Review: Ninja Gaiden II
Door Martijn Steinpatz op 09-06-2008 om 11:40
|
Bron: Gamed
|
Wat moet ik van Team Ninja denken? Moet ik de medewerkers de hemel of regelrecht het graf in prijzen? Moet ik ze bewieroken of kruisigen? Verdienen ze een GOTY of TBS? Na ruim vijftien uur Ninja Gaiden II, weet ik het nog steeds niet. De game speelt heerlijk, maar er zitten tegelijkertijd zulke idiote dingen in dat je af en toe compleet krankzinnig wordt.
Ik heb een serieuze haat/liefdeverhouding met Team Ninja. Oh, ze maken uitstekende spellen maar op een of andere manier moeten ze het later altijd weer verknoeien. Neem de Dead or Alive series. Het perfecte vechtsysteem van DOA2 wordt weliswaar in de volgende delen voortgezet, maar dan komen ze met Genra/Omega in deel 3. DOA 4 was nog erger dankzij een A.I. die perfect is én stomme fouten maakt zodat je nooit wist of je won doordat je goed was of simpelweg gelukkig. En dan is er nog de best leuke DOAX die een waardeloos vervolg kreeg.
Ninja Gaiden 2 kampt met hetzelfde probleem. Twee voorbeelden: Je krijgt twee bazen achter elkaar. De eerste kost al veel gezondheidsdrankjes, vervolgens komt er een gigantische schildpad, die explodeert als hij het loodje legt en 99% van je levensbalk met zich mee neemt. Wat doe je in zo’n geval? Je heb vijf seconden. Wegrennen? Je levensbalk volmaken als je nog items hebt? Nee, las ik online, schijnbaar moet je deze nucleaire ontploffing blokken. Eerlijk gezegd was dit het laatste waar ik aan dacht.

Volgend voorbeeld: In het laatste hoofdstuk van de game krijg je drie bazen achter elkaar. Allemaal zo sterk dat de eerste al bijna de hele inventaris leeg zuigt (je krijgt maximaal drie grote en drie kleine (’healing items’), zodat je na de tweede compleet door je spullen heen bent. En laat je die allemaal net voor de laatste baas nodig hebben – aangezien die gigantisch sterk is. Team Ninja geeft je echter door het hele traject één kist met wat rode essence (voor de magische aanvallen) en daar mag je het mee doen.
Team Ninja wil zo graag een hardcore game maken, dat ze de redelijkheid en ook het nut van bepaalde uitdagingen lijken te minachten. Vijanden duiken ineens op, landmijnen regenereren en bazen krijgen grepen die vijf tot tien seconden duren en meer dan de helft van je balk eraf halen. Met dat laatste kan ik op zich leven, kwestie van niet te lang blijven rondhangen, maar in sommige gevallen (vooral bij de laatste baas) is het echt overkill aangezien die gast al sterk genoeg is. Dan wordt het meer frustrerend dan leuk.

Vooral als de camera niet lekker meewerkt. Een goede invalshoek bij een baasgevecht is: jij op de voorgrond, tegenstander op de achtergrond en het beeld beweegt met de vijand mee. In NG II gebeurt dat niet altijd. Sommige bazen staan buiten beeld een zware aanval voor te bereiden terwijl je hem wanhopig probeert te vinden. Bij een tegenstander kun je zelfs geen magische aanvallen gebruiken omdat de camerahoek daarna zo verschuift dat je zijn aanvallen niet meer kan zien, laat staan dat je hem met je boog raakt.
Dit frustreert enorm omdat Ninja Gaiden II verder goed speelt. Het grootste gedeelte van de game zal je (afgezien van de camera) weinig problemen bezorgen. Sterker nog, de game levert (zeker op de laagste moeilijkheidsgraad) veel plezier op. Het vechtsysteem is door een ringetje te halen. Blokken, ontwijken, slaan en counteren gaat vloeiend en het platformgedeelte oogt bijna perfect. Daarnaast kent het spel eindelijk continue points zodat je niet eerst tien kilometer hoeft te lopen om weer tegen een baas te kunnen vechten.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
80 |
Graphics |
90 |
Replay |
75 |
Goed maar soms onnodig frustrerend.
|
83 |
|
|
|
11:46 Verkort je laadtijd met een SSD-schijf
11:09 GTA IV wel bovenaan in Nederlandse charts
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Prophetcizer
op 09-06-2008 om 18:09
[Niv: 22 / Exp: 1097]
|
Ik heb een achievement gehaald als je 100 x dood bent gegaan en weer continued
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 09-06-2008 om 18:21
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Je kunt het spel nog pauzeren om te rusten? Pff, Itagaki is soft aan het worden.  (J/K)
|
|
Gast (86.87.196.xxx)
op 09-06-2008 om 18:35
|
"Je zal hysterisch grinniken als de muren onder de rode vloeistof zitten"
Wat voor sadist heeft deze recensie geschreven?
|
|
irq10
op 09-06-2008 om 19:18
[Niv: 59 / Exp: 2956]
|
Best een grappige game. Niet super, maar wel vermakelijk. ;
|
|
Gast (213.118.67.xxx)
op 09-06-2008 om 21:12
|
YES GELUKig niet zon overdreven cijfer als 9 of 10
|
|
RaYsoms
op 09-06-2008 om 21:38
[Niv: 22 / Exp: 1091]
|
Camera is idd beetje minder, maar het loopt zo ongelooflijk vloeiend kan geen enkele andere game noemen die een vloeiendere actie heeft. En de difficulty valt op zich wel mee, je moet alleen na veel gekloot erachter komen hoe je alle eindbazen moet afmaken. Zodra je weet hoe je een eindbaas moet afmaken is die ook niet "echt" moeilijk.
|
|
Hellsing
op 09-06-2008 om 22:12
[Niv: 18 / Exp: 898]
|
|
|
Gast (195.240.53.xxx)
op 09-06-2008 om 23:14
|
ik wil eerst ninja gaiden black uit spelen voor dat ik hem haal, das bijna zo ver zit al in chapter 15 :P wel op ninja dog, ik ben noob :'(
haha hopelijk wordt 2 net zo leuk _O_
|
|
Master Bates
op 09-06-2008 om 23:14
[Niv: 64 / Exp: 3216]
|
sorry dat was ik hhe
|
|
Gast (134.146.0.xxx)
op 10-06-2008 om 11:07
|
Tja ik weet het niet met die moeilijkheidsgraad. Ik speel hem op Warrior maar ik vind het tot nu toe erg meevallen. Ik had al meer dan een jaar geen NG gespeeld maar heb de eerste 2 levels in ongeveer 1.5 uur uitgespeeld.
Bij NG1 heb ik daar veeeel langer over gedaan.
De camera hangt inderdaad te laag wat duidelijk is als je over een hangbrug loopt bijvoorbeeld. Waarom ze dit gedaan hebben is me onduidelijk, ik vond het camera systeem in deel 1 nagenoeg perfect. Ik heb er iig nooit last gehad van in gevechten en dat is in deel 2 wel anders
|
|
DarthTedious
op 10-06-2008 om 16:41
[Niv: 46 / Exp: 2276]
|
Er zijn zoveel nadelen niet genoemd. Volgens andere sites is het engine verouderd (hetzelfde als Sigma, misschien een klein verbetering)
Het zit vol met glitches, blijkbaar kunnen bepaalde mini-bosses zomaar verdwijnen zonder ze te doden. Ook veel vastlopende vijanden, inclusief boss battles.
Het onhandig plaatsen van vijanden, zoals net om een hoek zodat je ze niet ziet maar je wordt meteen bekogelt met werpsterren en messen. Zodat je een kwart tot de helft van je leven kwijt raakt voor je de vijanden ziet.
Hier wordt er vooral naar de positieve punten gekeken.
Ik heb het spel niet gespeelt en het verdient hoogst waarschijnlijk een goed cijfer, maar hier lijkt het een beetje te subjectief omschreven.
|
|
Cherrygirl
op 10-06-2008 om 22:59
[Niv: 0 / Exp: 11]
|
echt een vet spel
alleen jammer dat het niet voor de ps3 is
|
|
Cherrygirl
op 10-06-2008 om 23:10
[Niv: 0 / Exp: 11]
|
oops foutje per ongeluk 2x geposed :$
Gewijzigd door Cherrygirl op 10-06-2008 om 23:11
|
|
Gast (195.241.66.xxx)
op 15-06-2008 om 16:34
|
hahahhaha :( :(
|
|
Gast (62.194.42.xxx)
op 17-06-2008 om 08:49
|
goede review, ik heb geen last van camera of dat 2 bazen achter elkaar komen...ik heb er meer last van dat ik em makkelijk vind! ik ben nu bij chapter 11 en ik heb alleen bij chapter 6 de eindbaas even moeilijk gehad, de rest versloeg ik in 1x en meestal nog zonder drankjes :?
|
|
Taw0n
op 17-06-2008 om 18:28
[Niv: 83 / Exp: 4141]
|
Als je hem nou eerst op Acolyte spelen en dan tactieken voor de bazen maken kom je veel verder. Had ik toen ook gedaan in Black.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|