Review: Ninja Gaiden II
Door Martijn Steinpatz op 09-06-2008 om 11:40
|
Bron: Gamed
|
Wat moet ik van Team Ninja denken? Moet ik de medewerkers de hemel of regelrecht het graf in prijzen? Moet ik ze bewieroken of kruisigen? Verdienen ze een GOTY of TBS? Na ruim vijftien uur Ninja Gaiden II, weet ik het nog steeds niet. De game speelt heerlijk, maar er zitten tegelijkertijd zulke idiote dingen in dat je af en toe compleet krankzinnig wordt.
En dan is er het bloed dat met hectoliters van je beeldscherm spat. Je zal hysterisch grinniken als de muren onder de rode vloeistof zitten. Ledematen vliegen vrolijk in het rond en dat levert interessante gameplay op. Zie je tegenstanders zonder arm of been dan kan je hen door op Y te drukken in een keer afmaken. Hierdoor veeg je heel snel en zonder kleerscheuren een kamer of gebied schoon. Andersom moet je er wel voor waken dat zo’n verminkte je niet vastgrijpt en met een daverende explosie je zware schade toedient.
Verder zijn de wapens uitstekend uitgewerkt. De oude slagijzers hebben een makeover gekregen, zodat bijvoorbeeld de Dragon Sword gelijk al de nodige combo’s bezit. Verder maken de nieuwelingen een goede indruk. De zeis snijdt tegenstanders letterlijk doormidden en verder zijn de tijgerklauwen, de bal en sikkel en tonfa’s een goede aanvulling op je arsenaal. Allemaal beschikken ze over een gigantisch scala aan moves zodat het een hele tijd duurt voordat je ze allemaal onder de knie krijgt.

Ook op andere punten is Ninja Gaiden II uitstekend. Grafisch ziet het er prima uit, hoewel de game op bepaalde punten hapert. Een keer lijkt het expres gedaan. De trapscène verloopt bijvoorbeeld in slow motion doordat er tientallen tegenstanders tegelijk naar beneden stormen. Muziek en geluid klinken beiden eveneens goed, maar niet erg opvallend. Verder kent dit deel een redelijk verhaal met onbedoeld hilarische momenten. Om de ‘bondage scène’ in het begin moest ik in ieder geval erg lachen.
Verder zijn er nog een paar minpuntjes. Ninja Gaiden II verloopt voornamelijk lineair. Jammer, want het idee om (zoals bij het origineel) steeds in een ander deel van een stad te komen, sprak mij wel aan. Vooral omdat als je bepaalde gangen of uitdagingen had gemist, je altijd terug kon komen. Verder maken de eindbazen niet zo veel indruk als bijvoorbeeld Alma en Doku van deel een en brengt de game niet veel nieuws. Het bloed, wapens en de nieuwe tegenstanders zijn erg leuk, maar compleet anders is NG II niet.

Uiteindelijk is Ninja Gaiden II een goede game. Op het laagste niveau is het best te doen waardoor een beginner vrij lang mee kan. Tachtig procent van de tijd is het een groot slachtfeest, de andere twintig is het irritatie en frustratie. Daarom krijgt de game ook een lager cijfer dan het origineel. Ninja Gaiden’s opvolger probeert op bepaalde punten zijn voorganger te overtreffen, maar schiet daardoor zijn doel voorbij waardoor de game moeilijker dan nodig wordt. En dat wordt alleen maar erger op de hogere moeilijkheidsgraden.
Team Ninja wil soms te graag en te veel. Het wil een hardcore game maken zonder zich af te vragen of hun uitdagingen nog wel redelijk, laat staan, leuk zijn. Zonde, want verder is het een goede game. Het biedt veel diepgang op het gebied van wapens en moves en de afgehakte ledematen geven een interessant en sadistisch nieuw speelelement. Maar de af en toe slechte camera en ontwerpkeuzes (vooral op het gebied van eindbazen) maken Ninja Gaiden II onnodig moeilijk en frustrerend.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
80 |
Graphics |
90 |
Replay |
75 |
Goed maar soms onnodig frustrerend.
|
83 |
|
|
|
11:46 Verkort je laadtijd met een SSD-schijf
11:09 GTA IV wel bovenaan in Nederlandse charts
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (195.241.185.xxx)
op 09-06-2008 om 11:45
|
Bravo!
Ik ben het met het cijfer eens. Ergens rond de 8,5 niet meer, niet minder.
|
|
Gast (213.93.181.xxx)
op 09-06-2008 om 11:49
|
ik vind het wel vet
de camera is het zelfde als deeltje een dus ik zit er niet meee
|
|
BengaBenga
op 09-06-2008 om 12:01
[Niv: 27 / Exp: 1337]
|
Met alle respect: Ninja Gaiden is al sinds de NES een extreem moeilijke game en ik ben blij dat ze dat zo gehouden hebben.
Veel games zijn veel te simpel tegenwoordig. Vroeger was het echt iets om trots op te zijn als je een game had uitgespeeld (Ninja Gaiden, BattleToads, Ghouls n Ghosts etc).
Verder een prima review!
Gewijzigd door BengaBenga op 09-06-2008 om 12:01
|
|
Martijn Steinpatz
op 09-06-2008 om 12:09
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Ik heb ook geen problemen met moeilijkheidsgraden, maar zorg minstens ervoor dat de besturing, camera of het ontwerp niet in de weg zit terwijl je aan gort wordt geslagen. En Ninja Gaiden II werkt dat niet goed genoeg uit.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 09-06-2008 om 12:16
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Inderdaad lekkere review
Het is wel een moeilijke game en af en toe denk ik dat ze het onnodig moeilijk hebben gemaakt hetzij door de camera of gewoon unfair gedrag (Ninjas met exploderende shurikens in Chapter 8, kerels met rocketlaunchers die je van kortbij 3 vette salvos op je schieten...).
Buiten die frustrerende delen speelt hij wel lekker weg. Ik hoop dat ik goed genoeg ben om een hogere moeilijkheidsgraad aan te kunnen.
In ieder geval zal ik hem later als ik de andere graden voltooid heb (en grijze haren heb) hem op acolyte spelen voor maximum plezier >_<
|
|
Gast (82.173.102.xxx)
op 09-06-2008 om 12:26
|
Haha, ik vind 't helemaal niet erg als 'n game uitdagend is ala Ninja Gaiden, maar 't kan ook iets teveel van 't goede worden ;)
|
|
FloriX
op 09-06-2008 om 12:46
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Nette review maar op een punt niet mee eens:
De camera. Deze is hetzelfde als deel 1, en je meot er mee "leren" omgaan. Overigens is het gebruiken van de RT ook een must. Maar een goede game met een aantal minpuntjes. Dus verder nette review
|
|
Tecnomic NL
op 09-06-2008 om 13:04
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
''De camera. Deze is hetzelfde als deel 1, en je meot er mee "leren" omgaan. ''
Het probleem is dat de camera nog slechter is dan in het eerste deel. Mede doordat je nu door meerdere enemies wordt aangevallen en de actie sneller dan ooit is, wordt je te vaak de hoek ingedrukt waardoor je het zicht volledig kwijt. En dan nog kun je met de rechtertrigger de camera weer achter Ryu positioneren, het blijft verschrikkelijk storend als je dat voortdurend tijdens de gevechten moet doen.
Het is gewoon een schande dat ze anno 2008 nog niet eens een fatsoenlijke camerasysteem hebben weten te introduceren. Ze hadden een voorbeeld moeten nemen aan de camera uit God of War. Die is ronduit briljant. En als ze het spel ook maar 2 maanden hadden uitgesteld weet ik zeker dat dat hun was gelukt. Blijf het idee houden dat ze het spel onder druk op de markt hebben gebracht puur om de release van MGS 4 wat dwars te liggen. Nergens voor nodig als je het mij vraagt.
|
|
FloriX
op 09-06-2008 om 13:07
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Ben ik het mee eens. Dat vindt ik ook het goedkope aan NG2. In deel 1/black kon je netjes je aanvallen plannen. In deel 2 zijn er zoveel vijanden, zoveel defence-breakers, zoveel Shirukens die je naar je kop krijgt, dat je gewoon heel snel overmand wordt.
|
|
Samael BS
op 09-06-2008 om 13:08
[Niv: 1 / Exp: 64]
|
Tot en met Chapter 6 vond ik de game nog wel redelijk makkelijk. en die 2 eindbazen van chapter 7 waren de makkelijkste tot nu toe.
|
|
dark lars
op 09-06-2008 om 13:08
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
|
|
Vaizard
op 09-06-2008 om 13:12
[Niv: 62 / Exp: 3114]
|
Gast (213.93.181.xxx) op 09-06-2008 om 11:49
ik vind het wel vet
de camera is het zelfde als deeltje een dus ik zit er niet meee
& wat Florix zegt.
De camera is zeker wel slechter als in deel 1. Ten eerste, staat hij veel te laag standaard. Voor de rest zie je de helft van de tijd niets. Ok tuurlijk als je je trigger indrukt komt het beeld van achter te staan, maar dit wil ook niet altijd even goed helpen. Ik had eerst ook zoiets van, oh de camera valt wel mee. Maar Bij dat water veld (nr 5?) werkte het echt op mijn zenuwen, ook bij die baas, bij al die skulls. Dit is serieus het slechtste camera werk wat ik ooit in een spel heb gezien.
@ dark lars, die genshin gast moet je volgens mij ook ontwijken en hem dan aanvallen. Jij moet daarbij niet het 1e initiatief nemen. Iig, dat viel mij op toen ik hem deed op warrior. (ben nog steeds met warrior bezig)
Gewijzigd door Vaizard op 09-06-2008 om 13:15
|
|
Gast (80.201.245.xxx)
op 09-06-2008 om 13:20
|
echt chille game _O_ _O_ _O_
|
|
Martijn Steinpatz
op 09-06-2008 om 13:21
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Obliteration, obliteration, obliteration. De snelste manier om een kamer te clearen. Overigens heb ik in het Ninja Gaiden Black topic een aantal tips geplaatst.
Wat de camera betreft. Met Alma in een had je tenminste nog muren om snel weg te spurten als je haar niet zag. Met die vuurgast heb je een lava meer , dus dat kan je vergeten. Verder snap ik niet waarom ze de overhead invalshoek erin hebben gevoerd. Die werkte perfect in NG1.
|
|
Gast (213.199.128.xxx)
op 09-06-2008 om 14:11
|
hij is gewoon uitverkocht bij mij in de buurt, damn moet ik effe verder zoeken of wachten.
Ik hou wel van extra moeilijkheden en onlogische zaken in een game, houdt je lekker scherp
|
|
Gast (212.187.6.xxx)
op 09-06-2008 om 14:16
|
Echt een hele leuke game, ik ben nu bij chapter 8 acolythe (ofzo) en het is al aardig moeijlijk maar nog wel te doen. Als ik chapter 8 op mentor moet doen ga ik binnen 3 seconden dood denk ik.
Ik kan het spel aan iedereen aanraden.. het is lekker grof, speelt lekker weg en dikke actie!
|
|
MarcianoNL
op 09-06-2008 om 14:27
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Goede review ben nu pas op chapter 4 want heb er nog niet zoveel tijd ingestoken maar soms is die wel lastig en soms weer heel simpel het verschilt vind ik maar wel een enorm brute game
|
|
sasukevsbyakugan
op 09-06-2008 om 15:29
[Niv: 41 / Exp: 2052]
|
ik heb hem al lang voor jullie:p hij is wel moeilijk hoest hoest
Gewijzigd door Joni Philips op 09-06-2008 om 16:00
|
|
Gast (81.245.197.xxx)
op 09-06-2008 om 15:57
|
Engine is verouderd.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 09-06-2008 om 16:43
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
sasukevsbyakugan op 09-06-2008 om 15:29 [Niv: 1 / Exp: 72]
ik heb hem al lang voor jullie:p hij is wel moeilijk hoest hoest do nloaden
Zucht... Ik hoop dat je 360 erdoor kapot gaat.
Voor iemand die zijn gebruikersnaam samenstelt uit 2 personen die bekend staan vanwege hun oogtechnieken, heb je zelf niet zo'n goed zicht op je eigen acties.
|
|
Roderick
op 09-06-2008 om 16:44
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Demotje gespeeld, vond hem werkelijk briljant spelen: ongelofelijk snel, toffe wapens, toffe vijanden, toffe omgevingen. Echt heerlijk. Jammer dat t later in de game toch misgaat.
|
|
dark lars
op 09-06-2008 om 16:47
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
ja ik weet het @VAIZARD alleen speel ik hem nu op de 3e stand ,ik ben net 200 keer ( ik overdrijf vast ) dood gegaan ij genshin..maar wie heeft hem verslagen EINDELIJK ik heb heel de buurt bij elkaar gescheeuwt maar ik heb hem eidndelijk ik ben zooo blij ik heb er 4 uur over gedaan
het is wel grappig dat bijna alle "downloaders" even kwijt moeten dat ze het spel gedownload hebben en niet gekocht.
Daaruit blijkt dus dat het spel alleen de voldoening niet meer geeft en ze het gevoel willen krijgen van; hey kijk een de rest van de wereld, kijk eens naar mij hoe ik jullie heb genaaid ik heb hem gratis en jullie niet. há há
terwijl iedereen ze toch uitlacht omdat downloaders vaak kansloze mensen zijn. toch ironishch
Gewijzigd door dark lars op 09-06-2008 om 17:06
|
|
Gast (212.187.6.xxx)
op 09-06-2008 om 17:22
|
@Gezer
Shut up, ik wed voor 100 euro dat je de demo nog geneens gespeeld heb mr.ps3fanboy!
|
|
spartans
op 09-06-2008 om 17:33
[Niv: 205 / Exp: 10270]
|
Als je tegen een baas moet vechten, dan druk ik altijd effe op start, effe een rust en dn weer verder.
het help nie altijd.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|