Review: Resistance 2
Door Stefan van B op 05-12-2008 om 07:40
|
Bron: Gamed
|
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat Resistance: Fall of Man de Nederlandse huiskamers binnensloop. Het was de launchtitel voor de PlayStation 3 met een gave singleplayer die ook nog eens in coöp gespeeld kon worden. Vergeet ook de 40 man online multiplayer niet. Nu, anno 2008, kent de PS3 meer shooters en is de concurrentie hevig, toch weet Insomniac Games met Resistance 2 ons weer een ervaring te brengen die je nog lang zal heugen.
Resistance 2 start waar het eerste deel eindigde, alleen wordt het verhaal ditmaal met pre-rendered en in-game cut scénes verteld die alles veel interessanter maken dan de grauwe plaatjes met een achtergrond stem die ons in deel één het verhaal vertelden. De hoofdrolspeler, de kale Nathan Hale, sluit zich aan bij de SRPA, een elite eenheid waarvan de leden allen zijn geïnfecteerd met het Chimera virus en hierdoor een stukje sterker in hun schoenen staan dan de gemiddelde soldaat. Dit verschijnsel zie je dan ook terug in de game, terwijl jouw mede soldaten al bezwijken onder het bruine laagje in hun onderbroek, sta jij op je gemak een enorme kudde Grims met een shotgun af te knallen. Lichtelijk jammer van je mede soldaten, maar des te meer knalvoer voor jezelf en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait, toch?
De game bestaat voor het merendeel dan wel uit schietgevechten, maar dat is het niet alleen. Je zult namelijk ook af en toe het moeten opnemen tegen gigantische eindbazen, waarbij alleen knallen weinig nut heeft en zo nu en dan zul je ook een aantal leuk gevonden platform elementen terug vinden. Mocht je dan toch aan het schieten zijn, dan zul je stuiten op een aardige afwisseling. Je speelt namelijk zowel op grote vlaktes als in wat kleinere ruimtes, waar het spel zich goed op inspeelt. Op de grote vlaktes zul je namelijk veelal lange-afstands geweren tegenkomen en in de wat kleinere ruimtes zul je stuiten op wat behendigere geweren, zoals de welbekende Karabijn en natuurlijk de Auger. Gelukkig zijn deze wapens niet direct overgenomen uit Resistance: Fall of Man, ze zijn goed verbeterd met allen geweldige toevoegingen. Ook de Chimera zelf zijn verder geëvolueerd, je hebt nu zelfs kameleon soorten, waarbij je alleen een vage omtrek ziet als ze in beweging zijn, deze wezens duiken op wanneer je rustig door moerassige gebieden wandelt, iets wat je dan ook de stuipen op het lijf zal jagen en je reflexen tot het uiterste op de proef stelt.

Naast moerassige gebieden zul je jezelf zien verdwalen in grote steden zoals San Francisco en Chicago, de verlaten woestijn zal het moeten ontgelden en ook Chimera architectuur is natuurlijk weer volop aanwezig. Dit alles met kleur, veel kleur, waar het Engeland uit het eerste deel nog grijs en grauw was daar lijkt Resistance 2 op een agressieve versie van MyLittlePony the videogame. Elk gebied kent zijn eigen tinten, in Chicago is dit bijvoorbeeld bruin en in San Francisco overheerst de kleur rood weer, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Nee, je hoeft niet bang te zijn dat je in Resistance 2 alleen maar door grauwe gebieden loopt, variatie is overal aanwezig, zoveel zelfs dat je af en toe gewoon even de disc uit je console moet halen om te kijken welke game je nu eigenlijk aan het spelen bent. Dit is natuurlijk geen minpunt, het houdt het spel fris en zorgt ervoor dat je op geen enkel moment uitgekeken raakt op de locaties in de game.
Helaas gaat al het moois ook gepaard met een aantal vage textures, deze zul je af en toe aantreffen en dat had natuurlijk niet gemoeten in een game van dit kaliber. Je zult deze vage textures vooral aantreffen op luchtschepen die wat verder van je verwijderd zijn, deze zijn dan nog wel goed in beeld te zien, maar kennen door de textures veel minder details dan de luchtschepen vlak boven je en dat valt op. Gelukkig zijn de animaties van zowel de soldaten als de Chimera zeer goed uitgewerkt en komen dan ook erg realistisch over evenals de vegetatie die heerlijk mee bewegen met de wind. Grafisch is de game in ieder geval dik in orde op een aantal textures na, het spelplezier wordt er in ieder geval niet door bedorven.

Een ander belangrijk onderdeel is ook helemaal in orde, namelijk het audio gedeelte. Voor de wat jongere mensen, de mensen die het spel nog niet eens mogen spelen, is er een Nederlandse taalfunctie ingebouwd, verbazingwekkend genoeg klinkt deze nog aardig goed. Het Engels klinkt nog altijd beter en is tevens ook nog goed te volgen met de ondertiteling aan. Naast stemmen is ook het gebrul van de Chimera goed uitgewerkt, hiermee natuurlijk ook de rest van de effecten zoals explosies en kogels, al dan wel of niet raak. Tussen al het geweld draait er op de achtergrond nog een onheilspellend deuntje die op de juiste moment je hard sneller laat kloppen totdat je scherm rood kleurt en je weet dat je weer een gedeelte overnieuw mag doen.
Mocht je hart het allemaal niet meer aan kunnen of heb je na twee middagjes gamen de singleplayer modus uitgespeeld, dan kan de game pas echt laten zien waar het goed in is en dat is online met zestig man tegelijk fraggen. In de verscheidene maps die allemaal geïnspireerd zijn door de story modus kun je voor een aantal verschillende modi kiezen, waaronder oude bekenden zoals deathmatch, maar nieuw is Skirmish. In Skirmish word elk team opgedeeld in squads van vijf man, waarbij elke squad een eigen objective heeft die in combinatie staat met een objective van een squad uit het andere team, waardoor confrontaties onvermijdelijk zijn. Tevens krijg je voor elke goed voltooide objective extra experience points, waardoor iedereen vanzelfsprekend zijn best doet en dat doet natuurlijk de hele squad goed. Mocht het toch uitlopen op een chaos, zoals een zestig man team deathmatch, dan is het ook een enorme gave chaos, waar iedereen een plekje heeft. Sluipschuttersgeweren, karabijnen, shotguns en meer, voor alles is er een plekje te vinden in de multiplayer, zolang je de juiste spots maar weet te vinden. Dat laatste is alleen een tikkeltje moeilijk, aangezien de frontlinie zich elke minuut weer ergens anders bevindt, iets wat er voor zorgt dat je nooit verveeld zult raken van deze matches.

Dan rest natuurlijk nog de coöperatieve modus, waarbij je met maximaal acht man verschillende objectives moet voltooien door verscheidene locaties. In deze modus heb je drie klassen, medic, soldier en special ops, deze drie klassen heb je allemaal stuk voor stuk nodig wil je overleven. Maar denk nu niet dat je met acht man er zo eventjes door heen werkt, keer op keer zul je overmeesterd worden door verrassingsaanvallen van het gemuteerde ongedierte. Mooie toevoeging is nu ook dat je de multiplayer modi kunt beleven in split-screen, met twee spelers. Helaas is hier niet alles even lekker uitgevoerd als in deeltje één, ten eerste wordt je breedbeeldscherm opgedeeld in een 4:3 setting, waardoor je twee zwarte balken aan alle twee de kanten hebt en dan wordt het beeld ook nog eens in tweeën gedeeld waardoor er nog maar betrekkelijk weinig beeld overblijft. Het is even gek, maar went vanzelf, toch had Insomniac er beter aan gedaan om er wat meer tijd in te steken, want ook het grafische gedeelte in de split-screen modus valt erg tegen. Textures zijn waziger en vooral bomen zijn helemaal kaalgeplukt, dit in tegenstelling tot deel één waar je zelfs de singleplayer met twee man kon spelen in volle glorie. Helaas is dit in het tweede deel niet mogelijk, alleen de speciale coöp modus en alle multiplayer modi kunnen in coöp gespeeld worden.
Al met al is Resistance 2 een unieke ervaring die je nog lang zal heugen, grafisch is de game misschien niet helemaal perfect, de rest van de game staat als een huis. Vooral de multiplayermodus is er ééntje die je nog voor een lange tijd zal blijven spelen. Samen met de multiplayer rankings, trophies en een intense single-player ervaring maakt dit de aankoop het helemaal waard. Resistance 2 is een waardige opvolger die zichzelf op elk front verbeterd, dus laat Resistance 3 maar komen.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
90 |
Replay |
100 |
Resistance 2 is episch, intens en overweldigend.
|
95 |
|
|
|
07:47 Multiplayerbeelden Killzone 2
07:40 Sonic Unleashed
|
Reacties (64) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
DutchDopey
op 05-12-2008 om 13:13
[Niv: 5 / Exp: 255]
|
Prima game, eindelijk weer een shooter met echt slopende schiet partijen met hoeveelheden enemies dat je denkt hoe kom ik hier doorheen. Dat ontbrak voor mij echt in GOW, ook een leuke singleplayer maar de battles in R2 zijn voor mij spectaculairder.
En de GFX.... Erg wisselvallig, van hele mooie GFX tot echt zwakke gfx. Maar goed de omgevingen zijn dan ook veel diverser dan GOW.
|
|
reptile
op 05-12-2008 om 13:25
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
waarom die reviews altijd zo laat, 'k hep deze game al lang gaar gespeeld
|
|
Gast (80.101.189.xxx)
op 05-12-2008 om 13:47
|
Metal Gear Solid 4 BESTE game 2008
|
|
Joris
op 05-12-2008 om 14:21
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@ Reptile, een week na de release. Niet mooi op tijd, maar heel laat is dat ook niet. Daarnaast zijn wij afhankelijk van wanneer we een recensie-exemplaar binnen krijgen van de uitgever.
|
|
sonytje
op 05-12-2008 om 14:25
[Niv: 11 / Exp: 526]
|
De review van littlebigplanet laat toch ook al een tijdje op zich wachten. Kopen jullie dan nooit een game zelf?
|
|
GekooktEi
op 05-12-2008 om 14:30
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Prachtig cijfer, ik geloof zo wel dat het spel fantastisch is  .
|
|
Joris
op 05-12-2008 om 14:30
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Jawel hoor. Maar in een drukke periode als november/december gaan uiteraard de recensie-exemplaren voor.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-12-2008 om 15:23
[Niv: 1184 / Exp: 59193]
|
@sonytje: Simpelweg misrekening omdat de Resistance review nog niet beschikbaar was op het moment van de poll.
|
|
no-ps4-no-living
op 05-12-2008 om 15:23
[Niv: 16 / Exp: 790]
|
sonytje jij vroeg waarom die niet bij de poll stond ik denk omdat ze toen nog niet wisten hoe de game was maar nu wel maar de poll is al uitgebracht daarom.
toch
|
|
Gast (84.28.231.xxx)
op 05-12-2008 om 15:35
|
De site is zo Fake als maar zijn kan
het is gewoon onmogelijk om als oprechte reviewer zon belachelijk hoge punten te geven aan deze game
ik weet dat jullie de fans gerust willen stellen maar kritisch zijn is ook gezond... hoeft niet altijd met de hype mee te gaan net zoals gta 4 een 7 waard is
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-12-2008 om 15:37
[Niv: 1184 / Exp: 59193]
|
En met wat in de review ben je het dan niet eens buiten het cijfer?
|
|
im2
op 05-12-2008 om 15:43
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Net als Gears 2 een prachtige sequel
|
|
Gast (62.163.32.xxx)
op 05-12-2008 om 16:08
|
@ gast 80.201.245.xxx)
_O_
|
|
Gast (77.249.242.xxx)
op 05-12-2008 om 16:25
|
Een PS3 spel dat loopt 30 fps en 720p is, verdient niet hoger dan een score van 70
|
|
Mitch
op 05-12-2008 om 16:35
[Niv: 16 / Exp: 807]
|
Lijkt me zeer vet
|
|
Lord of Battle
op 05-12-2008 om 16:43
[Niv: 2 / Exp: 123]
|
heb spel ook, singleplayer is aardig, maar de coop is waanzinnig goed, de mp vind ik iets minder.
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 05-12-2008 om 16:48
|
Gast (84.28.231.xxx)
Och gut. Hey was jij niet die gast die de laatste 4 andere ps3 threads ook al zat af te zeiken?
Ohhh jaaa jij was diegene die voorspelt dat Killzone 2 een 7- gaat krijgen en dat Resistance 2 een kutspel was. Oh nou. Je kunt nu al van een koude douche terug. Laat staan in de toekomst. Begrijp me niet verkeerd, maar als je gewoon geen snars weet, hou dan gewoon liever je mond.
|
|
Gast (94.208.148.xxx)
op 05-12-2008 om 18:31
|
mooi gezegd...mooi gezegd :) :) ben het helemaal eens met deze revieuw. Mijn complimenten :)
|
|
Jelle Havermans
op 05-12-2008 om 18:37
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
damn even hoog als gears, had ik niet verwacht. leuk voor de ps3bezitters. benieuwd of welke beter gaat worden, gears 3 of resistance 3..
|
|
Jonezy
op 05-12-2008 om 18:50
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Als ik afga op wat ik in de trailers ga, is het met de content en gameplay harstikke in orde. De graphics kunnen we over discussiëren, ik vind het grafische stijltje, wat licht cartoonisch overkomt, niet echt heel mooi  Maar al met al toch wel naast CoD en Far Cry 2 dé shooter op de Ps3
|
|
Gast (24.132.185.xxx)
op 05-12-2008 om 18:55
|
Eerlijk.. welke is beter? Gears of R2? En ga niet roepen dat ze even goed zijn ! :p
|
|
Gast (213.46.143.xxx)
op 05-12-2008 om 19:44
|
belachelijk hoog en onterecht cijfer, gamed is niet meer serieus te nemen ,de game is hoogsten een 8.5 waard. Vele sony fanboys die ik ken zijn zelfs teleurgesteld in deze game en niet zo een klein beetje ook :r :r :r
stafan van b is zeker betaald door sony ofzo? net als ign :r
|
|
Stefan Vogels
(Redacteur)
op 05-12-2008 om 19:47
[Niv: 58 / Exp: 2923]
|
Je wilt niet weten hoeveel cash ik hiervoor heb gehad, ik kan nu voor de rest van m'n leven heerlijk rentenieren
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 05-12-2008 om 20:05
[Niv: 1184 / Exp: 59193]
|
@Gast (24.132.185.xxx): Resistance 2 is beter voor Third Person Shooter fans, Gears of War 2 is beter voor First Person Shooter fans.  (Omgekeerd eh)
@Gast (213.46.143.xxx): Misschien zou je die mening ook kunnen onderbouwen.
Gewijzigd door Joni Philips op 05-12-2008 om 20:10
|
|
Gast (212.120.67.xxx)
op 05-12-2008 om 20:34
|
sorry maar ik mis een belangrijke factor met dit schietspel en dat is de frame rate. dit spel loopt op freaking 26 fps. gaan we bij een race spel ook vergeten hoe het spel werkelijk speelt qua besturing ?? nee dus waarom niet die fps ook in aanschouw nemen.
shooters op frames 30 en lager is gewoon not done...
ook dit spel speelt weer net als zijn voorganger alsof je met je blote billen op schuurpapier heen glijd.
iemand die durft te beweren dat 30 fps of minder geen issue is, weet niet waar ie het over heeft mbt shooters..
de enigste die dit aankunnen op een console zijn cod4 en 5
kan hier zo pissed over worden eh dat dit belangrijk ding zo wordt vergeten bij reviews..
omdat het een console is, s het opeens niet belang ? zal ik je sterker vertellen, op een console is het des te beter dat er meer dan 30fps zijn omdat je dan veel beter en soepeler kan aimen.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|