First View: Gladiator A.D.
Door Gideon op 18-06-2009 om 09:20
|
Bron: Gamed
|
Na het zien van Gladiator en 300 stormt de testosteron door de aderen van de meeste mannen. Terecht natuurlijk, hoe bruut de gedachte ook moge zijn, in films en games zijn gladiatoren gevechten een grote bron van vermaak. Gespierde mannen in veel te kleine outfits met, doorgaans, bizarre namen die elkaar te lijf gaan tot de dood er op volgt. Eigenlijk een soort brute versie van het huidige WWE...
Bij ons op de redactie zijn er twee grote fans van het vechtgenre waarbij zweterige kerels elkaar te lijf gaan; René en Martijn. Met enige regelmaat vertel ik ze dat hun hobby niets meer is dan een nichterig stoeipartijtje waar de gladiatoren van toen vanaf hun wolkjes, zachtjes nippend aan hun ambrozijn, lacherig op neerkijken. Wat dat betreft kunnen de beide heren heel wat leren van de game die in ontwikkeling is bij High Voltage Software (The Conduit, The Grinder). Gladiator A.D., zoals de game voluit heet, neemt ons namelijk meer naar het oude Rome, om daar als gladiator de strijd aan te gaan.
Gladiator A.D. is een 3D vechtgame die wel iets wegheeft van de Punch-Out!! serie van Nintendo. In de game neem je de controle over een gladiator met wie je strijdend naar de top gaat, welke je rijkdom en misschien zelfs je vrijheid oplevert. De game kent meerdere gladiatoren waaruit je kunt kiezen, zoals de stereotype 'zwaard en schild' held, maar ook minder voor de hand liggende strijders als een druïde of de dochter van een Egyptische priester. Elk karakter heeft zijn eigen vaardigheden, wapens en aanvallen en kan naar hartenlust worden aangepast naarmate je vordert in het avontuur. Wapens, kleding, attributen en zelfs de bewegingen van de strijder die je onder de knoppen neemt zijn te bewerken. Elk karakter heeft een eigen motivatie en achtergrond verhaal, welke beïnvloed wordt door de keuzes die jij maakt in de game; laat ik mijn tegenstander leven of jaag ik hem naar de onderwereld? De game blijft echter draaien om de actie en High Voltage heeft beloofd dat, ondanks het diepe verhaal met vele plotwendingen, we geen ellenlange teksten voor geschoteld krijgen.

Vechten doe je in Gladiator A.D. zowel met de WiiMote als de Nunchuk. De eerst is je rechterhand, de tweede je linker. De game kent drie soorten aanvallen; van links, van rechts en van boven. Deze aanvallen verschillen weer in kracht en van elke kant is het ook mogelijk, mits het publiek genoeg is opgehitst, om een extreme aanval in te zetten. Het publiek speelt wat dat betreft ook een grote rol in de game; men wil je werkelijk het gevoel geven dat duizenden schreeuwende wilden naar je kijken. Door mooi en goed te vechten stijgt je populariteit, waardoor je eerder genoemde krachtige aanval kan inzetten.
Aanvallen is van belang, maar zonder een goede verdediging komt je er niet. Met de Nunchuk kun je ontwijken, afweren en blokkeren. Doe je dit op de goede manier, dan kun je een opening vinden van waaruit jij de aanval weer kunt inzetten. Strategie is het toverwoord, met button-bashen (extreem heen en weer schudden in dit geval...) zul je er dan ook absoluut niet komen. Leer je tegenstanders patronen uit het hoofd en sla toe wanneer het mogelijk is. Op het moment is men nog aan het onderzoeken of andere varianten qua besturing gebruikt gaan worden, zoals bijvoorbeeld de classic controller. Vast staat dat de game wel Wii MotionPlus ondersteunt voor extra accurate bewegingen, maar dat het zonder ook uitstekend te spelen is.
Gladiatoren vochten regelmatig tot de dood er op volgde en in deze game is dat niet anders. Vanaf de eerste screenshots viel al te zien dat mensen met een zwakke maag deze game beter links kunnen laten liggen. Aan het einde van het gevecht kun je de tegenstander met drie verschillende finishers op reis sturen naar Pluto. Met een 'execution move' breng je de tegenstander eervol tot zijn einde, terwijl de 'brutality move' alle gruwelijkheden die je maar kunt bedenken in beeld brengt. Hierbij is enig realisme behouden gebleven, verwacht dus geen Mortal Kombat taferelen. De laatste finisher is de 'humiliation', oftewel het vernederen van je opponent.

De makers van Gladiator A.D. zijn grote fans van de film '300' en dat blijkt ook wel uit de stijl van de game. Met een overbelicht kleurenpalet en slowmotion effecten bij de sterkere aanvallen wordt alles zo stijlvol mogelijk in beeld gebracht. Wederom is de Quantum 3 engine uit de kast gehaald, welke ook gebruikt wordt voor bijv. The Grinder. Echter is de engine vooral bedoeld voor het in beeld brengen van tientallen karakters in grotere omgevingen, dus enige aanpassingen zijn gemaakt. Hierdoor is men in staat om de game, die op het moment zo'n krappe zeven maanden in ontwikkeling is, nog mooier te maken, vanwege de kleineren omgevingen en het lagere aantal personages in beeld. Deze omgevingen worden wel betrokken in de gevechten door middel van bijvoorbeeld pilaren met spiesen, kuilen met brandende takken op de bodem en natuurlijk los lopende wilde dieren.
Gladiator A.D. staat gepland voor een release in het eerste kwartaal van 2010. Op het moment onderzoekt men nog of ze online gameplay toevoegen, naast de 2-speler splitscreen mode die al aanwezig is. Hoe het ook moge zijn, het moet raar lopen willen René en Martijn binnenkort niet overtuigd zijn dat worstelen toch echt niet in de schaduw mag staan van de vechtsporten uit vervlogen tijden. Wat de andere redacteurs denken, lees je op de volgende pagina.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
09:22 Prototype
09:16 EverQuest breidt verder uit
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
Louis Tinner
op 18-06-2009 om 16:16
[Niv: 201 / Exp: 10063]
|
Nog niemand gereageerd? bij deze game val ik in herhaling (alweer):
-Artstijl spreekt me niet aan
-gameplay veel te statisch en houterig
-ziet ernaar uit dat je niet eens rond kan lopen, je staat een beetje tegenover elkaar en omstebeurt elkaar te rammen met maar iets van 6 verschillende moves
-oftewel eigenlijk niks positiefs
-Het enige wat het nog zou kunnen redden is dat ze deze vertoonde gamplay overboord gooien en de game Motionplus-only maken, wat de gameplay helemaal kan veranderen, je weet maar nooit
|
|
Gast (86.83.92.xxx)
op 18-06-2009 om 16:57
|
Mijn herhaling is dat het niet mooi oogt zoals Tekken en Soulcalibur, het is veels te somber.
Iedereen wil graag 1:1 zien maar ik denk niet dat het werkt of praktisch is daarom doen zij het zo.
|
|
FloriX
op 18-06-2009 om 19:16
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Zijn sommige redactieleden omgekocht door High Voltage? Dat iemand hier een redelijke game in ziet!
|
|
Gast (83.160.172.xxx)
op 18-06-2009 om 22:12
|
Ziet er tip toppie uit :)
|
|
Gast (85.144.29.xxx)
op 18-06-2009 om 23:29
|
Achja, florix,
Als redactie leden een andere mening hebben dan een gewone gamer dan zijn ze biased of omgekocht.
Het gekanker ook altijd.
Ze hebben nog 9 maanden te gaan, wie weet.
|
|
Akatora
op 19-06-2009 om 18:00
[Niv: 142 / Exp: 7111]
|
@Gast
Lol doen we niet meer aan objectiteit.
Als reviewer moet je het objectief bekijken en niet of jij het leuk vind of niet.
Dan kan ik ook wel reviewen en games als MGS 4 een 2 geven.
Game is achterhaalt zoals bijna elke game op de WII...
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|