Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

Retro Feature: System Shock 2


Door Martijn Steinpatz op 27-05-2008 om 00:00
Bron: Gamed

Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben. Vandaag aandacht voor een shooter die zijn tijd ver vooruit was: System Shock 2.

Nadat Bioshock door bijna de complete pers was bewierookt, kwam de (onvermijdelijke) terugslag. Game zwaar overhyped, helemaal niet zo goed, bla bla bla. Opvallend was dat altijd de vergelijking met System Shock 2 naar voren kwam. Yahtzee Croshaw zei zelfs dat beide spellen elkaar tweelingbroers waren. Voor de leek rijst dus de vraag: wat voor game was SS2 dan? Toen eind jaren negentig het First Person Shooter genre verzoop in de Doom klonen, kwam Looking Glass Studios (samen met Irrational Games) met System Shock 2. De game was alles behalve een standaard FPS. Het kende RPG elementen, een buitengewoon sterke verhaallijn, non-lineaire gameplay en een onheilspellende sfeer. SS2 kreeg daarom niet alleen lovende kritieken maar ook de nodige prijzen waaronder acht Game of the Year awards.



Het verhaal was een belangrijke factor, die qua diepgang ongekend was voor een shooter. Als eenzame militair moet je een buitenaardse invasie van de ruimteschepen de Von Braun en de Rickenbacker tegengaan. ‘The Many’ hebben echter de Artificial Intelligence, Xerxes, gehackt waardoor niet alleen delen van het schip onbereikbaar zijn, maar ook het complete beveiligingssysteem je naar het leven staat. En dan zijn er nog de bezeten bemanningsleden… Hulp komt van Dr. Polito, een koude dame die je over de e-mail bevelen toe blaft. Op een derde van de game blijkt echter dat zij allang dood is en dat de beruchte A.I. SHODAN (slechterik van de eerste System Shock) haar stem heeft overgenomen om vertrouwen te kweken. De Many zijn namelijk haar creatie en ze gehoorzamen niet meer dus eist zij hun vernietiging. Jij voert haar bevelen uit om het computerprogramma weer aan de macht te krijgen – intussen de nodige beledigingen incasserend. Uiteindelijk wordt het gigantische lijf van The Many verslagen en ruikt SHODAN haar kans.



Door middel van de voortstuwingsinstallatie van de Rickenbacker kan ze virtuele realiteit in echte realiteit omzetten, waardoor ze een échte godin zou worden. Ze schuift jou – zoals verwacht - aan de kant. Maar door haar mentale schilden te hacken en haar daarna de volle laag te geven weet je haar te verslaan. Echter niet definitief. De AI neemt het lichaam van een van de laatste overlevenden over en daarmee eindigt de game. Het opvallende aan het spel was dat het verhaal via e-mailberichten en audiologboeken werd verteld. Dat gebeurt griezelig goed. Dr. Bloome realiseert zich dat de plannen voor cybernetisch modificatie voor háár bedoeld zijn, Sergeant Bronson roept iedereen op – haar darmen vasthoudend – zich te blijven verzetten en Prefontaine geeft angstig wetenschappelijke beschrijvingen van het grote Many lichaam - terwijl hij op het punt staat aan hem gevoerd te worden. Zulke beschrijvingen waren ongekend voor die tijd.

Het andere sterke aspect van System Shock 2 was de gameplay. De game had een grotendeels non-lineaire wereld. Als een dolleman te keer gaan, werd alleen maar je dood; je moest voorzichtig sluipen door de gangen. Munitie was namelijk beperkt en het stikte er van de beveiligingscamera’s die – bij ontdekking - hordes vijanden op je af stuurde. Ging je toch dood dan kon je tegen betaling door een resurrectiestation tot leven worden gebracht – mits je eentje had geactiveerd, anders was het game over. Verder had je de keuze uit drie verschillende klassen, techneut, soldaat of psychic. De eerste was goed in onderzoek en hacken, de tweede kon goed wapens onderhouden en schieten en de laatste had mentale krachten – zogenaamde Psi Powers. Via cybermodules kon je de verschillende statistieken, wapens, psi krachten en technische aspecten van je karakter verbeteren, waardoor System Shock 2 een heuze RPG shooter werd.



Dat element had zijn invloeden ook op de wapens, sommige voorwerpen en het hacken in de game. Had je een bepaald niveau namelijk nog niet gehaald, dan kon je de meeste schietijzers niet afvuren, sommige objecten niet gebruiken (omdat je ze eerst moest onderzoeken) of enkele kisten niet hacken. Verder werden je vuurwapens slechter naarmate je ze vaker gebruikte, waardoor je ze moest onderhouden door middel van speciaal gereedschap. In het ergste geval was er altijd nog de moersleutel die een hele goede vriend bleek te zijn.

Pagina: 1 | 2


07:52  DS Screenshots Wall-E
23:42  Tweemaal Tom Clancy´s H.A.W.X.
 Reacties (13)
 Pagina: 1
konnichiwa op 27-05-2008 om 00:44 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Ik had die game maar hij werkte niet op mijn pc ik had geen geluid. Altijd jammer gevonden en nooit over gegaan op het opnieuw kopen (omruilen ging niet omdat ik hem in Frankrijk had gekocht of ik moest helemaal terug rijden).

Eens checken of iemand van mijn vriendenkring het heeft liggen .

Gast (24.132.252.xxx) op 27-05-2008 om 01:32
ach je kan ookgewoon bioshock gaan spelen,is toch een kloon ,van dit meesterlijke spel _O_

Gast (24.132.252.xxx) op 27-05-2008 om 01:36
Trouwens het zou zo ontzettend tof zijn als jullie outcast zouden doen voor deze retro feature. Is ook een game uit het magische game jaar 1999, en word door velen beshouwd als de beste game aller tijden.

Eind jaren 90 was de gam,es industrie creatief gezien echt op zijn top _O_ ,wat mis ik die tijd ,tegenwoordig is het de ene na de ander hersenloze shooter of nichterige j-rpg,of loop je voor de zoveeltste keer op orc's en elfjes in te beuken in W-RPG's :'( :r

Lawliet op 27-05-2008 om 01:55 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik speel liever System Shock 2 dan Bioshock

Gewijzigd door Lawliet op 27-05-2008 om 01:55

Dragonetti op 27-05-2008 om 01:56 [Niv: 2 / Exp: 93]
HAHA deze heb ik 3 maanden geleden nog een keer uitgespeeld...
Ik kan deze game iedereen aanraden, tegenwoordig vindt je ze makkelijk op het net, met als voordeel een texture upgrade waardoor het er iets beter uitziet!

Eerlijk gezegd vond ik System Shock 1 nog beter als SS2. Die game was pas ver zijn tijd vooruit!
Het feit dat SS2 constant vergeleken wordt (werd) vind ik terecht.
- plasmids <> hypo's
- big daddy <> rumbler
- vending machines hacken
- "paranormale" verschijnselen
- etc... (moet bioshock nog uitspelen)

Ik blijg hopen op een System Shock 3 (ja ... de kans is heel klein!)

@gast hierboven: Outcast staat toevallig ook in mijn top 10 allertijden (SS1 staat op 1 )
outcast had een aantal zeer mooie cutscenes!
Outcast had voor een game in die tijd een 3d wereld waar je kaak van naar beneden dendert!

Het blijft me verbazen dat daar nooit een opvolger van is gekomen...jammer (volgens mij was een PS2 versie in de maak...maar die heeft het nooit gehaald).

1998 / 1999 was echt een gouden jaar!

Divine Rage op 27-05-2008 om 08:57 [Niv: 97 / Exp: 4851]
Prima feature! SS2 is vet, dat weten we allemaal.

Valentino Aledda op 27-05-2008 om 09:29 [Niv: 30 / Exp: 1515]
Hmmm, Outcast..werd indertijd effectief bestempeld als een topper. Had het even gespeeld, maar was veel te veeleiseind voor mijn pc. Ik heb dat spel nog ergens liggen denk ik. Ik zal eens kijken of ik 'm terugvind, maar ik vrees ervoor.

MaartenL (Redacteur) op 27-05-2008 om 11:24 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Outcast was vetjes, die heb ik ook nog liggen maar kon hem vroeger ook niet zo denderend spelen omdat voor één of andere gekke reden de 2de play CD het niet deed. Toen het wel werkte was ik wel hooked

On topic dan: SS2 is gewoon een game zoals ze het tegenwoordig niet meer maken. Bioshock was zeker netjes maar qua mogelijkheden had je meer te doen in SS. Beide zijn vette games maar toch jammer dat Bioshock iets simpeler gemaakt werd...

Gewijzigd door MaartenL op 27-05-2008 om 11:24

Gast (24.132.252.xxx) op 27-05-2008 om 12:49
@ dragonetti : ja dat klopt et 2e deel zou komen op de ps2 ,maar helaas ging de develloper falliet (zoals vele kleine dev's in die tijd). De wereld van outcast was voor zijn tijd echt spectaculair te noemen idd,de eerste echte non liniaire free roaming game was het. _O_

@ sasuke Ja met die cd's enzo waren hele issues ik had die ook ,dat was wel jammer ,maar het was et uiteindelijk wel waard ,geweldige game

back ontopic system shock 2 is idd ook geweldig,echt 1 v/d beste games ooit gemaakt. ik ben et ermee eens dat bioshock een evolutie is ervanen hier en daar maybe beter en interactiever is uitgewerkt, maar dit is toch ook wel een pareltje hoor _O_

konnichiwa op 27-05-2008 om 15:52 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Outcast leuk om te zien dat er nog mensen zijn die het kennen =p. Volgens mij was die nog 'the best action adventure game 99' van Gamespot.

commjoen2k7 op 27-05-2008 om 20:29 [Niv: 40 / Exp: 2002]
tof verhaal, mij is de game in 1999 een beetje ontgaan vrees ik. Wat voor computerplatformen hadden we toen eigenlijk? (als in hardwarespecs)

MaartenL (Redacteur) op 28-05-2008 om 11:52 [Niv: 472 / Exp: 23598]
3Dfx, Voodoo reeks kaarten waren toen in omloop

Net in het stadium van Pentium 1 als ik me niet vergis.

Gast (83.86.163.xxx) op 15-06-2008 om 10:15
faissal ffffaaaaiiiissssaaaallll
ftg6588 }> :? :X :(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden