Momenteel overheerst World of Warcraft de MMO wereld, maar in een ver verleden overheerste Sony Online Entertainment die wereld met EverQuest, welke in 1999 online ging.
EverQuest is ondertussen tien jaar oud, maar dat hindert het spel niet. De game wordt nog altijd gespeeld door duizenden gamers. Om deze tiende verjaardag te vieren sprak EverQuest Lead Designer Ryan Barker met VideoGamer. In het interview voorspelde hij onder andere wat een MMO moet doen om World of Warcraft van de kaart te vegen. Als je World of Warcraft wil verslaan, moet je bepaalde barrières doorbreken.
Als je nu met een MMO begint en wil spelen met je vrienden, moet je hopen dat zij op de server zitten en op ongeveer hetzelfde moment gestart zijn zodat iedereen ongeveer even sterk is. Als je die sociale verschillen kunt overwinnen, dan kun je World of Warcraft verslaan. Barker denkt constant na over deze ultieme MMO en hij wordt hierbij geïnspireerd door Facebook.
Op Facebook maakt het niet uit hoe lang je al geregistreerd bent. Facebook toont aan dat veel mensen geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan een internetgemeenschap en casual games te spelen. Op een gegeven moment gaat iemand een MMO maken die deze groep aanspreekt en een miljard abonnees gaat halen. Wat voor MMO het wordt, is niet duidelijk. Volgens Barker moet het zeker geen traditionele fantasy MMO worden, het is zelfs mogelijk dat de sociale interacties gaan primeren en dat de rest er pas later bij komt.
|