Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Star Ocean: The Last Hope


Door Gideon op 21-06-2009 om 10:33
Bron: Gamed

Tussen de Final Fantasy's, Dragon Quests en tegenwoordig ook de 'Tales of' games zou je Star Ocean spellen bijna vergeten. De serie die debuteerde als schuchter RPG'tje op de Super Nintendo en zich ontplooide tot een ware cult-klassieker met het tweede deel op de PlayStation is terug met een exclusief avontuur op de Xbox 360.

Enkele jaren geleden, tegen de tijd dat Tales of Symphonia op de Nintendo GameCube RPG-fans vermaakte, terwijl op de PlayStation 2 Final Fantasy X nog in het achterhoofd rondspookte, kwam Star Ocean: Till The End of Time uit. Dit derde deel scoorde niet alleen ontzettend goed, maar gaf de PlayStation 2 bezitter, die niet mocht klagen over het Japanse RPG-aanbod, een mooi alternatief voor de exclusieve cellshaded RPG van Namco in het Nintendo kamp. Realtime gevechten, een interessant verhaal, toffe karakters en een speelduur waar je 'u' tegen zegt maakte dat Star Ocean nog bekender werd bij het grote publiek.

Toch staat de serie ook nu nog in de schaduw van eerder genoemden. Ligt het aan het gigantische RPG aanbod op de PlayStation 2? Het feit dat uitgever Square-Enix toch meer lijkt te geven om Dragon Quest en Final Fantasy? Misschien wel, en alleen al daarom is het niet vreemd dat de Japanse rollenspelgigant heeft gekozen voor een exclusieve release op de Xbox 360. Hoewel de console van Microsoft de Nintendo Wii en PlayStation 3 op het moment qua Japanse RPG's volledig van de kaart blaast, blijft het imago van de console het soort games tegenzitten. Star Ocean: The Last Hope zou, net zoals Blue Dragon en Lost Odyssey, het vlaggenschip moeten worden om de fans die de PS3 kochten voor de RPG's over te halen toch voor de Xbox 360 te gaan. Helaas is dat niet helemaal gelukt, hoewel ontwikkelaar Tri-Ace helemaal geen slechte prestatie neerzet.


Star Ocean: The Last Hope is een prequel, een game welke zich afspeelt voor de andere drie delen. Het grote voordeel hiervan is dat onbekenden met de serie (360 bezitters zonder Sony ervaring) makkelijk kunnen instappen, zonder het idee te krijgen dat ze essentiële verhaallijnen missen. De game start met het hoofdpersonage genaamd Edge Maverick. Edge, mens van de planeet Aarde, is samen met zijn beste vriendin Reimi in dienst bij SRF, een ruimte-organisatie met als doel het ontdekken van nieuwe, bewoonbare planeten. Door de derde wereldoorlog is Moeder Aarde namelijk tot het uiterste misbruikt en de planeet is stervende. Met ruimteschepen en technologische hoogstandjes probeert de mensheid zich in dit sci-fi verhaal in veiligheid te brengen. Edge en Reime maken deel uit van een missie om een nieuwe planeet te onderzoeken, maar helaas voor hen gaat het allemaal net even anders. De reis is nog maar amper begonnen of ze storten al neer, worden aangevallen door monsters en raken verdwaald. Het verhaal ontplooit zich hierna vrij aardig, maar weet zich niet te onttrekken aan de RPG-clichés waar vooral de Japanse ontwikkelaars zich schuldig aanmaken. Ik noem een klein meisje met speciale gaven (en ongelofelijk irritante voice-acting), hoofdpersonage met piekerig haar en grote ogen, overduidelijke slechterik en een love-story waarbij de hoofdrolspelers bij voorbaat al duidelijk zijn. En hoewel de loop van het verhaal meer gestroomlijnd had kunnen worden, is het allemaal best vermakelijk, zolang je geen extreme verrassingen verwacht.

Tekenend voor de game zijn gigantische gebieden. Hoewel, ze ogen gigantisch, maar worden door onzichtbare muren afgebakend (wanneer een steen een lullige tien centimeter boven het oppervlak uitsteekt, zal Edge er echt niet overheen kunnen stappen). Een handige kaart zorgt ervoor dat je toch enigszins het overzicht kunt bewaren. Door de camera vrij ver op afstand te houden en ietwat laag tegen de grond pronkt de game met de uitgestrekte vlakten, gigantische bergen en diepe wouden. En dat is iets wat je Tri-Ace moet nageven; met de afwisseling qua omgeving is in deze game absoluut niets mis. Random encounters zijn gelukkig niet van de partij, elke vijand loopt rond in de omgeving en fysiek contact betekent de start van een gevecht. De framerate trekt dit alles uitstekend. Doordat Edge tot vrijwel niets in staat is, blijven de omgevingen wel vrij statisch; ze zien er mooi uit, maar je kunt er niets mee. Heel af en toe kun je, afgrijselijk houterig, van een hoger gelegen deel naar beneden springen, maar dan heb je het ook wel gehad. Dat is jammer, want onder het mooie jasje schuilt daardoor vaak niets anders dan een vrij saaie dungeon, met de nodige vijanden, maar zonder noemenswaardige puzzels of platformelementen.


