Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Gamed Gamekalender September 2019
Column:

Nintendo, doe het eens anders!


Door Simon op 02-02-2010 om 11:17
Bron: Gamed

Het is zo ongeveer het meest gehoorde geklaag over de Nintendo Wii: er zijn geen hardcore games op te vinden en Nintendo maakt alleen maar games voor de casuals. En hoe graag ik het ook wil ontkennen, dit is allemaal de schuld van Nintendo zelf. Hoewel de games er wel zijn, houdt Nintendo zich ontzettend stil.

Binnenkort verschijnt Sin and Punishment 2, een game die Nintendo op de E3 van 2009 aankondigde. Het is zeker niet de kleinste game, het origineel op de Nintendo 64 kende bijvoorbeeld veel fans. Je zou dan ook denken dat Nintendo hun best zou doen om de interesse van die fans te wekken middels screenshots, fimpjes en informatie. Jammer genoeg is dat niet het geval. We hebben misschien twintig noemenswaardige screenshots ontvangen en een filmje of drie, meer niet. En dit heeft weer twee nadelige gevolgen voor Nintendo Wii fans: de fanboys van de andere consoles zullen je uitlachen omdat er geen games meer verschijnen voor de Wii, immers zij weten niks van een game als Sin and Punishment 2 af. Daarnaast zien ontwikkelaars dat de game slecht verkoopt, waardoor gelijk geconcludeerd wordt dat er geen ‘echte’ gamers meer met een Wii zijn. Dat is klinkklare onzin!

Het probleem is dus dat de doorsnee Nintendo fan of fanboy van een andere console alleen naar de grote games kijkt: Zelda, Mario en Metroid. Aangezien het wel een jaar of twee kost om zo’n game te ontwikkelen, denken zij al gauw dat er naast die games echt niks anders te bekennen is. Nintendo is overigens niet de enige die zo stilletjes doet over hun games. Capcom, Square-Enix en Namco Bandai zijn ook niet zo praatgraag. Neem nou Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers, één van de eerste games die voor de Nintendo Wii aangekondigd werd in 2006. Het duurde echter tot midden vorig jaar voor we de eerste screens te zien kregen. Dat is natuurlijk niet zo’n groot probleem, maar dat Square-Enix de releasedatum snel tussen neus en lippen door aankondigde is dat wel. Daar waar een game als Final Fantasy XIII alle aandacht opeist, daar moet The Crystal Bearers onder lijden. Ik wed dat (tien)duizenden potentiële kopers allang niet meer van de game afweten en als ze de game zomaar in de winkel aantreffen, dat ze zullen denken dat het niks zou zijn omdat ze er niks van hoorden.

Waarom zo stil doen over zo’n grote game? De enige verklaring is dat ontwikkelaars meteen al denken dat hun game zal falen. Dat is nou niet bepaald de goede instelling. Sony, Microsoft of uitgevers over het algemeen die games op de Xbox 360 en PS3 uitbrengen doen dat veel beter. Zo worden we al maandenlang gevoed met Heavy Rain en Mass Effect 2 screens. Hierdoor behoud je de interesse van gamers en zal de game uiteindelijk ook goed verkopen. Op de Wii hebben we te maken met een vicieuze cirkel: ontwikkelaars doen (te) stil over hun game, gooien hem zomaar in de winkel, ze merken op dat de game voor geen meter verkoopt, ze concluderen dat er alleen maar casual gamers op de Wii zijn en dus zullen ze nooit meer een hardcore game voor de Wii ontwikkelen.

Natuurlijk zijn er ook gevallen te bedenken waarop deze theorie niet toe te passen is. Neem nou The Conduit. Ontwikkelaar High Voltage Software schreeuwde maandenlang dat ze de mooiste en beste shooter voor de Wii hadden gemaakt, iets waar Wii bezitters lang op hadden gewacht. Althans, dat is wat de ontwikkelaar (en ik) dacht. Uiteindelijk verkocht de game voor geen meter, terwijl deze toch echt voor de hardcore Wii gamers was bedoeld. Het kon niet aan de kwaliteit van de game liggen, want deze lag zeker hoger dan de gemiddelde Wii game. Zo zie je maar weer dat bezitters van een Wii maar een raar publiek vormen: enerzijds zeuren ze om een vette nieuwe shooter, maar daarna gaan ze de game massaal niet kopen.

De moraal van het verhaal? Nintendo en andere ontwikkelaars moeten weer durven praten. Ik moet overigens zeggen dat Nintendo altijd al zo stil is geweest en eerlijk gezegd vind ik dat karakter ook fijner dan het schreeuwerige. Toch is een screentje of tien per week vanaf twee maanden voor de release zeker geen overbodige luxe. Zoals bijvoorbeeld bij een game als Endless Ocean: Adventures of the Deep. Hoewel het origineel een groot succes was, blijft Nintendo akelig stil over dit vervolg. Een ontwikkelaar laat vaak liever niet iets zien van zijn game wanneer die tegenvalt, maar games van Nintendo vallen zelden tegen. Dus Nintendo, doe het eens anders, jullie mogen best wat hoger van de toren blazen.



11:41  500 GB HDD voor PlayStation 3
11:11  Dante's Inferno: Divina Commedia
 Reacties (27)
 Pagina: 1 | 2
Gast (82.134.236.xxx) op 02-02-2010 om 11:32
goede column.. ben het er helemaal mee eens.
Heb zelf een wii en steun deze ook door bijvoorbeeld RE4 te kopen. Nintendo mag alleen hun grote hardcore games wat meer gaan promoten.

Gast (217.27.227.xxx) op 02-02-2010 om 11:35
Nintendo heeft het eigenlijk altijd zo gedaan hoor. Het is niet anders dan 15 jaar geleden. Nintendo is wat dat betreft altijd wat vreemd geweest en heeft nooit succes formules willen overnemen van andere bedrijven. Hoe goed die het ook doen met een bepaade strategie, Nintendo blijft vast houden aan zijn beleid. Dat is vaak ook het probleem, games van en voor Nintendo krijgen misschien 5 berichten per jaar en dat meestal ook nog eens verspreid over maanden en ineens 3 in 1 week vlak voor de release. Dat werkt niet. Ik ben al zoveel interessante games vergeten en nu ik een 360 heb kijk ik er al helemaal niet meer naar om.

Dat Nintendo er nu niet meer druk mee bezig is om wat ze nog hebben te promoten is logisch. De Wii is toch aan het einde gekomen hoe je het ook wend of keert. Dit is de laatste levenfase voor de Wii en zijn opvolger wordt met bijna 100% zekerheid dit jaar op de E3 aangekondigd. Ze gaan er nu echt geen tijd meer in steken en geen moeite meer voor doen, sterker nog. Sommige games zullen misschien net als bij de Cube en de Wii doorgeschoven worden naar de opvolger. Voor gamers is het nu te laat. Je moet voor gamers die grote afnemers van games zijn, vooral op Nintendo consoles er in het eerste jaar bij zijn. Verpletter ze maar onder de games want ze kopen ze toch allemaal wel. Dan heb je een solide basis voor andere devs. Nu na straks 3 en een half jaar hoor je nog steeds het zelfde, geen games en al helemaal geen bijzondere games en omdat er geen afnemers meer zijn flopt alles. Het is een self fulfilling prophecy die iedereen al sinds dag 1 verkondigd maar daar kom je weer bij het punt waar het om draait. Nintendo veranderd nooit ook al verliezen ze alles dan nog blijven ze vast houden aan het protocol. Cube werd daarom bijna de ondergang maar volgende generatie zal het wederom niet anders zijn.

Gast (87.211.34.xxx) op 02-02-2010 om 11:36
En andere Nintendo iconen terug laten leren zoals donkey Kong Fox enz

Gast (87.211.34.xxx) op 02-02-2010 om 11:36
keren bedoelde ik:P

tesla246 op 02-02-2010 om 11:39 [Niv: 18 / Exp: 875]
tja, nintendo had ten tijde van de cube games de akllerbeste games die er toen werden gemaakt dus tja.... Helaas is het nu veel slechter (vooral minder veel), erg jammer idd.

verder ben ik het met gast 217.27.227.xxx eens, alleen denk ik dat de opvolger wordt aangekondigd in 2011 (wss E3)

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-02-2010 om 11:42 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Het gekke is: voor Brawl, Wii Fit, Wii Sports, ... gaven ze wel veel aandacht en het werkte duidelijk. Waarom dan niet met de kleinere games?

Gast (217.27.227.xxx) op 02-02-2010 om 11:47
Ik weet niet, 2011 zou goed kunnen maar ik denk juist dat de opvolger in 2011 op de markt komt. In de eerste helft van dat jaar. Ik denk dat ze het een beetje doen zoals met de Wii die toch door zijn manier van promoten goed aansloeg. De E3 is nu het juiste moment om wat te laten zien en in de aanloop daarna steeds meer laten zien zodat de hype goed op gang komt. Nintendo weet ook dat als ze nu niks doen ze straks weer achter de feiten aan lopen. Wii verkopen, vooral kwa software zijn vrijwel 0, alleen enkele games verkopen nog goed maar daar kun niet nog 18 maanden mee vooruit. Dan lig je uit de markt en uit de interesse van mensen want dan staan de opvolgers van Sony en MS ook al weer op papier voor een release rond eind 2011 begin 2012 want die laten zich echt niet nog een keer de kaas van het brood eten door Nintendo.

Gast (86.83.92.xxx) op 02-02-2010 om 11:49
Het gevoel dat het einde van de Wii nadert is vanaf het begin altijd aanwezig geweest en toch worden we keer op keer teleurgesteld als de verkopen weer omhoog schijten.

Gast (80.126.145.xxx) op 02-02-2010 om 11:50
Helemaal eens met dit artikel.
Alleen dat van the conduit vind ik niet echt kloppen. The conduit was niks meer dan een middelmatige shooter en werd naar mijn mening dus ook links gelaten door gamers. Nintendo gamers mogen toch ook wel kwaliteit verwachten, net zo goed als xbox 360 / ps3 gamers? En dus niet maar tevreden moeten zijn met iets middelmatigs? En dan zitten zeuren dat de game niet verkoopt?

Ontwikkelaars moeten zich realiseren dat kwaliteit + marketing = WIN
En niet maar 1 van de 2, of allebei maar half.

ace_quorthon op 02-02-2010 om 11:50 [Niv: 76 / Exp: 3786]
Persoonlijk vind ik het sterk dat een bedrijf zijn eigen weg volgt. Of het financieel gezien slim is? Geen idee... of wacht... ze verdienen een paar honderd miljoen aan de wii. Of zijn het miljarden intussen?

Nintendo doet al lang mee in de industrie. Dat doe je niet als je foute strategien hebt. Sure, ze kunnen het anders doen zoals Simon zegt. Zelf zou ik ook wel meer willen weten van de aankomende games. Tegelijkertijd blijft het zo mysterieus stil omtrent zelda, mario, metroid dat je straks direct overdonderd wordt bij de presentatie en dan al snel kan gaan spelen. Veel fijner dan valse beloftes en door screens en filmpjes al de halve game doorlopen.

Wat third party betreft (die zich nog moeten bewijzen) is het maken van meer reclame zeker een vereiste om meer te gaan verkopen. Die hebben inderdaad te weinig vertrouwen in hoge verkopen dat ze de reclamekosten niet aandurven oid.

Gewijzigd door ace_quorthon op 02-02-2010 om 11:56

Gast (217.27.227.xxx) op 02-02-2010 om 11:56
De reden waarom Nintendo al zo lang mee doet is omdat vroeger alleen SEGA tegengas gaf maar vooral omdat ze veel goede games hadden, die hebben ze nu vrijwel niet meer. Maar die vele goede games van vroeger zijn wel de redding van Nintendo geweest in het laatste decennia. Je moet het zien als een investering, veel mensen kochten graag een Nintendo console omdat ze wisten uit het verleden dat ze goed zaten. Nu zijn we 2 geflopt generaties en een gameloze generatie verder, hoeveel klanten denk je dat er zo langzamerhand nog over zijn van die solide basis. De Wii is niet meer dan een eenmalige cashin en bedrijven redden het nooit lang op die basis. Daarom is het ook zo jammer dat Nintendo geen sloot aan games uit oude series heeft uitgegeven om het tegendeel te bewijzen en weer een brede klantenbasis op te bouwen. Want iedereen weet dat casualklanten niet de klanten zijn waar je het meest aan gaat verdienen op de lange termijn en casual is alles wat er nog over is op dit moment.

Gast (81.207.19.xxx) op 02-02-2010 om 12:01
Heb maar 1 ding te zeggen "zucht"...

prangstar op 02-02-2010 om 12:33 [Niv: 99 / Exp: 4926]
@simon,

je zegt het in je berichtje zelf al een beetje:
Het kon niet aan de kwaliteit van de game liggen, want deze lag zeker hoger dan de gemiddelde Wii game.

