Met Call of Duty 4: Modern Warfare ontwikkelde Infinity Ward een uiterst succesvolle PC, PlayStation 3 en Xbox 360 game. In tegenstelling tot voorgaande Call of Duty games speelt Modern Warfare zich af in de tegenwoordige tijd, waardoor de game extreem populair werd.
Als het aan uitgever Activision had gelegen, had Modern Warfare echter nooit bestaan. Tegen het Official PlayStation Magazine vertelde Infinity Ward baas Vince Zampella dat Infinity Ward reeds jaren een moderne game wilde maken. Infinity Ward wilde het Wereldoorlog II tijdperk achter zich laten met Call of Duty 2, maar Activision was tegen. Uiteindelijk vond men een compromis: Call of Duty 2 werd een WOII game en Infinity Ward mocht consolegames maken. Activision vond namelijk dat Infinity Ward alleen geschikt was voor PC games. Ook met Call of Duty 4: Modern Warfare was Activision gekant tegen de nieuwe setting. Activision toonde zelfs verschillende onderzoeken om te bewijzen dat iedereen WOII games wilde in plaats van Modern Warfare. Uiteindelijk vocht Infinity Ward voor Call of Duty 4, wat uiteindelijk geen slechte beslissing bleek. Call of Duty 4: Modern Warfare werd de succesvolste Call of Duty ooit en beide consoleversies verkochten beter dan de PC versie. Activision zal in de toekomst waarschijnlijk tweemaal nadenken om een beslissing van Infinity Ward in twijfel te trekken.
With Call of Duty 2, we were dead set against it being World War 2, but Activision really wanted it, the compromise sort of being that we'd get some dev kits for consoles in exchange for doing a World War 2 game. We always wanted to be on consoles and Activision saw us as more of a PC developer.
|