Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Prototype


Door Jerry Frederik op 18-06-2009 om 09:22
Bron: Gamed

Maandenlang zijn wij gamers warm gemaakt voor Prototype. Wekelijks kwamen er weer nieuwe filmpjes en screenshots. Nu hebben wij bij Gamed eindelijk de kans gehad om Prototype even onder handen te nemen om te zien of de hype rond deze game nu echt rechtvaardig is of niet.

Prototype is een game met veel actie, platform elementen en RPG elementen met het ontwikkelen van je personage. Dit alles speelt zich af op het eiland Manhattan in New York. Het verhaal draait om Alex Mercer. Op een dag ontwaakt hij plots in een mortuarium met geheugenverlies (Ja, cliché). Zodra hij wakker is, merkt hij dat er iets vreemds met hem aan de hand is. Wanneer hij ontsnapt uit het ziekenhuis, merkt hij dat zijn vermogen om schade te weerstaan erg toegenomen is en hij bovennatuurlijke krachten gekregen heeft. Hierna wil hij uiteraard op zoek naar de oorzaak van zijn vreemde gaven en uiteindelijk zorgt dit ervoor dat hij het aan de stok krijgt met een militaire factie genaamd "Blackwatch". Om het allemaal nog wat interessanter te maken schijnt er nu een virus in omloop te zijn die langzaamaan de bewoners in mutanten transformeert.


Het verhaal ontplooit zich verder door middel van missies en door het Web of Intrigue. Het Web of Intrigue is waar je alle tussenfilmpjes kan vinden die je tijdens het spelen vrij gespeeld hebt. Als je alleen het verhaal volgt, speel je misschien 10% vrij. De rest speel je vrij door geselecteerde mensen in de stad te absorberen, wat één van de krachten van Alex is, die betrokken zijn in het complot. Zo absorbeer je hun herinneringen en kom je dus telkens achter een stukje van de puzzel. De filmpjes zelf zijn kort maar smaken naar meer. Aangezien er meer dan honderd tussenfilmpjes vrij te spelen zijn, duurt het wel even voor je het hele verhaal ontcijferd hebt. Het lijkt misschien (te) veel maar het opsporen en absorberen van personages die een stukje van de puzzel zijn is erg verslavend en zeker een concept dat in andere games toegepast zou mogen worden.

Zoals hierboven al vermeld, is één van de krachten van Alex de mogelijkheid om je vijanden te absorberen. Dit is één van de eerste krachten die je tot je beschikking hebt. Het grootste doel hiervan is om je gezondheid weer op peil te brengen. Door andere karakters te absorberen krijg je er extra gezondheid bij. En in sommige gevallen nieuwe vaardigheden. Daarnaast kan je jezelf ook transformeren in de laatste persoon die je geabsorbeerd hebt. Als je getransformeerd bent, is het zelfs mogelijk om Blackwatch te infiltreren.


Het is echter de vraag of dit infiltreren wel goed werkt. Je zou verwachtten dat je te midden van een veldslag of militaire basis alleen kan verschijnen als militair. Maar als je als gewone burger verschijnt, gebeurt er niets. Daarnaast kun je gewoon gigantische sprongen in de lucht of andere buitengewone acrobatische bewegingen maken tussen je vijanden, zonder dat ze daar hun bedenkingen bij hebben. Zolang je maar niet terug transformeert in je originele uiterlijk. Ze gaan wel op onderzoek uit maar ze lopen je straal voorbij, zelfs als het recht voor hun ogen gebeurt. Voeg daarbij dat de AI vrij voorspelbaar is en je komt dan toch op een van de weinige minpuntjes van Prototype.

