Deze maand kwam eindelijk het vervolg op de prima RPG Shadow Hearts uit. Shadow Hearts: Covenant speelt zich een jaar af na het einde van het eerste deel en dus aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, in 1915. Kan dit spel zich meten met de betere games uit het RPG genre?
Datgene wat het battlesysteem van de originele Shadow Hearts onderscheidde van andere Japanse RPG’s, was het Judgment Ring systeem. Ook in Shadow Hearts: Covenant is het weer zo dat bij elke actie die je onderneemt, of het nou een magische aanval of het gebruiken van een item is, deze kompasvormige ring op het beeld verschijnt. Op deze ring zijn twee soorten gebieden te onderscheiden van het niets, hit area’s en strike area’s. Door op het juiste moment op de X knop te drukken voer je de corresponderende actie uit. Strike area’s zijn kleiner dan de hit area’s, maar maken de actie dan ook sterker.
Het Judgment Ring systeem
Kenmerk van de eerste Shadow Hearts was dat het een vrij standaard en soms zelfs simplistische RPG was. Ontwikkelaar Nautilus is hier duidelijk mee aan de slag gegaan en heeft verscheidene veranderingen in het vervolg doorgebracht. Grootste verandering is ongetwijfeld dat je dit maal de Judgment Ring kunt aanpassen naar eigen inzicht. Waar in het vorige deel elke character drie hit en strike area’s had, kun je dat in dit deel met behulp van items gevonden in dungeons uitbreiden tot vijf of soms zelfs zes. Ook kun je de areas groter maken als de aanval te moeilijk uit te voeren blijkt en speciale effecten aan je aanvallen toevoegen, zoals poison.
Ook kun je dit keer verschillende aanvallen van je characters combineren tot een grote combo. Dit kan je doen door de characters dichtbij elkaar te zetten. Voordeel van de combo is dat je een damage bonus krijgt, die per hit groter wordt. Het loont dus om een combo te maken met aanvallen die zoveel mogelijk keer de vijand raken. Bovendien kun je met de laatste character van een combo een zeer vernietigende eindaanval lozen.
Als laatste grote verandering is het dit keer mogelijk om je fusiemonsters zelf op te kunnen waarderen. Na elk gewonnen gevecht krijg je naast experience points en geld ook Soul Energy. Met deze vergaarde Soul Energy kun je nieuwe fusiemonsters vrijspelen en reeds vrijgespeelde verbeteren. Al deze veranderingen maken het spel net wat diverser dan het eerste deel en maken ook de replaywaarde beter.
|