Zoals gesteld, de aanraking met een vijand zet het gevecht in gang. Deze gevechten zijn allemaal realtime, wat betekent dat je niet via een menu van tevoren je actie bepaalt, maar rechtstreeks in de actie wordt gezet, als ware je een Beat-'Em-Up speelt. Dit systeem werkte al lekker in het derde deel en dat doet het nog steeds in The Last Hope. Als speler bestuur je één karakter naar keuze en met de schouderknoppen switch je snel, mocht je iemand anders willen besturen. Van tevoren kun je de andere karakters strategieën meegeven, zoals bijv. aanvallen zonder het gebruiken van magie of verdedigen zonder zelf aan te vallen. Standaardaanvallen voer je uit met de A-knop, terwijl de schouder-triggers speciale, zwaardere aanvallen inzetten. Nieuw is dat je met de B-knop kunt springen en ontwijken. Als je dit goed doet, wordt een 'blindside' aanval ingezet; in slow-motion springt en duikelt het karakter acrobatisch achter de tegenstander, wat je de mogelijkheid geeft om in de rug aan te vallen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   83
Sound   70
Graphics   75
Replay   80

Beter dan Infinite Undiscovery, minder dan Till the End of Time.
77


10:59  Cricket plezier op Ashes Cricket 2009 screenshots
10:25  Left 4 Dead krijgt custom map support
 Reacties (60)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (62.163.48.xxx) op 22-06-2009 om 08:43
psp op tv aansluiten zuigt

Akatora op 22-06-2009 om 08:48 [Niv: 142 / Exp: 7111]
40 euro voor hetzelfde spel zou ik ook neit weer halen, ik koop dus ook bijna geen remakes ports van Square.

@GAST
Niet als het spel 2d is zoals SO half is.
Games als Loco-Roce zien er exaxt zo mooi uit als op de PSP scherm.

Gewijzigd door Akatora op 22-06-2009 om 08:48

Thaihaku op 22-06-2009 om 10:07 [Niv: 2 / Exp: 92]
Beter dan Infinite Undiscovery, minder dan Till the End of Time.

Niet helemaal mee eens ik vond Infinite Undiscovery zelfs beter dan Star Ocean: The last hope. Star Ocean voelt stijf aan qua gameplay en de cutscenes zijn niet erg intressant dat was bij IU niet zo. maar buiten dat beide games erg vermakelijk de game is die 7,7 waard

Gast (84.27.37.xxx) op 22-06-2009 om 13:40
Ik heb deel 1 2 en 3 niet gespeeld. Maar ben wel een RPG veteraan.

En ik moet zeggen dat deze review de game te weinig eer aandoet.

Misschien ligt het aan mij, maar ik erger me niet aan de voice acting. Ik vind namelijk niet echt belangrijk in het totale plaatje. Ook zijn de omgeving huge genoeg zelfs met de 'onzichtbare muren'. Maar ik weet niet waar je dat vandaan haalt, want ik heb in het hele spel nog geen ontzichbare muur gezien. Alle randen van de speelwereld zijn mooi verzorgt met of water of rotsformaties.

Ook vergeet je een paar cruciele gameplay elementen te vertellen. Zoals de Item Creation. Ook al is die niet zo heel goed uitgewerkt op sommige vlakken.

Wat ik wel minder vind is het verhaal, sommige dingen kloppen gewoon niet en het spel schrijft zichzelf soms zelfs tegen. Nu is in een RPG het verhaal heel belangrijk natuurlijk.

Het grote pluspunt aan de game is hoe uitgebreid die is. De post ending content is huge, dat zie je niet vaak bij een RPG. Meestla krijg je een new game + met wat kleine extras.

Maar goed, ik zou het een 84 geven.

ComboKiller op 22-06-2009 om 13:56 [Niv: 5 / Exp: 239]
godverdomme, gewoon naar ps3 porten die handel zodat ik em kan spelen zonder dat ie hangt of crashed nuff said.

Gideon op 22-06-2009 om 18:19 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@gast; wanneer het hoofdpersonage niet over een steen van 12 centimeter kan stappen, dan noem ik dat een onzichtbare muur

Gast (62.194.229.xxx) op 23-06-2009 om 00:04
ik zit al bijna bij disk 2 en het is wel vermakelijk ik vind 7,7 wel hoog heb genoeg spellen die tussen de 6 en de 9 zijn
hoopelijk maken ze de game wel een vervolg van

Gast (84.27.37.xxx) op 25-06-2009 om 02:00
@ Gideon
Die muur staat wel midden in het veld en je kan er omheen lopen.
En dat soort dingen zijn we wel gewent van games.

lorenzogilds op 25-06-2009 om 10:47 [Niv: 33 / Exp: 1638]
best laag maar ik haal hem als nog

Gast (80.126.80.xxx) op 26-06-2009 om 02:38
ipv dat iedreen maar zeikt over star ocean is niet meer de serie die het was blabla (ga ergens anders huilen) vind ik dat mensen ook maar eens naar het verhaal moete kijke, want dat verget idreen maar voor het gemak. het is een mooi verhaal. en de muziek is ook best goed en het is kut da tje geen jap stemmen kan doen maarja die engelse zijn ook nie heel slegt

het is dnker en mn keyboard is ook donker dus ik zie niks vandaar typfouten

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Star Ocean: The Last Hope
Type:
Game
Releasedatum:
05-06-2009
Ontwikkelaar:
Tri-Ace
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media