Microsoft is een immens bedrijf dat verschillende producten en services biedt voor zowel de consument als bedrijven. De Xbox 360 is het meest interessant voor ons gamers.
De Xbox 360 maakt deel uit van de Entertainment en Services divisie van Microsoft, waar ook de Zune en Microsoft's applicaties voor mobiele telefoons deel van uitmaken. Recentelijk werd bekend dat Microsoft tegenvallende resultaten boekte en met name in de gaming divisie had dit gevolgen. Veel werknemers zijn inmiddels ontslagen: De ACES studio is dicht en een grote groep testers heeft hun baan verloren.
Toch valt wel op dat Microsoft veel aan Research and Development uit heeft gegeven. R&D stijgt met name als er sprake is van groei in nieuwe productontwikkeling. "Een nieuwe Xbox!", je zou het meteen kunnen denken. Toch is er vooral veel aan het mobiele platform uitgegeven door de acquisitie van T-Mobile's Sidekick en het betalen voor de mensen uit dit bedrijf.
Wat moeten wij hiermee? Hieruit kunnen we halen dat deze kosten een belangrijk deel zijn van de druk die op de Entertainment divisie van Microsoft stond in 2008. De winsten als gevolg van de Xbox 360 en Zune werden gedrukt door deze nieuwe studio. In het kort: De Xbox 360 staat er financieel gezien goed voor, men heeft goede winst met het systeem kunnen maken ondanks de stevige prijsverlagingen.
|