Review: Resistance 2
Door Stefan van B op 05-12-2008 om 07:40
|
Bron: Gamed
|
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat Resistance: Fall of Man de Nederlandse huiskamers binnensloop. Het was de launchtitel voor de PlayStation 3 met een gave singleplayer die ook nog eens in coöp gespeeld kon worden. Vergeet ook de 40 man online multiplayer niet. Nu, anno 2008, kent de PS3 meer shooters en is de concurrentie hevig, toch weet Insomniac Games met Resistance 2 ons weer een ervaring te brengen die je nog lang zal heugen.
Resistance 2 start waar het eerste deel eindigde, alleen wordt het verhaal ditmaal met pre-rendered en in-game cut scénes verteld die alles veel interessanter maken dan de grauwe plaatjes met een achtergrond stem die ons in deel één het verhaal vertelden. De hoofdrolspeler, de kale Nathan Hale, sluit zich aan bij de SRPA, een elite eenheid waarvan de leden allen zijn geïnfecteerd met het Chimera virus en hierdoor een stukje sterker in hun schoenen staan dan de gemiddelde soldaat. Dit verschijnsel zie je dan ook terug in de game, terwijl jouw mede soldaten al bezwijken onder het bruine laagje in hun onderbroek, sta jij op je gemak een enorme kudde Grims met een shotgun af te knallen. Lichtelijk jammer van je mede soldaten, maar des te meer knalvoer voor jezelf en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait, toch?
De game bestaat voor het merendeel dan wel uit schietgevechten, maar dat is het niet alleen. Je zult namelijk ook af en toe het moeten opnemen tegen gigantische eindbazen, waarbij alleen knallen weinig nut heeft en zo nu en dan zul je ook een aantal leuk gevonden platform elementen terug vinden. Mocht je dan toch aan het schieten zijn, dan zul je stuiten op een aardige afwisseling. Je speelt namelijk zowel op grote vlaktes als in wat kleinere ruimtes, waar het spel zich goed op inspeelt. Op de grote vlaktes zul je namelijk veelal lange-afstands geweren tegenkomen en in de wat kleinere ruimtes zul je stuiten op wat behendigere geweren, zoals de welbekende Karabijn en natuurlijk de Auger. Gelukkig zijn deze wapens niet direct overgenomen uit Resistance: Fall of Man, ze zijn goed verbeterd met allen geweldige toevoegingen. Ook de Chimera zelf zijn verder geëvolueerd, je hebt nu zelfs kameleon soorten, waarbij je alleen een vage omtrek ziet als ze in beweging zijn, deze wezens duiken op wanneer je rustig door moerassige gebieden wandelt, iets wat je dan ook de stuipen op het lijf zal jagen en je reflexen tot het uiterste op de proef stelt.

Naast moerassige gebieden zul je jezelf zien verdwalen in grote steden zoals San Francisco en Chicago, de verlaten woestijn zal het moeten ontgelden en ook Chimera architectuur is natuurlijk weer volop aanwezig. Dit alles met kleur, veel kleur, waar het Engeland uit het eerste deel nog grijs en grauw was daar lijkt Resistance 2 op een agressieve versie van MyLittlePony the videogame. Elk gebied kent zijn eigen tinten, in Chicago is dit bijvoorbeeld bruin en in San Francisco overheerst de kleur rood weer, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Nee, je hoeft niet bang te zijn dat je in Resistance 2 alleen maar door grauwe gebieden loopt, variatie is overal aanwezig, zoveel zelfs dat je af en toe gewoon even de disc uit je console moet halen om te kijken welke game je nu eigenlijk aan het spelen bent. Dit is natuurlijk geen minpunt, het houdt het spel fris en zorgt ervoor dat je op geen enkel moment uitgekeken raakt op de locaties in de game.
Helaas gaat al het moois ook gepaard met een aantal vage textures, deze zul je af en toe aantreffen en dat had natuurlijk niet gemoeten in een game van dit kaliber. Je zult deze vage textures vooral aantreffen op luchtschepen die wat verder van je verwijderd zijn, deze zijn dan nog wel goed in beeld te zien, maar kennen door de textures veel minder details dan de luchtschepen vlak boven je en dat valt op. Gelukkig zijn de animaties van zowel de soldaten als de Chimera zeer goed uitgewerkt en komen dan ook erg realistisch over evenals de vegetatie die heerlijk mee bewegen met de wind. Grafisch is de game in ieder geval dik in orde op een aantal textures na, het spelplezier wordt er in ieder geval niet door bedorven.

