Hands-On: Halo 3: ODST
Door RadiusK op 29-08-2009 om 10:41
|
Bron: Gamed
|
De Halo franchise is al enkele jaren immens populair onder de Xbox bezitters en menig gamer kijkt dan ook met grote ogen uit naar de nieuwe game in de franchise, Halo 3: ODST. En jazeker jongens, ik heb hem gespeeld, de coöperatieve Firefight modus om precies te zijn.
Na enkele minuten wachten stelde ik me tezamen met mijn twee collega’s en een willekeurige Duitser op voor een viertal HD-TVs en hun bijbehorende Xbox 360 testconsoles op de GamesCom te Keulen. Het was eindelijk zo ver; de Duitstalige demo van de nieuwe Firefight modus ging beginnen. In Firefight is het de bedoeling dat je met je squad samenwerkt om steeds moeilijkere golven vijanden weg te werken. Nadat we spawnden in een klein kamertje, betraden we een reusachtig gebied welke diende als speelarena. Het eerste wat daarbij opviel was dat je toch echt geen onverwoestbare Master Chief bent, maar slechts een ODST marinier. Dit betekent niet dat je zwak bent, integendeel zelfs. Orbital Drop Shock Troopers zijn namelijk sterk getrainde manschappen die met hun tactisch inzicht en goede samenwerking alles en iedereen aankunnen. De soldaten hebben geen herlaadbaar schild en zijn minder snel en minder sterk dan de genetisch gemodificeerde Master Chief en zijn super pak, maar deze voordelen hebben ze zeker niet nodig. Wat je natuurlijk niet moet doen is als een kip zonder kop op vijanden afrennen die drie keer zo groot zijn als jijzelf. Zonder hulp van je squadmaten kan en zal het uiteindelijk fataal voor je aflopen.

De wapens in Halo 3: ODST komen grotendeels overeen met die uit Halo 3, echter zijn er twee nieuwe wapens in de game aanwezig. Zo heeft een ODST marinier de beschikking over een submachinegeweer die een klein beetje lijkt op die van Halo 3, maar met de nodige aanpassingen. Zo is het gevaarte namelijk uitgerust met een vizier om preciezer te kunnen richten en een geluiddemper om ongestoord vijanden te kunnen omleggen. De SMG is ook nog eens een stuk accurater dan in de vorige game, wat vooral te danken is aan het feit dat de ODST het ding met twee handen vasthoudt. Het tweede nieuwe wapen is een pistool, dat oogt als een lichte mix uit de pistolen uit de originele Halo en Halo 3. Het is een relatief krachtig en erg accuraat wapen en je kan er precies mee richten door in te zoomen via zijn ijzeren vizier. Je kunt trouwens niet meer zoals gewend in Halo 2 en 3 twee wapens tegelijk hanteren. Opvallend is dat je wel een turret uit de grond kunt trekken, dus te zwaar kunnen twee handwapens niet zijn. Laten we het er maar op houden dat het breintje van een ODST marinier slechts het richten en schieten van één wapen tegelijk kan verwerken.
Speciale gadgets zoals die werden geïntroduceerd in Halo 3 (bubbelschilden e.d.) lijken niet aanwezig te zijn in ODST, aangezien de X-knop nu wordt gebruikt om het VISR systeem te activeren. Deze werkt als nachtkijker en geeft informatie weer over bepaalde voorwerpen en organismen, waardoor het onder andere gemakkelijker wordt om vriend en vijand van elkaar te onderscheiden in een intens gevecht. Verder geven de warme kleuren en strakke lijnen een aangename twist aan de normale grafische schoonheid van de game. Het viel namelijk op dat de game beter oogt dan Halo 3. Hoewel ODST op dezelfde engine is gebouwd, lijkt het toch net wat meer te zijn opgepoetst en betere structuren te hebben. Ook de aapachtige Brute vijanden zien er ietwat anders uit dan in Halo 3. Niet zo gek ook, aangezien het verhaal zich tijdens dat van de tweede game afspeelt.

Over de Firefight modus zelf is ook het nodige te vertellen. Om te beginnen is het gewoonweg erg vermakelijk om te spelen. Niet enorm verrassend, want het coöp-survival aspect heeft zich al in meerdere andere games bewezen als een succesvolle en populaire toevoeging. De grote reden hiervoor is natuurlijk dat het erg leuk is om aan de ene kant samen te werken met je kameraden, om aan de andere kant een onderlinge strijd te voeren voor de meeste kills. De aanwezige medailles die je belonen bij bepaalde acties en kills, dragen hier ook aan bij. In Firefight worden de golven van willekeurig bepaalde vijanden telkens groter en moeilijker. In het begin krijg je voornamelijk kleine Grunts en Jackals te verwerken, om daarna iets voorzichtiger te werk te gaan met de middelgrote Brutes en de grote Brute Chieftains en Hunters. Ook worden er naar mate je vordert in de modus skulls geactiveerd, welke inmiddels bekend zijn in de franchise. Hierdoor worden vijanden bijvoorbeeld resistenter tegen je wapens en komt er per ronde een extra lading vijanden.
Sinds de aankondiging beweert Bungie dat Halo 3: ODST een frisse kijk op de franchise moet geven en uit wat wij hebben gespeeld lijkt deze uitspraak wel degelijk gepast te zijn. Hoewel je toch voortdurend bewust bent van het feit dat je een Halo speelt, voelt het allemaal heel anders aan. De speelbare personages, de vernieuwde gameplay, de grafische twist en de eigen sfeer van de game zijn zodanig anders dan die van Halo 3, dat het met trots kan bestaan als een eigen game naast de andere games in de franchise. De campaign hebben we niet mogen testen en langer dan tien minuten mochten we niet aan één stuk door spelen, maar toch durf ik nu al met zekerheid te zeggen dat Halo 3: ODST een solide game gaat worden. Het enige wat ons nog rest is wachten tot we de andere modi en opties van de game ook kunnen testen op de 22ste van september, want dan komt de game uit.
|
|
|
|
11:02 Scans Gran Turismo
10:40 Trailer Scrap Metal
|
Reacties (23) |
|
Pagina:
1
|
|
Nicholas Vi Britannia
op 29-08-2009 om 10:50
[Niv: 42 / Exp: 2122]
|
o, wist niet dat je niet kon dual wielden.
Niet dat ik dat veel deed: rechter trigger gun, linker trigger grenade ftw.
Maar weer wat geleerd
|
|
Gast (84.243.224.xxx)
op 29-08-2009 om 11:28
|
Deze titel helpt MS Xbox 360 in zijn eentje al aan de overwinning deze kerst. Meesterlijk!
|
|
Gast (77.249.191.xxx)
op 29-08-2009 om 11:32
|
Als ik alle plaatsjes bekijk, en wat jij hier hebt verteld komt het sterk over als een gerushte halo 3 snel in een ander jasje zonder echt nieuwe toevoeging.
Melkie melkie? :P
|
|
Gast (86.87.253.xxx)
op 29-08-2009 om 12:03
|
@Gast 77.249
''Sinds de aankondiging beweert Bungie dat Halo 3: ODST een frisse kijk op de franchise moet geven en uit wat wij hebben gespeeld lijkt deze uitspraak wel degelijk gepast te zijn. ''
Beter lezen ?
/fail
|
|
Gast (62.131.51.xxx)
op 29-08-2009 om 12:13
|
hebben!
|
|
jerfo
op 29-08-2009 om 12:14
[Niv: 93 / Exp: 4627]
|
kijk wel uit naar deze titel, firefight lijkt me erg leuk om te doen.
dual wielden lijkt me ook wel moeilijk ik bedoel je moet in beide handen een pistool richten vuren en de terugslag incasseren, tis niet zo makkelijk als het lijkt bij master chief
Wat is eigenlijk het verschil tussen hands-on, eyes-on, first look en preview?
