De Earth serie begon met Earth 2140 in 1997, toen was TopWare nog de ontwikkelaar en Interplay de publisher. Die twee zijn al lang verdwenen en nu mag Reality Pump het derde deel in de reeks, Earth 2160, maken.
In een RTS is het altijd mogelijk dat je op meerdere plaatsen tegelijk in de problemen komt. Meestal moet je dan snel kiezen en verwisselen naar een andere plaats op de map. Earth 2160 zal het nu ook mogelijk maken om op twee plaatsen tegelijk te letten. Zo kun je op twee plaatsen tegelijk oorlog voeren. Dit gebeurt door een 'Picture in Picture' beeld zoals op het onderstaande beeld te zien is. Daardoor kan je een bepaalde situatie ook langs twee kanten bekijken zodat de vijand je niet verrast. Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt dankzij de krachtige 'Earth 4'-engine.

Deze engine tovert ook de mooie beelden die je op de screenshots ziet op je scherm. Zelfs de filmpjes zullen gemaakt worden door de in-game engine. Zo verloopt de overgang tussen filmpjes en spelen vlekkeloos. De interface van Earth 2160 zal ook transparant zijn zodat je maximaal kunt gebruikmaken van je scherm.
Ook de Mod Community zal blij zijn. Bij het spel zullen enkele programma's zoals E2160 World editor en EarthC SDK geleverd worden om het ontwikkelen van allerlei gratis uitbreidingen gemakkelijk te maken. Het spel ondersteunt ook Per Pixel Shader en Unicode om dit te vergemakkelijken. Zo zal de game hopelijk lang populair blijven.

Earth 2160 lijkt een vermakelijke RTS te worden die veel beter kan worden dan zijn voorgangers die door TopWare gemaakt werden. Reality Pump moet zich echter nog steeds bewijzen want dit is hun eerste bekende game. Geïnteresseerden mogen alvast 26 augustus 2005 aanduiden op hun kalender.
|