Jarenlang kende de game-industrie consoles met een korte levenscyclus. Ongeveer elke vier-vijf jaar begon een nieuwe generatie consoles, maar deze generatie volgt dat patroon niet.
De Xbox 360 en de PlayStation 3 lijken veel langer mee te gaan dan normaal, en dat wordt een probleem voor studio's zoals id Software en Crytek. Zij waren reeds aan het plannen en het ontwikkelen voor de volgende generatie, die nu veel later zal komen dan oorspronkelijk gepland. Volgens Gearbox president Randy Pitchford zullen deze ontwikkelaars zich moeten aanpassen of ze riskeren te falen.
Crytek kon bijvoorbeeld geen goede markt vinden voor Crysis omdat ze een game maakten die weinig mensen konden spelen. Die game was zelfs te veel voor de consoles volgens hun, maar nu moeten ze zich aanpassen aan die consoles om een voldoende groot publiek te bereiken. Ook over id Software was Pitchford niet positief. Zij lijken in een soort generatie-plus mode te zitten en niemand weet wat de volgende generatie brengt.
We see the id guys talking continuously about this, 'well, Sony will have a Blu-Ray and I don't know what we'll do on the 360, maybe we'll have three DVD's... if the publisher will let us do that, maybe we'll errrrahh I dunno.' Because they're in this kind of "generation plus" mode, and like nobody knows what the generation beyond this one is going to look like."
Sommige studio's denken dus al te veel aan de volgende generatie, terwijl deze nog lang niet komt en niemand weet wat de toekomst brengt. Die studio's zullen zich nu moeten aanpassen om te overleven.
|