Gewijzigd door jerfo op 29-08-2009 om 13:16
|
|
dark lars
op 29-08-2009 om 14:09
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
lijkt me gewoon een kut spel, ik zit niet te wachten op een campaign want de halo 1, & 3 campaign was kut. Online kan je beter halo 3 blijven spelen
ik weet het ik ben de enigste die dat denkt
|
|
Velqor
op 29-08-2009 om 14:22
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
dark lars
@ jouw laatste zin. gelukkig heb je het wel door
epic, zeker hebben
|
|
Gast (87.211.243.xxx)
op 29-08-2009 om 16:01
|
Met een shooter win je de kerst niet.....
|
|
Cervantes
op 29-08-2009 om 16:35
[Niv: 117 / Exp: 5871]
|
stelletje zeikers
|
|
Vaizard
op 29-08-2009 om 16:40
[Niv: 62 / Exp: 3114]
|
Dit is de 1e halo waarvan ik niet echt 't gevoel heb dat ik 'm persee (meteen) moet hebben. Firefight lijkt me echter wel tof. Denk dat ik liever voor modern warfare 2 ga dit keer dan ODST.
|
|
Gast (87.209.178.xxx)
op 29-08-2009 om 16:44
|
Dit is de meest over hypte game die er is ik vind heel die gaylo serie geen zak aan vooral de sp.Het is een fps voor kleine kinderen met die blije kleuren.
|
|
Gast (87.209.178.xxx)
op 29-08-2009 om 16:46
|
En btw volgens mij komt ie volgend jaar pas.
|
|
AmazingShikoku
op 29-08-2009 om 16:52
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
Sinterklaas valt wel heel vroeg dit jaar op 22 september
|
|
Velqor
op 29-08-2009 om 17:06
[Niv: 191 / Exp: 9548]
|
Gast (87.209.178.xxx)
haha damn, volgens mij heb jij echt een serieus oog-probleem
alleen al de plaatjes van de hands-on geven jouw ongelijk al aan
|
|
im2
op 29-08-2009 om 17:19
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Er komen meer goede games dan ik dacht in september. Halo 3: ODST, Colin McRae DiRT 2, Need for Speed: Shift, Guitar Hero 5, The Beatles: Rock Band en dan spreek ik alleen maar over de titels waar ik intresse in heb
|
|
NickPeters
op 29-08-2009 om 17:20
[Niv: 9 / Exp: 448]
|
@ Jerfo
Een preview is gebaseerd op informatie die is vrijgegeven. Zonder zelf ook maar live beelden te hebben gezien, of het te hebben gespeeld.
Een eyes-on betekent dat we de uitgever/developper de game hebben zíen spelen. Hiermee bedoelen we geen in-game trailers, maar live speeltijd.
Een hands-on betekent dat wij zelf een voorlopige versie van het spel hebben gespeeld. Dit kan een preview-versie zijn, of zoals onlangs is gebeurd op een evenement of beurs.
|
|
Gast (83.82.250.xxx)
op 29-08-2009 om 18:43
|
Heb wel mooiere games gezien moet ik zeggen, maar als de gameplay maar goed is toch?
|
|
Gast (62.238.36.xxx)
op 29-08-2009 om 20:03
|
_O_ _O_ _O_ _O_
|
|
darth veger
op 29-08-2009 om 21:21
[Niv: 139 / Exp: 6952]
|
|
|
Free
op 30-08-2009 om 20:51
[Niv: 1 / Exp: 64]
|
het lijkt nu precies cod met halo wezens erin
|
|
Gast (77.248.135.xxx)
op 31-08-2009 om 18:27
|
moet je xbox live gold hebben om die firefight mode te spelen???
lijkt me wel echt een vette game 8) (Y)...
|
|
Gast (86.91.77.xxx)
op 01-09-2009 om 16:18
|
nee geen gold voor nodig, je kan het ook offline spelen, max 2 personen
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|