Electronic Arts, LucasArts en BioWare stonden vorige week in de spotlights. De bedrijven kondigden toen eindelijk hun Star Wars: The Old Republic project aan. Deze MMO moet door toevoeging van een verhaallijn het genre opnieuw definiëren en bovendien de strijd met World of Warcraft aangaan.
Bij BioWare is men echter alles behalve tevreden met de games van tegenwoordig. Het bedrijf spreekt via Greg Zeschuk het ongenoegen uit over het gebrek aan allesbepalende beslissingen die je tegenwoordig in games moet nemen. De hedendaagse titels serveren keuzes zonder gevolgen.quote: In een poging om een steeds groter publiek aan te spreken, laat men zware gevolgen weg uit gamen. Geen van je beslissingen hebben negatieve impact. Wij willen dat veranderen, wij zullen deze moeilijke keuzes terugbrengen. Zonder de gamer te straffen, uiteraard.
Beslissingen zonder negatieve impact? Op dit ochtendlijke uur kunnen we toch al één voorbeeldje uit de mouw schudden. In (jawel, BioWare's) Mass Effect ben je gedwongen om te kiezen tussen Ash en Kaiden. Welke keuze je daar ook maakt: je verliest een waardevol lid van je team.
Ze lijken dun gezaaid, deze zware beslissingen. Of zijn er nog voorbeelden uit andere games te vinden?
|