Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Haze


Door Joni Philips op 26-05-2008 om 08:54
Bron: Gamed

Free Radical scoorde in de vorige generatie met de vermakelijke TimeSplitters titels. Op de PlayStation 3 wilde men een serieuze titel neerzetten, namelijk Haze. Is deze titel de moeite of is de titel niet serieus genoeg?

In Haze speel je Shane Carpenter, een doodgewone jongen die zich heeft ingeschreven bij Mantel. De privémilitie neemt het op tegen de rebellenorganisatie Promise Hand. De Promise Hand onder leiding van Gabriel 'Skin Coat' Merino zou buitenlanders aan het uitmoorden zijn en Mantel moet hen stoppen. Haze probeert een serieuze titel te zijn, maar de eerste helft van de game lijkt eerder op Starship Troopers. De soldaten die je tegenkomt, lijken amper te beseffen dat ze in een oorlog zitten. Duvall en zijn team lijken eerder American Football spelers net voor een grote match dan soldaten in een oorlog. Het verhaal kent sowieso maar weinig diepgang, je praat niet met je eigen team en Mantel geeft nooit uitleg over de moorden van Promise Hand.

Mantel is dus verdacht bezig, zeker met Duvall die lijkt op een testosteronbom. Er zit iets niet pluis en in de helft van de game volgt er een plotwending die je ziet aankomen vanaf je eerste missie wanneer Duvall besluit een gezonde soldaat achter te laten om wraak te nemen op Skin Coat. Free Radical wilde een sterk verhaal neerzetten, maar ze zijn hier niet in geslaagd. Men probeert een schokeffect, maar het verhaal kent te weinig diepgang om hierin te slagen. Gelukkig verbetert het verhaal sterk bij het tweede deel van de game ten opzichte van het eerste deel. Het verhaal onderscheidt zich echter te weinig van andere spellen in het genre. Je krijgt eenvoudige missies en het gewenste filosoferen komt er niet.


De game onderscheidt zich sowieso weinig van andere spellen, het is misschien zelfs een stap achteruit ten opzichte van andere toppers in het genre. Dit valt eigenlijk vooral op in het eerste deel. Je hebt hier geen interactie met de omgeving, zelfs olievaten ontploffen niet altijd. Lijken en voertuigen verdwijnen ook direct, zelfs als je toekijkt op het lichaam of het voertuig. Ook het feit dat je enkel met Nectar een beetje deftig kunt mikken is slecht. Deze fouten worden gelukkig verbeterd in het tweede deel. Enkele andere zaken zijn spijtig genoeg even slecht in beide delen. Praktisch alles in de game staat vast volgens een bepaalde schema. Het verschijnen van vijanden en de zogenaamde 'Nectar Disruptions' gebeurt altijd op dezelfde wijze. Je kunt de game dus als het ware uit je hoofd leren.

De AI is het belangrijkste minpunt van de titel waarbij weinig verschil bestaat tussen de AI van je team en van de vijand. Je medesoldaten komen vast te zitten, lopen recht de vuurlinie in, lopen voorbij jouw geweer of schieten op jou, en de troepen lopen regelmatig in je weg. Soms staan een teamgenoot en een vijand zelfs gewoon met hun rug naar elkaar samen zonder iets te doen. Ze komen ook pas naar een wagen op het moment dat jij achter het stuur kruipt. In de singleplayer moet je dus altijd rijden. Op andere momenten, in Chapter 12, zijn je teamgenoten dan weer iets te actief en overrijden ze je wat leidt tot een pijnlijke dood. Je bent dan ook blij dat je hen zonder problemen mag doodschieten als wraak.

Deze kwalijke AI moet je vijftien hoofdstukken verdragen. De zes eerste daarvan spendeer je in dienst van Mantel en dit zijn ook de saaiste. Twee ervan moet je bijvoorbeeld alleen van de ene plek naar de andere lopen zonder wapens. De latere levels tellen veel meer actie en zijn een pak leuker. Op deze momenten heb je geen last meer van Nectar of tegenstanders met een vlammenwerper. Die laatste zijn heel vervelend omdat je altijd met je Sixaxis moet schudden om de vlammen te doven en de vuureffecten erg lelijk zijn. De texturen van de levels zijn niet slecht te noemen, maar de effecten zoals rook, vuur en explosies zijn ronduit lelijk. Ook het brekend glas ziet er niet uit, glas breekt zeer hoekig en onrealistisch.


