Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Resident Evil 4


Door Gideon op 10-02-2005 om 00:01

Resident Evil is een langlopende serie die de harten van vele gamers sneller doet kloppen. 18 maart kunnen de Europese gamers het spel gaan halen en nu kun je op Gamed al lezen wat wij er van vinden!



Naast het nodige knal werk bevat Resident Evil 4 ook een behoorlijk groot aantal puzzels en gelukkig zijn deze niet zo vaag, zoals wel vaak het geval is in de vorige delen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ware hersenkrakers ditmaal ontbraken en mensen die vaker een adventure of iets dergelijks hebben gespeeld, moeten hier geen moeite mee hebben. Toch is het een leuke afwisseling en hierdoor ben je niet constant met hetzelfde bezig.



De game bevat naast de waarschijnlijk welbekende hand- en shotgun nog een hele reeks aan wapens. Vergeet de 'standaard' wapens uit de vorige delen, want ditmaal haalt Capcom werkelijk een arsenaal aan knalgeschut uit de kast en het mooie van dit alles is het feit dat je elk geweer kunt aanpassen aan jouw smaak! Zo kun je, net als in een RPG, de wapens levels laten groeien, door bijv. de kracht, de snelheid van het schieten, de snelheid van het laden of de capaciteit te vergoten. Dit upgraden van je wapens doe je bij de merchant, een mysterieus figuur die al snel opduikt en waarbij je ook spullen kunt kopen en verkopen. In het begin van de game zul je nog niet veel nieuwe geweren kunnen kopen, maar het aanbod wordt al snel gevarieerder en je zult dus niet alles kunnen kopen wat je ziet. Dit kopen doe je namelijk met het geld wat je vindt in de kistjes, tonnen of lijken van zojuist neergeschoten tegenstanders. Daarnaast vind je zo nu en dan treasures, schatten in het Nederlands, en deze kun je ook weer verkopen voor nog meer geld, maar je kunt natuurlijk ook wachten tot je nog meer vind, waarna je de schatten combineert, waardoor deze soms wel verdubbelen in waarde!

Leon is ook maar een mens en dus kan de beste kerel niet alles meeslepen wat hij tegenkomt op zijn pad. De itemboxen zijn ditmaal niet aanwezig, maar je inventaris is wel een stuk groter. Daarnaast nemen grotere spullen soms meer vakjes in, maar je kunt je spullen nu wel draaien, waardoor je zelf zult moeten puzzelen hoe je zoveel mogelijk spullen kunt meenemen. Dit systeem is enigszins te vergelijken met het inventarissysteem uit Diablo II.

Resident Evil 4 zou geen Resident Evil game zijn als er niet enkele bazen inzaten, maar de game is ook op dit punt zijn oudere versies keihard voorbij gestreefd. Daar waar je in de andere Resident Evil games vaak met twee herbs (hiervan wordt je weer levend; zie het als potions) en een goed geweer al een heel eind kwam, daar moet je nu wel even iets meer uit de kast trekken om bazen te verslaan, want als een gestoorde op ze in knallen heeft nu geen zin meer. De bazen zijn van niveau Metroid Prime en Metal Gear Solid, wat dus betekend dat ze allemaal een andere aanpak vereisen. Ik wil niets verklappen, maar bereid je maar vast voor op een aantal gevechten die je niet snel meer zult vergeten! Daarnaast wil ik nog even vermelden dat het aantal bazen dat je tegenkomt, vrij groot is. Ik las in een review iemand hier over klagen, maar ik vind dat ronduit belachelijk. Dat zou hetzelfde zijn als klagen over het aantal tempels in The Legend of Zelda: Ocarina of Time, oftewel, er zijn veel bazen, maar dat kan in mijn ogen nooit een slecht punt zijn en zeker niet als ze zo geweldig zijn uitgevoerd als in deze game. Capcom heeft er duidelijk zeer veel werk van gemaakt en dat is er aan af te zien!



Een ander punt want nogal eens wordt aangehaald is het ontbreken van een strafe optie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit hoogstens één a twee keer gemist heb. Ik snap daarnaast heel goed dat Capcom dit niet ingebouwd heeft, want het zou de game aanzienlijk minder spannend en moeilijk maken. Een strafe optie had in deze game gewoon totaal niet gewerkt (ze hebben dit overigens wel getest, maar het is er ook weer uitgehaald) en zoals de game nu is, is de besturing prima.
Is er dan nog iets in deze game wat wel trouw is gebleven aan de serie? Jazeker, dat is namelijk de sfeer. De Resident Evil serie heeft altijd al een geweldige sfeer gehad, met voor mij als hoogtepunt de remake van Resident Evil, en ook deze game zet de traditie voort. Menigmaal heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten, met het zweet in mijn handen, omdat het spel zo gruwelijk spannend is. De meest beelden die je gezien hebt zijn waarschijnlijk van het begin van de game, want daarvan zijn de meeste screenshots getoond, maar het wordt al snel donker in de game. Het is nacht, het regent hard en in de verte hoor je het geschreeuw van de Ganado's. Terwijl je langzaam vooruit loopt komt er ineens met een gil iemand uit de schaduw springen met vuurrode ogen en meteen schiet het inventaris systeem weer in beeld. Waarom? Dat heb ik gedaan, want van schrik heb ik snel weer op de Y-knop gedrukt. Dit soort situaties zijn meer dan eens voor gekomen, dus bereid je maar voor.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   97
Sound   95
Graphics   99
Replay   92

Als je dit jaar nog één game zou mogen kopen, dat het dan deze zou moeten zijn!
98


00:43  Sega stelt Condemned voor
18:49  Weer Rainbow Six screens
 Reacties (53)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (62.195.62.xxx) op 26-08-2006 om 16:45
snap niet waarom mensen een nu nog een cube kopen terwijl ze gewoon moeten wachten op de Wii :P

Wii are the champion op 26-08-2006 om 17:59 [Niv: 8 / Exp: 383]
Waarom denk je dan dat mensen nu nog zo dom zijn om een cube te kopen?

Gast (157.193.136.xxx) op 07-04-2011 om 08:51
je mama is een cube

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 4
Type:
Game
Releasedatum:
18-03-2005
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media