Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
F1 2024
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Feature:

Vijf jaar games: Fahrenheit


Door Joris op 21-10-2008 om 11:32

Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. We trappen af met Fahrenheit.

Joris: ‘Toch zie je dat er sinds Fahrenheit eigenlijk geen vergelijkbare game is verschenen, een game die het point & click genre op eenzelfde manier heeft bekeken. Daarom behoudt Fahrenheit voor mij ook wel veel van zijn kracht, ook na een aantal jaren. Veel point & click games gaan of helemaal de cartoony over-de-top weg in, of zijn ontzettend saai.’
Tom: ‘Mind you dat de beste P&C's uiteraard cartoony waren ‘
Gideon: ‘Ik denk dat het genre wel degelijk vooruit is gegaan, echter niet op de weg die Fahrenheit insloeg. Wel nieuwe delen, maar compleet anders. De realistische aanpak uit Fahrenheit ben ik in ieder geval niet meer tegengekomen.’
René: ‘Nee, het is allemaal over de top als 'Ankh' of in een andere stijl als 'Broken Sword'’
Gideon: ‘En vergeet niet de Nintendo DS games als Phoenix Wright, Another Code, Detective nogwat etc.’



‘Heavy Rain belooft nu al heel veel, en ik ben bang dat ze daarmee een fout maken.’

Joris: ‘Goed, Fahrenheit krijgt dus een opvolger in Heavy Rain. Hoe kijken we tegen die game aan?’
René: ‘Oeh, te kort door de bocht, het is geen opvolger.’
Tom: ´ Ik ben er zeker van dat het weer een bijzondere game zal worden. Maar of het publiek verder zal kijken dan de grafische verwondering durf ik sterk te betwijfelen. Ik vrees - en nu wil ik niemand voor het hoofd stoten - dat er veel gamers weer blind zullen zijn voor de diepgang van dat soort games.
Valentino: ‘Ik verwacht alles wat Fahrenheit was, maar dan mét goeie graphics én waarvan de mindere punten id gameplay of verhaal zijn weggewerkt. Ik verwacht niks anders dan een 99.’
Joris: ‘Een 99? ik ben blij dat ik nog niet zo enthousiast over de game ben, anders kan 't denk ik alleen maar tegenvallen. Heb toch ook niet het idee dat we al heel veel over Heavy Rain weten.’
Gideon: ‘Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet veel weet over Heavy Rain. Het is een exclusive op de minst verkochte console, commercieel gezien lijkt het mij niet zo'n handige zet als je het over dit genre hebt...’
René: ‘Ik ben redelijk ingelezen in Heavy Rain, en de game kan echt heel bijzonder gaan worden. Echter weten we nog niets over het verhaal, enkel over wat er mogelijk is op technisch vlak binnen dit verhaal. Heavy Rain belooft nu al heel veel, en ik ben bang dat ze daarmee een fout maken. Tevens ben ik nog niet overtuigd van het - 'je hoofd karakter kan dood, maar het verhaal loopt door'-gedoe. ’
Valentino: ‘Daar geef ik René inderdaad wel een punt. Het is raar om een verhaal af te werken waarvan het hoofdkarakter dood is. Stel je voor dat je al in het begin een fout maakt en sterft en dan op de helft van de game met een ander personage sterft terwijl je er al een band mee hebt gekweekt’
René: ‘Het is een vernieuwend concept, echter ben ik niet enthousiast omdat ik binnen dit soort genres graag een band heb met het karakter. Stel je voor dat je in Fahrenheit ineens met een ander karakter verder moet omdat je hoofdkarakter dood gaat, dat doet toch afbreuk aan de ervaring.’



Gideon: ‘Sowieso gaat het niet werken, tenzij men er een extreme save-optie in maken die meteen saved als je dood gaat, waardoor je ook echt helemaal opnieuw moet beginnen of zonder hoofdpersonage doorspeelt.’
Joris: ´Ze rekken zo de speeltijd in ieder geval wel aardig op, mochten ze zo'n save optie niet inbouwen.´
René: ‘ Er zit inderdaad een save-optie in, de ontwikkelaar moedigde echter aan deze niet te gebruiken.´
Joris: ‘ Zullen we nog wel zien hoeveel gamers het toch gaan gebruiken´
René: ‘Misschien krijg je steeds de ontwikkelaar in beeld als je wil saven: NIET DOEN, IK VERBIED HET JE´.
Tom: ‘Of negatieve trophies´

´Ach, necrofilie is van alle tijden´

Joris: ‘Nog een moment uit Fahrenheit die je is bijgebleven?´
René: ‘ Het begin vooral, een moord die je je niet kunt herinneren, wegkomen uit die bar terwijl ern politie staat, eerst een paar keer falen omdat je je te opvallend gedraagt, gotta love it´
Gideon: ‘ Ja, vooral de opening eigenlijk, het gevoel dat ik een werkelijk revolutionaire game aan het spelen was. Niet wetend dat je toch best wel beperkt werd.´
Tom: ‘Van mij is het een kleinigheidje... Fahrenheit is de voorloper van Guitar Hero. Vroeg in de game kun je er 'ritmisch' met je gitaar aan de slag. Dus trek ik moedige conclusies.´
Joris : ‘Voor mij was het toch het moment dat de oude vrouw, tanta Agatha, niet meer te vertrouwen bleek. Ik had dat oude mens als nooit vertrouwd.´
Valentino: ‘Dat begin, die hele "ontdekkingsfase", ook dat je op de boksbal kan spelen en beseft dat je sterker wordt en de dingentjes die je moet doen om in de mood te komen om gitaar te spelen. Maar ook dat de ontwikkelaars redelijk ziek zijn, toen Carla & Lucas met elkaar de lakens deelden had ik wel iets van: wtf... naar bed gaan met een dode, that's a sick idea als je erover nadenkt.´
Tom: ‘ Ach, necrofilie is van alle tijden.´
Pagina: 1 | 2


