Column: Hoge bomen vangen veel wind
Door Jean op 12-02-2005 om 14:05
|
|
Electronic Arts is al vele jaren de grootste en meest bekendste gamepublisher en developer ter wereld. Het bedrijf dat al sinds de jaren '80 bestaat, bracht al honderden games uit waaronder veel topgames zoals Medal of Honor: Frontline. Toch hoor je nooit veel positieve dingen over het bedrijf.
Uitgemolken, niet origineel, geen replay value, slecht, kut, bagger... Het zijn allemaal woorden die over de vloer gaan als het over Electronic Arts gaat. Wat mij betreft onterecht, EA wordt op dit moment totaal afgeslacht op het Internet en dat vind ik jammer voor een bedrijf wat toch wel degelijk kwalitatieve games neerzet.
Ook kijkende naar de poll op onze website zie je dat mensen een spel als The Godfather bij voorbaat al als bagger zien zonder eigenlijk iets van de game af te weten. Ik vraag me af wat mensen na de release van dit spel zullen zeggen. Leuk om hier misschien dan een poll over te houden. Het zou me niet verbazen dat je dan zal zien dat het negatieve imago van EA hierbij onterecht zal zijn. Alleen omdat EA hem maakt zijn veel mensen er al vrij zeker van dat de game slecht is.
Oké, allereerst moet ik ook zeggen dat EA wel degelijk zoals gezegd wordt games heeft die erg slecht zijn. Dat wil ik ook niet ontkennen. Maar onthoud ook dat EA ruimschoots de meeste games uitbrengt en dat het meer dan logisch is, dat deze niet allemaal perfect kunnen zijn. Een developer als Rareware waar de laatste game uit het stenentijdperk is of Blizzard dat hun games blijft uitstellen, brengen veel minder uit maar als ze wat uitbrengen staat het algemeen bekend dat ze kwaliteit brengen.
Als men de laatste tijd aan EA denkt gaat de gedachte gelijk over naar Goldeneye. Een game met de naam van een legende onder de games. Deze naam is natuurlijk ook bewust uitgekozen en belooft veel, maar de game is ronduit bagger. Dat heeft voor een enorme deuk in het imago van EA gezorgd. Dat is niet onterecht, maar het is niet zo dat ze alleen maar slechte titels hebben uitgebracht. Het tegendeel is waar.
Het is namelijk zo dat tegenwoordig de sites de nadruk leggen op de slechtere titels die EA uitbrengt. Stel dat vijf van de tien slecht is. Wie maalt daarom, je blijft gewoon weg van de slechte games en dan heb je nog steeds 5 goede games over.
Bovendien ontbreekt het EA ook niet aan originaliteit lijkt mij. Als ik mij niet vergis is The Sims van oorsprong een van de meest originele spellen ooit uitgebracht. Hij wordt wel uitgemolken en dat zal ik niet ontkennen, maar dat is ook een kwestie van vraag en aanbod. Je kunt het EA niet kwalijk nemen dat als mensen meer willen, ze meer maken.
Verder wordt bijvoorbeeld in de Need For Speed reeks ook genoeg variatie en originaliteit gehouden. Naast de normale NFS reeks kwam een Porsche Unleashed en vervolgens twee Underground games. Waarbij de tweede Underground duidelijk verandering en vooruitgang laat zien ten opzichte van de voorganger. Overigens als we het over replay value hebben zijn de twee titels die ik zojuist heb genoemd daar zeker goede voorbeelden van.
Zelfs als de game enkel door EA wordt uitgebracht, zijn er al mensen die direct doem beginnen te denken. Hoeveel mensen zijn er niet die dachten dat games zoals Burnout 3 of TimeSplitters: Future Perfect gingen falen omdat EA de developer onder druk zou zetten. Dat zijn dan games waarbij EA zelfs geen invloed heeft op het ontwikkelproces, ze zorgen er hoogstens voor dat de soundtrack bekendere namen kan bevatten.
Nee, als we het hebben over kwaliteit en games ,heeft EA dat zeker. Denk maar aan de Need for Speed reeks, SSX, Medal of Honor, Battlefield, Burnout 3, The Sims, Black&White, Def Jam Fight For New York, Lord of the Rings, NHL, NBA of Madden. Allemaal goede games die op voorhand afgebroken worden omdat EA ze uitbrengt of maakt.
