Final Fantasy is ongetwijfeld de meest bekende RPG reeks ter wereld en één van de beste console RPG's ooit. Ter ere van de reeks brengen we jullie nog eens de geschiedenis van de hele reeks. We beginnen met de hoofdreeks.
2001: Final Fantasy X was net zoals Final Fantasy VII terug een enorme stap vooruit in graphics en sound. Het duurde maar 18 maanden om de game te maken na Final Fantasy IX. De kosten lagen wel ontzettend hoog, het produceren van Final Fantasy X kostte dubbel zoveel als de kosten voor Final Fantasy IX. Het verhaal speelt zich af in Spira, een wereld die weer totaal verschillend is van de 3 vorige werelden. Het verhaal begint met een jongen genaamd Tidus die in een belangrijke Blitzball match gaat spelen. Net zoals zijn verdwenen vader is hij een ster. Tijdens het Blitzball valt een reuzenmonster de stad Zanarkand aan. Tidus ontsnapt aan de monsters met hulp van Auron, een kennis van zijn vader. Na het laatste gevecht komt hij door een vortex in de wereld Spira terecht. Hij wil terugkeren naar zijn eigen wereld maar het blijkt dat zijn Zanarkand duizend jaar geleden vernield is. In de nieuwe wereld is het monster Sin ook aanwezig en begeleid je de oproeper Yuna die hem wil verslaan net zoals haar vader. Natuurlijk is dat maar het begin van epische verhaal met enkele verrassende wendingen. Het is ook de eerste keer dat een Final Fantasy zo droevig is. Meer zal ik uit schrik voor spoilers niet vertellen. De grootste kritiek op de game is de zwakke persoonlijkheid van de hoofdpersonages zoals Tidus en Yuna. Maar Auron en Kimahri maken dat ruimschoots goed.
Qua graphics en geluid is dit de indrukwekkendste Final Fantasy en dit is zeker een van de grafische toptitels op de PlayStation 2. De gameplay van deze game is weer zo vernieuwend als Final Fantasy VIII was. Weer werd een nieuw systeem om vaardigheden te leren ingevoerd, het Sphere Grid. Dit is een gigantisch bord waar je het personage kon verplaatsen met AP levels die je kreeg na gevechten en vaardigheden kon leren en stats verbeteren met Spheres. Zo kon je elk personage alle vaardigheden aanleren. Je kon dus van Lulu een vechter maken of van Auron een magiër. Er is maar 1 uitzondering, alleen Yuna kan Aeons oproepen. Dit zijn monsters die je helpen tijdens je reis. Zo keren Bahamuth, Shiva en Ifrit terug als bekendste monsters summons. Spijtig genoeg ontbreekt er een echte wereldmap in de game en zorgt het kaartje in de bovenhoek ervoor dat je nooit verdwaalt.
2002: Terwijl we in Europa nog bezig waren met het spelen van Final Fantasy X, kon men in Japan al genieten van het nieuwste deel. Het was de eerste online Final Fantasy en net zoals als velen MMORPG's bevat de game een verhaal dat meer op de achtergrond hoort.

In het spel ben je maar een klein deel van een hele wereld. Bij het begin maak je een personage en geef je het een job. Er zijn net zoals in de eerste Final Fantasy veel jobs om uit te kiezen. Tot op de dag vandaag is er nog altijd geen datum voor een Europese versie aangezien je bijna zeker een harde schijf nodig hebt om het te spelen, zouden de twee wel eens tegelijk kunnen uitkomen.
2003: Dit is het jaar van de grote verrassing uit de Square-Enix stallen. Er komt voor het eerst een echt vervolg op een Final Fantasy game. Er liepen al lang geruchten dat er een Final Fantasy 7 vervolg kwam maar er werd gekozen voor een vervolg op Final Fantasy X. De gameplay is een terugkeer naar oudere Final Fantasy want door andere kleren aan te doen, krijgt je personage andere vaardigheden. Voor het eerst wordt het spel ook opgedeeld in Hoofdstukken en missies die je in een meer willekeurige volgorde kunt spelen. Het sphere grid uit Final Fantasy X is verdwenen en er is weer een nieuw idee bijgekomen, de Active Mode. Qua graphics en geluid lijkt het spel volledig op Final Fantasy X.

Het verhaal begint na de feiten van Another Story. In Another Story zie je hoe Yuna een toespraak geeft over de Eternal Calm als leider van de wereld. Later krijgt ze een Movie Sphere in handen waar ze Tidus inziet. Ze gaat naar hem op zoek. In haar zoektocht wordt ze geholpen door 2 vriendinnen. Deze game zou na de jaarwisseling naar Europa moeten komen, ergens in 2004 dus.
2004: Dit zal het jaar worden waarin alweer het twaalfde deel uitkomt in de Final Fantasy reeks. De productie van nummer 12 staat onder leiding van Yasumi Matsuno, producer van Vagrant Story. Volgens hem zal de game de mensen verbazen en veel meer op Vagrant Story lijken dan op Final Fantasy. Daarnaast zal de wereldmap terug aanwezig zijn na een korte afwezigheid in Final Fantasy X. De game zou op 2 DVD's gaan verschijnen, als eerste (goede) PlayStation 2 game op meer dan 1 DVD.

In de hoofdrol hebben we de personages Ash en Van. Het meisje is een prinses. Over de slechterik weten we al dat hij een draak tot zijn beschikking heeft maar meer is nog niet geweten. Wanneer de game in Europa aankomt, mag je je zeker aan een review van ons verwachten. Het is trouwens de derde Final Fantasy op de PlayStation 2 (zonder het vervolg FFX-2) mee te rekenen en als Square zijn traditie volgt, zal het de laatste zijn. Dan zou je moeten wachten tot de PlayStation 3 voor het dertiende deel.
Er zijn natuurlijk ook veel ports en compilaties van deze games verschenen op andere systemen zoals Final Fantasy Origins en Anthology.
In de tussentijd bracht Square, en ondertussen Square Enix, natuurlijk nog andere games en films uit onder de naam Final Fantasy.Zo kunnen we genieten van onder andere Final Fantasy Tactics, Final Fantasy Adventures en The Spirits Within. Om meer te weten komen over deze games, zul je nog even moeten wachten. Tot het tweede deel van deze feature.
|