Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Poll Roundtable - Januari 2010


Door Joni Philips op 01-02-2010 om 13:15
Bron: Gamed

Maandelijks peilt Gamed naar de mening van de bezoekers en de redactie over een prangende stelling. In onze Poll Roundtable kun je onze mening over de stelling vinden en kun je zelf je mening geven over het onderwerp.

De afgelopen tijd zie je het steeds vaker; exclusieve games die opeens niet zo exclusief meer zijn. Zeer recent nog met de downloadbare episodes voor GTA IV, die eind maart dan ook voor de PC en PlayStation 3 zullen verschijnen. Maar wat te denken van bijvoorbeeld Ninja Gaiden II, waarbij men op beide packshots de 'Only on...' durfde te plakken. Of neem Final Fantasy XIII dat zijn weg naar de 360 vond. Zelfs Wii-exclusives weten tegenwoordig hun weg te vinden naar andere consoles, getuige van No More Heroes. Exclusiviteit is deze generatie duidelijk aan het veranderen. Hoe denken onze redacteurs hierover en verandert dit voor hun de waarde van een game?


Voor mij heeft de exclusiviteit van een game geen effect op de waarde van het uiteindelijke product. Uiteindelijk speelt iedereen games voor ontspanning en om er plezier uit te halen voor zichzelf. Daar heeft het platform waarop de desbetreffende game verschijnt weinig tot niets mee te maken. Sterker nog, het verschil tussen de Playstation 3 en Xbox 360 is voor de gemiddelde gamer niet eens te merken. En binnenkort, dankzij de introductie van Sony's Arc en Project Natal, zullen ook de verschillen met de Wii drastisch kleiner worden. Waarom is exclusiviteit nog nodig? Moeten gamers gestraft worden omdat ze toevallig de iets goedkopere console gekocht hebben of een console gekocht hebben omdat ze met vrienden willen spelen?

Iets waar ik me wel enorm mateloos aan irriteer, zijn de games die eerst exclusief blijken te zijn. Maar waarvan iedereen gewoon al weet dat dit niet het geval gaat zijn, want 1 of 2 jaar later komen deze games toch uit op de andere console(s). Waarom zou je een bepaalde groep gamers onnodig laten wachten tot het punt dat de game alweer half vergeten is door de rest van de wereld of dat ondertussen iedereen je het verhaal al verklapt heeft? Ik ben zelf iemand die enorm veel waarde hecht aan het verhaal van een game. Sterker nog, ik vind het verhaal het belangrijkste element. En als er dan voor gekozen wordt om een bepaalde groep gamers af te schermen van een goed verhaal, kan ik alleen maar heel teleurgesteld zijn. Boeken en films zijn toch ook voor iedere boeken en film fanaat beschikbaar? Zoals je misschien al opgemaakt heb, ben ik erg tegen exclusiviteit. Maar goed, uiteindelijk is het een strijd tussen de drie grootmachten (Sony, Nintendo, Microsoft) en voorlopig zullen zij nog zoveel middelen gebruiken als zij kunnen om de overhand te krijgen. Inclusief zorgen dat bepaalde games zolang mogelijk exclusief blijven. Want uiteindelijk betekent dit voor hun meer winst, ten koste van de artiesten die hun creativiteit met ons willen delen.


Exclusiviteit bestaat niet meer! En het komt nooit meer terug! Third-Party exclusives zijn gewoon niet meer financieel haalbaar en ze zijn ook niet logisch meer met de huidige generatie consoles. Ten tijde van de NES en de SNES was exclusiviteit logisch: als je game niet exclusief was, mocht je hem niet uitgeven van Nintendo en zij hadden de succesvolste consoles in handen. Ook ten tijde van de PlayStation en de Nintendo 64 was exclusiviteit logisch. De Nintendo 64 en de PlayStation verschilden zo sterk van elkaar dat je even goed twee spellen kon maken. Veel ontwikkelaars kozen dan ook voor twee exclusieve spellen in plaats van één multiplatform spel. En dan kwam de generatie van de PS2. Eindelijk hadden we drie consoles die qua technische specificaties aan elkaar gewaagd waren.

Door de uitstekende verkopen van de PS2 was het voor veel games echter niet de moeite om multiplatform te gaan. Enkel gigantische hits (Grand Theft Auto), standaard-sequels (Need for Speed) of licentiegames (FIFA) hield je multiplatform. Meer riskante games hield je gewoon exclusief wat ook logisch was. Eén van de consoles had 70% van de markt in zijn bezit, het was financieel niet logisch om multiplatform te gaan. Deze generatie is dat duidelijk anders: de Xbox 360 en de PS3 zijn sterk aan elkaar gewaagd qua specificaties en verkopen. Als je exclusief blijft, sla je 50% van deze markt over terwijl het overzetten van een game zeer goedkoop kan. Dan is het logisch dat je geen exclusives gaat maken.

Tenzij Sony of Microsoft natuurlijk een vriendschappelijke donatie doen om je te paaien, en dan nog zorg je ervoor dat je maar een jaar exclusief moet blijven. Als je game dan een gigantisch succes wordt, kun je hem nog altijd overzetten naar de andere console. Enkel de Wii krijgt veel exclusives omdat deze sterk afwijkt van de andere consoles. En dan nog proberen uitgevers vaak om hun games over te zetten van of naar de PS2, de PSP of zelfs de DS. Exclusiviteit is een dode term en dat vind ik spijtig. Waarom zou je nu nog een Xbox 360 én een PlayStation 3 in huis halen? Voor die vijf exclusieve topgames die ze elk krijgen op een jaar? Nee sorry, dat is te weinig voor mij. De consoles hebben geen eigen gezicht meer. Aan dit tempo krijg je een markt met een PlayStation 360 in plaats van een Xbox 360 en een PlayStation 3.


Exclusiviteit is tegenwoordig alleen nog maar van waarde als de uitgever zelf de hardware produceert. De derde partijen als EA, Take Two, Ubisoft et cetera kunnen hun 'exclusives' niet meer exclusief houden. De ontwikkeling van games deze generatie is veel duurder dan de vorige, terwijl de userbase nog veel minder is, als we de Nintendo Wii tijdelijk uitsluiten. Het is voor een third-party uitgever dan ook meer rendabel als ze hun game op meerdere platformen uitbrengen. Fanboys zullen waarschijnlijk gedesillusioneerd zijn, maar uiteindelijk komt dit de gamer alleen maar ten goede. Ten eerste kunnen meer mensen genieten van een game, wat veel grotere communities oplevert. Ten tweede heeft de uitgever meer inkomsten, waardoor er meer tijd en geld in een volgend project gestopt kan worden om deze nog beter te maken.

De tijdelijk exclusieve games stellen tegenwoordig ook weinig meer voor. Het aantal kwalitatief goede games wordt steeds groter en er is dus een steeds groter aanbod. Vaak weet je van zo'n 'timed-exclusive' toch wel dat het naar de andere console gaat, dus ondertussen vermaak je jezelf met andere games. Voor first-party titels gaat dit natuurlijk niet op, en het zal dus hier zijn waar de consolekeuzes gemaakt gaan worden, samen met de mogelijkheden van het apparaat zelf natuurlijk. Nu ook de nieuwe technologieën van Sony en Microsoft ons naderen zal de overstap van Wii-games naar de PS3 en 360 en vice versa niet meer zo groot zijn. No More Heroes doet het ook al zonder de technologieën.

Ikzelf vind het zo allemaal beter, met een beetje geduld komen de third-party exlusives van de éne console naar de andere console. Zo heb ik, met alleen een PS3, al genoten van de port van Bioshock en daar zal binnenkort ook nog eens GTA: Episodes from Liberty City bijkomen. Andersom kunnen Xbox 360-bezitters straks met Final Fantasy XIII aan de slag en een nieuw deel in de Metal Gear Solid serie. Hoewel die laatste niet heel verwonderlijk is ziet het er steeds meer naar uit dat we een tijd in gaan waar straks helemaal geen third-party exclusives meer zijn. Misschien gaan we straks wel een generatie in waarin Sony, Microsoft en Nintendo hun krachten bundelen om één ultieme en betaalbare console te maken. Dit zou beter zijn voor hun, beter voor ons en beter voor ontwikkelaars, aangezien men dan nog maar voor twee platformen hoeft te ontwikkelen, de ultieme console en de PC, of komt dat laatste op hetzelfde neer?


13:20  LEGO Harry Potter komt in mei
13:10  Killzone 2 designer naar Resistance 3
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (80.200.30.xxx) op 01-02-2010 om 13:42
"Misschien gaan we straks wel een generatie in waarin Sony, Microsoft en Nintendo hun krachten bundelen om één ultieme en betaalbare console te maken. Dit zou beter zijn voor hun, beter voor ons en beter voor ontwikkelaars"

Niet voor mij hoor, ik zie liefst concurrentie. Dan gaan de consolemakers elkaar proberen te overtreffen, bv door prijsverlaging etc

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-02-2010 om 13:45 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gezer: Niet noodzakelijk, lees argumenten hier: http://www.gamed.nl/view/36263

MocroMo op 01-02-2010 om 15:12 [Niv: 30 / Exp: 1502]
Ik ben het met Gezer eens, als er geen concurrentie is dan vrees ik dat men minder moeite gaat insteken voor een "betere" console. Daarnaast denk ik dat de grote drie gamen en alle andere dingen wat je tegenwoordig op een console kan gaan scheiden. Sony zou bijvoorbeeld geen bluray in ps3 bouwen en MS zou niet met Zune komen. Ik ben van mening dat het door de concurrentie juist inovatieve dingen worden geintroduceert.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Poll Roundtable
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden