Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 November 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Review:

Silent Hill: Homecoming


Door Martijn Steinpatz op 08-03-2009 om 18:30
Bron: Gamed

Voor de meeste games is een goed verhaal een bonus, voor anderen is het absolute noodzaak. Het RPG genre bijvoorbeeld, maar ook Silent Hill staat of valt met een ijzersterk verhaal. Kan Homecoming aan die hooggespannen verwachtingen voldoen?

Waar Resident Evil het vooral van de adrenaline en de schrikeffecten moest hebben, draait het bij Silent Hill om de psychologie. Dit stadje reflecteert jouw duistere geheimen, jouw grootste zonden of diepste twijfels. Vervolgens gooit het die allemaal door de gehaktmolen en smijt het verziekte resultaat in je gezicht. De puzzels, de monsters, zelfs de karakters; alles toont jouw gemoedstoestand. Mensen komen niet naar dit plaatsje voor heroďek. Ze komen er om gestraft te worden. En Silent Hill doet dat met satanisch plezier.

Het beste voorbeeld blijft nog steeds Silent Hill 2. James Sunderland heeft zijn doodzieke vrouw uit haar lijden verlost, maar is dat in een vlaag van verstandsverbijstering vergeten. Silent Hill helpt hem het weer te herinneren. De moordende en verkrachtende Pyramid Head staat bijvoorbeeld voor het schuldgevoel van James. Eddie Dumbrovski reflecteert zijn ontkenning van de daad. Angela Orosco speelt het slachtoffer. Maria en de ondode verpleegsters zijn de lustgevoelens van Sunderland. Hierdoor werd een wat lompe actiegame toch een klassieker.


Double Helix lijkt bovenstaande maar half te begrijpen. De monsters, waaronder Pyramid Head, zijn fraai vormgegeven, maar hebben weinig met Josh of Alex te maken. De andere karakters worden of te snel afgemaakt om een rol van betekenis te spelen of zijn de gebruikelijke Hollywood horrorkarakters die de spanning compleet weg laten ebben met nietszeggende gezeur. Verder zijn er hele secties in het spel die werkelijk niets met het plot te maken hebben. Homecoming valt daardoor – ondanks een paar geweldige scčnes – compleet dood. En dat verziekt de helft van het spel.

Ondanks de redelijke tot goede gameplay. Double Helix heeft de serie daar wél naar een hoger niveau getrokken. De vaste camerastanden zijn eindelijk weg. Het menusysteem is veel intuďtiever dan in de vorige delen. Het verschil tussen donker en licht werkt meer in je voordeel bij het besluipen. Het lompe vechtsysteem heeft een eleganter combo en ontwijk idee gekregen – hoewel die niet optimaal werkt. Ook worden wapens gebruikt om bepaalde obstakels op te ruimen. Bijlen kunnen houten planken slopen, messen zijn voor ‘papieren’ doorgangen, etc. Leuke ideeën die de serie iets frisser maken.

Jammer genoeg zijn andere typische Silent Hill dingen weer bij hetzelfde gebleven. Progressie kan je nog steeds alleen opslaan bij occulte symbolen op de muur. Er zijn wel continue-points maar die zijn spaarzaam en soms erg onhandig geplaatst. Leg bij de tweede baas het loodje en je moet dezelfde conversatie met Dr. Fitch helemaal overnieuw doen. Idioot, want bij de eerste baas hoefde dat niet. Verder loopt Alex, ondanks de verbeterde besturing, af en toe nog steeds als een tank met wielklemmen op.


De presentatie ziet het er ook redelijk uit. De stemmen klinken beter dan in de delen daarvoor. Als de game echter emotioneel wordt, lukt het de acteurs niet om dat goed weer te geven. De muziek daarentegen is constant goed, maar dat is ook niet verwonderlijk als de huiscomponist Akira Yamaoka heet. Zijn verschillende nummers geven de sfeer, zoals altijd, uitstekend weer. Ook grafisch oogt het prima, hoewel de animaties van de gezichten te strak over komt. Tijdens het praten komen de lippen nauwelijks van elkaar. Ook is het af en toe erg donker.

Het maakt Homecoming een aardige horrorgame, maar het rechtvaardigt niet de Silent Hill woorden die ervoor komen. Double Helix heeft zich duidelijk verslikt in het complexe psychologische karakter van de serie. Weliswaar heeft zij de juiste elementen uit de serie gehaald, maar weet ze niet goed aan elkaar te rijgen om een coherent en vooral boeiend verhaal te krijgen. Daardoor zal je hem zeker na een keer spelen zo weer in de kast zetten. Het is zeker geen slecht spel. Op drie punten grafisch, besturing en geluid scoort het redelijk, maar klassiek wordt het nooit. Als het een andere game was had ik zeker hoger gegeven. Silent Hill verdient alleen beter, gezien het verloop van de serie.
Beoordeling
Gameplay   50
Sound   70
Graphics   80
Replay   30

Slaat de plank compleet mis.
58


18:34  Draaien met kogels voor achievements
17:16  Black Sigil is uitgesteld
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Gast (87.211.83.xxx) op 08-03-2009 om 18:35
Ik heb zo onwijs lang op de nieuwe Silent Hill gewacht.
Zeker omdat ik fan ben van de reeks.

Maar dit is echt een teleurstelling.
De controls..die zijn bar slecht!, zeker omdat ik invert gewend ben (wat je nog geen eens kan veranderen).
Het vechtsysteem is barslecht..door de controls.

Soms valt het geluid weg,en hoor je alleen de muziek.

En zo kan ik doorgaan, dit spel is diepgezonken.
Waar deel 1 goed begon, en deel 2 de lat hoger legde, is het met deel 5 (Homecoming) slecht gesteld.

Jammer!

Gast (94.157.75.xxx) op 08-03-2009 om 19:45
heb hem vorig jaar al uitgespeeld de amerikaanse versie deel 2 is mooier

Cervantes op 08-03-2009 om 19:46 [Niv: 117 / Exp: 5871]
wow 58?!

Jelle Havermans op 08-03-2009 om 20:28 [Niv: 103 / Exp: 5158]
spijtig, maar ga hem toch halen.. aangezien ik eindelijk weer is toe ben aan een echt horroravontuur. Dead Space en Resident evil zijn ook tof, maar reken ik meer tot shooters.
ik ga hier zoiezo wel van genieten, uberhaupt door de nostalgie. Silent Hill 2 en origins waren voor mij de beste (verhalende) games (samen met bioshock) die ik ooit speelde. Ik kan niet wachten om weer is een zuster aan gort te hakken.

mooie review btw.

Gast (85.146.36.xxx) op 08-03-2009 om 20:43
@ Flipflop
Ja, het doden van die gestoorde zusters werkt in dit spel wel fantastisch vind ik, je ziet de mes steken zitten <3

Berserk op 08-03-2009 om 20:45 [Niv: 139 / Exp: 6970]
Echt spijtig maar wel Konami(s schuld dat ze de fantastische reeks uitbesteden aan een Amerikaanse ontwikkelaar ipv het originele team

Damian op 08-03-2009 om 21:47 [Niv: 4 / Exp: 179]
Ik heb de game eind vorig jaar gehaald, de amerikaanse versie en hij valt echt heel erg tegen,het verhaal is gewoon saai,weinig sfeer,de gevechten zijn niet zo moeilijk ,de puzzels te moeilijk naar mijn mening ,en het eindfilmpje is al helemaal erg duurde 5 sec, ik had echt zoiets van is dit het , Echt de grootse miskoop...heb m gelijk verkocht... het enige pluspunt is de muziek

Digital Knight op 08-03-2009 om 21:54 [Niv: 12 / Exp: 600]
Ben het niet eens met deze review.

Persoonlijk speel ik de Silent Hill reeks al van begin af aan, en ik ben van mening dat het juist een goede set is geweest om Homecoming door een andere studio te laten maken, aangezien Team Silent zelf met SH4 nogal de draad kwijt leek te zijn.

Ook zie ik als kritiekpunt naar voren komen dat monster misplaatst zouden zijn.
Dit is pertinent niet waar.
Ook hier heeft ieder monster weer zijn eigen betekenis.
En buiten dat zijn er monsters die altijd op een of andere manier wel terug keren.
De monsterlijke nurses hebben in ieder deel wel een plek gehad, en zijn niet SH2 specifiek.
Ook de mismaakte honden zie je altijd terug komen in allerlei hoedanigheden.
De Pyramid Head zoals die in Homecoming te zien is heeft wel degelijk een functie, en is hoe dan ook in de aard niet specifiek iets dat te maken heeft met het karakter van James Sunderland, aangezien Valtiel uit SH3 in essentie precies hetzelfde wezen is. (de manifestatie kan alleen verschillen van persoon tot persoon)

Persoonlijk ben ik van mening dat Silent Hill Homecoming een waardige opvolger is, en in alle gevallen beter in elkaar steekt als bijvoorbeeld Silent Hill 4 The Room. (en ja ik ben me ervan bewust dat The Room aanvankelijk als spin off bedoeld was)

Gameplay technisch heeft het alle typische Silent Hill elementen weten te behouden, en toch vernieuwingen door weten te zetten.
Dit is geen slecht iets, aangezien de serie hierdoor zijn consistentie weet te behouden.
(Iets wat bij Resident Evil bijvoorbeeld niet gebeurd is.)

Damian op 08-03-2009 om 21:59 [Niv: 4 / Exp: 179]
@Digital Knight
Gameplay technisch alle elementen behouden ??
Niet waar ,de personage rent super snel,kan veel meer,dat beklemmende uit bv SH2 is weg, ik ben het wel eens met de review en de Pyramid Head komt een paar x voorbij en that's it.. je hebt er niet mee te maken.

reptile op 08-03-2009 om 22:03 [Niv: 33 / Exp: 1654]
"Als het een andere game was had ik zeker hoger gegeven",wat dit nou weer voor een belachelijk argument! het valt allemaal best nog wel mee een 5.8 is echt veel te laag. replay een 3? ik heb alle delen "1x" uitgespeeld, wat een flut review!!!

Gast (83.85.82.xxx) op 08-03-2009 om 22:08
het verhaal kon me idd weinig boeie heb hem daarom ook met tegezin uitgespeeld ( je hebt er toch voor betaald he) en daarna gelijk omgeruild.

Gast (96.52.69.xxx) op 08-03-2009 om 23:26
Ik mis de Team Silent touch. Je mist de japanse stijl onwijs, dit is gewoon een doorsnee Amerikaans horror spel geworden...erg jammer

Digital Knight op 09-03-2009 om 01:03 [Niv: 12 / Exp: 600]
@Damian.

Misschien had je de zin even uit moeten lezen want ik zeg ;

"Gameplay technisch heeft het alle typische Silent Hill elementen weten te behouden, en toch vernieuwingen door weten te zetten."

Inderdaad, de besturing voor het rennen is makkelijker geworden, het richten tijdens het schieten ook.
Ook kan je beter ontwijken.
Daar staat trouwens tegenover dat de monsters moeilijker zijn geworden, en dat de confrontaties onvermijdelijker zijn.
En dat zelfs de makkelijke monster bij 1 misser in je verdediging, behoorlijk wat schade kunnen doen.
Buiten dat worden de health drinks en health packs ook steeds schaarser.

Ik je argument over Pyramid head nergens op slaan, want die vervult gewoon weer zijn rol in het verhaal, en is deze keer heel anders dan in SH2.


Digital Knight op 09-03-2009 om 01:12 [Niv: 12 / Exp: 600]
Gast (96.52.69.xxx) op 08-03-2009 om 23:26
Ik mis de Team Silent touch. Je mist de japanse stijl onwijs, dit is gewoon een doorsnee Amerikaans horror spel geworden...erg jammer


Wat een onzin !

Silent Hill 4 is van team silent, en deze game sloeg de plank in een aantal opzichten totaal mis in mijn optiek.
De sfeer van Silent Hill Homecoming is trouwer aan de serie en dan vooral deel 2 en 3, dan dat deel 4 dat ooit heeft weten te bereiken.



Damian op 09-03-2009 om 06:59 [Niv: 4 / Exp: 179]
Ik vind 58 juist wel een goede score, naar mijn mening is de replay van dit spel nog lager dan 30, ik bedoel zo je dit spel nog een x spelen , het wordt echt heel saai naarmate het spel vordert, en als je het spel uit hebt gespeeld krijg je een filmpje van 6 sec.

Ik heb alleen Silent Hill en SH2 gespeeld deel 3 en 4 niet maar hier zou ik dus echt geen 60 euro voor neertellen , heb t wel gedaan en snel weer verkocht.

Martijn Steinpatz op 09-03-2009 om 11:01 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Digital Knight: Ik geef toe dat PH wel een rolletje heeft in deze Silent Hill. Maar om hem daarvoor een complete scčne te geven waar hij bijna vriendelijk naar de camera zwaait is overdreven. Als inderdaad ieder monster zijn eigen symboliek heeft zou ik die wel eens willen weten. (of zoals Yathzee Croshaw sarcastisch zei: die bananenmonsters symboliseert dat uitglijden?)

Ik ben het ook niet helemaal eens met je SH4 argument. Het klopt dat The Room niet in Silent Hill afspeelt en nauwelijks met de tijdlijn te maken heeft - afgezien dat Walter Sullivan in SH2 wordt genoemd en zijn eigen grafsteen heeft. Het had wél de beste psychologische atmosfeer van de hele serie. Alles maar dan ook alles draaide om Sullivan en zijn 21 Sacramenten ritueel.

Mitch op 09-03-2009 om 11:17 [Niv: 16 / Exp: 807]
Huh, zo laag ik vind deze game egt ontzettend bruut, de sfeer, de muziek, de vijander, de luchthoorn alles van silent hill zit er in

Stammetje91 op 09-03-2009 om 12:07 [Niv: 302 / Exp: 15111]
@Martijn
Deeltje 4 was verhaalsgewijs idd erg vet. De enige Silent Hill die ik ooit gekocht heb.

ApoC op 09-03-2009 om 14:21 [Niv: 101 / Exp: 5061]
zonde.. normaal gepsroken kijk ik altijd uit naar het spelen van silent hill, maar helaas dit keer sla ik over.

Gast (86.90.62.xxx) op 09-03-2009 om 15:00
Snap nog niet helemaal waarom sound een 70 krijgt, terwijl het muziek, zoals aangegeven is in de review, uitstekend is.

Martijn Steinpatz op 09-03-2009 om 16:06 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Omdat het acteerwerk - belangrijk in zo'n game - gemiddeld is en niet altijd de juiste toon aanslaat.

Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 09-03-2009 om 16:06

Digital Knight op 09-03-2009 om 22:58 [Niv: 12 / Exp: 600]
@ martijn

Dat Silent Hill 4 zijn eigen gevoel heeft ben ik met je eens, toch vond ik het tot nu toe de minste Silent Hill game, hoewel ik het nog steeds wel goed vind hoor.

Ik vind het trouwens raar dat je het acteerwerk zo laag beoordeeld, en dat nu in je laatste reply ook zo specifiek aangeeft.
De voice acting is bij verre het beste van de serie in homecoming.
Silent Hill 2 deed wat dat betreft "The Job" maar het had een bepaalde vlakheid en hetzelfde geld bijvoorbeeld voor deel 3.
Nooit klonk James echt angstig bijvoorbeeld.
Terwijl bij Alex deze emoties wel heel duidelijk naar voren komen.


En wat betreft de monsters leek de symboliek me toch wel vrij duidelijk.
Zeker als je de game uitgespeeld hebt.
Voor de mensen die dat niet hebben komen nu de spoilers

En ik leg 1 type monster uit, namelijk het ding wat Yahtzee het bananen monster noemt.


*soort van Spoiler*
Op het eind, als Alex in de duistere otherworld versie komt van zijn huis, zitten er 3 in de kelder, en toen begon ik te snappen wat ze eigenlijk betekende.
De gespleten hoofden staan voor een gespleten persoonlijkheid, of voor 2 strijd in een karakter/karakters.


Dit kan je toepassen op de familie van Alex en Alex zelf.

Alex heeft jaren lang niet willen onderkennen wat er werkelijk gebeurd is, en is zichzelf hele andere dingen wijs gaan maken.
Ook staan ze voor de pijn die nodig is om de werkelijkheid te onderkennen, iets wat Alex duidelijk niet deed.
Ook staan ze voor de verscheurde familie banden die in het verhaal voorbij komen.
Kortom ze symboliseren meer dan genoeg en ik vind ze wat dat betreft goed uitgewerkt"

*eind spoiler*



 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Silent Hill: Homecoming
Type:
Game
Releasedatum:
27-02-2009
Ontwikkelaar:
Double Helix
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media