Review: Braid
Door Roderick op 16-08-2008 om 09:35
|
Bron: Gamed
|
Af en toe heb je van die games. Games die het helemaal anders doen, of games die het net even anders doen. Games die het eindelijk eens goed doen of games die het laatste beetje perfectie aan een oud genre toevoegen. Soms heb je een game als Braid die op 6 augustus op de Xbox Live Arcade verscheen.
Braid is toch een heel simpel spelletje? Je speelt met een mannetje, loopt door tweedimensionale wereldjes, springt wat op vijandjes en loopt als Super Mario richting een kasteel met een vlag waar een prinses zou moeten zitten. Die prinses zit er uiteraard niet en je loopt rustig door naar de volgende wereld. Heel simpel inderdaad. Tot je het concept tijd eraan toevoegt en daarmee briljante puzzels gaat verzinnen, je er een verhaal van slechts enkele pagina’s aan toevoegt dat je aan het denken krijgt en je de audiovisuele stijl werkelijk perfect bij het concept van de game laat passen. In Braid speel je dus met tijd en dat gaat veel verder dan het terugspoelen van tijd om een vroegtijdige dood te voorkomen of het langzamer laten gaan van de tijd om kogels te ontwijken.
Sowieso is de sfeer veel meer sereen in Braid dus echte kogels zul je niet gaan ontwijken. Vliegende vuurballen daarentegen... Goed, ik dwaal af en dat is wat je gedachten precies willen doen in Braid. De puzzels vragen je oplossingen te vinden die je nog niet eerder hebt hoeven maken: hoe pak je een sleutel die op een plek ligt waar de dood onvermijdelijk is en krijg je alsnog die vervelende deur open met die sleutel? Hoe kom je door een deur die al dicht is voor je er ook maar in de buurt komt? Het gaat van het terugspoelen van tijd tot het tastbaar en zichtbaar maken van de vierde dimensie door middel van een schaduwfiguur.

Door zes verschillende werelden word je langzaam de wereld van de vierde dimensie ingetrokken en leer je stap voor stap hoe tijd je enige manier is om het einde van een level of wereld te bereiken. Niet alleen is het belangrijk om de wereld te doorlopen, wat de makkelijkste opgave is, maar ook dienen er puzzelstukjes gevonden te worden waarmee de puzzel van die wereld gemaakt kan worden. Op deze manier speel je een wereld voor 100% uit en deze taak is een stuk moeilijker. Puzzelstukjes liggen op plaatsen waarbij je hersenen nog beter moeten nadenken over de gevolgen die tijd hebben op de beweging van de wezens en objecten in de game en natuurlijk je eigen beweging.
Om het concept tijd fris te houden speelt het in elke wereld een andere rol: in de ene wereld bekijk bijvoorbeeld je de effecten van het terugspoelen van tijd, in de tweede (eigenlijk derde wereld, want ook die volgorde is even door elkaar gegooid) worden objecten geïntroduceerd die los staan van tijd, wat overduidelijk een nieuw element toevoegt om je hoofd over te breken. Mijn persoonlijk favoriet is de wereld die daarop volgt: een wereld waarin tijd afhangt van je bewegingen: beweeg je vooruit, dan gaat de tijd vooruit. Beweeg je echter achteruit, je raadt het al. De puzzels in deze wereld zijn zo gemaakt dat je met het volgen van het logische pad altijd de dood zult vinden. Tijd om eens goed na te denken dus. De werelden die daarop volgen, vragen steeds meer van jou en je manier van denken.
Nadenken over het verhaal wordt eveneens van je verwacht. De puzzelstukjes die je in elk level verzamelt maken in elke wereld een puzzel die een belevenis in het leven van de hoofdpersoon (Tim) uitbeeldt. Deze belevenissen worden eveneens beschreven in stukjes tekst die je kunt lezen voordat je een wereld betreedt. In deze wolkenwereld (een dromenwereld vol goede en slechte herinneringen?) leer je dus over de hoofdpersoon, vlak voordat je de worsteling met tijd en verleden in concrete vorm aangaat in de puzzelwerelden. Ja, dat klinkt allemaal lekker onduidelijk, maar het is voor eenieder te bekijken hoe je deze game wil gaan interpreteren. Ik geef slechts een klein beetje weg van mijn (voorlopige) persoonlijke kijk op de game.

De intense werelden en puzzels worden aangevuld door betoverende muziek en graphics. De visuele stijl is enorm simpel maar weet door kleine bewegingen van het haar van de hoofdpersoon, de zon en de wolken enorm overtuigend over te komen. Achtergronddetail en kleurgebruik maken het totaalplaatje compleet wat resulteert in één van de mooiste games op Xbox Live Arcade. Voor de muziek geldt dat het de sfeer van de game perfect aanvult. Wederom geldt dat de muziek vrij simpel in elkaar steekt, maar dat elke noot perfect in het geheel past. Een werkelijk fantastische prestatie van de ontwikkelaar. Na zoveel lofzang moet ik toch iets vinden wat niet helemaal geweldig is aan de game en dat moet uiteraard ook even gemeld worden: voor briljante geesten is de game vrij kort. Voor personen met een behoorlijk IQ wordt de game al iets langer, maar in principe is de game vrij snel uit te spelen. Toch verdient de game meer tijd om het verhaal en de puzzels te laten bezinken.
