Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts


Door Rene Groen op 16-11-2008 om 14:02
Bron: Gamed

Wij gamers eisen vernieuwing. Niets mag meer zijn zoals het ooit was, alles moet op de schop en vooral heel anders zijn. Het is een gedachte die ik zelf niet helemaal deel, iets dat immers goed was hoeft niet ineens een complete make-over te krijgen. Toch Rare?

Wanneer ik met weemoed terugdenk aan mijn Nintendo 64 komt hierbij altijd mijn liefde voor Rare naar boven. Naast Conker waren het vooral Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie die ik helemaal grijs gespeeld heb, misschien nog wel meer dan een game als Mario 64. Een langgekoesterde wens was dan ook dat deze serie een sequel zouden krijgen, en mijn gebeden werden verhoord toen tijdens de X06 bekend werd gemaakt dat er een nieuwe Banjo game zou komen. Later bleek echter dat het geen traditionele platformer zou worden zoals de voorgaande delen, met Nuts & Bolts (Moertjes en Boutjes zo je wilt) als subtitel werd het belang van voertuigen in de game aangegeven. Hierover later meer, laten we vooral beginnen bij het begin.

Banjo en Kazooie zijn na hun avonturen lekker gaan rusten, hetgeen hun conditie geen goed gedaan heeft. Wanneer aartsvijand Gruntilda echter ontsnapt zullen de twee toch in actie moeten komen, maar gelukkig is daar de Lord of Games. Dit vliegende beeldscherm beweert alle games te hebben uitgevonden en wakkert de strijd tussen de spelfiguren wederom aan door beide van een voertuig te voorzien. Een voertuig dat een grote rol zal spelen binnen de game.


Het spel begint in een dorpje, welke als centraal gedeelte dient dat naar andere werelden leidt. In het dorp zelf is genoeg te beleven, zo kun je er muzieknoten verzamelen welke als betaalmiddel binnen de game dienen, pakketjes verzamelen welke nieuwe auto-onderdelen bevatten, meedoen met de bingo voor extra items of langs de sportschool gaan om je statistieken te verbeteren. In het begin kun je slechts een beperkt deel betreden, maar naarmate je meer werelden vrijspeelt en je auto beter wordt, kun je meer plaatsen ontdekken, bijvoorbeeld omdat je die steile heuvel nu ineens wel op kunt rijden.

Het is niet voor niets dat de auto steeds weer naar voren komt, deze vormt namelijk het centrale onderdeel in de game. Je begint met een basisvoertuigje dat niet veel meer is dan een oppervlak met wielen, een stuur en een stoel om in te zitten. Naarmate je verder komt, speel je meer onderdelen vrij en kun je het voertuig steeds verder aanpassen in de garage. Hierbij moet je denken aan een tweede motor voor extra snelheid, een wapen om vijanden uit te schakelen, een propeller om te kunnen vliegen of andere onderdelen om mee onder water te kunnen. Dit alles heb je ook echt nodig, om een level compleet uit te spelen en alle opdrachten te winnen zul je namelijk regelmatig terug moeten keren omdat je dit keer bijvoorbeeld wel kunt vliegen, daar waar je er eerder de onderdelen niet voor had.


Mensen die bang zijn dat ze nu alleen maar aan het bouwen zijn om verder te komen kunnen gerust gesteld worden: het is geen verplichting. Wanneer je wilt, kun je uren sleutelen aan een auto, iets wat overigens zeer makkelijk werkt, en zo een ultiem racemonster neerzetten die ook nog eens onder water kan en het luchtruim kan betreden. Dit is bijvoorbeeld zeer handig wanneer je via Xbox Live tegen anderen speelt, maar binnen de singleplayer is het echter ook mogelijk om simpelweg een blauwdruk van een auto te kopen en hier direct in te stappen, mits je de onderdelen in bezit hebt van waaruit de blauwdruk is opgesteld. Dit laatste zorgt er deels voor dat je niet al te creatief hoeft te zijn om je opdrachten te vervullen.

Deze opdrachten, waarbij je moet denken aan bijvoorbeeld races en verdedigingsopdrachten, zijn nooit een al te grote uitdaging. Regelmatig heb je veel tijd over en wanneer het eens niet lukt kies je simpelweg voor een andere blauwdruk waarbij je net wat meer voordeel hebt. Stel bijvoorbeeld dat je een race in een boot doet die je maar niet kunt winnen, gooi er dan wat wielen onder en zo kun je ook over eilanden scheuren in plaats van eromheen varen. Echter word je vrijwel nergens uitgedaagd om zo creatief te denken, simpelweg omdat het spel je hier niet toe verplicht. Banjo-Kazooie is dan ook prima speelbaar voor jongere gamers, zo ook omdat je niet dood kunt in de game en het spel ondersteuning kent van Nederlandse schermteksten.


Grafisch hoort het spel bij de beste in zijn soort, mits je het enkele grafische tekortkomingen wil vergeven. Net zoals je verwacht van een game als deze knallen alle kleuren van je scherm af en de werelden zelf zitten vol grappige verwijzingen naar de Xbox 360 (of Xbox 720), de bugs waarmee de console te kampen heeft en oude Rare titels. Ook het geluid kent dezelfde meligheid als voorheen, hiervoor zijn bekende tunes uit het verleden en de afwezigheid van stemmen het gevolg. Dit laatste zorgde voor wat klachten bij gamers, maar het is voor mij persoonlijk een nostalgische knipoog naar de vorige Banjo games.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts is een leuke game geworden, maar mensen die een traditionele platformer verwachten komen bedrogen uit. Voertuigen staan centraal en hoewel er zeker momenten zijn dat je los met Banjo rond kunt rennen zijn deze schaars. We kunnen Rare roemen vanwege zijn vernieuwing, maar tegelijkertijd lastig ontkennen dat het door deze vernieuwing komt dat de vaart uit het spel verdwijnt. Het tempo binnen de game ligt laag, mede omdat je in een voertuig minder uitgedaagd wordt tot de ontdekking die je normaliter te voet zou doen. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts een slechte game geworden is, wel wil ik een waarschuwing geven aan de mensen die het spel aan willen schaffen puur vanwege de vermelding van het tweetal op de doos.
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   84
Graphics   88
Replay   80

Nuts & Bolts gaat behoorlijk diep, grote vraag is of gamers ook deze tijd willen nemen.
82


14:12  Herten jagen met Deer Drive
13:42  Naamsverandering voor Testament of Sin
 Reacties (45)
 Pagina: 1 | 2
Gast (82.169.9.xxx) op 16-11-2008 om 15:57
Zei er niet iemand een tijd gelden dat wij niet moesten zeiken over die wagens en dat je het spel zelfs uit kon spelen zonder een wagen te gebruiken,en dat het zoveel leek op die oude banjo 1 en 2 van de n64??? Wie was dat nu ook alweer???

Maar helaas,dit is gewoon bagger en lijkt in de verste verte niet op banjo,maar ja Rare is te onzeker om een nieuwe game te lanceren zonder er grote namen aan te plakken,want laten we eerlijk zijn,zou iemand deze bagger koppen als het Henk en Jantje had geheten???

Ach en die gast die beweerde dat je het zelfs zonder de auto's uit kon spelen en dit echt geen verkapte Mario party alla Diddy kong racing was,die moet zich nu vast Rene GROEN en GEEL ergeren.

konnichiwa op 16-11-2008 om 15:59 [Niv: 153 / Exp: 7652]
@Lawliet check ook GT review erover =p.

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-11-2008 om 16:01 [Niv: 752 / Exp: 37605]
@ Gast: Geen idee over wie je het hebt, maar deze game is niet uit te spelen zonder het gebruik van voertuigen.

Kurosaki01 op 16-11-2008 om 17:00 [Niv: 154 / Exp: 7711]
''Echter wordt je vrijwel nergens uitgedaagd om zo creatief te denken, simpelweg omdat het spel je hier niet toe verplicht.''

Hmm dat is iets wat in het begin geldt, maar na mate je verder in de game vordert komt dit wel degelijk aan de pas.

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-11-2008 om 17:14 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Ben ik niet met je eens, de blueprints die je kunt kopen zijn vaak voldoende om de uitdagingen succesvol te halen. Waar ik in de review op doel is dat je vrijwel nergens een voertuig zo dient te bouwen dat deze optimaal is voor een uitdaging, een blueprint, al dan niet aangevuld met een extra onderdeel, is voldoende.

Kurosaki01 op 16-11-2008 om 17:23 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Maar de kunst is vaak net om te zoeken welk voertuig je nodig zal hebben. Bijv. in dat grote level met vele sporten daar kan dat nog heel lastig uitpakken, ook voor het waterpolo spel zul je moeten bouwen. Dit is zo ongeveer op 1/3 van het spel. En aangezien ik nog niet veel verder ben maar in World 1 deur 5 zijn al best erg moeilijke challenges.

En als je de Jiggy's te makkelijk vind heb je nog altijd de Thropies die al vaak in het begin lastig zijn. Ik denk dat het nog heel lastig gaat worden om alle Jiggy's te pakken te krijgen laat staan de Thropies.

Edit ik hoop dat die dingen niet als spoiler gezien worden aangezien ik vrijwel niks verklap.

Gewijzigd door Kurosaki01 op 16-11-2008 om 17:23

MarcianoNL op 16-11-2008 om 17:34 [Niv: 217 / Exp: 10864]
De eerste 8 minuten waren geweldig, waar je Banjo en Kazooie aangekomen ziet zitten op een bankje luisteren naar Conker muziek op de radio en een Mario kloon spelen op de Xbox 360.

Ik haal hem nog wel een keer maar ik verwacht er niet zoveel meer van nadat ik de demo gespeeld heb, dit voelde aan als een racer als dit alleen platformen was werd dit in mijn ogen een 100, nu blijft die zitten op een 75.

Gast (94.208.196.xxx) op 16-11-2008 om 18:39
ik vind het een heerlijke game, mooi van kleur, leuke ontdekkingen te doen in een super grote wereld om je heen. Je kunt prima veel dingen te voet doen, maar rijden gaat sneller. Dit is wel vernieuwing waar ik op zat te wachten en zeker vind ik de game wel te kopen op naam.

Alle Mario fans doen dat toch ook ongeacht wat voor game er wordt voorgeschoteld.

Arjan op 16-11-2008 om 20:25 [Niv: 7 / Exp: 360]
Rene, ik heb een belangrijke vraag: Is het laatste eindgevecht waardig aan de Banjo games, of is het gewoon iets als een race met Grunty? (zonder spoilers graag).

No'tje op 16-11-2008 om 20:33 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Supergame, maar ik vind het meer een Spinoff dan een Vervolg. Ik hoop dat Rare een echt vervolg gaat maken die de kwaliteit haalt van de oude banjo.

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-11-2008 om 20:37 [Niv: 752 / Exp: 37605]
@ Arjan: Zonder spoilers weg te geven kan ik die vraag niet beantwoorden, maar het ligt in de lijn der verwachtingen van de game zelf.

Gewijzigd door Rene Groen op 16-11-2008 om 20:37

Gast (81.245.55.xxx) op 16-11-2008 om 20:45
Ik als Banjo fan ben teleurgesteld in deze game, alle platform games(Spyro, Banjo en Crash behalve Crock) die ik van de PS1 en N64 tijdperk hield zijn allemaal kut geworden :'(

Kurosaki01 op 16-11-2008 om 21:33 [Niv: 154 / Exp: 7711]
@ Rene of is het omdat je daar nog niet bent?

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-11-2008 om 21:37 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Heb het spel samen met een vriend al uitgespeeld (niet alle Jiggy's verzameld overigens, dat ging me wat te ver). Zelf ben ik inderdaad nog lang niet zo ver, ben thuis nog eens rustig opnieuw begonnen, maar heb tegelijkertijd nog een berg games die ik (verder) wil spelen

Gewijzigd door Rene Groen op 16-11-2008 om 21:37

Gast (212.187.38.xxx) op 16-11-2008 om 22:05
@ """
@ im2duvi: Het platformen is wel aanwezig, maar slechts op kleine schaal. De voertuigen zijn in de game wel beter (in de demo kon je alleen in je basisvoertuig rijden binnen het stadje, in de game zelf kun je eigen creaties buiten deze stad gebruiken), maar nog steeds een groot onderdeel uit de game."""


In de demo kun je als je eerst singleplayer speeld totdat je in de singeplayer the vehicle hebt. (dat wagentje met die bak).

Dan quitte naar hoofdmenu, multiplayer selecteren.
en dan BACK knop op je controller ( die pijl <- naar links langs je guide button) en dan start indrukken en nu staat daar build vehicle. En nu kun je in de demo een vehicle bouwen met best veel onderdelen en opslaan en in singgle en multiplayer gebruiken.

Gast (86.93.55.xxx) op 17-11-2008 om 11:23
persoonlijk vind ik het erg jammer dat deze game gaan platformer is. ik was erg blij toen deze game werd aangekondigd, want ik mis een goede platformer in mijn verzameling 360 spellen. nu is het een game die ik misschien ooit nog eens voor een tientje koop. ipv must have als het een echte banjo was

Gast (86.91.244.xxx) op 17-11-2008 om 17:16
Spyro dood, Crash dood en nu ook Banjo. :( Strax gaan er meer ouwe gasten dood zoals Lara

MarcianoNL op 17-11-2008 om 20:35 [Niv: 217 / Exp: 10864]
@ Rene Groen

Ik wou al net zeggen, zag je eergister beginnen met de game en daardoor dacht ik al dat het onmogelijk zou zijn zo snel deze game uitspelen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-11-2008 om 16:23 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Een vriend van me was zo enthousiast dat ik de game had dat we bij hem al begonnen waren

Gast (78.27.16.xxx) op 20-11-2008 om 10:54
@212.187.8.xxx

Wat een goed onderbouwde mening :? Volgens mij ben je nu nog steeds 17 gezien de rare opmerking. Het spel hoeft niet altijd te maken hebben met mensen kapot knallen......

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
Rare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media