Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Hands-On:

Ghostbusters


Door Jasper_ op 17-03-2009 om 14:57
Bron: Gamed

Atari nodigde ons onlangs uit voor een eerste kennismaking met de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii versies van Ghostbusters: The Video Game. We hadden het telefoonnummer van de Ghostbusters gelijk in ons telefoongeheugen opgeslagen. If there’s something strange in the neighborhood…

Ghostbusters: The Video Game leek even geen toekomst te hebben vanwege het ontbreken van een uitgever, maar gelukkig was daar Atari de reddende engel die de rechten kocht. De game is niet simpelweg gebaseerd op de films, maar is er een sequel op. Wie had dat nog gedacht, na twintig jaar tijd? Het wordt zelfs gezien als het derde Ghostbusters deel en speelt zich twee jaar na de tweede film af. De populaire spokenjagers worden overladen met werk en zijn genoodzaakt een vijfde Ghostbuster aan te nemen. De speler stapt in de laarzen van dit nieuwe lid, ook al spelen de oude helden Spengler, Stantz en Venkman ook een grote rol. De ontwikkelaars hebben hiervoor gekozen omdat volgens hen iets van de typische Ghostbusters situaties en humor verloren zou gaan als je een van de bekende Ghostbusters speelt. Gelukkig kom je ze wel vaak genoeg tegen en zijn deze typische Ghostbuster situaties en humor inderdaad volop aanwezig in de demo die ik kon spelen.

Als beginnende spookjager mag je als eerste met het nieuw ontworpen, nog niet geteste Proton Pack aan de slag. Deze Ghostbuster rugtas is meer dan een veredelde stofzuiger en geeft je alle informatie die je nodig hebt. Je ziet er bijvoorbeeld je gezondheidsmeter op en er wordt aangegeven wanneer je Proton Pack oververhit raakt. Je beeldscherm is daardoor grotendeels vrij van icoontjes en metertjes. Maar bovenal doet het apparaat natuurlijk dienst als wapen. Uit de slang kun je een energiestraal schieten om geesten mee af te maken of om ze vast pakken zodat je ze, net als in de film, in een val op de grond kan trekken. De geest zal echter tegenwerken en zo zal er een strijd volgen waarbij de geest alle kanten probeert op te schieten terwijl jij hem naar beneden probeert te trekken. Hem een paar keer vol tegen een muur laten klappen wil meestal wel helpen. Maar er zijn meer aanvallen, zo kun je slijm schieten om de geesten langzamer te maken en er is een slijmstraal waarmee je objecten naar elkaar toe kunt trekken. Schiet je hiermee op een stoel en vervolgens op het plafond, dan zal deze stoel tegen het plafond knallen. Uitermate handig om de geesten mee in de val te trekken.


Het voorbeeld van het trekken van de stoel naar het plafond illustreert ook de goede physics in de game. In feite kan bijna alles kapot en net als in de film zullen de Ghostbusters een spoor van vernieling achterlaten na een spokenjacht. Maar de physics dienen voor meer dan alleen eye candy en vormen een wezenlijk onderdeel van de gameplay. Sommige geesten maken gebruik van voorwerpen uit de omgeving. Zo zijn er rondvliegende boeken die samen een monster vormen. Op deze manier probeert de ontwikkelaar veel variatie in de vijanden te creëren en de mogelijkheden lijken eindeloos. In een scène die zich afspeelt in een hal vol spiegels, woont een geest die door de spiegels kan reizen om je van een onverwachte kant aan te vallen. Door de spiegels kapot te schieten beperk je zijn bewegingsvrijheid totdat hij geen kant meer op kan. Ook mag je je borst nat maken voor grote eindbazen, waaronder natuurlijk Stay Puft, de marshmallow man uit de eerste film.

Naast de PlayStation 3 en Xbox 360 verschijnt de game ook op de PC, Wii, PlayStation 2 en DS. De Wii game heb ik ook even kunnen spelen. Het eerste dat opvalt is het meer cartoony uiterlijk van deze versie. Het is knap dat de game verder zoveel mogelijk op zijn next-gen broers wil lijken, inclusief de physics en het destructieve vermogen van je Proton Pack. De reden dat ik niet onder de indruk ben van de Wii game is dan ook vooral het grafische verschil. Het was echt even schrikken na een speelsessie achter de PlayStation 3. Na een paar minuten afkicken kon ik de stijl echter wel waarderen. Een pluspuntje is de splitscreen multiplayer, waarin je samen met iemand anders op de bank op spoken kunt jagen. De PlayStation 3 en Xbox 360 games hebben alleen een online multiplayer, die bij de Wii game dan weer ontbreekt. Omdat deathmatch modes niet passen in de Ghostbusters wereld kun je alleen coöp modes spelen.

 De Wii game
De Wii game

De demo is me goed bevallen. Ghostbusters: The Video Game is meer dan een simpele vergaming van de films. Er wordt zichtbaar veel tijd en moeite besteed om een volwaardig derde Ghostbusters deel af te leveren en het resultaat mag er wezen in deze demo. De schrijvers en acteurs van de films zijn betrokken bij de ontwikkeling en hebben de stemmen van de personages ingesproken. Het Ghostbuster universum komt goed tot leven en de juiste sfeer is neergezet. Ghostbuster fans van het eerste uur kunnen dus alvast gaan beginnen geld opzij te zetten en hun special edition DVD box weer eens uit de kast te halen. Nu is het hopen dat er genoeg variatie en uitdaging gedurende de gehele game zal zijn, zodat ook voor gamers die twintig jaar geleden nog (niet eens) in de wieg lagen een vermakelijk avontuur te wachten staat.


15:11  Lage scores voor Famitsu
14:48  Valkyria Chronicles DLC naar Europa
 Reacties (4)
 Pagina: 1
puge henis op 17-03-2009 om 16:40 [Niv: 7 / Exp: 326]
ziet er mooi uit

Gast (212.61.144.xxx) op 17-03-2009 om 22:06
die ga ik zekerz halen, wel jammer dat die protonpacks erg veel detail hebben vergeleken met sommige omgevingen, die er echt een stuk minder goed uit zien.

Gast (87.211.156.xxx) op 21-03-2009 om 09:07
Hoe zit het met de stemmen? Zelfde als de acteurs uit de film?

Gast (146.50.144.xxx) op 30-03-2009 om 17:07
Staat er toch... "De schrijvers en acteurs van de films zijn betrokken bij de ontwikkeling en hebben de stemmen van de personages ingesproken."

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ghostbusters: The Video Game
Type:
Game
Releasedatum:
26-06-2009
Ontwikkelaar:
Terminal Reality
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media