Review: Killzone 2
Door Joni Philips op 25-02-2009 om 08:05
|
Bron: Gamed
|
In 2005 startte Guerrilla Games de ontwikkeling van Killzone 2, een First Person Shooter die de PlayStation 3 tot het uiterste moest duwen. Nu is Killzone 2 effectief beschikbaar en wij kijken of de game de moeite is.
In Killzone en Killzone: Liberation kroop de speler in de huid van Jan Templar om de planeet Vekta te verdedigen tegen de Helghast, de bewoners van de planeet Helghan die de Interplanetary Strategic Alliance (ISA) willen vernietigen. Na de lange strijd op Vekta wil de ISA de Helghast definitief uitschakelen en daarvoor trekt de ISA strijdmacht naar Helghan voor een grootse invasie wat gedemonstreerd wordt met een indrukwekkende introductie. Jan Templar, die ondertussen een hoge positie binnen het leger heeft, en zijn collega's verwachten een gemakkelijke overwinning, maar de Helghan bieden hevige weerstand vanaf het begin en de strijd in Killzone 2 wordt sterk overweldigend. Templar is ondertussen een officier en die vermijden het slagveld liefst waardoor Killzone 2 een nieuwe hoofdrolspeler bevat. Sergeant Sev krijgt echter ervaren begeleiding want in zijn team bevindt zich onder andere Rico die in het origineel een grote rol speelde. In tien missies moet je de planeet Helghan veroveren, maar hierbij blijft het verhaal zelf beperkt. Tijdens de game leer je zeer weinig bij over de Helghast en hun planeet.

Men besteedt wel aandacht aan de relaties en emoties van de personages die mooi worden overgebracht, wat zowel voor de hoofdpersonages als de onbekende soldaten geldt. Sterk meevoelen doe je niet, maar de emotie maakt de personages realistischer dan bijvoorbeeld de personages van Metal Gear Solid 4. Op deze manier wordt ook beter de horror van de oorlog getoond. Met een uitgebreid verhaal en een beter einde had dit beter in de verf kunnen gezet worden, maar nu is het Killzone 2 verhaal weinig memorabel. Op het gebied van de gameplay steekt Killzone 2 echter wel beter in elkaar. Killzone 2 is geen revolutionaire titel, maar het spel neemt alle bekende aspecten mee naar een hoog niveau. De speler loopt door levels waarbij je regelmatig vijanden confronteert met de wapens die je op zak hebt. De game laat je op elk moment één revolver, een mes, twee types granaten en een meer geavanceerd wapen dragen. Regelmatig zul je dus keuzes moeten maken want de game bevat een pak geavanceerde wapens zoals een pijltjesgeweer waarmee je vijanden aan de muur nagelt. Uiteindelijk zijn er een tiental echt verschillende wapens present met elk een eigen doel.
Tijdens de singleplayer zul je ze allen moeten gebruiken, maar hoe krachtig een wapen ook mag lijken, je zal regelmatig het coversysteem moeten gebruiken. In Gears of War stijl kun je achter elke doos of muur wegkruipen om vanachter die cover de vijand te bestoken. Echt perfect is de uitwerking hiervan niet. Je moet continu een toets ingedrukt houden om in cover te blijven. Uit cover komen en schieten vereist het gebruik van twee extra knoppen zodat de game niet direct toegankelijk is. Na een tijdje gaat het wennen, maar het is spijtig dat men hier een foutieve designbeslissing heeft genomen. De cover is wel levensbelangrijk want de Helghast geven je soms geen seconde adempauze, zelfs op de laagste moeilijkheidsgraden moet je de cover gebruiken. Anders zul je jouw gezondheid snel achteruit zien gaan. Een metertje met je gezondheid verschijnt niet in beeld, maar in de plaats daarvan wordt het scherm bloederiger naarmate je meer geraakt wordt. Uiteindelijk wordt het praktisch volledig grijs voor je sterft, gelukkig kun je op deze momenten simpelweg terugtrekken of je verbergen tot het weer beter gaat.

Op deze manier zul je de volledige singleplayer uitspelen wat geen lange ervaring wordt, je zal ongeveer een zes tot zeven uur nodig hebben om de game een eerste keer door te spelen. Guerrilla Games biedt echter voldoende aanmoediging om de missies tot perfectie te herspelen met de Trophies die je dwingen elke missie uit te spelen zonder te sterven, uit te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad en om alle Helghast symbolen en informatie te vinden. Met deze laatste kun je ook informatie vrijspelen op de officiële site om meer achtergrondinformatie te krijgen over de Helghast De game is ook ingericht op het meerdere malen herspelen van bepaalde stukken. Alle informatie wordt namelijk opgeslagen van checkpoint tot checkpoint zodat je na het uitspelen simpelweg bij een checkpoint kunt starten en je prestatie in dat stuk te perfectioneren. De game is ook effectief leuk genoeg om meerdere keren opnieuw uit te spelen, het is dus geen onmenselijke klus. De meesten zullen echter snel overschakelen op de multiplayer.
Het focuspunt van de game is duidelijk de multiplayer waar de grote maps voor veel plezier kunnen zorgen. Zowel offline (met bots) als online kun je aan de slag in de multiplayer waarbij beide modes dezelfde grote maps aanbieden. Deze maps zijn vooral ideaal voor de actie van de Warzone multiplayer waarin de opdrachten worden gevarieerd. Het ene moment moet je een plek op de map veroveren, een ander moment moet je overleven of jacht maken op een specifieke speler. Warzone mixt dus doelen uit traditionele FPS multiplayermodes tot een unieke mode die zorgt voor langere spelsessies, zeker met 32 actieve spelers. De traditionele multiplayermodes zijn ook apart aanwezig zoals Team Deathmatch (Body Count), maar Warzone zal ongetwijfeld de meeste aandacht trekken. Door goed te presteren in de multiplayer kun je in klassen stijgen waarmee je extra wapens kunt gebruiken, een clan kunt oprichten en nieuwe badges kunt verdienen. Badges leveren je nieuwe vaardigheden op waarvan je twee vaardigheden tegelijk kunt gebruiken. De combinatie van badges zorgt dat je jouw online speelstijl uniek kunt maken. Je bent dus niet beperkt tot de aanwezige klassen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
93 |
Sound |
90 |
Graphics |
95 |
Replay |
95 |
Een overtuigende titel die in elke PlayStation 3 collectie hoort.
|
93 |
|
|
|
08:13 The Last Remnant naar Steam
08:03 Vijftal video's Retro Game Challenge 2
|
Reacties (87) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Gast (194.171.7.xxx)
op 27-02-2009 om 06:26
|
Handig ja, daar hebben we ook een DRAADLOZE controller voor Joni.
|
|
Weslii
op 27-02-2009 om 09:58
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
WTF meot je nu met een kabeltje gaan spelen?
Wat een boutcontroller.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 27-02-2009 om 10:48
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Tja, ik vind het uploaden van controllers zo vervelend dat ik altijd al met dat kabeltje speel. Zeker sinds God of War 2, die game is niet uitspeelbaar op de pS3 zonder kabel.
|
|
Gast (84.86.149.xxx)
op 28-02-2009 om 14:44
|
vet vet :9
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 17:54
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
WAT EEN KUT BESTURING, EN KANKER VERTRAGING!!!!!, DIT IS EEN FEIT
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 18:28
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
wat een teleurstelling
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 18:33
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
't is onmogelijk om normaal te richten!!!
|
|
Gast (83.82.104.xxx)
op 01-03-2009 om 12:02
|
Get a life reptile. Besturing is gewoon goed.
Instellen is ook een vak.
Stop met gamen jij, als je niet kan mikken.
|
|
Gast (77.163.215.xxx)
op 01-03-2009 om 19:44
|
Sorry maar ik vind er niks aan :O had zelf een wat diepgaander verhaal verwacht maar dat kwam er dus niet van
(en ga nou niet de ''ik weet het beter'' of fanboy uithangen want dit is mijn mening :)
|
|
Gast (94.212.240.xxx)
op 01-03-2009 om 23:15
|
ik ben een pro met killzone 1 en heb deze meerdere malen uitgespeeld ik heb de demo ook ff goed onder zocht en ik heb dus hele hoge verwachtingen van deze game 8)
|
|
Gast (94.215.71.xxx)
op 17-03-2009 om 18:21
|
|
|
Gast (94.215.71.xxx)
op 17-03-2009 om 18:22
|
kan je als je niet online speelt ook andere badges spelen?
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|