Uiteraard heb je ook genoeg krachten om je vijanden mee neer te maaien. Zo speel je door het verhaal heen de mogelijkheid vrij om je armen in verschillende wapens te veranderen. Denk aan gigantische vuisten, een zweep, klauwen en een gigantisch zwaard. Ook verschillende manieren van bepantsering zijn aanwezig. Daarnaast is er de mogelijkheid om "Devastator Attacks" vrij te spelen. Dit zijn meer exotische aanvallen die ook maar onder beperkte omstandigheden uitgevoerd kunnen worden. Je moet namelijk "Critical Mass" mode ingaan. Je komt hierin door karakters te absorberen wanneer je al op je 100% gezondheid zit. Hierdoor vult er een blauw balkje naast je gezondheidsbalk, welke dus voor deze "Devastator Attacks" gebruikt wordt. Je zult ze niet vaak gebruiken maar wanneer je ze gebruikt is het puur genieten. De "Devastator Attacks" zien er namelijk goed uit en de tegenstanders die te dicht bij je staan worden dan ook op de meest brute manieren afgeslacht.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   65
Graphics   80
Replay   80

Een aanrader voor alle actiefans onder ons.
82


12:58  Anno 1404 met PC demo
09:20  Gladiator A.D.
 Reacties (61)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Niq op 18-06-2009 om 09:28 [Niv: 8 / Exp: 424]
Jammer van het geluid, maar de gameplay is voor mij het belangrijkst
Ik krijg deze game voor me verjaardag, kan niet wachten

Gast (80.79.101.xxx) op 18-06-2009 om 09:52
Waarom alleen ps3/xbox360 liefhebbers??? Ik heb deze game op mijn pc! Joni- Fixed

Gewijzigd door Joni Philips op 18-06-2009 om 10:09

Gast (77.162.132.xxx) op 18-06-2009 om 10:05
kan je ook gewoon mensen in leven laten en door heen aardig gevonden worden? Of moet alles dood?

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2009 om 10:11 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Je kunt mensen in leven laten, maar de game beloont je daar niet voor. Het is zoals GTA. De game heeft geen goed karmapad zoals inFamous of Fallout.

Thejoker op 18-06-2009 om 10:11 [Niv: 36 / Exp: 1798]
Mooie review, graphics miss ietwat hoog, maar prima review hoor!

MaartenL (Redacteur) op 18-06-2009 om 10:15 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"kan je ook gewoon mensen in leven laten en door heen aardig gevonden worden?"

Je kan er laten leven maar het maakt niets uit. Het leger valt je toch aan en burgers raken gestrikt in de vuurlinie.

Allersinds, ik vind het een zeer vette game die ik zeker een lange tijd nog zal spelen. De events vind ik enorm leuk en gewoon al door de stad lopen kan me soms een uur zoet houden >.<

Nibor op 18-06-2009 om 10:24 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Uitstekende review van een vette game Ik heb deze wel aan me voorbij laten gaan en eerst voor Red Faction gekozen. Ik heb de game namelijk bij twee verschillende vrienden gespeeld en na een uurtje of twee, bij elkaar dan, had ik het eigenlijk wel een beetje gezien met deze game.

btw:

Het is een veelgemaakte fout maar men schrijft: PROTOTYPE met hoofdletters.

Zaphod Breeblebox op 18-06-2009 om 10:29 [Niv: 19 / Exp: 951]
InFamous toch nog betere score dan Prototype...wow dat had ik niet verwacht...

@joni: AC heeft in principe toch ook karma?!

Gewijzigd door Zaphod Breeblebox op 18-06-2009 om 10:31

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2009 om 10:35 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Nibor: Onze Activision PR gebruikt ze beiden.
@Zaphod: Sorry, geen idee, al even geleden dat ik die speelde.

MaartenL (Redacteur) op 18-06-2009 om 10:46 [Niv: 472 / Exp: 23598]
@ Zaphod: Scores zijn niet alles

Ik kan me soms goed amuseren met games die een 6 scoren terwijl games die een 8 of hoger hebben me weinig kunnen interesseren.

Assassin's Creed = AC? In dat geval, die game had geen karma systeem.


