Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

New Super Mario Bros. Wii


Door Gideon op 22-11-2009 om 15:01
Bron: Gamed

De Nintendo DS game New Super Mario Bros. bracht oude herinneringen terug met zijn 2D Mario gameplay. De game scoorde goed, maar kende wel enkele minpunten, zoals de lage moeilijkheidsgraad en de korte speelduur. Met New Super Mario Bros. Wii komt er, voor het eerst in zeventien jaar, weer een 2D Mario platformer naar de console; maar is dat iets waar we blij mee moeten zijn?

De game opent met een minutenlange, actievolle scene waarin de speler meteen de nodige vragen krijgt voorgelegd, welke ongetwijfeld grote invloed zullen hebben op de morele keuzes die gedurende het avontuur zullen moeten worden gemaakt... Mocht je als lezer de rillingen krijgen van bovenstaande zin, wees dan gerust, New Super Mario Bros. opent met een intro-filmpje van minder dan één minuut, waarin Mario & Luigi voorbij komen, alsmede de Koopalings en Bowser Jr. Tevens wordt Peach uiteraard weer ontvoerd. En... dat is het! Geen FLUDD, geen grootse aanval op Mushroom Kingdom; kort, duidelijk en krachtig. Want wat we natuurlijk willen in een 2D Mario game is een level kiezen en gaan met die banaan. Dat is wat New Super Mario Bros. Wii je meteen biedt.

New Super Mario Bros. Wii lijkt qua opzet veel op zijn Nintendo DS broertje, welke uiteraard weer gebaseerd was op klassiekers als Super Mario Bros. 3 en Super Mario World. De game is opgedeeld in negen werelden welke elk weer zijn onderverdeeld in meerdere stages, bonusstages en uitdagingen. Via een kaartje, welke gelukkig weer meer wegheeft van de ‘organische’ kaarten uit Super Mario World dan van het statische geheel uit New Super Mario Bros., kies je een stage. Wanneer je in de stage het einde gehaald hebt speel je één of twee nieuwe stages vrij, waardoor je steeds verder komt. Op de wereldkaart zijn naast de standaard stages ook de nodige bonussen te vinden.

De memorie-puzzel uit Super Mario Bros. 3 is weer terug en ook nieuwe varianten doen hun intrede, zoals het kapot schieten van ballonnen met een kanon. Deze bonusstages leveren je power-ups en/of levens op, waarover later meer. Een laatste optie is een uitdaging, waarbij je het moet opnemen tegen vijanden die op de wereldkaart verschijnen (wederom zoals we dit voor het eerst zagen in Super Mario Bros. 3). Weet je de uitdaging te voltooien (zoals bijv. het verslaan van reusachtige Goomba’s), dan bevrijd je een Toad, welke je weer zal belonen met eerder genoemde power-ups. Het zijn kleine toevoegingen, maar mensen die hebben genoten van de klassiekers op de NES en SNES zullen zich, meer dan in de Nintendo DS versie, weer helemaal thuis voelen!


New Super Mario Bros. Wii is een 2D platform titel. Dit betekent dat je (doorgaans) van links naar rechts beweegt om zodoende de vlaggenmast aan het einde van een level te bereiken. Uiteraard zijn ook de verticale levels weer aanwezig, alsmede piramiden en spookhuizen welke heuse doolhoven opleveren. Mario kent dezelfde bewegingen als in New Super Mario Bros., zoals de ‘kontstomp’ en ‘muursprong’. Nieuw is de draaibeweging welke wordt uitgevoerd door met de WiiMote te schudden. Dit klinkt als een flauwe gimmick, maar werkt in de praktijk best lekker. Zo kun je, wanneer je bijv. vuur-Mario bent, door rond te draaien vuurballen tegelijk naar links en rechts afvuren, terwijl je als propeller-Mario extra hoog vliegt. Nadeel is wel dat je af en toe onbedoeld teveel met de WiiMote beweegt, waardoor je per ongeluk deze beweging inzet.

Propeller-Mario, hoor ik je denken. Jazeker, dit is één van de drie nieuwe power-ups in de game en meteen de leukste. Anderen zijn het pinguïn-pakje, waarmee je sneller kunt zwemmen en kunt buikschuiven, en het ijsmanpakje, een variant op vuur-Mario, alleen schiet je nu ijsbollen. Wanneer je een vijand bevriest kun je deze gebruiken als platform of wapen. De nieuwe power-ups, naast enkele oude bekenden zoals mini-Mario, voelen meer op hun plaats dan in de voorganger, helemaal omdat ze in de puzzels gebruikt worden en de levels vaak extra uitdagingen bieden welke alleen te voltooien zijn met eerder genoemde upgrades.

Kon je in New Super Mario Bros. slechts één power-up als reserve meenemen, daar is het ditmaal mogelijk om tientallen achter de hand te houden, zoals ook in Super Mario Bros. 3 geïntroduceerd werd. Een groot voordeel, aangezien je nu niet, wanneer je een power-up verliest, eerst allemaal oude levels moet doorspeuren naar de upgrade. Ook Yoshi passeert de revue, maar zal slechts in een select aantal stages speelbaar zijn en de groene dino gaat niet mee naar de volgende stage. Wederom een goede keuze, want je merkt meteen dat in de levels waarin Yoshi aanwezig is er veel beter gebruik gemaakt dient te worden van zijn mogelijkheden.


Ik liet het al doorschemeren, maar het leveldesign in deze game is uitmuntend. De moeilijkheidsgraad, één van de grootste kritiekpunten uit de DS-versie, is ook met stappen omhoog gegaan en ik garandeer je dat je menigmaal een level opnieuw zult moeten beginnen. Mocht het je allemaal nog te simpeltjes zijn, dan kun je in elke stage drie gouden munten vinden, welke, helemaal later in de game, je platformvaardigheden danig op de proef stellen. En dan heb ik het niet over de laatste wereld, al vanaf ongeveer de derde wereld zul je er een flinke kluif aan hebben! Ditmaal leveren de munten ook wat op, want je kunt ze inruilen voor filmpjes welke je bijvoorbeeld locaties van andere munten of geheime uitgangen tonen.

Ook is het mogelijk om ontvoerde Toads te redden in de stages, wat inhoudt dat je de pratende zwam moet optillen en naar het einde dient te tillen, wat weer als gevolg heeft dat je twee keer zo groot bent en geen power-ups kunt gebruiken. De werelden in de game zijn wederom gebaseerd op de klassieke thema’s, zoals vuur, water, grasland en woestijn. Het leuke is dat de stages echter dusdanig gevarieerd zijn dat je geen moment het idee krijgt wederom hetzelfde te moeten doen. Sterker nog, elke stage heeft zo zijn eigen, unieke foefje. Ook de eindbazen zijn weer van de partij. Waar we in New Super Mario Bros. nog in elke wereld tegen Bowser Jr. en een ongeïnspireerde eindbaas moesten vechten, daar zijn in dit deel de Koopalings van de partij.

En terecht natuurlijk, het werd hoogtijd dat Bowser Jr. een stapje terug deed voor deze helden uit vervlogen tijden. We zagen Iggy, Ludwig, Lemmy, Roy, Wendy, Morton en Larry al even terug in Mario & Luigi: Superstar Saga, maar ditmaal debuteren ze voor het eerst in vol 3D. De rakkers zijn, net als in Super Mario Bros. 3, weer uitgedost met ieder een toverstaf, hoewel hun stages meer zijn gebaseerd op de ‘tactische’ gevechten uit Super Mario World. Halverwege elke kaart neem je het voor het eerst tegen een Koopaling op, om opnieuw ten strijde te trekken op het eind van de kaart. Dit laatste gevecht is vaak een stuk pittiger, omdat Kamek de Koopaling nog krachtiger maakt, waardoor bijvoorbeeld het level gaat bewegen, of de aanvallen nog grootser zijn. Hopelijk maken de zeven (buitenechtelijke?) broertjes en zus van Bowser Jr. ook hun opwachting in Super Mario Galaxy 2, het zij ze gegund!

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   90
Graphics   85
Replay   80

Uitmuntende singleplayer, ietwat teleurstellende multiplayer.
89


18:30  Happy Hammerin' voor WiiWare
14:40  Rare annuleert Natal game
 Reacties (41)
 Pagina: 1 | 2
No'tje op 22-11-2009 om 15:09 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Terechte score.