Een ander belangrijk onderdeel is ook helemaal in orde, namelijk het audio gedeelte. Voor de wat jongere mensen, de mensen die het spel nog niet eens mogen spelen, is er een Nederlandse taalfunctie ingebouwd, verbazingwekkend genoeg klinkt deze nog aardig goed. Het Engels klinkt nog altijd beter en is tevens ook nog goed te volgen met de ondertiteling aan. Naast stemmen is ook het gebrul van de Chimera goed uitgewerkt, hiermee natuurlijk ook de rest van de effecten zoals explosies en kogels, al dan wel of niet raak. Tussen al het geweld draait er op de achtergrond nog een onheilspellend deuntje die op de juiste moment je hard sneller laat kloppen totdat je scherm rood kleurt en je weet dat je weer een gedeelte overnieuw mag doen.
Mocht je hart het allemaal niet meer aan kunnen of heb je na twee middagjes gamen de singleplayer modus uitgespeeld, dan kan de game pas echt laten zien waar het goed in is en dat is online met zestig man tegelijk fraggen. In de verscheidene maps die allemaal geïnspireerd zijn door de story modus kun je voor een aantal verschillende modi kiezen, waaronder oude bekenden zoals deathmatch, maar nieuw is Skirmish. In Skirmish word elk team opgedeeld in squads van vijf man, waarbij elke squad een eigen objective heeft die in combinatie staat met een objective van een squad uit het andere team, waardoor confrontaties onvermijdelijk zijn. Tevens krijg je voor elke goed voltooide objective extra experience points, waardoor iedereen vanzelfsprekend zijn best doet en dat doet natuurlijk de hele squad goed. Mocht het toch uitlopen op een chaos, zoals een zestig man team deathmatch, dan is het ook een enorme gave chaos, waar iedereen een plekje heeft. Sluipschuttersgeweren, karabijnen, shotguns en meer, voor alles is er een plekje te vinden in de multiplayer, zolang je de juiste spots maar weet te vinden. Dat laatste is alleen een tikkeltje moeilijk, aangezien de frontlinie zich elke minuut weer ergens anders bevindt, iets wat er voor zorgt dat je nooit verveeld zult raken van deze matches.

Dan rest natuurlijk nog de coöperatieve modus, waarbij je met maximaal acht man verschillende objectives moet voltooien door verscheidene locaties. In deze modus heb je drie klassen, medic, soldier en special ops, deze drie klassen heb je allemaal stuk voor stuk nodig wil je overleven. Maar denk nu niet dat je met acht man er zo eventjes door heen werkt, keer op keer zul je overmeesterd worden door verrassingsaanvallen van het gemuteerde ongedierte. Mooie toevoeging is nu ook dat je de multiplayer modi kunt beleven in split-screen, met twee spelers. Helaas is hier niet alles even lekker uitgevoerd als in deeltje één, ten eerste wordt je breedbeeldscherm opgedeeld in een 4:3 setting, waardoor je twee zwarte balken aan alle twee de kanten hebt en dan wordt het beeld ook nog eens in tweeën gedeeld waardoor er nog maar betrekkelijk weinig beeld overblijft. Het is even gek, maar went vanzelf, toch had Insomniac er beter aan gedaan om er wat meer tijd in te steken, want ook het grafische gedeelte in de split-screen modus valt erg tegen. Textures zijn waziger en vooral bomen zijn helemaal kaalgeplukt, dit in tegenstelling tot deel één waar je zelfs de singleplayer met twee man kon spelen in volle glorie. Helaas is dit in het tweede deel niet mogelijk, alleen de speciale coöp modus en alle multiplayer modi kunnen in coöp gespeeld worden.
Al met al is Resistance 2 een unieke ervaring die je nog lang zal heugen, grafisch is de game misschien niet helemaal perfect, de rest van de game staat als een huis. Vooral de multiplayermodus is er ééntje die je nog voor een lange tijd zal blijven spelen. Samen met de multiplayer rankings, trophies en een intense single-player ervaring maakt dit de aankoop het helemaal waard. Resistance 2 is een waardige opvolger die zichzelf op elk front verbeterd, dus laat Resistance 3 maar komen.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
90 |
Replay |
100 |
Resistance 2 is episch, intens en overweldigend.
|
95 |
|
|
|
07:47 Multiplayerbeelden Killzone 2
07:40 Sonic Unleashed
|
Reacties (64) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Stammetje91
op 05-12-2008 om 20:54
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Vond deel 1 tegenvallen, maar de multiplayer van dit deel doet mij serieus nadenken over een aankoop eventueel.
|
|
Gast (83.82.109.xxx)
op 05-12-2008 om 22:01
|
Hoor al die jaloerse 360 fanbozs janken.
Hun Gears 2 draait immers ook op 30fps en 720P.
Kleine ruimtes, makkelijke grafische prestaties.
Verder een goede review, ik geniet van de game, echt een topper voor de PS3.
|
|
Gast (62.195.170.xxx)
op 05-12-2008 om 22:12
|
^^
Haha, jaloers?? Hoe kun je jaloers zijn op een spel als je GEARS hebt?? GoW is het ultieme spel, niks kan dat surpassen!
|
|
Gast (81.245.220.xxx)
op 05-12-2008 om 23:18
|
Al de mensen die Gamed zitten af te kraken, ga dan naar een andere site waar je je beter voelt sjeezes...
|
|
The Big N
op 05-12-2008 om 23:37
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
ja indd ga ergens anders zeiken, dat zijn van die kinderen die alleen het cijfer bekijken en de review niet lezen
|
|
Bats
op 06-12-2008 om 14:41
[Niv: 32 / Exp: 1584]
|
sooow hey, zo een hoge score had ik echt niet zien aankomen, misschien toch maar eens proberen dan
en @ gasten die zeggen dat de sales failen:
zie jij ergens reclame ofzo?
Gewijzigd door Bats op 06-12-2008 om 14:44
|
|
armineke
op 06-12-2008 om 20:00
[Niv: 33 / Exp: 1640]
|
Hehe leuke Foto's xD
|
|
Kutabare!!!!!
op 06-12-2008 om 22:29
[Niv: 166 / Exp: 8292]
|
@Gast 194.171.7
Ik heb ook de multiplayers gespeeld en was niet ondre de indruk te lelijke graphics.. Call of duty heeft echt een betere MP
en de singleplayer is ook niet vet, geen interressante verhaallijn, de AI is echt oliedom(ze rennen alleen maar op jou af en niet op je teamaten.., de hoofdpersonage vind ik niet overtuigend en het levels vind ik ook niks...
--------------------------------------------------
Mee eens. Ik vind de besturing voor COD:WAW stukken soepeler verlopen dan die van Resistance 1 en 2. Ook vind ik het wel komisch hoe ze deel 2 stukken "gorier" hebben proberen te maken, i.t.t. deel 1. Het komt gewoon veel te geforceerd over.Insomniac kan zich beter weer bezig houden met kiddy games. Ik vond dat stukje met die allesverslindende ballen bij R2 overigens wel lachen. Zie ik ook weer eens waartoe m'n PS3 in staat is  .
|
|
Gast (207.58.148.xxx)
op 07-12-2008 om 13:48
|
Hahaha, deze game is idd. geen 9.5 waard eerder een 5.9. Grafisch is dit zeker niet top en dan nog een povere tacked on co-op en een mager verhaal. Had hem in no time uitgespeeld en vond er niets aan. Stelletje idioten!
|
|
Stammetje91
op 08-12-2008 om 16:55
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
De mensen die de mening icm met argumentatie van een ander niet kunnen waarderen zijn pas idioten!
|
|
Gast (83.86.29.xxx)
op 08-12-2008 om 21:54
|
1 ding snap ik sowieso niet.
In een recensie staat toch wat de recensent vindt van een bepaalde game of film? Dus wat zeurt iedereen nou dat ze het er niet mee eens zijn ? Dat is toch totaal niet relevant ?
|
|
Gast (80.79.101.xxx)
op 09-12-2008 om 12:35
|
What the fuck?
Ik vind deze game zeker wel een 9.5 waard!
Vette game en vette graphics, ik vind er niks kut aan.
En ps: Voor de mensen die roepen dat niks GoW kan surpassen, dan zeg ik alleen maar Metal Gear Solid 4.
Bye bye
|
|
Gast (83.83.157.xxx)
op 10-12-2008 om 19:28
|
hahaaaaaaaaaa egt niet 9.5 is je dromen! |(
|
|
NL_Damien1989
op 24-12-2008 om 22:38
[Niv: 0 / Exp: 6]
|
Deze Game Is Gewoon Fcking Goed Voor de mensen die ervan houden en zzijn er haterss ja jammer dan lekker naaar je shitbox360 rennen dan he }>
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|