Als we naar de toekomst van EA kijk ik vooral met veel enthousiasme ernaar. Ik verwacht er in ieder geval veel van: Oddworld, Timesplitters, Batman Begins, FIFA Street, SSX 4, Battlefield 2 en de nieuwe NFS. Het zijn allemaal games waarvan ik veel speelplezier verwacht te krijgen. Nee, Electronic Arts maakt wel degelijk ook kwaliteit en dat mag ook wel eens gezegd worden.
|
|
|
|
14:09 Nieuwe screenshots Dragon Ball Z: Sagas
14:02 Reclame in de bladen voor Star Fox Assault
|
Reacties (31) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (82.217.149.xxx)
op 09-03-2005 om 10:49
|
ik vind dat ea wel goede games maak, oke er zijn ook genoeg stomme games maar wat dan nog. Ze brengen toch wel de meeste spellen uit en er zitten echt wel wat goede spellen tussen _O_
|
|
NL|MegaMika
op 13-03-2005 om 18:32
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Ik koop geen games vam EA omdat ze voornamelijk licentiegames maken, die over het algemeen niet uitblinken. Zetten we de game dan tegenover Zelda, Mario, Metroid etc dan is de keuze voor mijn aanschaf snel gemaakt. De gameplay vind ik ronduit mateloos. De 007 shooters, Harry Potters etc zijn gewoon geen games maar een zooi bewegende pixels. De sportsreeks boeit me ook niet.
De reden waarom ik EA haat is omdat ze klanten gewoon naaien. Twee voorbeelden:
* Ik koop F1 2000 voor de PC (poosje geleden ja). Mijn pc heeft meer dan 2x de aanbevolen configuratie, maar de framerate komt niet boven de 10fps. Een buurjongen met een pc uit de prehistorie draait hem zonder problemen. Tig mails gestuurd, allerlei mogelijke oplossingen gekrege, niets helpt. Bagger helpdesk.
* Ik koop Red Alert 2 (ook al een poosje geleden ja, nogal logisch omdat ik niets meer van die lui moet hebben). De Soviet disc wordt niet goed door mijn cd-romspeler gelezen. Een search op Google laat zien dat mensen wereldwijd met dit probleem zitten. Gemaild met EA, moest het spel maar opsturen. Omdat het 99,95 in guldens kostte heb ik dit aangetekend gedaan, met het vriendelijke verzoek aan EA om mij dit te vergoeden (lijkt me niet meer dan redelijk). Ik krijg het spel terug met een brief waarin mij gezegd werd dat er geen fout is gevonden en de disc daarom niet werd vervangen (!!) en dat ik de kosten voor aangetekend verzenden zelf moet dragen omdat het mijn eigen keus is.
Sorry hoor, maar dan heb je zo'n miljardenbedrijf en naai je je klanten op zo'n manier... Als ik ooit nog iets van EA wil hebben gaat het in de brander, als het dan niet werkt of defect is heb ik mijn geld tenminste nog. Kan ik dan mooi DS games voor kopen.
|
|
Gast (212.120.102.xxx)
op 25-03-2005 om 09:54
|
Ik weet niet wie dat zij over rare maar dat is helemaal niet waar!!star fox adventures en conker live and reloaded zijn fantastische games :(
|
|
Gast (213.224.201.xxx)
op 27-03-2005 om 19:28
|
de oplossing zou zijn dat EA gewoon games zou uitgeven (zoals hun grootste toppers die ze enkel uitgeven, en niks met de productie van de game zelf te maken had) en zelf niks meer zou produceren. roept meteen een halt toe aan matige games, en bied zo een kans voor andere games om goed verspreid te raken in België,...
|
|
Gast (81.206.167.xxx)
op 20-05-2005 om 19:52
|
Een uitstekende column, eindelijk iemand die eens een goed punt over de zaak EA naar voren brengt. Ik ben het erg met de columnist eens. Soms heb ik het gevoel dat ik de enigste ben die weleens van een EA-spel kan genieten, maar gelukkig zijn er nog meer :)
Naar deze titels van EA kijk ik erg uit: SSX4, Spore, Black & White 2, the Godfather, Burnout en HP: the Goblet of Fire.
Op die laatste richt EA zich meer op volwassen gamers, kijk maar eens naar een filmpje van dat spel op IGN. Prachtig!
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 26-03-2006 om 00:06
|
frontline was egt bagger :r
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|