Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Preview:

Mirror's Edge


Door Joris op 23-07-2008 om 09:04
Bron: Gamed

Stel dat jij een boodschap voor mij hebt en dan ook alleen voor mij, maar de regering controleert elke vorm van communicatie. De regering gaat zelfs zo ver dat ze jouw en mijn hele doen en laten in de gaten houden. Wat doe je dan?

De stad ligt er vredig bij. Helder witte flatgebouwen die glanzen in de zon, felle kleuren van buizen en hekken die daarmee heerlijk contrasteren. Ruiten die het licht weerkaatsen en vogels die nestelen op de daken. Je zou er bijna willen wonen. Het leven in de stad is echter niet zo fijn, als de glanzende gebouwen ons voor willen houden. Het bestuur ligt namelijk in handen van een totalitair bewind dat alles in de stad onder controle wil hebben en het daarbij niet schuwt de feiten te verdraaien. Niemand die er echt wat aan kan doen, want het regime regeert met harde hand en bezit een keiharde politiemacht. Een groep mensen verzet zich echter toch tegen het bestuur van de glanzende stad, waardoor ze aan de rand van de maatschappij terecht zijn gekomen, de Mirror’s Edge.

Faith is een van die mensen. Ze kwam tot die beslissing nadat haar zus werd gearresteerd op grondde van een moord die ze niet had gepleegd. Nu is ze een runner, een koerier die informatie van de ene plek naar de andere rent. Geen drugs, maar slechts het gesproken woord is het wat hier gesmokkeld wordt door runners. Dit is in de stad namelijk de enige mogelijkheid gevoelige boodschappen door te spelen zonder dat de overheid ze onderschept. Doordat de politie Faith constant op de hielen zit, heeft ze geen tijd te verliezen tijdens haar ‘runs’. Gelukkig is ze behoorlijk lenig en is ze in staat van gebouw naar gebouw te springen, schijnbaar onmogelijk obstakels te passeren en onder de laagste buizen heen te glijden. Deze manier van voortbewegen die Faith beheerst lijkt sterk op parcour, die sport vormde dan ook een belangrijke inspiratiebron voor de makers.



Wie de bovenstaande trailer heeft gezien zal meteen concluderen dat Mirror’s Edge een apart spel is. Niet alleen de strakke witte vormgeving die onderbroken wordt door felle kleuren, maar ook en vooral de manier waarop je het spel speelt. De speler bekijkt het spel vanuit het eerstepersoonsperspectief, je kijkt dus vanuit Faith’s ogen naar de wereld en ziet ook regelmatig haar armen en benen door het beeld bewegen. Een camerastandpunt gebruikelijk in shooters, maar niet in een actie-platformgames wat Mirror’s Edge is. Schieten speelt namelijk nauwelijks een rol in dit spel, het is zelfs mogelijk de game te voltooien zonder 1 keer te schieten. Wel is het af en toe nodig politie neer te slaan, agenten te ontwapenen of ze gewoon op zij te trappen. Faith is echter geen superheld of op andere wijze bovennatuurlijk, een goedgeplaatst schot van een agent kan haar al snel fataal zijn.

Snel voortbewegen, daar draait dit spel om. Op volle snelheid zal Faith namelijk in een vloeiende beweging over het spelterrein voortbewegen, ze springt over hekken, naar andere gebouwen, ze glijdt onder buizen door en rent langs de zijkant van een muur. Maak je echter een fout, bijvoorbeeld in de timing van een sprong, dan zal je snelheid (of momentum) verliezen. Je bent dan niet gelijk Game Over, er zijn meerdere manieren om je doel te bereiken, maar je maakt het jezelf wel moeilijker, de politie en bewaking liggen namelijk overal op de loer. Daarbij laad je door in momentum te blijven een meter op voor een slow motion die van pas kan komen bij grote sprongen of bij het vechten met de agenten.

Om te rennen in Mirror’s Edge gebruik je simpelweg de linkerstick, om omhoog te bewegen gebruik je de linkerschouderknop (besturing PC versie nog onbekend). Wat er met dit omhoog bewegen bedoeld wordt verschilt per situatie, in een vrije ruimte resulteert een druk op de linkerschouderknop in een sprong, sta je echter voor een hek of muur dan zal Faith erover heen klimmen wanneer je de knop indrukt. De rechterschouderknop is er om naar beneden te bewegen en als je volop in de sprint zit zal je met die knop een glijbeweging over de grond maken, iets wat handig is om onder voorwerpen door te glijden of agenten onderuit te schoppen. Ook zorgt de rechterschouderknop ervoor dat je een rol maakt als je van grote hoogte op de grond springt, hierdoor verlies je geen snelheid.


Mirror’s Edge speelt zich niet alleen op daken af, zoals je uit enkele trailers zou kunnen concluderen. Een groter deel zal zich in gebouwen afspelen en ook een deel van het spel zal plaatsvinden op de straat, onderaan de enorme flats. De verschillende kleuren in Mirror’s Edge zijn er niet enkel voor de stijl van de game, ze geven twee belangrijke dingen weer. Aan de ene kant zorgt de kleur rood ervoor dat de speler de weg kan vinden door de spelwereld, het geeft aan welke voorwerpen of doorgangen belangrijk zijn om het level te halen. Daarnaast is de scherpheid van de kleuren een indicatie voor de gezondheid van Faith, een soort alternatieve healthbalk dus.

Een lineaire game zal Mirror’s Edge waarschijnlijk wel enigszins zijn, al zal de speler vaak verschillende wegen door het level kunnen kiezen en zijn er meerdere mogelijkheden om langs obstakels te komen. Daarbij moet het maken van de perfecte ‘run’ zo uitdagend zijn dat je niet eens bezig bent met het feit dat de game je redelijk stuurt. Iets anders dat daarbij zal helpen is het verhaal dat wordt geschreven door Rhianna Pratchett, o.a. de schrijfster van Heavenly Sword en dochter van een bekende fictieboekenschrijver. Eind dit jaar ligt Mirror’s Edge in de winkel en zullen we erachter komen of de besturing naar behoren werkt, of het freerunnen lang leuk blijft en of een actieplatformgame in eerstepersoonsperspectief nu wel of niet een goede combinatie is.


09:05  Infinite Undiscovery
21:12  Metal Slug 7 toont zich
 Reacties (10)
 Pagina: 1
commjoen2k7 op 23-07-2008 om 09:33 [Niv: 40 / Exp: 2002]
looks nice, feels nice, sure hope it plays nice as well

Gast (83.119.67.xxx) op 23-07-2008 om 09:44
Ik wil dit spel zeker proberen.
Ik speel nu Battlefield Bad Company. Ik vind dat ook heel vet, en aangezien dit ook van Dice is, word dit vast ook vet, en vernieuwend spel :D

Gast (88.231.70.xxx) op 23-07-2008 om 10:06
Dit wordt zeker een hele strakke game maar, ze overdreven wel een beetje. Want, de makers zeiden dat dit de eerste game ooit wordt waar je de complete lichaam ziet. Daarvoor was Breakdown ook al met dat al dat lichaam gedoe.

Gast (68.178.206.xxx) op 23-07-2008 om 10:35
En toch lijkt deze game alleen voort te borduren op de gimmick vh freerunnen

Gast (78.27.25.xxx) op 23-07-2008 om 11:52
+1 voor het originele spel concept. Deze ga ik zeker halen.

im2 op 23-07-2008 om 11:53 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Dit lijkt me een stuk leuker dan Assassin's Creed. Mirror's Edge komt dus zeker in mijn Most Wanten, de plaats zie ik nog wel.

Jelle Havermans op 23-07-2008 om 13:34 [Niv: 103 / Exp: 5158]
origineel, lijkt me wel geinig, maar weet niet of ik deze zou kopen inplaats van al die andere toptitels die nog moeten uitkomen.

ps zou de gevoelige speleer niet kotsmisselijk worden na 2 minuten spelen?? lijkt me wel humor. ''van onze verslaggever, duizenden mensen hebben gister hun console ondergekotst na het spelen van het videospel mirrors edge.''

Martijn Steinpatz op 23-07-2008 om 14:24 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Zal meevallen, flipflop. Van wat ik gelezen heb heeft Digital Illusions in het midden van het scherm een stip geplaatst waar je op je kan concentreren. Balletdansers schijnen hetzelfde te doen, focussen op een bepaald punt terwijl de hele wereld om hun heen tolt, en daardoor worden ze toch niet misselijk.

dasdeboum op 23-07-2008 om 18:55 [Niv: 1 / Exp: 63]
Deze moet ik echt proberen...
Stevige proficiat voor mooie looks en ongelooflijk origineel concept.
Als het verhaal goed zit en de gameplay wat meevalt ( zal aanpassen wijn met dat 1st person-view) dan word dit een stevige bestseller denkek

wesmoen op 24-07-2008 om 03:53 [Niv: 56 / Exp: 2798]
het ziet er niet slecht uit zeker niet voor die actrice wie speelt haar? of is het een hoog gerenderde character?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mirror's Edge
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media