Met Section 8 maakt Timegate Studios haar eerste volwaardige game. Na ervaring te hebben opgedaan met F.E.A.R. Extraction Point en Perseus Mandate is het nu tijd voor een multiplayer gerichte shooter gebaseerd in de toekomst. De game vliegt een beetje onder de radar van vele gamers, maar is dat terecht?
Eens je tevreden bent met je personage neem je deel aan de online oorlog tussen Section 8 en Arm of Orion. Deze zijden verschillen alleen in uiterlijk en het heeft geen gewenning nodig. De gevechten nemen plaats op maps waar controlepunten voor het rapen liggen. Afhankelijk van de grootte van de kaart zijn er dit twee tot vier. Elk controlepunt heeft bijhorende verdediging zoals oplaadstations, sensoren en geschutskoepels. Door middel van hacken kan een zijde deze punten overnemen. Eenmaal gehackt duurt het een tweetal minuten voordat het punt effectief van zijde verandert, dus je hebt nog even de tijd om het ongedaan te maken. Deze online-modus (Conquest) is overigens de enige die je zal tegenkomen in Section 8.
Gedurende de match verdien je geld waarmee je bijkomende geschutskoepels, luchtafweer of oplaadstations kan oproepen. Ook voertuigen zijn beschikbaar en je kan kiezen uit een anti-infanterie mech of een tank. De voertuigen zijn niet almachtig maar kunnen serieus wat schade toebrengen. Zeker een volledig bemande tank is iets om gevreesd te worden. Terwijl je bezig bent met het uitvoeren van een handeling worden er voor je team speciale punten toegerekend afhankelijk van de uitgevoerde actie. Eenmaal je een bepaald aantal punten hebt verzameld, schakelt een Dynamic Combat Mission in. Dit kan gaan van het ophalen van informatie en veilig opbergen tot een konvooiwagen op te halen en tot een bepaalde basis te brengen. Niet alleen verhoogt een succesvolle missie je teampunten maar het heeft bijkomende bonussen: hinder je succesvol de informatie-missie van je tegenstander, dan krijg je alle vijanden op de map te zien. Hierdoor blijft de actie enigszins afwisselend.
Op grafisch vlak is de game geen hoogvlieger. De omgevingen ogen soms wat kaal maar modellen en texturen zijn gelukkig van een goede kwaliteit. Alles draait aan een goede framerate en ondanks het zware geweld zal deze zelden zakken. De maps zijn ook erg groot bij momenten en zijn vooral tijdens het droppen indrukwekkend om te zien. Het geluid is ook goed verzorgd waardoor wapens en stemmen erg lekker klinken. Op technisch vlak valt er dus zeker niet te klagen maar er is niet echt iets dat zeer noemenswaardig is.
Als besluit kan je stellen dat Section 8 een leuke online shooter is die echter niet meteen tussen de rest uitspringt. Het gebrek van verschillende matchtypes wordt opgelost door de dynamische objectieven, die toch elke match iets anders laten verlopen en de actie mooi kunnen centraliseren. De klassen zijn niet vernieuwend maar laten erg veel aanpassingen toe waardoor je zeker en vast je eigen speelstijl kan maken. Op technisch vlak is de game echter een middenmaatje maar dat zal je spelplezier niet doen afnemen. Als je een fan bent van futuristische online shooters dan is Section 8 zeker wat voor jou. De game is gewoon leuk vermaak, al is het geen topper.
|