Review: Call of Duty: Modern Warfare 2
Door Stefan van B op 15-11-2009 om 14:47
|
Bron: Gamed
|
Het is alweer twee jaar geleden dat Infinity Ward Call of Duty 4: Modern Warfare uitbracht en hiermee de halve wereld op zijn kop zette. Een intense singleplayer, een multiplayer zonder houdbaarheidsdatum en audiovisueel genot wat nog jaren de standaard zou kunnen zijn.
Tot op de dag van vandaag is de game nog ontzettend populair, maar dat weerhield Infinity Ward er niet van om in samenwerking met Activision-Blizzard een vervolg te ontwikkelen. Call of Duty: Modern Warfare 2 is het resultaat en gaat met een tijdsprong van vijf jaar verder waar het origineel ophield. Een nieuwe terrorist is opgedoken, genaamd Makarov, die de dood van Zakhaev wil wreken en het huidige Amerika omzeep wil helpen. Om hem te stoppen zul je met verschillende personages de wereld rondreizen. Zo kun je genieten van Braziliaanse krottenwijken en ijskoude gevangenissen. De variatie in omgevingen en missies die je voorgeschoteld krijgt is dan ook erg groot.

Het mag dan wel erg gaaf zijn om zoveel verschillende ideeën in één game te stoppen, maar het moet dan wel allemaal met elkaar overeenstemmen. En precies op dit punt heeft Infinity Ward enkele steekjes laten vallen. Want zodra je voor de eerste keer de singleplayer aan het doorspelen bent heb je geen flauw idee wat er nu precies allemaal aan de hand is, ook de toelichting die je krijgt in laadschermen voor een missie weten hier niet echt aan bij te dragen. Het valt dan wel weer mee dat je personage een naam heeft, maar een stem en enige achtergrondinformatie ontbreekt. Een gemiste kans, want op deze manier zul je geen enkele band met je personages kunnen opbouwen en ook met andere collega’s is het zo slecht gesteld.
Neem bijvoorbeeld Royce, een soldaat als ieder ander die ook gewoon de bevelen van zijn leidinggevenden uitvoert. Samen met hem probeer je tientallen vijanden om het leven te brengen, heel aardig natuurlijk, maar er komt hierbij geen enkele tactiek aan te pas en ook conversatie blijft achterwege. Als je hem vervolgens per ongeluk in zijn benen schiet en hij van achter het fatale schot krijgt van een Braziliaanse vechtersbaas gebeurt er niks. Geen melding via de radio van je leidinggevenden, geen enkele vorm van broederschap door te kijken of hij echt dood is, helemaal niks. Dit is gewoon erg jammer, want in Modern Warfare 2 is de speler zelf gewoon god die honderden vijanden achter elkaar neerhaalt in Rambo stijl. Het is soms zelfs zo erg gesteld dat cultuurheld Chuck Norris hier nog wat van zou kunnen leren, want ook hij zou geen honderden kogels kunnen ontvangen zonder dood te gaan.

De singleplayer van Modern Warfare 2 voelt hierdoor aan als één groot schietfestijn en de kenmerkende ‘filmische’ ervaring van de serie gaat hierdoor verloren. Hoewel, een groot gedeelte van de singleplayer mag hier dan onder lijden, er zijn nog genoeg stukken die wel degelijk de moeite waard zijn. Zo zul je nu af en toe een voertuig moeten besturen en wat meer moeten sluipschutten dan wat anders. Deze gedeelten hadden er wat mij betreft meer in mogen zitten, want door deze scènes blijf je doorspelen. Helaas is het avontuur al na een vier tot vijftal uren afgelopen en moet je vervolgens concluderen dat het niveau van het origineel niet is gehaald.
Gelukkig is de besturing van de game wel op niveau gebleven, er zijn maar weinig shooters die zo lekker wegspelen als Call of Duty. Het ontbreken van een cover-functie is in mijn opinie nog steeds een gemis in de singleplayer, maar dit doet er niet toe bij de multiplayer. Deze werkt weer net zo lekker als vanouds en kent enkele nieuwe toevoegingen op het gebied van challenges, wapens, modes en meer van dit. Geen grondige renovaties of vernieuwingen, gewoon meer van hetzelfde en dat is in dit geval niet perse verkeerd. Neem bijvoorbeeld het challenges systeem, deze werkt nog steeds hetzelfde en is nog steeds net zo verslavend als in het origineel. De beloning in de vorm van experience points en upgrades voor het uitvoeren van bepaalde doelstellingen is en blijft een goede motivatie om door te spelen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
85 |
Graphics |
85 |
Replay |
90 |
Meer van hetzelfde, alleen net iets minder.
|
88 |
|
|
|
14:49 Tales of Graces schittert op screens
11:13 Artworks Valkyria Chronicles 2
|
Reacties (64) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (94.208.146.xxx)
op 15-11-2009 om 23:52
|
het cijfer is goed genoeg niet te hoog en niet te laag
|
|
Gast (213.244.167.xxx)
op 16-11-2009 om 09:57
|
Game is ok, maar echt niet geweldig. In 2 jaar tijd zijn ze grafisch geen milimeter verbeterd en dat is wel een erg zwak punt.
Verder vind ik de singleplayer inderdaad een onsamenhangend zooitje. Tof en intsensief, maar het verhaal komt geen seconde uit de verf.
Denk dat ze er véél meer vna hadden kunnen (en moeten) maken. Dit is weinig beter dan MW1.
|
|
david
op 16-11-2009 om 17:12
[Niv: 39 / Exp: 1961]
|
goed cijfer, ik bedoel, als je een 8,8 op schl kreeg/krijgt ga je ook niet klagen
|
|
The Big N
op 16-11-2009 om 19:08
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
Ik zou dit spel al niet kopen om het feit dat Activision 1 grote leugenachtige Maffia-Kompanie is. Ten 2e kun je net zo goed MW 1 kopen, het ontbreken van extra wapens neem ik maar voor lief.
|
|
GanGsterG
op 16-11-2009 om 20:45
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
mensen die zeggen dat deze minimaal een 9 moeten kirjgen zijn overhyped,want bekijk je deze game neutraal is het cijfer terecht,want zo baanbrekend en zeer goed is de game ook weer niet.de hype laat de game goed lijken
|
|
Gast (81.242.197.xxx)
op 16-11-2009 om 21:28
|
D:
ik ben het toch niet helemaal met u eens dat ge in 1shot al dood zijt zijt of dat in de voeten headshot is want als dat zo is dan had ik volgens mij al veel headshots en het cijfer is wel goed
|
|
Gast (87.211.34.xxx)
op 17-11-2009 om 01:48
|
ik vind hem wel lauw maar niet echt zoveel beter dan deel 1 en online zijn er teveel helikopters enz. Verder mensen die zeggen dat dit de game van het jaar is. zijn abuis Killzone 2 en Uncharted 2 zijn vele malen beter. En voor mij is uncharted 2 ondanks kleine minpunten de game van 2009
|
|
Gast (194.151.171.xxx)
op 17-11-2009 om 09:53
|
ik heb cod 4 nooit gespeeld en ben dus echt een ontzettende noob in dit spel... maar wat mij opvalt is het volgende: bij team death matches wordt nul komma nul samengewerkt.. iedereen loopt als een kip zonder kop door elkaar heen en je wordt vanuit iedere kant 100x kapot geknald... tegenstanders herken je ook totaal niet want iedereen ziet er hetzelfde uit.. het is totale chaos.... ik zelf vind killzone leuker spelen.. is wat relaxter en wat meer tactisch..
|
|
Gast (145.53.97.xxx)
op 17-11-2009 om 12:34
|
Killzone tactisch........WHAAAAAAHAHAHA
Het was voor mij zeker een toppertje, maar tactisch?
Probeer Operation Flashpoint 2 eens, praten we daarna verder
haha
|
|
Gast (194.151.171.xxx)
op 17-11-2009 om 12:52
|
je hebt gelijk killzone is in vergelijking met ofp2 totaal niet tactisch, het is volgens mij helemaal niet tactisch, maar wat ik meer bedoel is dat bij killzone nog enigszins ´nadenkt´en probeert samen te werken..
|
|
Gast (86.81.177.xxx)
op 18-11-2009 om 18:45
|
CoD4 was mijn eerste CoD game. Toen ik MW2 ging spelen voelde ik gewoon dat het beter was. Singleplayer zit vol met actie, Spec Ops is toegevoegd, multiplayer is erg goed (op het verbinding maken na).
In multiplayer wordt er wel samengewerkt, maar het ligt eraan in welke server je zit.
Deze game geef in een 9.2. CoD4 kreeg een 9.0 gemiddeld en ik vond MW2 toch net wat (ehh...veel) beter als CoD4. Aan de andere kant vind ik een 9.5 wat te hoog.
|
|
Gast (145.92.219.xxx)
op 20-11-2009 om 15:41
|
voor mij is het een 9.8
|
|
im2
op 20-11-2009 om 17:41
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Mooi cijfer, al ben ik het niet eens met 'net iets minder'. Ik ben heel tevreden met de nieuwigheden.
|
|
GanGsterG
op 21-11-2009 om 21:28
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@gast 145.92.219 maar jij hebt oogkleppen van het merk Modern warfare
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|