We worden al jaren verwend met steeds mooiere graphics, maar daar komt binnenkort een einde aan. Tenminste dat zegt Doug Lombardi van Valve. Hij pleit daarom voor meer intelligentere games.
Multi-core processing wordt steeds belangrijker in de toekomst, beweert Lombari. Hiermee kan een computer steeds sneller steeds moeilijkere berekeningen uitvoeren. In tegenstelling tot de videokaarten trekt dit fenomeen weinig aandacht – je kan er namelijk geen ‘sexy campagne’ meer voeren – maar voor gameontwikkelaars als Valve en Crytek is het een erg belangrijke ontwikkeling. Op die manier kunnen ze meer dingen op het scherm toveren, ingewikkeldere A.I. routines creëren, betere fysieke simulaties, etc.
De videokaarten was lang de dominante factor in voor videospellen, maar daar kan dus nu een einde aankomen. Lombardi: ,,Het gaat nu wat je ermee kunt doen. Lange tijd was de mooiste game ook de beste game van de beurs. Maar kijk naar Portal. Die overtuigde weinig mensen die gek op mooie plaatjes waren. Door solide gameplay en een intelligent verhaal ging het wel met dertig Game of the Year Awards aan de haal. Graphics zitten op hun top nu, dus nu willen intelligentere en intuïtievere gameplay."
|