De game is sowieso grafisch weinig indrukwekkend. In de levels met voertuigen is er bijvoorbeeld regelmatig slowdown. De gameplay ondervindt hier gelukkig geen last van. Het is gewoon opmerkelijk, zeker met de (snelle) installatie en de gewichtige laadtijden in het achterhoofd. In vergelijking met andere exclusieve PlayStation 3 spellen haalt de game gewoon veel te weinig uit de console. De artstijl is ook weinig indrukwekkend, enkel het moeraslevel is indrukwekkend qua design. Het geluid doet het ook niet goed, alle stemmen klinken weliswaar goed en zijn van hoge kwaliteit, maar om de vijf minuten komen dezelfde teksten terug. Je wil niet weten hoeveel keer de woorden Promise en Mantel vallen in de gemiddelde conversatie. De geluidseffecten van de wapens en de weinige muziek zijn gelukkig wel van redelijk niveau.

De basis van de gameplay steekt wel goed in elkaar. Je loopt rond met de linker analoge stick, controleert de camera met de rechter en je schiet met de R1 schouderknop. Het is verbazend dat men hier niet voor de R2 schouderknop heeft gekozen aangezien dit een trigger is. De rest van de besturing is redelijk intuïtief en probleemvrij. Tijdens de game heb je continu de beschikking over twee wapens, waarbij je een wapen van jezelf kunt verwisselen met dat van de vijand. Bij elk wapen kun je tevens inzoomen met de R3 knop. De vrijheid van de wapens staat in fel contrast met de vrijheid in de levels. De game is compleet lineair, afwijken van het pad is amper mogelijk en levert niets extra op.

De coöperatieve modus van de game steekt goed in elkaar, offline kun je met twee spelen en online met vier. De levels worden hierdoor leuker en intensiever, maar het maakt de game niet veel beter. Bij de online coöp en de competitieve multiplayer gebruikt de game je vriendenlijst uit je XMB. Deze multiplayer steekt ook leuk in elkaar, het vormt Haze niet om tot een topper, maar het voegt toe aan de replaywaarde. Het verhakkelde plot, de weinig indrukwekkend graphics, de lineaire gameplay, de uiterst domme AI en de continu herhalende stemmen zijn echter te grote minpunten om te negeren. Het feit dat de game eigenlijk een achteruitgang is ten opzichte van de toppers in het genre uit 2006 en 2007 is ook een groot probleem. Free Radical heeft met Haze zijn eerste slechte game op zijn palmares staan.
Beoordeling
Gameplay   55
Sound   60
Graphics   45
Replay   60

Free Radical stelt teleur met Haze.
55


09:29  Nieuwe Monster Rancher naar DS
08:51  Dragon Ball Z: Burst Limit personages bekend
 Reacties (45)
 Pagina: 1 | 2
Zuigertje op 26-05-2008 om 09:14 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Niet te geloven dat sommigen dit spel gehypt hebben.

Gast (81.240.61.xxx) op 26-05-2008 om 09:23
Was ergens te verwachten... Dit was weer een game die gehyped werd door Ubi.

55 vind ik zelfs ietwat teveel voor deze game. Zoals hierboven te lezen staat, de enige level die 'mooi' is, is het moeras. Maar, dan moet je niet naar het water kijken, vooral niet achter je. Het opspattend water zijn twee verschillende fotokes die om beurt in beeld verschijnen :p.
Ook iets waar ik in de game van verschoten ben (en dit is een héél stom detail); als je een granaat van de land carrier naar beneden gooit. Ipv dat de granaat op de grond blijft liggen en dus een eind achter de carrier ontploft, blijft de granaat op een onzichtbaar 'platform' meezweven zodat die op dezelfde plaats ontploft waar ze ten opzichte jouw character geland is... (hopelijk begrijpt iedereen wat ik bedoel :D). En dit vind ik toch niet kunnen in een moderne game. Maar er zijn wel meerdere zaken die me stoorden. Zo lijken bepaalde maps recht uit games als BF 1942 te komen (grafisch gezien)...

Deze game ga ik toch zo snel mogelijk weer trachten te verkopen. Kan ik er iemand anders mee 'blij' maken :D

Gast (194.121.30.xxx) op 26-05-2008 om 09:30
Volgens mij hebben ze bij Free Radical zelf teveel aan de Nectar gezeten! |(

ConAir op 26-05-2008 om 09:39 [Niv: 105 / Exp: 5270]
Gemiste kand. Hopelijk is Timsplitters 4 stukken beter.

irq10 op 26-05-2008 om 09:46 [Niv: 59 / Exp: 2956]
Hyper de piep ! Hoera voor Free radical, wegens het uitbrengen van een halfbakken game.

Kwaliteit ? waar ?

Fanboys zullen een gat in de lucht springen omdat het een PS3 exclusive en niets voorstelt.


Roderick_II op 26-05-2008 om 10:09 [Niv: 5 / Exp: 237]
Beter maken ze naast Timesplitters 4 ook een nieuwe Star Wars: Battlefront. Ik heb me uitermate goed vermaakt met deel 1 & 2

Gast (84.28.164.xxx) op 26-05-2008 om 10:43
Wuahahhaha elke keer als ik deze game zie dat moet ik weer denken aan die uitspraken die ze over halo 3 deden.....

LOL het is niet te geloven dat ze zo zelfverzekerd waren met deze crap game

MaartenL (Redacteur) op 26-05-2008 om 10:44 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Eh 55 maar? O.o

Al dat gezever rond deze game was dus totaal onnodig...


Robert op 26-05-2008 om 10:57 [Niv: 206 / Exp: 10294]
55, zuur hoor. maar komt dat omdat haze gewoon matig is of omdat er veel meer van verwacht werd?

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 11:01 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ik laat mezelf zelden hypen. Ligt puur aan de 'kwaliteit' van de titel.

Gast (84.195.7.xxx) op 26-05-2008 om 11:29
Tsja, het is doodeenvoudig, dit game is niet wat ik er van verwacht had, of mischien wat ze ons er van lieten verwachten...

Gast (62.45.190.xxx) op 26-05-2008 om 11:50
jullie zetten hier die specials recht.

Wii gamer op 26-05-2008 om 11:56 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Het kon wat moois worden....

spijtig

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 12:04 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Gast (62.45.190.xxx): Wij proberen over zoveel mogelijk grote titels features te schrijven. Deze spellen blijken niet altijd goed te zijn. Die features zijn meestal al lang voor de eerste review geschreven, of in het geval van Haze, in 2007.

Matesers op 26-05-2008 om 12:50 [Niv: 58 / Exp: 2892]
Je kunt het niet maken om bully een 70 te geven voor graphics en dit spel een 45 voor graphics vind ik.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 12:59 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Wacht maar tot je het gespeeld hebt. De screenshots zijn een pak knapper dan de game zelf.

Lawliet op 26-05-2008 om 13:13 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Jammer,PS3 schreeuwt om een goede exclusive.

irq10 op 26-05-2008 om 13:27 [Niv: 59 / Exp: 2956]
@ matesers

Ik vind idd dat je een punt hebt.
Bully is way more lelijker dan haze. Frame-rate issues halve texturen in bully is de normaalste gang van zaken. Zo ook de diepte. Ik heb de demo van Haze gespeeld en zo ook bully op de 360.
Kan het dus zeker beoordelen.

Ben benieuwd naar de verklaring. Want graphicwise is Haze niet slechter als bully. 100% zeker weten.


Joni Philips (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 13:35 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Sfeer, karakterontwerpen, effecten, resolutie zijn elk slechter in Haze. Framerateproblemen heb je ook in deze titel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 13:38 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ik heb totaal geen framerateproblemen gehad in Bully, noch van halve textures. Daarnaast heb ik zowel de retailversie van Haze én Bully gespeeld en heeft eerstgenoemde toch echt een stuk meer problemen. Ik vind het overigens niet begrijpelijk dat je een punt tracht te maken terwijl je enkel de demo van Haze gespeeld hebt.

irq10 op 26-05-2008 om 13:49 [Niv: 59 / Exp: 2956]
Wel, in een demo heb je zeker al een impuls over de graphics gekregen.

Ik heb 100% zeker te weten bully gespeeld met vette frame-rate problemen, ik zuig dat niet uit mijn kromme teen.

Zeker is Haze Bout. Maar 45 punten geven voor deze game, terwijl andere slechter eruit zien verbaast mij gewoon.

Over de rest kan ik het zeker eens zijn, want dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Rene Groen (Eindredacteur) op 26-05-2008 om 13:55 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ik zeg niet dat dat je geen problemen gehad hebt met Bully, ik zeg enkel dat ik ze niet in die mate had en ze dan ook niet als negatief punt mee heb kunnen nemen in mijn review destijds.

Wat betreft Haze: in de levels die buiten de demo zitten kom je ook veel elementen tegen die simpelweg niet kloppen en afbreuk doen aan de game, vandaar de cijfers

konnichiwa op 26-05-2008 om 13:57 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Zie je nu wel dat je Famitsu scores niet moet gebruiken voor een indictie voor de globale scores.


irq10 op 26-05-2008 om 14:00 [Niv: 59 / Exp: 2956]
@ konni

Idd, maar toch blijft het raar dat zon magazine zon (Best wel) monster score geeft aan zon half bakken game. Valt dan zon blad nog serieus te nemen ?

Mitch op 26-05-2008 om 14:35 [Niv: 16 / Exp: 807]
Oei, hij leek mij erg tof. Maar na als die negatieve reacties denk ik toch dat ik hem laat liggen

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Haze
Type:
Game
Releasedatum:
23-05-2008
Ontwikkelaar:
Crytek UK
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media