De gemiddelde wii game is zoo slecht dat het geen moeite kost om beter dan het gemiddelde te zijn, het probleem is echter dat deze games nog steeds zeer middelmatig of nog slechter zijn. een ontwikkelaar heeft aan zon game weinig geld uitgegeven, en wilt zeker geen duizenden euros verliezen aan reclame.

Een gemiddelde ontwikkelaar daarnaast op de wii, douwt shuffle ware in hoog tempo in de aars van de wii, resultaat is een hele shitlijst aan slechte games, en alleen een handje vol met aardige games en 2 leuke games: mario galaxy, SSBW. (die wel zwaar gepromoot werden)

vroeger (N64) was een third party titel voor nintendo grootsheid (RARE) als rare iets uitbracht op een nintendo console ging je op je knieen en dankte je de game goden.

Ik ben van mening dat deze grootsheid niet langer bestaat en dat het enthausiasme wat je vroeger had bij Nintendo volledig is verdwenen, voor mij doet zelfs een nieuwe zelda game niet meer wat het vroeger deed. Ik vind het jammer.

Uchiha_Shadow op 02-02-2010 om 13:28 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Als mensen geen moeite doen om achter titels als S&P2 te komen dan hebben ze er waarschijnlijk geen interesse in... en verdienen ze 't zowiezo niet om zo'n vette game te spelen Mensen kunnen wii gamers uitlachen als ze willen, maakt mij niet zo veel uit, ik weet wel beter. Misschien moeten die mensen maar eens dat nieuwe IGN artikel over flame wars lezen.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 02-02-2010 om 13:33

BengaBenga op 02-02-2010 om 14:14 [Niv: 27 / Exp: 1337]
prangstar: RARE was 49% van Nintendo en dus geen 3rd party.

@Gast (217.27.227.xxx): Jij bent nog niet helemaal op de hoogte van de verkopen van games als NSMBWii, Twilight Princess, Mario Kart Wii etc. Als er een groep aanwezig is op Wii zijn het wel de hardcore Nintendo fans.

En je moet ook niet vergeten dat iedereen die nu NSMBWii of Mario Kart Wii koopt misschien wel net zo lang Nintendo fan blijft als vroeger diegenen die begonnen met gamen op de NES/SNES.

@Editorial: Het grote probleem is wmb toch vooral de marketing van 3rd party games. Genoeg goede games te vinden (vooral in genres die nauwelijks op de HD consoles zijn) zoals Muramasa, Broken Sword, House of the Dead, Boy + Blob, Little King's Story, maar ze worden nauwelijks gepromoot.

Je moet een game promoten anders koopt niemand het. Dat is zo op de HD consoles en waarschijnlijk nog sterker op de Wii.

Simon op 02-02-2010 om 15:08 [Niv: 112 / Exp: 5600]
@BengaBenga, daar moet ik je gelijk ingeven, meestal verkopen Nintendo games wel, maar zolang 3rd party's ook geen ene hol (op de Wii) uitvoeren, blijft het natuurlijk lijken dat er niks te beleven valt op de Wii.

Overigens @ace_quorthon moet ik je gelijk geven dat de mysterie rond games als Zelda, Mario en Metroid leuk zijn, maar de minder onbekende franchises verdienen dat gewoon niet. Zoals ik al in mijn column zei, Sin & Punishment en Endless Ocean 2 verdienen de stilte rondom die games gewoon niet. Nintendo pleurt ze gewoon in de winkels zonder er ook maar een beetje aandacht te geven. Dat is toch hartstikke jammer?

Overigens doet Nintendo het ook bij bekendere franchises. Neem bv. Mario & Luigi 3. Tot de E3 2009 hadden we niks gezien, toen kregen we tien screens en dat was het. Letterlijk. Enkele gameplay vids van GT daargelaten bleef big N toch stil, wat ik zo jammer vind. Mario & Luigi 3 gooide ontzettend hoge ogen, maar reviews alleen helpen niet aan de verkoopcijfers. Heb je Mario & Luigi 3 ooit op de charts zien staan? Ik niet, wat echt zonde is.

Natuurlijk merken wij 'oplettende' gamers niks aan de kwaliteit, die blijft gewoon top. Toch zou het veel leuker zijn als meer mensen ervan kunnen genieten.

Gast (87.211.34.xxx) op 02-02-2010 om 15:19
de Wii met ps3 beelden zal de oplossing zijn voor de gaten van Nintendo releaselijsten. Maar dan zal hij echt niet achterlijk duur moeten worden. Verder vind ik het storende bij Nintendo dat ze alleen Mario Metroid brengen en Donkey kong en Starfox etc geen nieuwe topgame gunnen.

BengaBenga op 02-02-2010 om 15:21 [Niv: 27 / Exp: 1337]
@Simon: Mario & Luigi 3 heeft heeeel goed verkocht volgens NPD.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft Another Code, Fire Emblem (hoewel die wel aardig heeft verkocht, meer dan Lost Odyssey bv) en waarschijnlijk ook Sin & Punishment. Aan de andere kant kun je alleen maar blij zijn dat Nintendo ook dit soort niche producten nog steeds maakt.

Uchiha_Shadow op 02-02-2010 om 17:23 [Niv: 344 / Exp: 17178]
2,26 miljoen staat Mario & Luigi 3 idd op, heel netjes. Hij verkoopt wel belabbert in Europa, trouwens.

Ik ben idd blij dat Nintendo uberhaupt dit (S&P2) soort producten nog maakt. En waarom ze geen reclame maken: tja, dat is duidelijk een beslissing omdat ze denken dat ze het reclamegeld niet terug verdienen met de extra sales. Het zijn idd toch wel meer niche producten, ik denk niet dat de gemiddelde Wii consument er naar uit zit te kijken.

Maar misschien wel; het zou idd wel interessant te zien als Nintendo eens een full-scale campagne start voor een spel als Sin & Punishment 2. Kijken of ze daar dan ook miljoenen van kunnen verkopen - ik denk het niet.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 02-02-2010 om 17:39

gompy222 op 02-02-2010 om 17:52 [Niv: 84 / Exp: 4212]
vind het indd heel jammer dat nintendo geen donkey kong of str fox meer uitbrenge. vond donkey kong 64 g een van de beste games die ik ooit heb gespeelt.
heb trouwes wel egt goeie hoop voor nieuwe zelda

eehbiertje op 02-02-2010 om 18:35 [Niv: 76 / Exp: 3825]
de nintendo wii is alleen goed in t stof verzamelen.. voor de rest gebeurd er toch niets mee

Gast (80.126.145.xxx) op 02-02-2010 om 18:41
Ze hebben nog tal van mogelijkheden, maar die benutten ze niet. Kijk naar Donkey Kong, starfox, pikmin, kid icarus, f-zero, een grote pokemon game en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Iedere keer voor de E3 zijn de verwachtingen weer hooggespannen, maar achteraf is er altijd teleurstelling. Casual heeft 3 jaar lang de overhand gehad voor nintendo op de E3.
Erg jammer natuurlijk, en stom ook, want wie kijkt er naar de E3? Juist, het hardcore publiek.

Nu zou het ideale moment zijn om te rocken op de E3 als in 2006 en dan komt het ook met de hardcore groep weer goed.

Simon op 02-02-2010 om 18:48 [Niv: 112 / Exp: 5600]
@eehbiertje heb je de tekst überhaupt wel gelezen?

@Uchiha en BengaBenga, oke sorry dat wist ik niet . Eerlijk gezegd had ik alleen naar Nederlandse en Engelse (UK) charts gekeken, maar zoals Uchiha al zegt, heeft de game slecht verkocht in Europa.

Overigens lijkt het mij ook interessant om te zien hoe een game als S&N2 het zal doen wanneer Nintendo net zo'n campagne zal starten als New Super Mario Bros. Wii. Natuurlijk zal men niet hetzelfde succes genieten, maar een impuls moet het zeker geven. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die verlangen naar een game als S&N2, maar die er gewoon simpelweg niet vanaf weten. Immers, niet iedereen bezoekt een gamesite.

Nintendo heeft geld zat, het lijkt me dan ook leuk om te zien dat ze er eens mee gaan experimenteren.

Gast (80.201.217.xxx) op 02-02-2010 om 20:28
Gast boven mij, er komt wel degelijk een grote Pokemon game uit :)

Gast (80.126.145.xxx) op 02-02-2010 om 22:55
Niet op de wii ;)

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden