Na de laatste game uit de Tenchu reeks, Tenchu: Fatal Shadows op de PlayStation 2, knipogen From Software en ontwikkelaar K2 nu ook naar de PSP. Bezitters van de handheld van Sony kunnen genieten van een speciaal voor de PSP ontworpen Tenchu, met een nieuw verhaal, nieuwe characters en erg veel extra's! Deze game dreigde te laten zien wat er allemaal mogelijk was op de PSP. Is K2 er al in geslaagd een topper neer te zetten, nog voor de lancering van de PSP in Europa? Of heeft From Software zich teveel gehaast en nekken de kleine bugs uit de vorige delen ook de PSP? We nemen een kijkje naar Tenchu: Shinobi Taizen.
Mensen vragen weleens, waarom weet Tenchu nooit te overtuigen? Ik zeg dan altijd dat het de kleine bugs zijn die het er doen van weerhouden een topper te zijn, maar desondanks ben ik van mening dat de Tenchu series al vanaf de PSX in orde zijn. Het zijn series waar je iets mee moet hebben. Tenchu is een veelbesproken universum en heeft veel fans. Deze fans kunnen blij zijn dat hun serie geen grote veranderingen ondergaat in de overstap van de PS2 naar de PSP, in tegenstelling tot bijv. de Metal Gear en Dynasty Warriors series.

Zoals altijd bestaat de Singleplayer mode uit het uitspelen van missies. Deze missies verschillen per character. Wat op het begin opvalt is dat er meteen gekozen kan worden tussen vier verschillende characters. Legendes Rikimaru en Ayame zijn speelbaar, maar ook Tesshu en Rin zijn toegevoegd aan de spelmodus. Als alle missies met deze characters zijn voltooid, is er nog een vijfde character beschikbaar, Onikage. Aan het begin van elke verhaallijn is er een grafische intro beschikbaar maar de besproken dialogen in missies worden door middel van tekstballonnen weergegeven. Dit geeft het klassieke gevoel, iets wat vele oldschool gamers kunnen waarderen. Aan het begin van elke missie is het bekende keuzescherm weer beschikbaar waar je je items kan uitkiezen om mee te nemen op je missie.
Het verhaal vertelt dat Rikimaru op zoek is naar een verdwenen jonge vrouw. Aangekomen op het land van een grote Samurai gaat Rikimaru op onderzoek uit. Niet veel later hoort Ayame dat Rikimaru gevangen is, Ayame is benieuwd en gaat op onderzoek uit om uit te vinden of dat waar is. Er zitten wat oude bekenden in het verhaal, zoals Onikage en Tatsumaru. Het verhaal heeft ook wat plotwendingen, waar ik er geen van zal verklappen.
Zodra de PSP eindelijk is uitgestreamt en het laadscherm voorbij is, staat mijn Rikimaru eindelijk klaar om te moorden. Het eerste wat opvalt is dat er relatief weinig te zien valt op het dak waar ik begin. Zal wel goedkomen zodra ik eenmaal beneden ben dacht ik nog. Ik zette de eerste stap naar voren en belandde in een onzichtbare muur. Na wat geworsteld te hebben met de spring-knop kon ik de muur verlaten en zag ik mijn eerste slachtoffer. Ik besluipte hem als een ware Shinobi en toen ik dicht genoeg was kon ik mijn aanval doen. Door de camerahoek zag ik mijn actie niet, maar na afloop lag hij wel dood op de grond. Niet echt een perfecte eerste indruk en al gauw bleek dat er meer bugs in de game zaten. Toch bleken deze na afloop van de eerste missie wel mee te vallen. Geloof het of niet, maar zelfs bugs kun je omzeilen. Het is een kwestie van wennen.
|