt hoger hebben gescoord als men ervoor had gezorgd dat je ook buiten de achtervolgingsscčnes geraakt kunt worden. En stiekem zou het dan ook wel leuk zijn als je een (zwak) wapen zou hebben waar je vijanden bijv. mee kunt neerslaan…

Silent Hill: Shattered Memories is een toffe horrorgame voor de Wii geworden, maar wel eentje waarbij de potentie niet helemaal wordt uitgebuit en dat is jammer. De zaklamp werkt geweldig, de achtervolgingsscčnes zijn spannend, hoewel soms een beetje frustrerend en de graphics zijn subliem. Ook de soundtrack mag er wezen en het gebruik van de WiiMote is, op het afschudden van vijanden na, uitstekend. Qua sfeer past de game helemaal in de serie en doet het niet veel onder voor de betere delen (en dan kijk ik naar jou, deeltje twee!), maar helaas laat men steken vallen door de te duidelijke structuur. Het is jammer dat de spanning niet vastgehouden wordt buiten de ijshel. De game kent enige herspeelbaarheid door de verschillende eindes, aangezien jouw acties het verhaal beďnvloeden, maar daar tegenover staat dan wel weer dat het hoofdavontuur in zes uurtjes uit te spelen is; en dat is wel even schrikken. Climax heeft laten zien dat ze zeker een goede Silent Hill game hebben gemaakt en ik hoop dan ook van harte dat men een nieuw deel (met motion controls) mag gaan maken, maar dan wel graag met constante spanning, want zo hoort een Silent Hill game te zijn.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
78 |
Sound |
80 |
Graphics |
90 |
Replay |
40 |
Een toffe horrorgame, met een te duidelijke structuur.
|
79 |
|
|
|
10:52 Nieuwe POP vult gat van zeven jaar
10:45 Battlefield: Bad Company 2
|
Reacties (18) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (77.250.192.xxx)
op 20-02-2010 om 11:56
|
Echt iedereen die een beetje fan is van horrorgames of van de Silent hill serie zelf raad ik echt gewoon aan om de game te kopen voor je wii. En heb je nog geen Wii? koop hem bij deze game, er zijn namelijk op dit moment genoeg core games uit om iedere core gamer van elke leeftijd tevreden te houden.
En begin niet meteen te zijken van: ja maar hij is op de wii en slechte graphics en motion controlls. Das bij deze game totaal niet het geval. En voor de mensen die alleen nog een ps2 of psp hebben koop hem dan daarop als je geen next gen consoles hebt, houd wel in je achterhoofd dat de game vele male lelijker is op de psp en ps2 en meer loading times heeft.
Japanners kopen ook de game ongeacht welk platform ie uitkomt, als een game goed is is ie goed. Met een wii en een 360(of ps3) heb je gewoon alle goede games die je maar wilt.
|
|
Gast (87.67.140.xxx)
op 20-02-2010 om 12:02
|
Gast hierboven, thanks maar ik heb genoeg moois op mijn verlanglijstje staan ;)
|
|
Gideon
op 20-02-2010 om 12:11
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Gast; 77.250; zoals ik in de review al aangaf, de graphics zijn idd zeer goed en de motion controls bij puzzels werken uitstekend.
Echter, je opmerking over de Japanners slaat nergens op. Als er één volkje protectionistisch en nationalistisch is, dan zijn het de Japanners wel. Om dat even terug te brengen op de games; Xbox 360 (niet Japans) verkoopt voor geen meter en dat ligt echt niet aan de kwaliteit van het product.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 20-02-2010 om 12:18
|
"Xbox 360 (niet Japans) verkoopt voor geen meter en dat ligt echt niet aan de kwaliteit van het product."
Yah right.
|
|
tesla246
op 20-02-2010 om 13:01
[Niv: 18 / Exp: 875]
|
Het merendeel van het 360 aanbod zijn shooters (gewelddaige spellen) en sportspellen, wat niet aansluit bij de japanse smaak. MS weet dat wel, vandaar lost odyssee en blue dragon, maar die waren niet van de hoogste kwalitiet (understatement) en met alleen mooie graphics redt je het in japan niet. Ik geef die jappanners overigens groot gelijk, zij weten wat games zijn.
Games zouden niet moeten gaan om het verhaal (uitzonderingen daargelaten, zoals rpg's), zoals tegenwoordig het geval is, maar om de fun van HET SPELEN ZELF, de gameplay moet verslavend en leuk en uitdagend zijn, je moet zelf verder willen spelen, zonder kunstmatig te worden beloond *denkt aan de donkey kong country reeks*.
Dat is tegenwoordig vaak zoek, helaas.
Gewijzigd door tesla246 op 20-02-2010 om 13:02
|
|
Gast (77.250.192.xxx)
op 20-02-2010 om 13:09
|
@Gideon, over je japanese merkt opmerking ben ik het niet mee eens. Kijk maar naar Tales of versperia en Star ocean 4 die (toendertijd) exclusief waren voor de 360. Dat zag je in zowel de hardware als software cijfers terug, en een paar maanden later zakte de hardware verkoopcijfers weer naar 0 omdat er niks japans op uitkwam(geen rpg of dat soort dingen). Zelfde geld voor de ds, die kreeg een enorme hardware boost door dragonquest 9. Dus japanners gaan wel degelijk achter de games aan, en niet specifiek de console.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 20-02-2010 om 14:00
|
@gast boven me, vandaar dus dat Tales of Vesperia op de PS3 in 3 dagen tijd meer verkocht dan de 360 versie in z'n hele leven... hmmm?
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 20-02-2010 om 14:00
|
Maar ging dit bericht niet over Silent Hill voor de Wii?
|
|
Gast (77.250.192.xxx)
op 20-02-2010 om 14:22
|
@Gast (81.207.19.xxx), tja je kan niet verwachten dat een miljoen xboxen gekocht worden vanwege 1 game. ps3 heeft gewoon een grotere userbase dan de 360 in japan. maar dan nog heeft de game voor aardig wat sales gezorgt in japan.
|
|
No'tje
op 20-02-2010 om 15:03
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Lijkt me wel vet, ik haal hem wel een keertje als hij afgeprijsd is.
|
|
Gast (77.250.192.xxx)
op 20-02-2010 om 17:38
|
@ninodude, hij gaat in europa maar 40 euro kosten. Das een koopje voor zo'n game.
|
|
Kutabare!!!!!
op 20-02-2010 om 17:41
[Niv: 166 / Exp: 8292]
|
Ik geef die jappanners overigens groot gelijk, zij weten wat games zijn.
-------------------------------------------------
Nou, dat valt de laatste jaren ook wel vies tegen hoor.
|
|
Gast (77.250.192.xxx)
op 20-02-2010 om 18:40
|
@Kutabare!!!!!, jij bedoelt zeker vooral square enix toch. Ja dat krijg je ervan als je pas laat begint aan next gen games te beginnen. Toen alle westerse ontwikkelaars al ruimschoots een kaar met de wii,360 en ps3 hebben kunnen spelen komen ze ff aanzetten met slechte games. Ze hebben als t ware 2 jaar achterstand en alle resorces gaan nu naar ff13 want daar kunnen ze geen steken laten vallen. waardoor veel games zoals crystal bearers enzo een ondergeschoven kindje wordt.
|
|
Gast (83.83.115.xxx)
op 20-02-2010 om 22:58
|
Een 4 voor Replay is een beetje raar als er zo veel verschillende eindes zijn?!? Daarbij zijn de user reviews veelal lovend over de verschillende eindes die er te verdienen zijn.
|
|
Gideon
op 21-02-2010 om 11:47
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Er zijn inderdaad vier verschillende eindes, echter doe je er de eerste keer misschien zes uurtjes over en daarna zeker sneller (een uurtje of vier). Voor de rest is er niets met de game te doen, en om nu vier keer vrijwel hetzelfde te doen, om een verschillend einde te krijgen is net even te makkelijk.
|
|
Joris
op 22-02-2010 om 17:46
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Goede recensie!
|
|
Gast (82.169.50.xxx)
op 22-02-2010 om 17:50
|
Inderdaad een goede recensie, ik ga deze game zeker aanschaffen *D
|
|
Gast (159.46.2.xxx)
op 26-02-2010 om 13:34
|
Ik dacht door het plaatje van de kaft dat het om een lego silent hill ging XD tot ik het plaatje vergrootte...
Lijkt me verder wel een vette game.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|