Met Robocalypse maakt de ontwikkelstudio en uitgever Vogster een RTS voor de Nintendo DS die eind 2008 in de winkels ligt. Wij bekeken alvast wat Robocalypse uniek maakt ten opzichte van andere RTS spellen.
In de game volg je een verhaal van Spongebob schrijvers Jay Lender en Micah Wright waarin de speler verplaatst wordt naar een toekomstwereld. In deze wereld wordt alle fysieke handenarbeid uitgevoerd door robots. Ook het leger van elk land bestaat uit robots. Beide soorten robots worden gemaakt door eenzelfde bedrijf. Op een gegeven dag gebeurt er een fout bij de productie, wat bij Thermidoom eigenlijk vaker gebeurt. Ze hadden net een twee dagen lang geen ongeluk gehad, wat een record is, maar hun fout nu is zeer zwaar. De AI van de huishoudrobots en de AI van de militaire robots worden per ongeluk verwisseld. Hierdoor creëert het bedrijf dodelijke huishoudhulp met de wens de wereld te veroveren. Het bedrijf wil zijn fout natuurlijk rechtzetten en ze transplanteren de hersenen van enkele Wereldoorlog II veteranen in enkele robots.
Zij moeten nu - samen met een knappe blondine, een nerd en een irritante veiligheidsagent - de wereld redden in zeventien missies. In traditionele RTS stijl begin je met het bouwen van verschillende types eenheden, je kunt bijvoorbeeld werkers maken. Zij verzamelen grondstoffen en energie uit de omgeving waarmee ze gebouwen kunnen maken op specifieke plekken. Soldaten aan de andere kant kunnen enkel vechten. Je hebt ook zwaardere soldaten, de tankpersonages die ideaal zijn om schade te absorberen. Uiteindelijk heb je ook medici waarmee je kapotte robots opnieuw in dienst kunt stellen. Je bestuurt deze personages door vlaggen te plaatsen op het touchscreen waarbij je tegelijkertijd maximaal vijf vlaggen kunt plaatsen. Je personages bewegen dan naar deze punten waar ze de juiste acties uitvoeren. De beslissing over het aantal personages en het type wordt genomen door de game.
Op deze manier moet je weinig precies werken en blijft de besturing vrij eenvoudig. Nu moet de AI wel intelligent genoeg zijn om te bepalen welke eenheden zich moeten verplaatsen. Enkel over de helden krijg je rechtstreekse controle. Je kunt verschillende types helden vormen, maar je mag maximaal één held van elk type gebruiken. Elk type heeft unieke vaardigheden, een sergeant kan bijvoorbeeld vier soldaten aan zich binden om een groot schild te vormen. Een scout aan de andere kant kan nutteloze vlaggen plaatsen om de vijand te misleiden. Op deze momenten is de scout onzichtbaar zodat het lijkt dat de speler de vlaggen plaatst. Hij kan tevens de vijand veranderen in een microgolfoven of een broodrooster. Het wapen van de sniper is nog krachtiger, deze laat een gigantisch aambeeld vallen zodat alle robots verpletterd worden.
Bij deze helden moet je wel een pak meer nauwgezet werken. Op deze manier wordt de traditionele RTS besturing toch deels bewaard. Om de missies te voltooien moet je bepaalde punten in de omgeving controleren. Op deze punten krijg je nieuwe grondstoffen en wordt het level van jouw personages verhoogd. Hierbij bepaalt de moeilijkheidsgraad mede het aantal levels dat je personages stijgen. Buiten de singleplayer bevat de game ook een multiplayer met zes levels die elk met vier spelers kunnen gespeeld worden in twee modes. Je kunt ofwel samen, ofwel tegen je vrienden spelen. Je hebt hiervoor wel meerdere cartridges nodig, maar dat mag geen domper op de pret plaatsen. Robocalypse lijkt namelijk een originele en leuke RTS te worden. Eind 2008 kunnen we het resultaat bewonderen, een exacte datum ontbreekt voorlopig.
|