Gewijzigd door MaartenL op 18-06-2009 om 10:47

jerfo op 18-06-2009 om 10:47 [Niv: 93 / Exp: 4627]
AC heeft geen karma, AC2 krijgt wel een soort reputation ding.
ik vind eigenlijk ook wel dat [PROTOTYPE] meer verdient dan InFamous maar goed niet iedereen hoeft het eens te zijn, ik weet dat ik dint een top spel vind en dat ik he nog een tijdje blijf spelen

MaartenL (Redacteur) op 18-06-2009 om 10:55 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Bekijk het dan zo: Was de voice-acting en soundtrack van Prototype net iets beter, dan had hij een hogere of identieke score.

Gast (84.87.175.xxx) op 18-06-2009 om 11:12
best goed spel heb hem bijna uitgespeeld

Mr.Biggles op 18-06-2009 om 11:30 [Niv: 2 / Exp: 97]
man oh man, als ik nu geld had had ik het spel zekers wel gekocht.

Gast (87.209.167.xxx) op 18-06-2009 om 11:33
geluid slecht? dat wist ik niet. Maarja ik krijg die game binnekort samen met de PU

BosnianBoss op 18-06-2009 om 11:38 [Niv: 44 / Exp: 2193]
Hoog cijfer voor Ptype ooit ga ik deze halen, vind de game nu geen 50euro waard. Alleen maar bruut hack&slash geweld. Zou me vervelen na een uurtje of 2

Onna76 op 18-06-2009 om 12:01 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Beetje te gewelddadig voor mijn smaak. Bioshock is dan ook wel gewelddadig maar toch anders. Ik snap niet waarvoor dat spel uberhaupt de 18+ status heeft gekregen. Je ziet bloed en misvormde mensen, maar meer ook niet Niet dat de ledematen je om de oren vliegen... gelukkig. Ik ga dan eerder voor InFamous, meer mijn ding denk ik.

Joni Philips (Eindredacteur) op 18-06-2009 om 12:12 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
In Bioshock dood je mensen. Praktisch automatisch een 18+ met dat alleen.

MaartenL (Redacteur) op 18-06-2009 om 12:13 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Niet dat de ledematen je om de oren vliegen..."

Toch wel

Als je slaat met claws/blades vliegen tegenstanders in 2 stukken door lucht of worden ze in 2 gesplitst. Met Muscle Mass geactiveerd sla je zelfs zo hard dat mensen gewoon *splut* gaan en er enkel een bloedmist van overblijft >_<


zie sang op 18-06-2009 om 12:28 [Niv: 80 / Exp: 3986]
goeie revieuw , en heel goeie game heb deze zelf
alleen dat geluid vind ik nu niet slecht maarja
smaken verschillen !!!

jerfo op 18-06-2009 om 12:35 [Niv: 93 / Exp: 4627]
als je ze vast pakt met muscle mass en ze dan consumed trek je de mensen in 2en whipfist hakt ook aardig wat mensen door midden, horizontaal en verticaal

Gewijzigd door jerfo op 18-06-2009 om 12:35

Gast (77.248.114.xxx) op 18-06-2009 om 12:37
Ik vind dat de game wel erg veel overeenkomsten vertoont met Spiderman Web Of Shadows.

Gast (195.47.247.xxx) op 18-06-2009 om 12:37
wrm lager dan prototype?????? |( :r :X

Gast (195.47.247.xxx) op 18-06-2009 om 12:41
ik bedoel lager dan infamous :D

DJ_Wax op 18-06-2009 om 13:01 [Niv: 15 / Exp: 736]
op pc zeggen de mensen nochtans wel hier en daar paar zinnen, wandel maar eens tegen ze op en ze zeggen dat ze er genoeg van hebben of dat je er mee moet ophouden enz ze dagen je lekker uit om ze toch een klap voor hun kop te verkopen hihi

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Prototype
Type:
Game
Releasedatum:
12-06-2009
Ontwikkelaar:
Radical Entertainment
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media