Lawliet op 22-11-2009 om 15:29 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik had het een 95 gegeven! Een must buy voor iedereen!

reptile op 22-11-2009 om 15:30 [Niv: 33 / Exp: 1654]
valt me zwaar tegen, de grafics zijn bizar blurry en een beetje normaal rennen zit er ook niet in. voelt meer aan als een N64 game uit de virtua store.

Simon op 22-11-2009 om 15:41 [Niv: 112 / Exp: 5600]
^Ehm, niet echt.

Het is lang geleden dat ik zoveel lol gehad heb tijdens gamen. Heb het net met twee maten gespeeld, en ik vind het echt geweldig. De game is zeer uitdagend (komt als een verrassing) en erg leuk om te spelen. Maar inderdaad, er had meer in gezeten. Ik moet echter wel toegeven dat ik begrijp waarom er geen online component is. Voor ik de game gespeeld had vond ik dat nogal een stomme keuze, maar na multiplayer gespeeld te hebben weet ik het zeker: deze game moet je gewoon met vrienden op de bank spelen.

Roderick op 22-11-2009 om 15:49 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Nah het wordt wel een soort van chaos in multiplayer eigenlijk. Je bent meer bezig met elkaar dwars te zitten dan een echte voortgang te maken in de talloze levels die de game biedt. Zijn althans mijn bevindingen. Elkaar dwarszitten is natuurlijk prachtig, maar hoe lang blijft dat leuk?

Onna76 op 22-11-2009 om 16:03 [Niv: 372 / Exp: 18579]
SP is ook veel beter volgens mij en trouwens ook lastiger dan de DS versie. Ze hadden beter een zooi mini games erin kunnen gooien ipv MP, zoals op de DS, waarbij je nog wat extra's kon verdienen.

Louis Tinner op 22-11-2009 om 16:19 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Zoals in de review al is aangegeven zit er een verschil in multiplayer met 2 personen of meer. Met z'n 2en werkt echt fantastisch !!! Met wat coordinatie en overleg kan je heel goed samenwerken om de bonussen en het einde te halen , voelt echt als teamwork, het werkt geweldig. Het wordt er ook wat makkelijker op ivt in je 1tje (echt wel pittig dit spel ) om het einde van het level te halen, hoewel je relatief vaker doodgaat en dus minder levens kan sparen. Met meer personen is gewoon cool voor de lol of in coin battle, heerlijk chaotisch, maar niet om 'serieus' er voor te gaan om het spel uit te spelen, maar daarvoor is de 3 en 4 player modus ook helemaal niet bedoeld! Dus roderick nogmaals een groot verschil tussen 2 of meerdere spelers

online was wel grappig geweest om een keer te doen met mensen die je kent, vooral coin battle dan, maar echt vaak zou ik het denk ik niet gespeeld hebben, vooral niet als er zelfs een klein beetje lag in had gezeten is dat funest voor een game als dit die veel precisie vereist.

Grafisch ziet het er heel goed uit, clean en heel kleurrijk. De gameplay en leveldesign is weer het beste wat 2d platforming te bieden heeft (wat meteen betekent dat reptile een troll is).

De score vind ik an sich ok, maar niet ivt een hoop andere spellen die hoger (te hoog dus) hebben gescoord (zo herinner ik me een ander 2d platform spel op PSN, downloadable en hogere score op deze site ) Argument van om beurten spelen slaat eigenlijk ook nergens op, speel gewoon om de beurt met mario!


Het is gewoon een supervet spel die iedereen zou moeten halen. Ik heb heeel lang gehoopt op een nieuwe 2d mario op een console en wie wilde vroeger eigenlijk niet dat je tegelijk kon spelen?

2d FTW en de koning is terug


Gewijzigd door Louis Tinner op 22-11-2009 om 16:28

No'tje op 22-11-2009 om 16:26 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Als je denkt dat een 89 te laag is moet je SMW & SMB3 nog maar eens spelen, die verdienen pas echt een 9.5

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-11-2009 om 16:30 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Nee, die verdienen een 10. Zelfs bij SMG waren er dingen om op te vitten, maar die twee waren gewoon perfect.

