Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Dark Fall: Lost Souls


Door NickPeters op 16-01-2010 om 20:32
Bron: Gamed

Het zijn weer winterse dagen, de zon schijnt minder lang en de nachten zijn kil en koud. Het is de ideale tijd voor een heerlijke horrorfilm, zo lekker op de bank met een bak zoete popcorn en cola. Wellicht dus ook een uitstekend moment om een horror-game uit te brengen. Zie daar; Dark Fall: Lost Souls verschijnt op de markt. Een beetje zenuwachtig wordt de game op mijn PC geïnstalleerd en ik bereid me voor op een aantal goede schrikmomenten.

Lost Souls is alweer de derde Dark Fall-game van Jonathan Boakes. In deze episode spelen we als de inspecteur die in het verleden een geheimzinnige zaak heeft behandeld. Jaren geleden is er een meisje verdwenen en nooit teruggevonden. Hoewel de zaak al een flinke tijd gesloten is, besluit onze wetsdienaar nog een poging te wagen om te achterhalen wat er precies gebeurd is. Overtuigd van zijn eigen zaak keert hij terug waar het allemaal begon; het treinstation. Na een kleine intro van een hijgend persoon wordt de speler aan zijn lot overgelaten. In het pikkedonker begint je zoektocht…

Dark Fall is een point & click horror-adventure. Dit betekent dat de speler vanuit eerste persoon de locaties moet verkennen. Jezelf voortbewegen gaat door middel van klikken, ook kan men de camera draaien om andere plekken te belichten. Uiteraard moeten er flink wat voorwerpen verzameld worden om zo de puzzels die wachten op te lossen. Onze inspecteur heeft niet veel op zak, enkel zijn mobiele telefoon mocht mee. Deze telefoon fungeert tevens als zaklamp en zal dus een grote rol spelen gedurende het avontuur.


Je kunt de game qua besturing dus goed vergelijken met een game als Myst. De achtergronden zijn lekker sfeervol en dragen bij aan een eng gevoel dat je besluipt terwijl je in de wereld rondloopt. Bloed druipt soms van de muren en qua geluidseffecten scoort de game ook redelijk goed. Toch is hiermee alles gezegd over het horror-gedeelte. Wanneer een game zichzelf dit genre oplegt zou men toch kunnen verwachten dat de game daadwerkelijk eng is en op dit vlak faalt Dark Fall aanzienlijk. Wanneer je de zaklamp aanzet zul je misschien even schrikken als er opeens een paspop voor je neus staat, maar hier houdt het ook op.

Zo wordt het verhaal enkel uit de doeken gedaan door stukken tekst die de speler dan door moet lezen. Omdat deze tekst op een dermate saaie manier gebracht wordt is het erg moeilijk om in het verhaal te komen. Het interesseert de speler uiteindelijk niet eens waar hij mee bezig is en dat is toch een ernstige fout. Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die hiervan genieten, maar ik trek nu even de vergelijking naar de game Still Life. Dit was absoluut geen horror-game, maar juist een soort duistere detective. Toch weet dit spel te slagen waar Dark Fall faalt, men werd in het verhaal getrokken en niet meer losgelaten tot het eindscherm. Bij Lost Souls zal menig speler het moeilijk vinden om het tot het einde vol te houden, simpelweg omdat het verhaal niet boeiend genoeg is.


Is de game dan compleet bagger? Nee, laat ik mezelf even nuanceren. Op het vlak van puzzelen doet de game wel degelijk goede dingen. De puzzels zelf zijn leuk bedacht en menig speler zal zijn haren uit het hoofd trekken wanneer hij erachter komt dat hij een speciaal voorwerp heeft gemist. Het goed doorwerken van elke locatie is dus verplicht. Toch krijg ik het idee dat zelfs het adventure genre verder is dan wat men hier krijgt voorgeschoteld. Bovendien zijn niet alle puzzel mechanieken goed uitgewerkt. Zo kunnen voorwerpen verplaatst worden door het vast te pakken en met je muis te schuiven. De game herkent schijnbaar niet alle bewegingen op de juiste manier en hierdoor wordt het vrij snel irritant.

Een ander belangrijk element in Dark Fall is de aanwezigheid van geesten. Sommige goedaardig, andere door en door slecht. Enkele van de overledenen zullen de speler zelfs proberen aan te vallen. Het is dus zaak jezelf te bewapenen en dit doet de inspecteur door middel van scharen die gedurende het hele spel te vinden zijn. Na flink wat steken zal de geest ‘de geest geven’ en je soms helpen met het onderzoek. Ben je te wild met het gebruik van de schaar, dan breekt deze en kan een vroegtijdige dood wel eens het einde van je avontuur betekenen. Wees echter gerust, onze inspecteur spawnt gewoon opnieuw. Het is een klein onderdeel dat niet denderend is uitgewerkt, waardoor iemand zich zelfs af zou kunnen vragen of het de game wel ten goede komt.

Op grafisch vlak heeft de maker zeker zijn best gedaan, maar wederom is niet alles uit de kan gehaald. De omgevingen waarin je mag rondzwerven zijn erg melodramatisch en sfeervol. Het past ook allemaal prima in het plaatje. Een voorbeeld van de slechtere grafische kunsten zijn de geesten. Deze zien er op enkele punten in het spel bijna een soort van cartoony uit, wat er weer voor zorgt dat de sfeer een beetje onderuit gehaald wordt. Ze zijn een soort lelijk eendje in een verder prima uitgewerkte setting. Verder mag men verwachten dat deze levende doden je ook echt angst aanjagen, maar ook hier mag de game niet slagen.


Dan mag de speler verwachten dat hij door geluidseffecten op zijn minst een beetje bang wordt. Hier slaagt de game, kreten vanuit de verte weten je soms op het puntje van je stoel te krijgen. Op het moment dat je even rust krijgt zijn het vooral deze geluiden die de sfeer oproepen. Toch weet Dark Fall zichzelf weer onderuit te halen door de voice-acting. Het is even geleden dat ik mij zodanig gestoord heb aan slecht ingesproken stemmen, vooral omdat ze helemaal niet in de setting passen. Daarmee kunnen we het eigenlijk goed samenvatten. Boakes heeft een aantal dingen heel goed uitgewerkt, maar weet nergens echt te scoren.

Dark Fall: Lost Souls is hiermee een zeer middelmatige adventure geworden voor iedereen behalve echte fans van de serie. Hoewel de sfeer zeker aanwezig is, weet de maker op een aantal belangrijke punten niet te scoren. De paspoppen en geluiden mogen dan ietwat eng zijn, een horror game is dit zeker niet. Was de game vijf jaar geleden uitgekomen dan was er waarschijnlijk een positiever oordeel geweest. Het verhaal is weinig origineel, sterker nog, het is gewoon slecht. Nee, wanneer je op zoek bent naar een ouderwetse point & click dan zijn er simpelweg betere keuzes. Vind je boeken te dik, maar hou je wel van lezen? Dan zul je, mits je zin hebt in een enge game, aan Lost Souls misschien wel een vermakelijke game hebben.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   65
Replay   45

Fan van het genre? Tel er nog 0.5 bovenop.
62


20:45  Nintendo DS is de GBA voorbij
17:03  GT5 voor 90% af, maar zonder Porsche
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Velqor op 16-01-2010 om 20:48 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Ik dacht al Darkfall .. maar gelukkig niet
voor de rest, niet mijn genre dit

Ferdienandjuh op 17-01-2010 om 11:12 [Niv: 21 / Exp: 1057]
Is Iceberg Interactive de nieuwe Lighthouse Interactive? Zelfde point-and-click-genre, ook Nederlands, ook uitgever van Ship Simulator en geopend na het faillissement van Lighthouse Int.

Gewijzigd door Ferdienandjuh op 17-01-2010 om 11:13

Gast (84.80.236.xxx) op 17-01-2010 om 16:54
2e screen wtf condemned ???

Gast (94.213.224.xxx) op 18-01-2010 om 01:40
Darfail

Velqor op 18-01-2010 om 16:35 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Gast (94.213.224.xxx)

Dat is de grap voor het spel Darkfall online, voor deze verzin je maar een orginelere

Gast (80.61.224.xxx) op 21-01-2010 om 12:55
DarkFail dan?

Gast (82.171.88.xxx) op 21-01-2010 om 18:01
ik hou wel van die geesten dingen. waarom is daarvan niks op de 360?

Velqor op 21-01-2010 om 22:38 [Niv: 191 / Exp: 9548]

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dark Fall: Lost Souls
Type:
Game
Releasedatum:
11-12-2009
Ontwikkelaar:
Darkling Room
Uitgever:
Iceberg Interactive
Media:



Meer media