13:22  Call of Duty: World at War met Trophies
10:28  Broken Sword komt naar Wii en NDS
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Divine Rage op 21-10-2008 om 11:43 [Niv: 97 / Exp: 4851]
´Ach, necrofilie is van alle tijden´

Gast (88.159.77.xxx) op 21-10-2008 om 12:11
Jongens, wat een kulfeaturette.
En wat was dit een verschrikkelijk slechte game verhaalsgewijs gezien, alsof het werd verzonnen terwijl ze het maakte.

GekooktEi op 21-10-2008 om 12:34 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Fahrenheit is toch ook een shooter met monsters enzo, of heb ik dat nou completely wrong?

En verder ga ik natuurlijk mee met Divine in
´Ach, necrofilie is van alle tijden´

darktossps3 op 21-10-2008 om 12:49 [Niv: 2 / Exp: 121]
slechte game verhaalsgewijs gezien??????? ben je lomp ofzo.... als z ooit weer een game willen verfilmen kunnen ze deze game echt gebruiken...

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 12:54 [Niv: 748 / Exp: 37385]
@ Gast: Het werd ook verzonnen terwijl we het maakten, anders was het natuurlijk niet in gespreksvorm.

Gast (83.244.198.xxx) op 21-10-2008 om 13:00
@ Rene, volgens mij bedoelde hij het spel en niet dit artikel.

vinnie13 op 21-10-2008 om 13:02 [Niv: 53 / Exp: 2664]
Wreed maar denk wel dat hr een kutspel was geworden als het op de meest verkochte console uitkomt.

vinnie13 op 21-10-2008 om 13:08 [Niv: 53 / Exp: 2664]
please geen re4, neem mgs3.

GekooktEi op 21-10-2008 om 13:18 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Rene Groen

Inderdaad die gast bedoelde dat het spel zo'n rotverhaal had, dat het net leek alsof ze de verhaallijn verzonnen tijdens het maken.

Stammetje91 op 21-10-2008 om 13:23 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Deze game moet ik echt nog eens spelen! Lijkt mij echt geweldig.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 13:31 [Niv: 748 / Exp: 37385]
Dan trek ik mijn woorden terug, maar het lijkt me in dat geval beter de game te spelen en dan te oordelen.

CengizMan op 21-10-2008 om 14:32 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Het klinkt best leuk, mijn favo P&C spellen zijn toch Phoenix Wright.
Leuke, aparte feature.

Gewijzigd door CengizMan op 21-10-2008 om 14:33

zuzek op 21-10-2008 om 14:52 [Niv: 20 / Exp: 1024]
Heb de game helaas nooit gespeeld maar al een tijd lang willen doen. Aankomende kerstvakantie zeker even gaan doen, leuk geschreven!

MarcianoNL op 21-10-2008 om 14:59 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Erg leuk op deze manier een Feature schrijven zo krijgen we meteen de mening van meerdere redacteurs te horen. Het zou trouwens (Voor mij in ieder geval wel) beter zijn als jullie de redacteur namen onderstrepen, dikdrukken of een kleurtje geven zodat het makkelijker te lezen valt.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-10-2008 om 15:17 [Niv: 748 / Exp: 37385]
We zullen er bij volgende features op letten, bedankt voor de tip

Mrakz0r op 21-10-2008 om 15:19 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Ik had nog niet eens van Fahrenheit gehoord dus ik wist niet wat ik moest verwachten toen ik ging spelen. Zeker 1 van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Ik heb 'm volgens mij ook in 1 stuk achter mekaar uitgespeeld.

Gast (81.247.96.xxx) op 21-10-2008 om 16:23
Een van de beste games laatste gen _O_

Taw0n op 21-10-2008 om 17:21 [Niv: 83 / Exp: 4141]
^^^^^^^

Zeker mee eens

reptile op 21-10-2008 om 18:15 [Niv: 33 / Exp: 1654]
classic!

Nelus op 21-10-2008 om 18:29 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Fahrenheit staat sowieso in mn top 10. Echt een top spel! Supervet verhaal en gewoon die hele vette sfeer!

Gast (217.123.238.xxx) op 22-10-2008 om 11:42
Doe ook een artikel over Beyond Good & Evil alsjullieblieft!

Groeten van Arjan

Gast (80.101.125.xxx) op 11-11-2008 om 09:51
Dit was echt niet zo'n bijzondere game Joris, Grim Fandango, Curse of Monkey Island 1 t/m 4, noem maar op deden het allemaal al eerder en veel beter.

Chiel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Vijf Jaar Games
Type:
Feature
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden