Op de PlayStation 3 en de Xbox 360 zijn voorlopig weinig Hack & Slash games beschikbaar, maar begin 2010 zorgen SEGA, Sony, Electronic Arts en THQ voor verandering. Zij komen in sneltempo met Bayonetta, God of War III, God of War Collection, Dante's Inferno en Darksiders: Wrath of War.
De ontwikkeling van Darksiders: Wrath of War startte in 2005 toen voormalig NCSoft designer David Adams de ontwikkelstudio Vigil Games oprichtte in samenwerking met striptekenaar Joe Madureira. Het resultaat van hun samenwerking kunnen we op 8 januari ontdekken wanneer Wrath of War verschijnt op de PlayStation 3 en de Xbox 360. In vergelijking met Bayonetta, de God of War spellen en Dante's Inferno krijgt Darksiders: Wrath of War echter weinig aandacht. God of War is een gevestigde naam, Bayonetta krijgt fantastische scores en Dante's Inferno scoort dankzij controverse met zijn reclamecampagne. Darksiders: Wrath of War krijgt dus meestal minder aandacht dan zijn illustere collega's, maar vandaag is dat niet het geval: vandaag nemen wij Darksiders: Wrath of War onder de loep.
Joe Madureira werd bekend als tekenaar van Uncanny X-Men waarna hij aan de slag ging met een compleet nieuwe serie, namelijk Battle Chasers welke hij helemaal zelf schreef en tekende. Uiteindelijk belandde hij via vele omwegen bij NCSoft waar hij meewerkte aan Dungeon Runners. Tijdens de ontwikkeling daarvan kreeg hij het idee van Darksiders. In de game kruip je in de huid van War, één van de Vier Ruiters van de Apocalyps die momenteel zijn krachten kwijt is. Samen met zijn collega's Fury, Death en Strife nam hij deel aan de Apocalyps, de grote strijd tussen Hemel en Hel. De Apocalyps werd echter te vroeg gestart en The Charred Council beschuldigt War hiervan. Zij ontnemen War dan ook van zijn krachten en verbannen hem naar de Aarde.
War is echter onschuldig en op Aarde probeert hij uit te zoeken wie de Apocalyps echt heeft veroorzaakt. Dat wordt echter geen gemakkelijke klus want de strijd tussen Hemel en Hel werd gewonnen door de Hel. Hierdoor overheersen demonen de Aarde en zij zijn zeer krachtig. Je moet het onder andere opnemen tegen de gevallen aartsengel Samael, de vleermuis-achtige Tiamat, de gigantische The Jailer en The Griever. War moet echter niet alleen vechten tegen demonen, ook de Engelen vallen hem aan. Sinds de dood van hun leider Abaddon zitten zij opgesloten op Aarde en onder leiding van de aartsengel Uriel voeren zij nu een wanhopige strijd tegen de Hel en tegen War. Daarnaast zijn Fury, Death en Strife spoorloos verdwenen.
Het wordt dus een moeilijke strijd voor War. Gelukkig krijgt hij hulp van zijn paard Ruin en zijn zwaard Chaoseater. Tijdens de game verdien je ook andere wapens zoals minigeweren en krijg je jouw oude krachten terug. War wordt dus uiteindelijk een echte krachtpatser, en dat is belangrijk om nieuwe gebieden te bereiken. Net zoals in Metroid Prime kun je bepaalde gebieden pas bereiken als je de nodige krachten hebt. De game is dus geen simpele kopie van de meer rechtlijnige series God of War en Devil May Cry, hoewel de gelijkenissen natuurlijk snel zullen opvallen. Vigil Games liet zich ook inspireren door The Legend of Zelda, wat vooral moet opvallen in het aantal puzzels.
Darksiders wordt dus geen traditionele Hack & Slash game. Het wordt eerder een mengeling van Devil May Cry en The Legend of Zelda. Je moet nog altijd geweren en zwaarden gebruiken om vijanden (zowel demonen als engelen) te doden en hun zielen te verzamelen, maar tegelijk rijd je ook met je paard door grote omgevingen en verken je dungeons waarin je puzzels moet oplossen. Of deze combinatie werkt, zullen we merken op 8 januari wanneer de game officieel in de winkelrekken ligt.
|