In 2007 lanceerde Renegade Kid hun debuuttitel Dementium: The Ward in Noord-Amerika, waar de game redelijk positief werd ontvangen. Anderhalf jaar later komt de Nintendo DS titel ook naar Europa, en dat is reden voor ons om vooruit te blikken naar Renegade Kids debuut.
In Dementium: The Ward wordt de hoofdrolspeler wakker in een ongewoon psychiatrisch ziekenhuis waar iets duidelijk fout loopt. Het ziekenhuis wordt bevolkt door allerlei dodelijke en gevaarlijke chirurgische experimenten die door de gangen wandelen, de muren zijn gedrenkt in bloed en het ziekenhuis steekt vast in de tijd zodat je niet simpelweg het gebouw kunt verlaten. Ontsnappen wordt dus een moeilijke klus, zeker omdat je jouw grootste angsten moet overwinnen tijdens de tocht door het ziekenhuis. Tijdens je tocht ontmoet je ook allerlei rare personages die je moeten helpen om het mysterie van The Ward op te lossen. Ondertussen ontdek je ook waarom jij zelf aanwezig bent in het ziekenhuis, want je bent zeker geen onschuldige aanwezige.

Dementium is een combinatie van een Survival Horror en een First Person Shooter, een genre dat zwak vertegenwoordigd is op de Nintendo DS. Met Metroid Prime: Hunters telt het FPS genre wel een topper en Renegade Kid heeft zich laten inspireren door diens besturing, zodat de game niet vreemd moet besturen voor Metroid Prime: Hunters spelers. In de game gebruik je de D-Pad of de knoppen om je personage te bewegen, en de stylus om te richten en te schieten. De game bevat ook puzzels ter afwisseling van het schieten, maar de puzzels lijken weinig speciaal. Je moet bijvoorbeeld gekleurde sleutels zoeken om verschillende deuren te openen of puzzelstukken verzamelen om een code voor een deur te vinden.
The Ward is zeer duister, waardoor de zaklamp in de game erg handig is. Bij de confrontatie met een vijand zul je die zaklamp echter moeten opbergen want onze hoofdrolspeler kan niet multitasken. Tijdens het schieten kun je dus moeilijk zien waar de vijand loopt, zodat de ervaring nog angstaanjagender moet worden. Ook het geluid speelt hier op in, Dementium lijkt dan ook ideaal te worden voor een donkere kamer. De game zorgt voor extra spanning door het aanbod van de munitie te beperken. Je kunt enkel zoveel munitie meenemen als in je geweer past waardoor je soms munitie moet achterlaten. Survival Horror fans zullen hiermee weinig problemen hebben, maar voor FPS fans kan dit een afknapper zijn.

Bij de Amerikaanse release kon Dementium: The Ward rekenen op positief en negatief commentaar, de game werd geroemd voor zijn goede horrorervaring en bekritiseerd voor zijn slecht design. Hierdoor kreeg Dementium voornamelijk matige scores. Ook het ontbreken van een multiplayer kreeg kritiek, Renegade Kid wilde liever focussen op de singleplayer, welke weer bekritiseerd werd wegens de beperkte lengte. De technisch sterke kant kon dan weer rekenen op positieve punten. Ondertussen zijn we anderhalf jaar later en is het de vraag of de game de tand des tijds overleefd heeft. We moeten dus afwachten. De game ligt op 13 maart in de winkelrekken dankzij uitgever Gamecock en rond die periode mag je ons definitieve oordeel over het spel verwachten.
|