Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

De Toekomst van het Gamen


Door Joni Philips op 19-06-2005 om 21:53

Al sinds de jaren '70 bestaan er vele videogames, nu dertig jaar later zijn de games ver geëvolueerd. Terwijl je vroeger naar zwarte schermen met een wit balletje en 2 palletjes zat te kijken, krijgen we nu ingewikkelde games met verbluffende graphics voor je ogen. De industrie zelf is ook uitgegroeid tot een van de belangrijkste vrijetijdsindustrieën na de muziekindustrie. Wat zal de toekomst het gamen brengen?

De volgende generatie consoles belooft alvast een realistische weergave te brengen van de wereld tijdens de in-game momenten. Stel je een voetbalgame voor waar elk sprietje gras apart kan bewegen en elke voetballer tot in het kleinste detail op zijn digitaal evenbeeld lijkt. Dit zal waarschijnlijk pas na de volgende generatie echt werkelijkheid worden. Maar wat zullen de generaties daarna ons brengen eenmaal de graphics hun plateau hebben bereikt. Als we naar het geluid in de games kijken, dan zien we dat daar al een plateau is bereikt. Dat zorgt er echter voor dat de grootte van de soundtrack met elke game vergroot terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft. Kijk maar naar Grand Theft Auto dat met elk deel een ruimer aanbod aan gelicenseerde muziek aanbiedt.

Microsoft en Sony lijken er alles aan te doen om dit plateau zo snel mogelijk te bereiken. Beter gezegd, de meeste van hun onderlinge discussies draaien rond wie de beste graphics zal hebben. Nintendo houdt zich bewust uit deze discussies. Zij willen namelijk niet voor de beste graphics gaan om de kosten van de games te drukken. De steeds hoger wordende productiekosten zullen niet echt positief zijn voor kleinere developers. Geen van hen zal het zich kunnen veroorloven om de prijs van hun games de hoogte in te drijven, een gamer zal namelijk steeds minder willen betalen voor zijn games.

De developers zullen dus steeds meer moeten verkopen om winst te maken zodat ze de deuren niet moeten sluiten zoals vele bedrijven de afgelopen jaren hen voorgedaan hebben. In het beste geval worden ze overgenomen door de grootste bedrijven zoals Konami, EA of Bandai Namco Holdings die minder moeite zullen hebben om rond te komen dankzij gevestigde franchises zoals FIFA, Tekken en Metal Gear Solid. De industrie die eens zo groot was geworden, zal dus logischerwijs automatisch weer inkrimpen.

De developers zullen ook steeds meer en sneller games maken gebaseerd op films. Zelfs als die games niet goed zijn, worden het verkoopstoppers. De samenwerking tussen Hollywood en Gameland kan nog intenser worden. Misschien kunnen we bijvoorbeeld mini-games downloaden op onze handheld als we tijdens een film aan het spelen zijn op de game van de film of krijg je een demo bij de aankoop van je ticket.

De gameplay zal ook ooit een plateau bereiken hoewel dit veel langer zal duren. Deze generatie zagen we al hoe bewegingen via de EyeToy werden overgebracht naar het spel of je met je stem moest werken in Mario Party/Project Rub. Het is dan ook maar logisch om te denken dat we binnen enkele decennia - als de wereld er dan nog is - ook effectief in de game kruipen en we niet langer met controllers werken. Als we de vele films mogen geloven, is ook Virtuele Realiteit een mogelijkheid. De hardware producenten zullen wel al over het idee nagedacht hebben. De gameplay zal de komende generaties misschien wel vernieuwen maar toch zullen we vaker een déjà-vu gevoel krijgen, nieuwe concepten verzinnen zal steeds moeilijker worden.

De vraag is echter wat er zal gebeuren nadat dit punt bereikt is. Zullen we teruggrijpen naar retrogames en retrogameplay? Die kans is groot. Reeds voor de volgende generatie gaat dit een grote rol spelen. De Revolution zal twintig jaar Nintendo geschiedenis ondersteunen, Sony laat je ook PlayStation 1 & 2 games spelen en zelfs Microsoft bezwijkt voor de mogelijkheid om oude Xbox games te spelen.

Minder developers, minder originele games en meer licentiegames, is dat de toekomst van de game-industrie? Dit is echter maar een pessimistisch toekomstbeeld van een oplettende gamer die denkt dat dit de Gouden Jaren van Gaming zijn. Voor hetzelfde geld blijft gamen nog eeuwen sterk door gaan.


09:51  Sony niet blij met porno op de PSP
17:10  Nieuwe platen Marc Ecko's Getting Up
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (84.194.46.xxx) op 19-06-2005 om 22:30
amai ik ben depresief oe gij het zegt achtereen beweert ge dat binnen 5 jaar geen games nemeer is en de makers van de games zullen wel hun best doen om nieuwe concepten te maken en ik kom nemeer op deze site amai ze duwen u de put in ik voel me niet goed ik denk dat de nexgen nog veel in peto heeft zijt daar maar zeker van ! ;) ;) ;) ;) *D *D *D *D :) :) :)

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-06-2005 om 22:33 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
dat is een plateau dat zeker de volgende twee generaties niet bereikt zal worden.

shimiya op 19-06-2005 om 22:43 [Niv: 12 / Exp: 596]
Deze column is goud waard ..O_O
kan niet wachten op de revo.

Gewijzigd door shimiya op 20-06-2005 om 00:49

Gast (62.234.6.xxx) op 20-06-2005 om 01:36
Daar had ik niet eens aan gedacht ...
dat kleinere Game bedrijven die pas zijn begonen , het mischien moeilijk zullen hebben , met het ontwikkelen van games ( Kosten )

Ikkyu op 20-06-2005 om 02:40 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Respect Joni !!!!! Dat is zo raak gezegd !!! En allemaal zo waar gewoon !!! Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat games wel effectief een keertje hun hoogste punt zullen bereiken (bijv. graphics). En zoals jij het zegt zie ik dat ook eerst met het Geluid gebeuren, daarna met de graphics en uiteindelijk met de gameplay (alhoewel de developers daar nog een heel heel eind zoet mee zullen zijn). Langs de ene kant vind ik het een mooi vooruitzicht , want ik vind de graphics van de opkomende ps3 / xbox360 al verbluffend. laat staat dan het helemaal fotorealistisch begint te worden ...
En idd, ik vind ook dat de gameindustrie er geen goed aan doet om de ontwikkelingskosten zo hoog te houden. Kijk nu maar naar half-life 2 . daar hebben ze toch ook 5 à 6 jaar aan gewerkt ? En dat spel is gewoon op en top de max. Maar als ze dit procédé willen doortrekken voor alle (bijv.) ps3-games ...dan zullen er minder (originele) games uitgebracht worden ... en dat is jammer ... want het aanbod zal dan kleiner zijn ... en de stijl waar wij als gamers op vallen zal dan ook minder vertegenwoordigt zijn.

Maar ik denk wel dat als alles(opniew retro-gamen zoals bij de revo het geval zal zijn) gepasseerd is er weer "iets nieuws" zal ontstaan. Wat dat "iets nieuws" is weet ik natuurlijk niet. Maar hou je maar. al vast als ze de eerste licht-computers op de markt brengen. Dat gaat toch ook iets revolutionairs zijn. Zo zal dat ook geschieden bij de games (denk-ik). om eerlijk te zijn denk ik dat console-versies in de verre toekomst mss zullen verdwijnen en plaatsmaken voor de handhelds. Die wonder-machientjes worden steeds kleiner en kracthiger . Ik geloof niet dat iemand 10 jaar geleden dacht dat ze ooit een N64 console konden stoppen in een apparaatje ter grootte van een DS. Heh, ik kan je geen ongelijk geven als je die pessimistische bril opzet Joni, maar ik vind dat we ook glorieuze tijden tegemoet gaan !!

Gast (62.234.6.xxx) op 20-06-2005 om 14:14
a new recored 9_9 "

Sebastiaan van Wijk op 21-06-2005 om 10:10 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Sterke column Jones.

Ik ben het er niet helemaal mee eens alleen. Ik heb wel vertrouwen dat het nog heel lang duurt voor elk grassprietje apart beweegt, laat staan met de wind en dat wordt onthouden welke sprietjes geknakt zijn onder het gewicht van een voetballer.

Natuurkundige modellen zijn ook rekenintensief en worden steeds belangrijker bij games, daar is weer een heel nieuw pad om in te slaan voor echt realisme. (niet heel nieuw, maar we zullen zeggen vers)

Daarnaast heb ik als optimist wel vertrouwen in creatieve, innovatieve geesten, dat met elke nieuwe interface toch zeker weer 10 jaar topgaming en 5 jaar uitmelkgaming kan worden bewerkstelligd, zonder dat wij het echt zat zijn.

Dan komt het einde er misschien ooit wel, maar dat gaat niet in ons leven zijn iig.

Gast (145.53.100.xxx) op 28-06-2005 om 01:54
hebben jullie de film existenz wel eens gezien?
miss. wordt het in de toekomst wel zo :D

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-06-2005 om 15:47 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
ja, dat kan nog leuk worden.

DiDa_DoeDa op 05-07-2005 om 13:37 [Niv: 140 / Exp: 6989]
Nintendo, schaam je!!

Cubic X op 08-07-2005 om 19:49 [Niv: 203 / Exp: 10171]
nee,nintendo is best slim,juist door zich uit die discussie te houden

Gast (84.104.81.xxx) op 26-03-2006 om 00:27
joni je onderschat alweer de vindingrijkheid van de mens. sinds een mens voor het eerst doormiddel van twee stokjes aanelkaar te wrijven vuur had gemaakt is hij niet gestopt men evolueren. een dan te denken dat het over miljoenen jaren geleden is gebeurt, waarom dan nu wel ineens tegen een onzichtbaar muur oplopen :? . omdat je inbeeldings vermogen dat niet toelaat? het leuke van de toekomst is dat je nooit egt weet wat er te wachten staat, dat betekent dan niet dat er niets komt. vindinrijkheid kent geen grensen, ook door al die miljoenen jaren van de evolutie waren mensen zoals jij die op een of andere manier volhielden dat verder dan dit gewoon niet kan. alles wat je nu voor zelfsprekens beschouwd was een halve eeuw geleden misschien niet voor te stellen.
de enige waarom de gameindustrie alleenmaar licenciegames en sequels maakt is omdat vooral de grote bedrijven zekerheid willen dat zij de volgonde morgen brood op tafel hebben. nieuwe dingen zijn namelijk altijd een risico hoe goed ze ook zijn uitgevoerd. grote bedrijven willen juist een vaste stabiele verkoopcijfers volgens een vast succes formule.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden