Feature: Top 30 - Helden: Deel 2
Door Martijn Steinpatz op 27-01-2009 om 11:29
|
Bron: Gamed
|
Vorig jaar behandelden we de beste dertig slechteriken ooit. Uiteraard moeten de grootste helden dan ook een lijstje hebben. We doken een tijdje in de archieven, lazen wat af, wikten en wogen en kwamen uiteindelijk met een lading namen die zich met voorsprong echte HELDEN mogen noemen.

16: Manuel ‘Manny’ Calevera, Grim Fandango: Manny’s bestaan is geen beste. Hij werd gedwongen een baan als reisagent aan te nemen, hij krijgt alleen de slechtste klanten en, oh ja, hij is al een lange tijd dood. Doordat Calevara veel slechte dingen in het echte leven heeft gedaan had hij geen recht op een treinkaartje naar de Ninth Underworld. Alleen mensen zonder zonden mogen daar gelijk heen, de rest moet een vierjarige trektocht maken. De meesten van hen halen dat niet, dus moeten ze werk gaan zoeken om op die manier de overtocht te kunnen betalen.
Ook Manny wist de tocht niet te volmaken dus heeft hij een baantje als reisagent. Hij mag bepalen welke klanten op de Number Nine trein mogen. Dat zijn er tot zijn frustratie echter heel weinig. Nadat de perfecte klant, de ‘knappe’ (voor een skelet dan) Mercedes "Meche" Coloma ook wordt geweigerd begint Calevera verdenkingen te koesteren tegen zijn suprieuren. Hij schiet haar te hulp en al snel komt de reisagent erachter dat er in NN kaarten wordt gehandeld – voor gigantische bedragen. Manny weet uiteindelijk de corruptie te onthullen en alle getroffenen te redden – inclusief zichzelf en zijn grote liefde.
Manuel Calevera is nog steeds een van de meest memorabele helden en niet alleen vanwege zijn uiterlijk. Weinig gamekarakters weten een noir held zo geloofwaardig neer te zetten zonder er een parodie van te maken. Manny kreeg het voor elkaar – en dat voor een skelet. Daarnaast besluit hij zijn simpele leven voor een vrouw weg te gooien, achter de schurk die haar bedriegt aan te gaan en uiteindelijk gelukkig met de dame verder ‘leven’. Dat laatste gebeurt zelden in dat genre, meestal wordt de held doodgeschoten. Plek 16.

15: Jade, Beyond Good & Evil: Veel vrouwelijke gamekarakters worden gecreëerd voor de middelste regionen van de mannelijke gamer. Wulpse lijven en zeer suggestieve houdingen hebben. Of anders moeten ze wel gered worden, want we kunnen het natuurlijk niet hebben dat ze ineens onafhankelijk gaan zitten doen. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Niet iedere dame gaat zomaar op de knieën voor man - Farah van Prince of Persia bijvoorbeeld. Anderen delen liever zelf rake klappen uit, maar gebruiken wel hun hoofd erbij. Jade is zo’n dame.
Deze jongedame trekt geen revolvers, zwaarden of ander wapentuig. Ze heeft weliswaar haar dai-jo staf om een goeie mep uit te delen, maar liever zoekt ze subtielere manieren om haar vijanden uit te schakelen. De gevreesde DOMZ soldaten hebben bijvoorbeeld een zuurstoftank op hun rug. Een tik met stok of vliegende disc en ze lopen hulpeloos in het rond zodat Jade ze met een tweede ros ze de lucht in kan laten vliegen. En anders roept ze gewoon de hulp van haar vrienden in die de slechterik met een schokgolf verlammen – en rijp voor de genadeklap maken.
Want Jade vergeet niet wat ze echt achter de vijandelijk linies doet: foto’s maken. Zo hoopt ze achter de waarheid over haar planeet te komen zodat ze vervolgens aan het grote publiek kan vertellen wat er echt gebeurt. De overheid zegt weliswaar dat ze haar burgers tegen de DOMZ beschermt, in werkelijkheid spelen ze onder een hoedje. Onze fotografe weet dit complot te onthullen en zo veroorzaakt ze een revolutie. En dat zonder een schot te lossen. Zulke inventiviteit moet natuurlijk beloond worden met een vijftiende plaats.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
11:43 Evolution werkt aan Motorstorm: PR patch
11:28 SCE Australia CEO verliest kalmte
|
Reacties (65) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
dark lars
op 27-01-2009 om 17:29
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
sinds cliffyB gow2 badass noemde strooit iedereen maar met dat woord.
Dat terzijde vraag ik me sterk af of deze criteria wel echt zo toegepast zijn. De vraag is ook, is een helden top 30 zonder sonic masterchief en link in de top tien nog wel geloofwaardig ? Ik denk EN HOOP!! dat menig gamer dit ronduit vreemd vind, maar het is niet mijn lijst en dat is nu wel duidelijk. Ik kijk uit naar de top 10
Gewijzigd door dark lars op 27-01-2009 om 17:31
|
|
wesmoen
op 27-01-2009 om 17:36
[Niv: 56 / Exp: 2798]
|
@ rene : je zou kunnen zeggen dat een karakter die in meer games speelt, in iedere game anders kan over komen. Dat maakt een personage in een francise wel unieker. Maar bijv. jade uit Beyond good en evil, zij komt wel relaxt over en goed, maar veel van haar achtergrond weet je niet. Bij een poppetje die in veel meer games heeft gezeten kan je veel meer van achterkomen(hoef niet,maar kan)
|
|
Goof
op 27-01-2009 om 17:53
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
@ dark lars
Als je je niet kan vinden in de keuze van Martijn, betekent het niet meteen dat deze lijst niet geloofwaardig is. Ik vind Master Chief en vooral Sonic nou een beetje opppervlakkigge helden, niet zo bijzonder dus. Ik ben wel benieuwd naar de top 10.
Verder leuke lijst, komt er ook ooit een top 30 voor antihelden?
|
|
dark lars
op 27-01-2009 om 18:08
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
zoals ik zeg in mijn reactie dat ik weet dat dit niet mijn lijst is, oppervlakkig oke daar heb je gelijk in maar ze horen er gewoon in het zijn gewoon dé game-iconen en gaan al vanaf het begin mee, de echte helden
Gewijzigd door dark lars op 27-01-2009 om 18:09
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 27-01-2009 om 18:17
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Iconen en helden zijn niet hetzelfde.
Gewijzigd door Joni Philips op 27-01-2009 om 19:08
|
|
Gast (82.168.137.xxx)
op 27-01-2009 om 18:26
|
@ Dark lars
Martijn heeft wel een punt met deze lijst !
Heel veel personages die genoemd zijn, zijn mij bijgebleven als echte held !
Ik weet bijvoorbeeld nu al, dat Guybrush threepwood in de top 10 staat ! Puur vanwege de omvang,verhaal, personage en hoge geldigheids gehalte.
Master chief vind ik geen Icoon, de game zelf wel, maar niet de personage.
En sja, Manny, wat mis ik grim fandango DEEL 2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
dark lars
op 27-01-2009 om 18:30
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
@ joni
ik zie niet wat dat er toe doet maar als je er nog mee door wilt gaan:
de game iconen+ vanaf het begin mee-->> de ECHTE helden een opsomming.
@ gast
Dat kan wel zijn, maar daar heb ik het niet over..Dat earthworm jim etc er in staan volkomen mee eens, het gaat me meer om de plek die deze innemen..hoe kan link nou onder earthworm jim staan, in mijn optiek kan dat niet..
ik hou het maar voor gezien blijkbaar ben ik (een van) de enigste die vind dat link sonic en (@gastmasterchief miss niet xD de rest wel :C) een plek in de top 10 verdienen. wat een schande zeg
Gewijzigd door dark lars op 27-01-2009 om 18:39
|
|
Gast (82.168.137.xxx)
op 27-01-2009 om 18:35
|
Master chief in de top 10 ???
Kom op lars ! Net begonnen met gamen ofzo ?
|
|
reptile
op 27-01-2009 om 18:54
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
wat een belachelijk foute lijst!!!
|
|
Gast (81.245.50.xxx)
op 27-01-2009 om 19:05
|
dark lars moet inderdaad meer gaan gamen, verder zit hij alleen te zeuren dat hij graag link en masterchief in de top 10 wilt zien. Meningen verschillen kerel het is niet jouw lijst maar dat van gamed.nl leer er mee leven, zoals hier wordt gezegd de populariteit of het aantal games waarin de Held speelt waren niet de criteria. Wat een schande dat jij zo fel reageerd zeg.
|
|
Cain
op 27-01-2009 om 19:31
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
Ik ben het met dark lars eens. Link op plaats 22?!? Lager dan Joanna Dark, Frank West en de Master Chief?!?
O.K. als dat je mening is best maar zelfs lager dan de Prins van Emoland?!?! Dat begrijp ik helemaal niet...
|
|
Master Bates
op 27-01-2009 om 19:42
[Niv: 64 / Exp: 3216]
|
hoe kunnen deze mislukkelingen boven LINK staan
|
|
zuzek
op 27-01-2009 om 19:43
[Niv: 20 / Exp: 1024]
|
Hulde voor #16! Crimineel overkeken game is dat. Ik blijf nog altijd hopen op Grim Fandango 2.
|
|
The Big N
op 27-01-2009 om 19:44
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
@ Joris
Oke, dit is de top 30 helden toch?
Door de voorwaarden die jullie stellen voor de helden is het begrip held aardig verdraaid. Daarbij hebben jullie dat misschien zo gedaan om jullie persoonlijke voorkeuren makkelijk hoog te plaatsen ( wat ik uiteraard niet verwacht, maar het zou kunnen toch?). Verwacht dan wel de nodige commentaar, want met bepaalde keuzes ben ik het nou niet bepaald eens.
Gewijzigd door The Big N op 27-01-2009 om 19:45
|
|
Master Bates
op 27-01-2009 om 19:45
[Niv: 64 / Exp: 3216]
|
ik gok dat mario nummero unno gaat worden..
goku kan ook winnen, denk aan all die DBZ games..
Gewijzigd door Master Bates op 27-01-2009 om 19:46
|
|
Sheo
op 27-01-2009 om 19:56
[Niv: 32 / Exp: 1617]
|
Jade!!
|
|
Joris
op 27-01-2009 om 19:57
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Ik snap niet helemaal waar die enorm grote waardering voor Link vandaan komt. The Legend of Zelda kent de tofste games, maar dat ligt niet aan Link. Die is maar een beetje een blanke persoonlijkheid, zonder veel emotie of memorabele uitspraken. Soms lijkt het zelfs of hij liever die triforce niet op z'n hand had, zodat hij gewoon dorpsjongen kon blijven.
@ Big N, commentaar is prima, dat is ook het leuke van deze lijst. Al zou het fijn zijn als er wat meer argumenten zouden komen. Waarom moet Link zoveel hoger? Waarom staat de Prince te laag, enz..
Gewijzigd door Joris op 27-01-2009 om 20:26
|
|
Martijn Steinpatz
op 27-01-2009 om 20:39
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Link mist gewoon net dat beetje extra wat hem een paar plaatsen meer op levert. Jade heeft meer achtergrond verhaal dan je denkt, het wordt alleen pas op het einde duidelijk wat ze is.
En wat Grim Fandango 2 betreft... het eerste deel verkocht zo matig dat LucasArts besloot met het point-and-click genre te stoppen. Dus helaas..
Oh en Goku is geen videogamekarakter dus die valt sowieso buiten de boot.
Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 27-01-2009 om 20:39
|
|
The Big N
op 27-01-2009 om 20:54
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
@ Martijn Steinpatz
Ja want Earthworm Jim heeft natuurlijk een gigantische achtergrond. Dat zijn achtergrond wat duidelijker word in de tekenfilmserie, oke, maar in de games is daar vrijwel geen sprake van. Daarbij weet ik ook wel dat Link niet echt hoog kan komen omdat hij geen ruk zegt, maar een paar plaatsen stijgen lijkt me wel wat logischer, omdat er aan die coole Link iets is waardoor ik hem in de volgende zelda niet wil missen.
|
|
Gast (82.168.137.xxx)
op 27-01-2009 om 21:06
|
Bij link is het altijd hetzelfde, red de prinses.
Er is gewoon niet meer... het komt gewoon allemaal op hetzelfde neer. Bijna geen verhaal.
|
|
The Big N
op 27-01-2009 om 21:10
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
Onzin er zit altijd een verhaal in, waarin hij dan, dat weer wel, een prinses moet redden
|
|
Cain
op 27-01-2009 om 21:34
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
"Die is maar een beetje een blanke persoonlijkheid, zonder veel emotie of memorabele uitspraken. Soms lijkt het zelfs of hij liever die triforce niet op z'n hand had, zodat hij gewoon dorpsjongen kon blijven."
Hmmm. Ik heb Link nog nooit horen klagen.
Als er weer eens een monster de grond uit komt om Hyrule om te toveren in een bar woestijnlandschap is Link altijd de eerste die op zoek gaat naar een legendarisch zwaard of stukjes van een gouden driehoek om dat kwaad weer te verbannen.
Hij is zelfs bereid om (tijdens het bestrijden van het altijd terugkerende kwaad) de lokale bevolking met alledaagse dingen te helpen.
|
|
Gast (87.211.156.xxx)
op 27-01-2009 om 21:40
|
Leuk idee, kut lijst
|
|
asianck
op 27-01-2009 om 22:11
[Niv: 380 / Exp: 19012]
|
Mooie lijst. Wel eens met de meeste 'helden'.
|
|
Gast (91.179.215.xxx)
op 27-01-2009 om 22:12
|
Solid snake en kratos in top 10! ^^
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|