Simon op 22-11-2009 om 16:31 [Niv: 112 / Exp: 5600]
Met twee vrienden erbij kan het nog hartstikke serieus eraan toegaan hoor! Natuurlijk wordt het wel erg druk dan, maar toch vind ik het leuker om met twee vrienden te spelen, dan met één. Het spreekwoord 'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd' vind ik dan ook zeer toepasselijk op deze game. Met meerdere spelers krijg je juist meer dat je moet samenwerken, en je komt ook meer in mega random momenten terecht waarvan je (wij iig) hard moet lachen. Ik kan me geen game herinneren waarbij ik zoveel lol had.

sjeffie op 22-11-2009 om 16:33 [Niv: 33 / Exp: 1655]
sinds gisteren heb ik deze game en hij bevalt me zeer uitstekend (H) het is best wel een beetje aan de moeilijke kant maar dat is ook tevens de uitdaging terechte score en een must have voor alle mario fans die een Wii bezitten

No'tje op 22-11-2009 om 16:34 [Niv: 205 / Exp: 10245]
@Joni, lol ja je hebt gelijk.

@Simon, zeker nog nooit Littlebigplanet gespeeld? Die game is minstens evenleuk met vrienden.

Talicus op 22-11-2009 om 16:46 [Niv: 66 / Exp: 3303]
@ninodude

Niets tegen LBP, die game was inderdaad zeker met vrienden geweldig, maar ik vind zelf de levels en vooral de controls net iets beter in NSMB.

Bij LBP was alles een klein beetje zweverig, en je kon ook niet echt heel erg ver springen, het was meer 'flink hoppen'

Desondanks toch een uitstekende game.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-11-2009 om 16:50 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Dat is natuurlijk puur een verschil in design. Mario is bedoeld om echt door de levels te vliegen bij wijze van spreken terwijl LBP meer physics realistisch is.

Talicus op 22-11-2009 om 17:10 [Niv: 66 / Exp: 3303]
Uiteraard, maar het een ligt mij wat meer dan het ander. Bovendien viel het me op dat juist door de springafstand te beperken, de mogelijkheden wat beperkt werden voor het maken van community levels, aangezien de uitdaging vaak niet bij het springen zelf ligt, maar op andere manieren moet worden veroorzaakt.


Gast (80.56.51.xxx) op 22-11-2009 om 17:17
ik vindt dat het gewoon een Ds game had moeten worden

Gideon op 22-11-2009 om 17:26 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Hoeveel mensen vinden overigens nog meer dat de Koopalings by far de tofste karakters uit het Mario universum zijn?

Louis Tinner op 22-11-2009 om 17:41 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Goombas voor mij oh en de mushrooms, toad en yoshi

trouwens eens met gompy hieronder

Gewijzigd door Louis Tinner op 22-11-2009 om 17:52

gompy222 op 22-11-2009 om 17:49 [Niv: 84 / Exp: 4212]
ik had verw8 dat de replay wel wat hoger zou zijn dan 80. vooral multiplayer.

Gast (80.56.31.xxx) op 22-11-2009 om 17:59
Vroeger waren jullie scherper in de reviews. Edge magazine van de Nederlandse games websites. Vanwaar deze milde toon de laatste tijd=

No'tje op 22-11-2009 om 18:08 [Niv: 205 / Exp: 10245]
@Gideon, ja idd ik vond zo altijd al tof, vroeger had ik een koffer waar je je NES in kon doen enzo en daar stonden ze ook op.

The Big N op 22-11-2009 om 18:22 [Niv: 89 / Exp: 4462]
Must Buy, geweldig spel

Gast (82.169.167.xxx) op 22-11-2009 om 18:31
must have

Gast (77.169.226.xxx) op 22-11-2009 om 18:57
lijkt me echt super vet spel:P dat chaotische lijkt me juist zo leuk met vrienden, chips, cola, bier en men kan ook naar eigen smaak wat pizza toevoegen;)

pizzarulez op 22-11-2009 om 19:07 [Niv: 116 / Exp: 5801]
No thnx, ik wacht wel op smg2

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
New Super Mario Bros. Wii
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2009
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media