Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

299.792.458


Door Joris op 12-11-2008 om 01:04
Bron: Gamed

Bingo, dat is voor bejaarden. Net als Lingo. Misschien trek je alvast de conclusie dat spellen met getallen altijd voor bejaarden zijn, maar nee, dan zit je er helemaal naast. In videospellen spelen getallen namelijk ook een belangrijke rol en rondom videospellen zelfs nog een veel grotere rol.

Al sinds de eerste videospellen spelen nummers een grote rol van betekenis voor de gamer. De highscore, het getal achter het woord 'level' en de achievement points, zijn daar voorbeelden van. Voor de buitenstaander zijn het enkel nummers, voor de gamer zijn ze van het grootste belang. Het zijn niet zomaar cijfers, het is de prestatie van de speler in een getal gevangen. Die buitenstaander zal dat niet begrijpen, het vreemd vinden, maar voor de gamer is het logisch. En waarom ook niet? Het werkt. Het werkt goed, al jaren lang.

Dan de getallen rondom de games. Het cijfer dat een game krijgt van de recensent. Ook van groot belang voor de gamer. Niet alleen kijkt de gamer meestal alleen naar het cijfer dat onderaan de recensie staat, de gamer heeft er ook bijna altijd een mening over. Valkyria Chronicles kreeg laatst een 8 op Gamed. De achtendertig reacties die onder de recensie werden geplaatst gingen op een paar na allemaal over dat cijfer. Niet over de game, niet over de recensie, maar over het cijfer. Want de gamer vond het te laag, had een hoger cijfer willen zien. Of de gamer vond het te hoog, zou het zelf een veel lager cijfer geven. Midnight Club 3 hetzelfde verhaal, net als Disaster Day of Crisis. Te hoog, te laag. Replay een 9? Gameplay een 6,5? Dat kan natuurlijk niet, dat moet anders. Want de gamer had een ander cijfer verwacht en wat de gamer verwacht wil de gamer krijgen.

En dat is gek. Want als gamesite willen wij niet de gamer het cijfer geven dat hij graag wil zien, wij willen de gamer informeren. Dat gebeurt bij uitstek in de recensie, maar de informatie proberen wij ook te vangen in een cijfer, omdat de gamer daar zo dol op is. Tuurlijk, het is logisch als de gamer kenbaar wil maken dat de game in zijn beleving een veel te hoog of te laag cijfer krijgt, nu wordt er echter gezeurd over verschillen van halve punten. Er worden vergelijkingen getrokken met andere games, met andere consoles, met andere reviews van andere sites, met het gemiddelde van die andere reviews van die andere sites. En vooral wordt er geroepen dat de recensist niet objectief is.

De meter is de lengte van het pad afgelegd door licht in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1 / 299.792.458 van een seconde

Dat zijn getallen waarover niemand kan discussiëren, ze zijn bewezen, aangetoond. Over een cijfer bij een recensie kun je tot in de eeuwigheid een discussie voeren. De vraag is of dat nodig is. De vraag is of deze column nou wel nodig is. Ik zeg ja. Ik zeg: vertel ons eens waarom het cijfer voor jou zo belangrijk is. Ondertussen werken wij er bij Gamed aan cijfer en recensie beter op elkaar te laten aansluiten. Maar ook dat jij voortaan je zegje over het cijfer kan doen zonder dat alle reactievelden onder een recensie worden gevuld met commentaar op dit cijfer. Het meest belangrijk is echter dat wat jufvrouw Hermien al zei op de basisschool: 'Luister naar elkaar, probeer ook te begrijpen waarom een ander iets zegt. En probeer anders de ander te overtuigen van jouw mening. Maar roep niet zomaar iets in het wilde weg. En steek vooral je vinger op. Als je naar de wc wil.'



06:49  Sacred 2 toont opening cinematic
19:19  Eerste 8 minuten RE: Degeneration in beeld
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
Gast (81.165.160.xxx) op 12-11-2008 om 18:37
@ Vinnie: Grappig dat je een game kut vind die je nog nooit hebt gespeeld terwijl mensen die hem WEL hebben gespeeld geweldig vinden.

@Joni: Het publiek zegt hier dat je niet moet kijken naar cijfers, dat zegt de column zelfs. Als je cijfers weghaalt dan ben je ook in 1 keer dat fanboy gedrag in reviews kwijt :)

vinnie13 op 12-11-2008 om 18:42 [Niv: 53 / Exp: 2664]
@ Gast (81.165.160.xxx)
Ik snap dan niet waarom iemand een ps3 of een wii koopt als iedereen die GoW 2 heeft gespeeld zegt dat het geweldig is.

Nibor op 12-11-2008 om 19:14 [Niv: 144 / Exp: 7223]
haha leuk geschreven

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-11-2008 om 20:03 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (81.165.160.xxx): Nee, de column zegt dat je eerst de review moet lezen. Het cijfer begeleidt de review.

NinSoBox8 op 12-11-2008 om 21:31 [Niv: 20 / Exp: 1000]
Keurig

im2 op 12-11-2008 om 22:05 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Aan de titel te zien dacht ik aan een ip-adres en dus aan de gasten op Gamed, blijkbaar had ik het mis. Goeie column iig

Jonezy op 12-11-2008 om 22:34 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Goeie column, en groot gelijk, de review zelf is veel belangrijker dan het cijfer.

Cain op 12-11-2008 om 22:41 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Conclusie, haal de cijfers weg bij reviews.

Gast (81.165.160.xxx) op 12-11-2008 om 23:16
@Vinnie: Op wat slaagt dat antwoord nu weer, dus omdat Gears geweldig is gaan mensen alleen maar een 360 kopen...

Wat heeft dat nu in godsnaam met mijn Valkyria standpunt naar jou toe te maken???

Euuuggghh fanboys ik zal ze nooit begrijpen :S

---
Iedereen luister naar Cain :P

Gast (94.209.63.xxx) op 12-11-2008 om 23:49
^^

hij is geen fanboy, hij is gewoon een retard :D

OT: goeie collum

Fiercy Dragon op 13-11-2008 om 15:07 [Niv: 66 / Exp: 3297]
Als ik heel eerlijk ben vind ik deze column een beetje van de categorie: 'stating the obvious', want niet wegneemt dat ie goed geschreven is, maar toch knaagt er iets, ik vind het een beetje een Johan Kruijf column in de zin van:
"Als wij de bal hebben kunnen zij niet scoren."
of
"Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander."

iedereen snapt de logica wel achter de uitspraken, en ook dat ze gedaan zijn, maar niemand denkt er zelf precies zo over na, omdat het te basic is,
laati k maar even aflsuiten met, "maar das logisch."

armineke op 13-11-2008 om 20:42 [Niv: 33 / Exp: 1640]
lol
ik snap De meter is de lengte van het pad afgelegd door licht in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1 / 299.792.458 van een seconde niet xD

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden