De Earth serie begon met Earth 2140 in 1997, toen was TopWare nog de ontwikkelaar en Interplay de publisher. Die twee zijn al lang verdwenen en nu mag Reality Pump het derde deel in de reeks, Earth 2160, maken.
Naast je eigen units kun je ook agenten inhuren. Zij zijn vergelijkbaar met huurlingen en hebben elk hun eigen vaardigheden zoals technologie stelen of spionnen vinden. Er zijn er twaalf in totaal. Eens je een agent in dienst hebt, kun je hem ook ontslaan wanneer je hem niet meer nodig hebt. Vanaf dat moment kunnen de andere spelers hem wel inhuren. Dit inhuren gebeurt via veilingen. Als een tegenstander een bepaalde agent dringend nodig heeft, kun je door die veilingen de prijs opdrijven voor hem.

Een agent onthoudt al zijn vorige bazen. Als je hem slecht behandelt, zal hij in de toekomst weigeren om voor je te werken. Daarnaast is er nog een tweede factor, de relaties tussen de agenten. Net zoals in het echte leven kunnen sommige agenten elkaar niet uitstaan. Als je tegenstander een agent inhuurt, kun je zeer goedkoop de agent vragen die de agent van de tegenstander haat. Dit systeem is zeer realistisch en lijkt extra diepgang te zullen geven aan deze RTS.
De economie van het spel is gebaseerd op drie grondstoffen namelijk water, metaal en siliconen. Er zijn drie manieren om water en siliconen te vinden en twaalf plaatsen voor metaal. Hoeveel metaal je gebruikt bepaalt de kracht, de stamina, de snelheid en de kleur van de unit.

Units worden gemaakt in hangars en de units kunnen er ook opgeslagen worden. Die hangars kunnen bij een vijandelijke aanval echter snel verlaten worden zodat de units niet verrast worden door de vijandelijke troepen.
|