Bleach: The Blade of Fate is een 2d fighting game die gebaseerd is op de Bleach Anime en is ontwikkeld door Treasure, waarna Sega voor de distributie zorgde. Deze game is alleen op de Nintendo DS uitgekomen en is sinds 28 februari te verkrijgen in Nederland.
In Bleach: The Blade of Fate kruip je in de huid van Ichigo Kurosaki. Jouw missie is om voormalig Soul Reaper Rukia te redden. Zij heeft jouw hulp nodig omdat ze door de Soul Society ter dood is veroordeeld omdat ze jou haar Soul Reaper krachten heeft gegeven. Om haar te redden moet je het opnemen tegen de Court Guard Squads, elke keer als je er één verslaat wijst deze je een pad om uiteindelijk bij Rukia uit te komen. De verhaallijn is erg kort en eigenlijk onvoldoende ware het niet dat deze eerste verhaallijn de sleutel is naar 23 andere. Tijdens het spelen van de eerst episode speel je namelijk andere verhaallijnen van andere personages vrij. In die nieuwe avonturen kun je nog weer meer content vrij spelen. Hierdoor kom je met alle andere karakters van het spel in aanraking en kom je er achter met welke jij het beste overweg kan.
De initiële verhaallijn verloopt erg gehaast en het wordt er bij de latere episodes niet vele beter op. Aan het begin van het spel komen een berg namen en begrippen voorbij waarvan je geen idee hebt wat ze betekenen en wat je er mee aanmoet. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk wat een Soul Reaper precies doet en het is onduidelijk waarom Rukia haar krachten aan Ichigo heeft gegeven. Het is een beetje alsof je het tweede deel van de Lord of the Rings trilogie aan het kijken bent zonder de eerste gezien te hebben. Je hebt geen flauw idee wat men bedoelt en wat iedereen aan het doen is. Natuurlijk gaat het in een vechtspel niet om het verhaal maar het zou toch leuk geweest zijn als ze het wat begrijpelijker hadden gehouden.
Het vechtsysteem zit, geheel anders dan de verhaallijn, perfect in elkaar. Je hebt in principe drie basisaanvallen, namelijk zacht, middel en hard. Met behulp van je D-pad kun je samen met deze basisaanvallen combo’s maken. Hoe lastiger de combo, hoe sterker het effect. Alle combo’s van de personages worden op dezelfde manier uitgevoerd, wel hebben ze allen een ander effect. Dit zorgt er voor dat niet diegene die de meeste combo’s kent het spelletje wint maar diegene die ze het effectiefst kan inzetten. Alle combo’s kunnen ook gedaan worden met behulp het touchscreen. Op het onderste scherm staan alle combo’s opgesomd en door er op te drukken doet je mannetje in bovenste scherm de gewenste beweging. Dit lijkt erg oneerlijk maar ik praktijk valt dit heel erg mee, zoals ik als eerder zei gaat het niet om de hoeveelheid combo’s die je kent maar om hoe je ze inzet.
Naast je gewone vaardigheden zijn er ook nog Spirit Cards. Deze kaarten kunnen worden ingezet om het gevecht te beïnvloeden. Zo zijn er kaarten om je kracht en verdediging te verhogen maar ook zijn er kaarten om je meer leven te geven of om de tegenstander te belemmeren. Per gevecht kunnen maar een aantal kaarten gebruikt worden dus je moet het optimale moment zoeken om de jouwe in te zetten. Deze kaarten worden, net als de specials, ingezet via het touchscreen. Dit systeem is leuk opgebouwd en werkt ook erg goed. Wat erg jammer is dat je deze kaarten in de Story Mode nooit hoeft te gebruiken omdat deze te gemakkelijk is. In gevechten met meerdere echte spelers zul je ze wel regelmatig nodig hebben.
|