Braid is briljant, meer wil ik er niet over kwijt. De puzzels dwingen je te denken op een manier waarin dat nog niet is gebeurd in een game. Het verhaal, dat minstens zo inventief is als de puzzels, vraagt je op eenzelfde manier te denken. De audiovisuele stijl stelt je open voor het hersenkrakende, maar vermakelijke avontuur waar hoofdpersoon Tim zich in bevindt. Het prijskaartje van 1200 Microsoft punten mag je niet weerhouden van het kopen van deze game: je krijgt waar voor je geld en je steunt een ontwikkelaar die het gewoon dubbel en dwars verdient.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
70 |
De beste game op Xbox Live Arcade.
|
90 |
|
|
|
09:36 The Godfather II
22:30 Nieuwe video's Ratchet & Clank
|
Reacties (21) |
|
Pagina:
1
|
|
Jelle Havermans
op 16-08-2008 om 09:41
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
tof ga ik misschien tog maar eens een arcade game downloaden.
|
|
Prophetcizer
op 16-08-2008 om 09:56
[Niv: 22 / Exp: 1097]
|
Het gebeurd niet vaak meer dat een game uitkomt die echt bijzonder is. Absoluut een aanrader
|
|
Gast (82.75.59.xxx)
op 16-08-2008 om 10:04
|
Bagger game
|
|
Prophetcizer
op 16-08-2008 om 10:42
[Niv: 22 / Exp: 1097]
|
Hahaha sommige gasten hier
|
|
Gast (81.82.27.xxx)
op 16-08-2008 om 12:34
|
ik heb hem gedownload bagger voor me mijn broer aan de andere kant vindt het leuk spel
|
|
im2
op 16-08-2008 om 12:39
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
"Het prijskaartje van 1200 Microsoft punten mag je niet weerhouden van het kopen van deze game: je krijgt waar voor je geld en je steunt een ontwikkelaar die het gewoon dubbel en dwars verdient."
__
Met zo'n zinnetje kan je me wel overhalen
|
|
Master Bates
op 16-08-2008 om 13:50
[Niv: 64 / Exp: 3216]
|
waarom zegge jullie eerst tegen mij dat jullie geen revieuws en zo gaan doen hierover .. en dan is et een kei goeie game dan wel..
!! ik zei dat et een kei goeie game zou worden maar mij vertrouwe
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-08-2008 om 14:00
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Ik had niet verwacht dat Roderick hem ging kopen, daarom simpelweg.
|
|
Master Bates
op 16-08-2008 om 14:04
[Niv: 64 / Exp: 3216]
|
hopelijk leer je van je foute joni want als ik zeg dat mirrors edge gaat zuige dan is dat ook waar !!
|
|
dark lars
op 16-08-2008 om 14:05
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
Ik vind hem ook geweldig, alleen iets te makkelijk want 15 euro is best veel toch voor zoon korte game ervaring
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 16-08-2008 om 14:44
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ Master_Bates: je wil Xbox Live Arcadereviews, vervolgens geven we er een en ga je alsnog lopen klagen.
|
|
MarcianoNL
op 16-08-2008 om 15:08
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Ik snap gewoon niet waarom niemand Blinx kende in het Banjo voor mascote nieuwsbericht. Vind je dit leuk vind je Blinx waarschijnlijk ook wel leuk. Echt 1 van de eerste grote xbox 360 acade topper
|
|
Gast (81.247.116.xxx)
op 16-08-2008 om 15:16
|
@ Rene Groen
Ik zie Master Bates niet klagen hoor. Wat ik lees is dat hij een tijdje terug gelijk had en jullie niet! Go bates go
|
|
Gast (84.29.232.xxx)
op 16-08-2008 om 15:54
|
Haha Marciano, Blinx zou de zogenaamde xbox mascotte worden nadat Malice keer op keer werd uitgesteld. Toen Blinx eenmaal uitkwam was het niet veel soeps en uiteraard de titel xbox mascotte niet waardig.
|
|
konnichiwa
op 16-08-2008 om 16:17
[Niv: 153 / Exp: 7652]
|
Het gebeurd niet vaak meer dat een game uitkomt die echt bijzonder is. Absoluut een aanrader
Binnenkort ook nog bionic commando en Castle Crashers ^^''.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 16-08-2008 om 16:33
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
@Gast (81.247.116.xxx): Ik heb nooit gezegd dat Braid geen goede game was, gewoon dat we hem wsl niet gingen reviewen. Dus hij heeft geen gelijk, mijn verwachtingen zaten gewoon fout. Nu ja, echt belangrijk is het niet. Ik wil gewoon even opklaren wat ik toen zei.
Gewijzigd door Joni Philips op 16-08-2008 om 16:50
|
|
LUPUS
op 16-08-2008 om 20:28
[Niv: 81 / Exp: 4043]
|
Heeft niemand meer een eigen mening? Het doet me denken aan BioShock een jaar geleden. Aan het einde van het jaar stond het spel aan weinig top 5-lijstjes terwijl het toch het spel was wat overal enorme cijfers ontving. Het zal me niet verbazen als Braid hetzelfde overkomt.
|
|
MarcianoNL
op 17-08-2008 om 02:54
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
konnichiwa ik zal je een geheimpje verklappen, Bionic Commando kan je al downloaden. Trail was super
|
|
Roderick
op 17-08-2008 om 11:02
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
LUPUS: BioShock stond bij mij als Game of the Year in mijn eindejaarslijstje. Ik heb Bioshock hier op Gamed dan ook beloond met een 95 en sta daar nog steeds volledig achter. Voor Braid geldt ook heel simpel: ik vind hem geweldig en ja, dat is mijn EIGEN mening.
|
|
dark lars
op 13-09-2008 om 15:35
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
ik heb hem net uitgespeeld, heb nog niet alle 8 sterren maar ik heb het echt einde al gelezen dus daar ga ik geen moeiete meer voor doen
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|