Review: Killzone 2
Door Joni Philips op 25-02-2009 om 08:05
|
Bron: Gamed
|
In 2005 startte Guerrilla Games de ontwikkeling van Killzone 2, een First Person Shooter die de PlayStation 3 tot het uiterste moest duwen. Nu is Killzone 2 effectief beschikbaar en wij kijken of de game de moeite is.
Qua besturing biedt de game meerdere varianten waartussen je vrij kunt kiezen. De originele besturing plaatst het schieten op de R1 schouderknop, wat niet ideaal is, maar de tweede besturing zorgt gelukkig voor verbetering. Bij het bewegen moet je ook rekening houden met de omgeving en het wapen. Nauwkeurig schieten met de sniper wordt plots een pak moeilijker als de raketten je om de oren vliegen. Draaien met een ingezoomd wapen verloopt ook trager. Spijtig genoeg kun je de besturing enkel aanpassen voor het lopen, bij de voertuigen wordt continu dezelfde besturing gebruikt. Plotseling zul je dus terug moeten schieten met de R1 en L1 schouderknoppen wanneer je plaatsneemt in de tank, het Exoskeleton of het automatisch machinegeweer van The Sun. Met deze segmenten wordt de normale actie succesvol opgebroken. Opvallend bij de besturing is het gebruik van de Sixaxis voor het plaatsen van bommen of het opendraaien van een klep bijvoorbeeld. Bij dit laatste moet je de schouderknoppen indrukken, de controller naar links draaien, de schouderknoppen loslaten, naar rechts draaien en herhalen. Op deze manier bootst de game de echte handbeweging na.

Over de AI is op voorhand ook veel geschreven, maar de vijandelijke AI is gevaarlijk genoeg om je het extreem moeilijk te maken. De vijanden maken goed gebruik van de cover, zijn voorzichtig en ze dragen een helm ter bescherming tegen een hoofdschot. Reken hun aantal erbij en Killzone 2 wordt geen eenvoudige game. Op de lagere moeilijkheidsgraad laten ze wel eens met opzet een steekje vallen zodat iedereen de kans krijgt om de game door te spelen. In Elite en dergelijke gaan ze zelfs een stap verder en gebruiken ze verregaand teamwerk om jou neer te halen. Gelukkig wil Killzone 2 een oorlog nabootsen waardoor je praktisch nooit alleen bent. Meestal word je vergezeld door Rico, Natko of Garza, maar je ziet ook veel naamloze soldaten. Af en toe zullen zij vijanden neermaaien, maar rustig zitten niets doen is geen optie want de game zullen zij niet uitspelen voor je. Guerrilla heeft hen met opzet niet te slim gemaakt waardoor ze je wel eens voor de voeten zullen lopen. Gelukkig gebeurt dit voornamelijk buiten de gevechten zodat je ze niet neerknalt.
Helghan is een grijzige planeet wat ook opvalt aan de donkere omgevingen, maar deze omgevingen zijn wel prachtig en groots. In de multiplayer heb je bijvoorbeeld een industriële omgeving met een adembenemende ravijn in het midden. In de omgevingen zijn meestal meerdere paden aanwezig zodat je een bepaald punt op meerdere manieren kunt bereiken. Minder variatie vind je spijtig genoeg in de vijanden, de veertien verschillende infanterietroepen van de Helghast tonen weinig verschil. Meer variatie was leuker geweest. Technisch steekt de game echter goed in elkaar. De game loopt continu vlekkeloos, zelfs tijdens de drukke gevechten waarbij tientallen AI personages over het scherm lopen en her en der ontploffingen gebeuren. De framerate blijft hierbij mooi overeind en de rookeffecten komen mooi uit. Sowieso kun je technisch weinig aanmerken op de game want de game heeft geen installatie en enkel bij het begin van een missie laadtijden. Op dit laadscherm kun je spelen met de Sixaxis want het scherm beweegt op basis hiervan. Tijdens de missie wordt simpelweg bovenaan het scherm gemeld dat er geladen wordt, maar jij kunt verder spelen.

Qua stemmen heeft Guerrilla gekozen voor een mix waarbij je onder andere Britse en Amerikaanse stemmen zult horen, die ook goed bij hun personage passen. Radec en Visari klinken angstaanjagend en bevelend, Sev en zijn teamgenoten klinken dan weer stoer. Ook tijdens de missies hoor je ze regelmatig spreken, maar op deze momenten beweegt hun mond spijtig genoeg niet. De dialogen zijn spijtig genoeg meestal van Starship Troopers niveau wat veel onnodige, stoere praat inhoudt. Beter is het om te luisteren naar de geluidseffecten en de muziek (die te weinig gebruikt wordt) die van hoger niveau zijn. De kogels knallen echt om de horen, zeker als je een geluidsinstallatie hebt die 7.1 Channel Surround ondersteunt. Met Killzone 2 leverde Guerrilla Games dus een sterke topper af, maar omdat de game niets revolutionair biedt en een weinig memorabel verhaal bevat, lijkt hij niet onvergetelijk te worden. Over vijf jaar zullen we de titel waarschijnlijk vooral herinneren als de belangrijkste en beste exclusieve FPS op de PlayStation 3. Op deze manier is Killzone 2 echter wel een verplichte aankoop voor de PlayStation 3 eigenaar.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
93 |
Sound |
90 |
Graphics |
95 |
Replay |
95 |
Een overtuigende titel die in elke PlayStation 3 collectie hoort.
|
93 |
|
|
|
08:13 The Last Remnant naar Steam
08:03 Vijftal video's Retro Game Challenge 2
|
Reacties (87) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Gast (86.93.1.xxx)
op 25-02-2009 om 08:09
|
Mooie game, vind alleen de besturing nogal omslachtig.
|
|
Jonezy
op 25-02-2009 om 08:10
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Goede review, lijkt z'n hype waar te gaan maken 
Één zin liep niet helemaal lekker, op pagina 1:
"Uiteindelijk wordt het uiteindelijk praktisch volledig grijs voor je sterft, gelukkig kun je op deze momenten simpelweg terugtrekken of je verbergen tot het weer beter gaat."
2x uiteindelijk, dat las een beetje raar. (Thnx, fixed) Voor de rest een goede review van een goede, Nederlandse game
Gewijzigd door Joni Philips op 25-02-2009 om 08:18
|
|
FloriX
op 25-02-2009 om 08:38
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 25-02-2009 om 08:47
|
Ik hou niet van FPS dus in mijn collectie komt ie dus niet.
|
|
Gast (145.102.166.xxx)
op 25-02-2009 om 09:06
|
super vette game 8) 8)
|
|
Gast (86.95.36.xxx)
op 25-02-2009 om 09:11
|
die score vind ik perfect! ik zou het ook ongeveer zoiets geven ik vind het echt zo'n gave game vrijdag de dag des no-liven met Killzone2 ! :D _O_ _O_ _O_
|
|
Visjmeister
op 25-02-2009 om 09:13
[Niv: 1 / Exp: 52]
|
kheb hem gisteren gehaald,maar kan nog niet online, hebben jullie dit ook?
|
|
Gast (77.61.142.xxx)
op 25-02-2009 om 09:21
|
heb hem gisteren binnen gekregen.. wat een brute actie al gelijk vanaf het begin.. en ik kan idd ook nog niet online (zal waarschijnlijk pas vanaf de 25/27 zijn als het spel officieel uitkomt..
maar voorlopig vermaak ik me wel met de singleplayer...
|
|
groente12
op 25-02-2009 om 09:35
[Niv: 51 / Exp: 2536]
|
hmm mooie cijfer maar ik ga het voorlopig niet halen
|
|
GabberMaarten
op 25-02-2009 om 09:41
[Niv: 23 / Exp: 1134]
|
Ik heb hem gister al gespeeld, ga hem dalijk halen, maar hij is gruwelijk!! Besturing is wennen maar dan werkt het ook!
Alleen geen spitscreen met bots ofzo. Kut zooi.
|
|
Gast (62.200.20.xxx)
op 25-02-2009 om 10:12
|
Die warzone multiplayer-mode lijkt erg vet zo te horen...
|
|
Gast (193.173.12.xxx)
op 25-02-2009 om 10:37
|
Tsja, dat KZ2 een must-have zou worden, was voor mij al duidelijk. Vind de review in z'n algemeenheid net iets te negatief. Maar misschien komt dat ook wel omdat er al zoveel over gezegd is.
|
|
da bom
op 25-02-2009 om 10:46
[Niv: 89 / Exp: 4472]
|
Beetje laag cijfer na alle verwachtingen van iedereen. khad het wel een beetje verwacht, lager zelfs.
|
|
Cain
op 25-02-2009 om 10:48
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
"Nauwkeurig schieten met de sniper wordt plots een pak moeilijker als JE de raketten je om de oren vliegen."
Een je'tje teveel.
Een goede review. Vooral omdat je niet meegaat in de hype en gewoon eerlijk zegt dat de game geen verhaal en geen vernieuwing bied. Alleen klopt het cijfer dan niet helemaal. Mss dat het toevoegen van de catogorieen story en innovation iets is? Story kan niet altijd meetellen (race, sports and puzzle games bijv.) maar innovation wordt vandaag de dag toch wel als belangrijk beschouwd door veel gamers.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-02-2009 om 11:06
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Innovatie is geen belangrijk aspect imho, een supersterke game is niet slechter omdat er geen innovatie is en een slechte game is niet beter omdat er innovatie is.
|
|
Gast (88.159.243.xxx)
op 25-02-2009 om 11:07
|
ik vind de multiplayer dus echt kut, want je kunt geen eens deatmatch spelen, die is er gewoon niet!!!! :( :( :(
|
|
Gast (83.82.250.xxx)
op 25-02-2009 om 11:16
|
Heb Killzone 2 limited edition net binnen gekregen, Bart Smit rulezzzz!!!! lekker op tijd bezorgd _O_ _O_
|
|
Cain
op 25-02-2009 om 11:31
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
@ Joni,
True. Maar Killzone 2 is geen supersterke game. Het doet wat veel shooters ervoor ook al gedaan hebben.
De presentatie is uitmuntend, de rest goed. Met een 93 krijg je de indruk dat Killzone 2 in z'n geheel een uitmuntende game is. Met het lezen van de review denk ik meer aan rond de 85.
Het beste is toch, zoals hier al meer geopperd is, het schrappen van cijfers. Een review vertelt toch veel meer dan een kleine column met de beoordeling van een hele game.
|
|
Gast (212.178.206.xxx)
op 25-02-2009 om 11:31
|
en de besturing dan ? die videokaart trekt het visueel geweld niet in single player en lagged je controls. en dan zeggen ze dat die lag een game feature is. hoe bedoel je vaagg.. wel een erg mooi spel maar de controls zijn echt baf..oh waarom mag je WEER niet is je eigen knoppen instellen ??? wat is dat toch met consoles
|
|
Gast (213.10.214.xxx)
op 25-02-2009 om 11:35
|
De beleving alleen al is beter dan welke shooter dan ook wat een aktie er gebeurt van alles op je scherm damn lijkt net een film _O_
|
|
ConAir
op 25-02-2009 om 11:37
[Niv: 105 / Exp: 5270]
|
@ Gast (88.159.243.xxx): Team Deathmatch heet hier Bodycount en er is dus weldegelijk Deathmatch.
|
|
Gast (83.82.250.xxx)
op 25-02-2009 om 11:40
|
En grafisch maakt Killzone 2 ook gehakt van alle andere console games, en wat een vette actie idd _O_ _O_
|
|
Roderick
op 25-02-2009 om 11:44
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Gast (212.178.206.xxx): je hebt vijf alternatieven voor de controls, moet genoeg zijn toch?
Input delay hebben Joni en ik het nog even over gehad: volgens Joni is de input delay weg als je met je usb kabeltje erin speelt. Ook is de input delay sterk te verminderen door de sensitivity op 80 of 90 te zetten. Hopelijk helpt dit je
|
|
Gast (62.200.20.xxx)
op 25-02-2009 om 11:48
|
Gast (83.82.250.xxx) op 25-02-2009 om 11:40
En grafisch maakt Killzone 2 ook gehakt van alle andere console games, en wat een vette actie idd _O_ _O_
echt niet....Bioshock ownt alles gewoon
|
|
Gast (83.82.250.xxx)
op 25-02-2009 om 11:52
|
@Gast(62.200.20.xxx)
Hahaha, ga fietsen stelen op het Damrak, met je Bioshock. Die game mag niet in de schaduw staan van Killzone 2 :D
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|