Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Star Ocean: The Last Hope


Door Gideon op 21-06-2009 om 10:33
Bron: Gamed

Tussen de Final Fantasy's, Dragon Quests en tegenwoordig ook de 'Tales of' games zou je Star Ocean spellen bijna vergeten. De serie die debuteerde als schuchter RPG'tje op de Super Nintendo en zich ontplooide tot een ware cult-klassieker met het tweede deel op de PlayStation is terug met een exclusief avontuur op de Xbox 360.

Enkele jaren geleden, tegen de tijd dat Tales of Symphonia op de Nintendo GameCube RPG-fans vermaakte, terwijl op de PlayStation 2 Final Fantasy X nog in het achterhoofd rondspookte, kwam Star Ocean: Till The End of Time uit. Dit derde deel scoorde niet alleen ontzettend goed, maar gaf de PlayStation 2 bezitter, die niet mocht klagen over het Japanse RPG-aanbod, een mooi alternatief voor de exclusieve cellshaded RPG van Namco in het Nintendo kamp. Realtime gevechten, een interessant verhaal, toffe karakters en een speelduur waar je 'u' tegen zegt maakte dat Star Ocean nog bekender werd bij het grote publiek.

Toch staat de serie ook nu nog in de schaduw van eerder genoemden. Ligt het aan het gigantische RPG aanbod op de PlayStation 2? Het feit dat uitgever Square-Enix toch meer lijkt te geven om Dragon Quest en Final Fantasy? Misschien wel, en alleen al daarom is het niet vreemd dat de Japanse rollenspelgigant heeft gekozen voor een exclusieve release op de Xbox 360. Hoewel de console van Microsoft de Nintendo Wii en PlayStation 3 op het moment qua Japanse RPG's volledig van de kaart blaast, blijft het imago van de console het soort games tegenzitten. Star Ocean: The Last Hope zou, net zoals Blue Dragon en Lost Odyssey, het vlaggenschip moeten worden om de fans die de PS3 kochten voor de RPG's over te halen toch voor de Xbox 360 te gaan. Helaas is dat niet helemaal gelukt, hoewel ontwikkelaar Tri-Ace helemaal geen slechte prestatie neerzet.


Star Ocean: The Last Hope is een prequel, een game welke zich afspeelt voor de andere drie delen. Het grote voordeel hiervan is dat onbekenden met de serie (360 bezitters zonder Sony ervaring) makkelijk kunnen instappen, zonder het idee te krijgen dat ze essentiële verhaallijnen missen. De game start met het hoofdpersonage genaamd Edge Maverick. Edge, mens van de planeet Aarde, is samen met zijn beste vriendin Reimi in dienst bij SRF, een ruimte-organisatie met als doel het ontdekken van nieuwe, bewoonbare planeten. Door de derde wereldoorlog is Moeder Aarde namelijk tot het uiterste misbruikt en de planeet is stervende. Met ruimteschepen en technologische hoogstandjes probeert de mensheid zich in dit sci-fi verhaal in veiligheid te brengen. Edge en Reime maken deel uit van een missie om een nieuwe planeet te onderzoeken, maar helaas voor hen gaat het allemaal net even anders. De reis is nog maar amper begonnen of ze storten al neer, worden aangevallen door monsters en raken verdwaald. Het verhaal ontplooit zich hierna vrij aardig, maar weet zich niet te onttrekken aan de RPG-clichés waar vooral de Japanse ontwikkelaars zich schuldig aanmaken. Ik noem een klein meisje met speciale gaven (en ongelofelijk irritante voice-acting), hoofdpersonage met piekerig haar en grote ogen, overduidelijke slechterik en een love-story waarbij de hoofdrolspelers bij voorbaat al duidelijk zijn. En hoewel de loop van het verhaal meer gestroomlijnd had kunnen worden, is het allemaal best vermakelijk, zolang je geen extreme verrassingen verwacht.

Tekenend voor de game zijn gigantische gebieden. Hoewel, ze ogen gigantisch, maar worden door onzichtbare muren afgebakend (wanneer een steen een lullige tien centimeter boven het oppervlak uitsteekt, zal Edge er echt niet overheen kunnen stappen). Een handige kaart zorgt ervoor dat je toch enigszins het overzicht kunt bewaren. Door de camera vrij ver op afstand te houden en ietwat laag tegen de grond pronkt de game met de uitgestrekte vlakten, gigantische bergen en diepe wouden. En dat is iets wat je Tri-Ace moet nageven; met de afwisseling qua omgeving is in deze game absoluut niets mis. Random encounters zijn gelukkig niet van de partij, elke vijand loopt rond in de omgeving en fysiek contact betekent de start van een gevecht. De framerate trekt dit alles uitstekend. Doordat Edge tot vrijwel niets in staat is, blijven de omgevingen wel vrij statisch; ze zien er mooi uit, maar je kunt er niets mee. Heel af en toe kun je, afgrijselijk houterig, van een hoger gelegen deel naar beneden springen, maar dan heb je het ook wel gehad. Dat is jammer, want onder het mooie jasje schuilt daardoor vaak niets anders dan een vrij saaie dungeon, met de nodige vijanden, maar zonder noemenswaardige puzzels of platformelementen.


Zoals gesteld, de aanraking met een vijand zet het gevecht in gang. Deze gevechten zijn allemaal realtime, wat betekent dat je niet via een menu van tevoren je actie bepaalt, maar rechtstreeks in de actie wordt gezet, als ware je een Beat-'Em-Up speelt. Dit systeem werkte al lekker in het derde deel en dat doet het nog steeds in The Last Hope. Als speler bestuur je één karakter naar keuze en met de schouderknoppen switch je snel, mocht je iemand anders willen besturen. Van tevoren kun je de andere karakters strategieën meegeven, zoals bijv. aanvallen zonder het gebruiken van magie of verdedigen zonder zelf aan te vallen. Standaardaanvallen voer je uit met de A-knop, terwijl de schouder-triggers speciale, zwaardere aanvallen inzetten. Nieuw is dat je met de B-knop kunt springen en ontwijken. Als je dit goed doet, wordt een 'blindside' aanval ingezet; in slow-motion springt en duikelt het karakter acrobatisch achter de tegenstander, wat je de mogelijkheid geeft om in de rug aan te vallen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   83
Sound   70
Graphics   75
Replay   80

Beter dan Infinite Undiscovery, minder dan Till the End of Time.
77


10:59  Cricket plezier op Ashes Cricket 2009 screenshots
10:25  Left 4 Dead krijgt custom map support
 Reacties (60)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Akatora op 21-06-2009 om 13:53 [Niv: 142 / Exp: 7111]
VC probeert iets anders en succeeds, maar ik zou het geen JRPG meer noemen. SRPG of iets dergelijks.
JRPG´s scoren idd laag op de deze gen, ligt wrs gewoon aan de games, lastgen games als Persona 4 staan volgens mij in de top 100 van best scored games op de ps2.

Gideon op 21-06-2009 om 14:24 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Kom op mensen, een 77 en 80 zijn geen lage cijfers natuurlijk

Onna76 op 21-06-2009 om 14:45 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Ninodude, precies en ik vind 77% echt totaal niet slecht. Star Ocean III, pardon, Till the end of time, kreeg van tijd lagere scores maar is voor mij wel 1 van de beste JRPG's op de PS2. Het is maar net wat je smaak is en wat je eisen zijn in hoeverre een game goed moet zijn om indruk op je te maken. Ik vond FFXII zelf persoonlijk helemaal niks aan, ik ben weer fan van FFX en FFX-2 terwijl een ander FFXII de beste FF game ooit vind. Smaken verschillen nou eenmaal.

77% staat nog altijd voor als zeer goed, als ik me niet vergis, toch

@Gideon, ik bedoelde de commentaar mee waarbij iemand zei dat de karakters net plastic lijken.

Gewijzigd door Onna76 op 21-06-2009 om 14:51

Gast (87.211.243.xxx) op 21-06-2009 om 14:53
Haha kan koop ik deel 3 wel op de PS2 fo weinag

bufHalo op 21-06-2009 om 14:56 [Niv: 15 / Exp: 774]
@onna de sales is volgens jou failed, de game is hier amper uit en jij trekt nu al conclusies? Is wat rap he. Trouwens heb de game ook en ik vind hem echt geweldig.

Akatora op 21-06-2009 om 15:15 [Niv: 142 / Exp: 7111]
@Onna76
Smaak is iets ander maar of game goed is of slecht is iets anders, en reviewers scoren games met Objectiviteit in hun hoofd.

Neem eens FF 8 dat wordt gezien als de Black Sheep van de FFserie. Waarom? Omdat de gameplay flaws heeft, dat is gewoon een feit en geen mening.
Deze game scoort wederom niet laag door de feit dat Gideon de game niet trekt maar dat game dingen verkeerd doet.
En spellen als FF6, FF7,FF X en FF XII doen nou eenmaal weinig verkeerds al je zou moet raten op elke aspect. FF X-2 Scoorde weliswaar lager omdat het eerder op slap afreksel van deel X leek dan een vervolg.
Oh, ik wist niet Star Oceon (3) niet al te beste scores scoorde, in der tijd las ik alleen IGN reviews en daar scoorde het een 9, dus ging ik er maa vanuit dat het op gamerankings ook wel een 9 zou zijn.
Maar hoe goed een game is heeft niks te maken met hoe leuk een game kan zijn. Ik heb genoeg spellen die een 5 of 6 scoren die ik leuker vind en liever speel dan bijvoorbeeld een game als Valkyrie Profile 2 84.57% op gamerankings staat en volgens mij ook op Gamed.nl rond de 9 scoorde.

Onna76 op 21-06-2009 om 15:30 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Bufhalo, misschien wel maar ik kijk naar voorgaande sales en daarbij wordt weergegeven dat Star Ocean het slechtst verkoopt in Europa en het meest in Japan met Amerika op de 2e plaats.

Die karakter met dat roze haar doet me denken aan Alphina uit Grandia III trouwens, enkel zijn de oren nog even iets groter van dat meisje op het plaatje

konnichiwa op 21-06-2009 om 15:47 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Ik vind hem echt niks. Vond ik van het vorige deel trouwens ook. Ik mis de 2D versies.

Akatora op 21-06-2009 om 16:02 [Niv: 142 / Exp: 7111]
Released in Japan a full year later than expected, Star Ocean 3 hardly received the critical praise from the Nippon press that Enix had expected. Riddled with bugs, problems, and various other hindrances that took away from its stronger merits, it was thought that the game's weaker than planned reception was speculated to have been the result of the sudden merger between Enix and Square a few weeks later. As in the rush to consolidate the companies into one entity, it appeared that the bug testing process had been rushed. Though a real reason for the list of glitches was never really given, and that was merely speculation.

Square Enix never lost sight, however, that Star Ocean: Till the End of Time was at it's core an extremely solid game. After all, it was in the development process for almost four years before eventually coming out and, despite its bugs, had some really strong ideas; particularly in terms of its battle engine and customization options. Determined to expand upon this for the fans (and possibly to reassure American gamers that were weary of Japanese bug reports), Square Enix went back to the drawing board and created an all-new Director's Cut version of the game. But not only did the team give this new and improved iteration a glitch-free bill of health, it also added an abundance of fresh content that included brand new items, mini-games, dungeons, and characters

Hier heb je waarom SE geen brood in de game zag.

Malice op 21-06-2009 om 16:11 [Niv: 5 / Exp: 252]
Ik vind 77% eigenlijk best hoog. Het spel is wel leuk maar hij zit zo vol met dingen die gewoon verholpen hadden moeten worden. Met name de voice acting en die klote disc wisselen bij de end-game. Waar slaat dat op mensen.

Gast (62.58.84.xxx) op 21-06-2009 om 17:12
Beter krijgen we nog meer Turn-based Rpg's zoals Blue Dragon, Lost Odyssey, wier één van de beste spellen is voor mij, en FF X. Dus echt turn-based en niet zoals FF 7 met een metertje. _O_

Gast (82.169.9.xxx) op 21-06-2009 om 17:45
Star ocean is voor een selectief publiek,heel simpel omdat de game erg moeilijk is,en dat is nu net juist wat je mist in deel 4,die is zo zuper makkelijk. Voor de rest is SO4 precies wat de oude delen waren,maar net iets minder(private moments zijn ook veel simpeler gedaan)

Helas mekr je hieruit dat de revieuwers en redactuers van deze website biet zo proffesioneel zijn,en al helemaal niet op het gebied van rpg's

Games als star ocean, grandia, tales,lunar,ys(ga nog maar ff een half uurtje door)die moet je nu eenmaal heel anders bekijken als de massa rpg's

Akatora op 21-06-2009 om 17:52 [Niv: 142 / Exp: 7111]
@Gast (82.169.9.xxx)
Ik snap wat je precies zegt maar games als SO 2 en Lunar zijn beter dan dit, terwijl dit een 360 game is en dat PSone games waren.

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-06-2009 om 17:55 [Niv: 1184 / Exp: 59178]
@Gast (82.169.9.xxx): Dus voor iedereen die niet tot het selectief publiek behoort, moet je geen review schrijven? Zeker aangezien SE met deze een nieuw publiek wil aanspreken, moet je deze niet simpelweg bekijken tov een oudere versie.

Onna76 op 21-06-2009 om 18:17 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Akatora, klopt de Japanse versie bleef constant hangen, ik heb die zelf namelijk gehad. Nu de EU versie met iets minder bugs en heel veel extra's Daarom koop ik niet zo snel Japans import meer wat ik destijds wel deed. Bugs worden daarna opgelost plus worden er nog extra's aan toegevoegd, lees FFX, FFX-2, Dark Cloud bijvoorbeeld.

Gewijzigd door Onna76 op 21-06-2009 om 18:19

360spin! op 21-06-2009 om 18:41 [Niv: 63 / Exp: 3149]
Ik had eerlijk gezegd toch wel een iets hogere score verwacht! Maar ga hem waarschijnlijk toch aanschaffen .

Gast (77.163.215.xxx) op 21-06-2009 om 18:44
nou je mag hem van mij kopen,
ik heb hem toch al uitgespeeld :9

Velqor op 21-06-2009 om 18:45 [Niv: 191 / Exp: 9548]
hierboven was ik

Gast (80.126.80.xxx) op 21-06-2009 om 22:38
aka hou je negative kutkop toch eens een keer!

Gast (80.126.80.xxx) op 21-06-2009 om 22:46
konnichiwa koop dan maar de psp ports

konnichiwa op 21-06-2009 om 23:03 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Ik heb Star Ocean: First Departure. Nummer 2 heb ik nog op PS one.

Gast (80.126.80.xxx) op 21-06-2009 om 23:11
waarom niet allebei
is makkelijker dan zon ouwe stoffige console bij de hand te houden om die ouwe versie nog te spelen

en de ports zijn beter, toch?

konnichiwa op 21-06-2009 om 23:45 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Je kan ook PS one games op PS2/PS3 spelen. Ik moet dus niet mijn PS one uit het stof halen. En ik speel eigenlijk liever JRPG's op consoles. Ik speel liever games als puzzle quest op handhelds.

Gast (80.126.80.xxx) op 22-06-2009 om 02:14
*uche* sluit je psp aan op tv met kabel *uche*

Gast (80.126.80.xxx) op 22-06-2009 om 02:18
nee maar ik snap het, ondanks dat de psp ports beter zijn speel je liever de oude versie terwijl je de psp aan kan lsuiten op tv, nee is goed als je dat wil moet je dat vooral blijven doen... o heb je geen hdtv? das ook geen excuss meer, voor amper 200 euro heb je een hdtv en dan nog een kabeltje erbij hoppa. ja dat geld heb je wel, koop maar wat minder games effe.. o btw ik zit nie te trolle hoor kvind alleen dat je nogal moelijk doet als het makkelijk kan. even een vergelijking, dus als je een ferrari heb staan, dan rij jij nog steeds in de eend van ja pa? rofl!!!!! want ja, die auto kan ook nog rijden ehhh waar gaat dit over lol


zucht

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Star Ocean: The Last Hope
Type:
Game
Releasedatum:
05-06-2009
Ontwikkelaar:
Tri-Ace
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media