Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
05 December 2025 
(0) 
04 December 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
02 December 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
01 December 2025 
(0) 
(0) 
30 November 2025 
(0) 
29 November 2025 
(1) 
(0) 
27 November 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 November 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
25 November 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
24 November 2025 
(6) 
(0) 
(0) 
23 November 2025 
(0) 
(1) 
21 November 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 November 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
19 November 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 November 2025 
(3) 
(1) 
(4) 
(1) 
17 November 2025 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 November 2025 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 November 2025 
(0) 
(2) 
(7) 
13 November 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 November 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 November 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 November 2025 
(1) 
(0) 
08 November 2025 
(1) 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
07 November 2025 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
05 November 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International
Call of Duty: Black Ops 7
Gamed Gamekalender December 2025
The Berlin Apartment
Review:

Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International


Door Joni Philips op 05-12-2025 om 14:57
Bron: Gamed

De originele Romancing SaGa – opvolger van de Final Fantasy Legend-trilogie – verscheen in 1992, maar het duurde tot het dertigjarige jubileum in 2022 alvorens de game zijn debuut maakte in Europa. Op dat moment lanceerde Square-Enix namelijk Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered op verschillende platforms, waaronder Nintendo Switch, PlayStation 4 en PlayStation 5.

Deze remaster van de PlayStation 2-remake Minstrel Song verscheen destijds echter alleen digitaal, met enkel optie tot Engelse teksten. Op zich is dat hedendaags geen probleem meer, maar Square Enix had duidelijk andere ideeën. In samenwerking met Red Art Games brengt het nu Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International. Inhoudelijk is er eigenlijk niets veranderd sinds de 2022-versie van Minstrel Song Remastered, tenzij je interesse hebt om de game bijvoorbeeld ook in het Duits te spelen in plaats van het Engels, maar het is wel een mooie kans voor Square Enix om de game ook fysiek op de markt te brengen. Heb je Minstrel Song Remastered al gekocht? Dan is er dus ook geen reden om verder te lezen. Heb je de voorgaande versie echter gemist? Dan is het een mooi moment om Romancing SaGa alsnog aan je collectie toe te voegen.


Hoewel Romancing SaGa al meer dan dertig jaar oud is, biedt het nog steeds een interessante ervaring. Spelen doe je als één van acht personages, die op avontuur trekken om te vermijden dat een oud kwaad uitbreekt. Uniek is dat verhaal natuurlijk niet, maar Minstrel Song doet het wel anders dan andere games. Elk van de acht beleeft het verhaal namelijk op hun eigen manier, waarbij hun verhalen vaak samenkomen, maar dan splitsen. Het personage dat je kiest, kan wel verregaande gevolgen hebben. Zo zijn bepaalde ervaringen redelijk lineair, terwijl je met andere protagonisten compleet los wordt gelaten zodat je geen idee hebt wat je moet doen. Op dit punt had de game iets meer hulp kunnen bieden door beginnende spelers eerder te duwen naar de personages met de lineaire verhalen, omdat je anders wel eens nodeloos lang zou kunnen ronddwalen in een open wereld zonder te weten waar je naartoe moet. Het kan hierdoor gebeuren dat je lange tijd rondloopt de juiste bestemming te vinden, zeker als je vergeet om ergens te praten met een NPC die de hint van de oplossing geeft.

Een ander nadeel van deze dynamische opbouw is dat de protagonisten eigenlijk weinig betrokken zijn bij het verhaal. In het begin krijg je veel achtergrond, maar naarmate het hoofd-plot vordert, komen ze minder naar voren omdat de aandacht verschuift naar de strijd tegen het grote kwaad waarbij dit redelijk gelijkaardig verloopt tussen alle acht protagonisten. De opbouw met meerdere personages heeft ook invloed op de sidequests. De meeste sidequests kunnen door elk personage worden afgerond, maar die ene sidequest doe je beter met Albert terwijl de andere bijvoorbeeld beter gaat met Aisha. Dit is dan ook geen game waarin je alles ziet op één playthrough, want dat is bijna onmogelijk zonder gedetailleerd een walkthrough te volgen, maar die je een paar keer moet doorspelen om alles te beleven. Gelukkig is er dan ook een New Game+ om dit de moeite waard te maken. Ook opties om de game te versnellen zorgen ervoor dat latere playthroughs absoluut geen straf zijn, en sneller verlopen.


Het vechtsysteem lijkt op het eerste zicht eerder traditioneel turn-based, maar Romancing SaGa bevat (te) veel elementen waarmee je rekening moet houden. Zo moet je bij het kiezen van een aanval rekening houden met de Battle Points van je personage, en de Durability Points van diens wapen. Ook het bijhouden van je gezondheid is complex. Zoals in elke Role Playing Game heeft een personage Hit Points, en als je alle Hit Points kwijtraakt, dan kun je niet verder vechten. Die Hit Points worden dan wel hersteld na het gevecht, maar daarbij verliest het personage Life Points. Eens die op zijn, is het definitief gedaan met dat personage. Aangezien je ook Life Points kunt verliezen met andere acties, zoals vluchten uit een gevecht, is dit iets waar je sterk moet opletten. Je zult dan ook regelmatig personages vervangen, want het is bijna schier onmogelijk om de game door te komen zonder iemand te verliezen. Veel moet je dan ook niet verwachten van deze extra karakters, ze hebben geen echte persoonlijkheid.

Ook de manier dat je nieuwe aanvallen leert, is weer uniek. Soms zal je personage niet de gekozen aanval uitvoeren, maar willekeurig een nieuwe aanval uitvoeren waarmee je deze dan leert. Zelfs andere upgrades, zoals aan je gezondheid, gebeuren willekeurig. Je plant dan ook niet echt hoe je sterker wordt, maar moet een beetje geluk hebben. Je bent gelukkig niet beperkt tot willekeur voor de opbouw van je personages. Je krijgt na enige tijd toegang tot verschillende job-klassen, waardoor je toegang krijgt tot andere wapens en vaardigheden. In tegenstelling tot andere games is de bedoeling hierbij om permanent te specialiseren, want hoe vaker je bepaalde aanvallen, wapens en dergelijke gebruikt, hoe beter je personage hierop afgestemd raakt, waardoor ze bijvoorbeeld minder Battle Points verbruiken. Alles samen is het duidelijk dat Romancing SaGa geen toegankelijke ervaring vormt, maar vooral een game voor mensen met veel ervaring in het genre.


Visueel heeft Square Enix wel een opvallende keuze gemaakt. Het Super Nintendo origineel had een traditioneel een pixel-stijl, zoals de vele Final Fantasy games van het tijdperk. Bij de overzetting naar de PlayStation 2 koos men ervoor om personages een Super Deformed uiterlijk te geven. Hun lichaam ziet er redelijk normaal uit, maar op dat lichaam staat een overdreven groot hoofd. Met de overzetting naar een generatie krachtigere consoles is dat gevoel nog versterkt, wat absoluut de aandacht trekt, maar zeker niet door iedereen als een succes zal worden ervaren. Je krijgt eerder het gevoel te maken hebben met een visueel middelmatige PlayStation 2-game ondanks de upgrade. Zeker in vergelijking met de stijl van andere SaGa games, zoals SaGa Frontier Remastered lijkt deze versie tegen te vallen. Ook enkele technische beslissingen werken mee aan dit negatieve gevoel, zoals de beslissing om te kiezen voor een vaste camera wat het moeilijk maakt om bepaalde gebieden in beeld te brengen. Zeker met de vijanden die zichtbaar in beeld lopen, zou je wat meer controle willen over de camera om deze te kunnen vermijden aangezien de moeilijkheidsgraad stelselmatig oploopt als je te veel gevechten wint.
Beoordeling
65
In het Super Nintendo-tijdperk waren Role Playing Games meestal lineaire ervaringen waarin de speler vlot wordt begeleid. Romancing SaGa brak met die traditie door een zeer open ervaring aan te bieden, waarbij de game duidelijk gericht was op meer ervaren spelers. Square Enix heeft veel veranderingen aangebracht, maar de non-lineaire kern van Romancing SaGa is bewaard gebleven waardoor deze Romancing SaGa absoluut een unieke ervaring blijft die niet toegankelijk is voor nieuwkomers in het genre. Oude rotten die zich willen wagen aan een complexe ervaring waar je goed moet opletten, vinden wel een uitdaging in Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International. De game is allesbehalve perfect, met onder andere een teleurstellende grafische stijl, maar het levert wel een absolute uitdaging die van start tot einde spannend blijft.


17:55  High On Life 2 laat gameplay zien
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Romancing SaGa: Minstrel Song Remastered International
Type:
Game
Releasedatum:
09-12-2025
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:





Meer media